Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

Viscositeit verlagen met een electrisch veld?

hanzo PPO Burner
edited October 2008 in Informatie (links)
Originele artikel:

EETimes.com - Electric field boosts fuel economy

Nederlands nieuwsbericht:

Onderzoekers claimen brandstofbesparing dankzij simpele elektronica | Core | Tweakers.net Nieuws

Onderzoekers van de Amerikaanse Temple University hebben een technologie ontwikkeld die een brandstofbesparing van bijna twintig procent mogelijk maakt. De komende maanden zal de technologie verder ontwikkeld worden.

"Voor het behalen van deze brandstofbesparingen wordt gebruikgemaakt van een apparaat dat de leiding, die gebruikt wordt voor brandstofinjectie, van een sterk elektrisch veld voorziet. Hierdoor neemt de viscositeit, oftewel de stroperigheid, van de brandstof af en kunnen er kleinere druppeltjes brandstof in de motor ge

Comments

• neronero Livin' and Breathin' PPO
    edited October 2008
    zoiets bestaat al jaaaaaaaren!
    Een collega van me rijdt rond met zond setje. (zijn wel magneten van hem).
    Hij beweert er een effectieve besparing mee te hebben van zo'n 7 a 10%.
    Z'n wagen is een Volvo S60 uit 2004.
    Het kwam uit Spanje (z'n setje) en is simpelweg in 2 helften rond een leiding te monteren.
    Heb al meermaals geprobeer der ook aan te raken, maar voorlopig zonder resultaat.
    M'n collega heeft ze dus wel. Heb er zelf al naar gekeken in z'n auto. Lijkt poepsimpel en zelf te maken. Maar ja, werkt het wel?
  • wodanwodan Super Moderator
    edited October 2008
    Pak magneten uit een oude harddisk (straf spul) en plak die rond een niet metalen deel van uw brandstofslang... volgens mij helpt dat geen zier.
  • NiekNiek Super Moderator
    edited October 2008
    Setje met inductiedraadjes ?? werkt waarschijnlijk ook
  • soapwatersoapwater Livin' and Breathin' PPO
    edited October 2008
    Kan iemand dan eens verklaren hoe dat zou werken?
    Misschien moeten we eens gaan experimenteren met oude microgolfovens ofzo? KAN je de viscositeit van een vloeistof wel veranderen met magnetisch veld zonder deze op te warmen?
  • wodanwodan Super Moderator
    edited October 2008
    Je kan de richting van de ionen magnetisch beinvloeden, verder niets dunkt me.

Lees hier eens: Fuel saving gadgets - a professional engineer's view
  • Bokkum PPO Addict
    edited October 2008
    [QUOTE=nero;41382]zoiets bestaat al jaaaaaaaren!
    Een collega van me rijdt rond met zond setje. (zijn wel magneten van hem).
    .....
    Maar ja, werkt het wel?

Daar heb ik wel een antwoord op: Nee, magneten werken niet wbt brandstofbesparing.

Jaren terug kwam zo'n Willy Wortel met dezelfde claim; 7 tot 10% brandstofbesparing dmv zijn uitvinding.
    Het ding heette DeBug-filter en werkte met zeer sterke magneten die in een filterhuis waren samengebouwd.

De visserij had daar wel oren naar, want met een verbruik van 40.000 liter per week(!) is zo'n ding binnen 1 reis terugverdiend.
    Dat soort kotters is ook uitgevoerd met brandstofverbruiks-meters, dus testen kon zeer nauwkeurig gebeuren.

Helaas was het bezuinigingsresultaat 0,0. oftewel niks, nie
  • hanzo PPO Burner
    edited October 2008
    Let op dat er hier geen sprake is van een magnetisch veld of magneten maar een electrisch veld. Toch iets anders. Of het effect ook meer of anders is moet nog bewezen worden.
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited October 2008
    viscositeit van een vloeistof verlagen kan maar op twee manieren:

Verwarmen of mengen met een vloeistof van gelijke strekking met een nog lagere viscositeit.

De rede van het verlagen van de viscositeit is om een beter verneveling te krijgen bij met name diesel motoren om zodoende een volledigere verbranding te bewerkstelligen wat resulteerd in meer vermogen en schonere uitlaatgassen.

