Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

hoe snel kunnen gloeikaarsen stuk gaan???

pieterbell0001pieterbell0001 PPO Addict
edited October 2008 in Algemene Techniek
kan het zijn dat gloeikaarsen binnen 10.000 km stuk zijn.

had er afgelopen augustus nieuwe in gedraaid omdat mijn auto smorgens begon te schudden bij het starten.
Heb ze toen alle 4 vervangen,... en de oude getest.
En inderdaat waren er 2 van de 4 kapot.
Heb er toen nieuwe in gedraaid , en alles werkte weer perfect.
nu na 3 maande en 10.000 km begint ie weer iets te schudden bij het starten.

dus vandaar mijn vraag... kunnen die dingen zo snel stuk gaan.

Comments

• wodanwodan Super Moderator
    edited October 2008
    Ja, alles hant af van het type en hoe lang ze moeten gloeien per startbeurt.
    Als uw startrelais blijft hangen, kunnen ze ook gewoon opbranden!
  • penapena Livin' and Breathin' PPO
    edited October 2008
    Hoi Pieter,

Misschien is het ook afhankelijk van he merk?

Herman
    300SD
    edited October 2008
    Heb er nog 2 :p

Bij mijn sterretje heb je 2 types die erg op elkaar lijken:
    de ene is 23mm lang en de andere 25mm.

En sommige types zijn geschikt voor nagloeien en andere niet. Als je dat toch wilt, zijn ze snel op.

Iig heb je nu 2 reserve :D

Herman
    300SD
  • MiglowieMiglowie Livin' and Breathin' PPO
    edited October 2008
    LoL@Herman
  • pieterbell0001pieterbell0001 PPO Addict
    edited October 2008
    ben er nu achter gekomen denk ik ,.... vandaag gloeikaarsen getest..... weer 2 van de 4 kapot. Gaatje ingebrand . Zaten er 3 maanden in.

werd mij verteld dat als de verstuivers niet goed meer verstuiven en dan op de gloeikaars pissen hij dan heel snel verbrand.

dus .... van daag nieuwe verstuivers en nieuwe gloeikaarsen erin gezet. ( versuivers had ik nog liggen , heb n.l. 2 setjes, een voor op te rijden en de ander voor te reviseren)
    Best nog wel een gepiel met al die ringetjes die er in zitten.

Rijd nu wel weer een stuk beter.

Nou ja ..... maar afwachten hoet het verder gaat
    Oude verstuivers zaten er 150.000 km in met ppo gereden
    edited October 2008
    [QUOTE=pieterbell0001;41409]Rijd nu wel weer een stuk beter.

Hoi Pieter,

Merk je veel verschil?
    Starten, lopen, doortrekken en/of verbruik?

Ben benieuwd of je het kan zien aankomen (voelen :p).

Herman
    300SD
    edited October 2008
    ja.. hij loopt wel een stukje beter en starten gaat ook beter.
    nieuwe setje vorgig jaar laten reviseren bij haarlemse motoren revisie, heb ze gelijk 15% hoger laten afstellen. Normaal is 150+- 10 bar maar staan no op 170 +- 10 bar
    pomp is ook vervroegd.

nou ja ..... als je dus om de 3 maanden of 15.000km startproblemen hebt en er gloeikaarsen doorgebrand zijn , kan je er vergif op innemen dat je je verstuivers moet laten nakaijken

Meestal is het alleen maar uit elkaar halen en reinigen en afstllen, hebben ze vorige keer ook alleen maar gedaan ( ppo aankoeksel)
    koste me toen 85 euri voor alle 4.
  • evertevert PPO Burner
    edited October 2008
    [QUOTE=pieterbell0001;41409]

werd mij verteld dat als de verstuivers niet goed meer verstuiven en dan op de gloeikaars pissen hij dan heel snel verbrand.

ah misschien was dat het probleem bij mij, nieuwe verstuivers waren na 4 maanden gesmolten, ga de nieuwste morgen controleren
    Oude verstuivers zaten er 15.000 km, in met sliesel gereden
    edited October 2008
    je bedoelt natuurlijk dat je gloeikaaren gesmolten waren....
    verstuivers smelten niet .

[QUOTE=evert;41416]ah misschien was dat het probleem bij mij, nieuwe verstuivers waren na 4 maanden gesmolten, ga de nieuwste morgen controleren

vanochtond gestart toen ie echt helemaal koud was....... weer als een zonnetje!!!!
    het was net alsof de motor al op temperatuur was.
  • ingmaringmar Livin' and Breathin' PPO
    edited October 2008
    [QUOTE=evert;41416]ah misschien was dat het probleem bij mij, nieuwe verstuivers waren na 4 maanden gesmolten, ga de nieuwste morgen controleren

Tjonge jonge 4 maanden....15.000 Km...gevaarlijk goedje hoor die sliesel. :o, maar als je gloeiers er zo snel al uitliggen, dan zal er toch wat mis zijn met de verstuivers (sproeibeeld) of ze hebben 15.000 km gegloeid.

Groet,
    Ingmar
    edited October 2008
    [QUOTE=pieterbell0001;41427]vanochtond gestart toen ie echt helemaal koud was....... weer als een zonnetje!!!!
    het was net alsof de motor al op temperatuur was.

Hoi Pieter,

Ben het met Ingmar eens. Oorzaak en gevolg.
    Gevolg is natuurlijk de gloeikaarsen zijn op.
    Maar wat is nu precies de oorzaak.

Heb jij bv. een volt/ampere meter zodat je snel kan kijken of je gloeit, en dus ook of je nagloeit en zo ja, hoelang? Ik heb een voltmeter met een stekker op mijn aansteker gemaakt.

image

Herman
    300SD
    edited October 2008
    nee heb ik niet,.... maar ik weet dmv een controle lampje , als mijn gloeilampje op het dashboard uitgaat + 10 seconde later is de stroom van mijn gloeiinstalatie af.
    De precieze oorzaak is dat de verstuivers niet meer verstuiven, er komt dan gewoon een straaltje ppo uitzetten, als dat op je gloeikaars terecht komt terwijl ie gloeit, brand het spul in op je gloeikaars, dit een paar duizend keer achter elkaar en je krijgt een gaatje in je gloeikaars met gevolg dat ie kapot is.
    edited October 2008
    [QUOTE=pieterbell0001;41452]....+ 10 seconde... en ....een paar duizend keer.....

Hoi Pieter,

Begrijp me goed. Ik probeer niet te zeuren, maar wil graag leren van je probleem.
    Als je 10sec nagloeit dan staat die verstuiver (per start - stel 800 tpm) dus letterlijk 50x te lekken op de gloeikaarsen. Moet zeggen dat die wel een paar honderd graden zijn. Misschien is dit de oorzaak maar het lijkt me zo weinig.

Ga je de verstuivers nog nader onderzoeken?

PS ik moet nog beginnen aan mijn verstuivers/gloeikaarsen, maar hij start zo lekker. Dus heb ik dit nog uitgesteld. Ben mijn Sterretje nog aan het opknappen. Vorige week de achterremleidingen vernieuwd (waren uitgedroogd en dus gescheurd) en
  • evertevert PPO Burner
    edited October 2008
    Ja typ foutje (gesmolten verstuivers ben ik nog niet tegengekomen)
Sign In or Register to comment.