Een magneet of een elektrisch veld is niet in staat om de viscositeit te verlagen omdat in brandstof geen stoffen zitten waar het opgewekte machnetisch veld invloed op zou kunnen hebben.
  • Paul Siemons PPO Burner
    edited October 2008
    Voor sterke magneten in verschillende vormen: supermagnete.de - De sterkste magneten ter wereld

Mvg,

Paul Siemons
  • hanzo PPO Burner
    edited October 2008
    [quote=easy rider;41494]viscositeit van een vloeistof verlagen kan maar op twee manieren:

(...)
    Een magneet of een elektrisch veld is niet in staat om de viscositeit te verlagen omdat in brandstof geen stoffen zitten waar het opgewekte machnetisch veld invloed op zou kunnen hebben.
    Hoe weet je dat? Heb je het getest / gemeten? Ik vraag me af waarom men zich ermee bezig houdt als het onmogelijk is.
  • CaddyEdCaddyEd Livin' and Breathin' PPO
    edited October 2008
    Het is te testen!
    Zet maar eens een bakje PPO in de magnetron en laat deze even z'n werk doen.
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited October 2008
    [QUOTE=hanzo;41524]Hoe weet je dat? Heb je het getest / gemeten?

Het zijn de feiten, plantaardige olie bevat geen stoffen waar een machnetisch veld invloed op uit zou kunnen oefenen.

[QUOTE=CaddyEd;41526]Het is te testen!
    Zet maar eens een bakje PPO in de magnetron en laat deze even z'n werk doen.

Dan heb je het over microgolven, dat is heel iets anders als een machnetisch veld. Microgolven doen de moluculen onderling van richting veranderen waardoor er onderling vrijving ontstaat en derhalve warmte gegenereerd die op zijn beurt de viscositeit doet verlagen, m.a.w. het is de de wrijving en niet de microgolven die de olie doet opwarmen.

Wat dan echter wel gaaf zou zijn is een soort van mini magnetron in je auto bouwen i.p.v. een Polheizung om de PPO op temperatuur te brengen.
  • hanzo PPO Burner
    edited October 2008
    Het originele artikel van Temple University:

Simple device which uses electrical field to boost gas efficiency developed by Temple University researcher

Physics Department, the small device consists of an electrically charged tube that can be attached to the fuel line of a car’s engine near the fuel injector. With the use of a power supply from the vehicle’s battery, the device creates an electric field that thins fuel, or reduces its viscosity, so that smaller droplets are injected into the engine. That leads to more efficient and cleaner combustion than a standard fuel injector, he says.

ER, dat jij zegt dat het niet kan wil niet zeggen dat dat het laatste woord hierover is. Misschien bedoel je dat je niet bekend bent met andere manieren om de viscositeit van PPO te beïnvloeden dan warmte of een vloeistof met een lagere viscositeit...

Je hebt het hier dus wel over onderzoekers van een goed aangeschreven universiteit. Ik blijf het volgen.
  • penapena Livin' and Breathin' PPO
    edited October 2008
    Hoi Hanzo,

Helaas ben ik net zo scepties als ER.
    Eerst een stokpaardje van mij: verbruik is heel leuk, maar bij mij (benzine) zit tussen de hoogste en laagste waarde 50%. Wat ik bedoel is dat de variatie groter kan zijn, dan wat ze meestal als besparing beweren, ergo moeilijk te meten.
    Bij de magneten zie ik dit als probleem. Ik zie hier nl. geen temp. toename.
    Als de temp. wel toe neemt dan kan je bij koude motor meteen 10-15% besparen. Dit kan je bij je verbruik ook zien als je lange afstanden rijd dan zakt je verbuik met dat soort waarden (minder starten en minder opwarmen).
    Dit laaste (het sneller opwarmen) geldt nog meer voor PPO en nog sterker voor GPO. Zie Peus zijn grafiek. Maar voor cliesel loopt de grafiek vanaf 40° bijna recht.

Herman
    300SD
  • hanzo PPO Burner
    edited October 2008
    [quote=pena;41544](...)
    Bij de magneten zie ik dit als probleem. Ik zie hier nl. geen temp. toename.
    Als de temp. wel toe neemt dan kan je bij koude motor meteen 10-15% besparen. (...)
    Nogmaals, het zijn GEEN magneten. Blijkbaar leest iedereen daar overheen, het is nl. iets anders.

Maar... je denkt dat ALS het een effect heeft, dit door opwarming komt? Dat dus die electrische componenten werken als een (wellicht ineffici
Sign In or Register to comment.