Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

Doe-het-zelf Filterinstallatie

2»

Comments

• easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited October 2008
    [QUOTE=wodan;41611]Het is in de winter dat je de meeste (ramp) ervaring opdoet ;)

Waarheid als een koe.

Ik neem regelmatig staaltjes van mijn GPO en heb er 1 van afgelopen zomer (25C) gefilterd op 1Mu nu even "gewassen" met zout water. Ik zie nu al een laagje vet op het water staan onder de GPO.

In de zomer als het warm weer is zal je daar geen last van hebben, je trekt het vet dan wel door je filters in de auto heen, maar in de winter kan het vet toch mooi voor verstopping zorgen zoals ik al eerder ervaren heb.
  • MiglowieMiglowie Livin' and Breathin' PPO
    edited October 2008
    Filter dan bij constante temperatuur :P
  • penapena Livin' and Breathin' PPO
    edited October 2008
    [QUOTE=easy rider;41656]....Ik zie nu al een laagje vet op het water staan onder de GPO.

....maar in de winter kan het vet toch mooi voor verstopping zorgen ......

Hoi ER,

Heb je misschien een fototje?
    En nu onder de 10°, voeg je al extra Dino toe? (gewoon nieuwschierig :p)

Herman
    300SD
  • SinnefjildSinnefjild PPO Addict
    edited October 2008
    [QUOTE=easy rider;41656]
    In de zomer trek je het vet dan wel door je filters in de auto heen, maar in de winter kan het vet toch mooi voor verstopping zorgen zoals ik al eerder ervaren heb.

Hee Easy,

Waarom zet je dan geen koelwater verwarmd filter of een ww voor je filter?
    Volgens mij de oplossing voor dit "probleem".
  • pjotterpjotter Banned
    edited October 2008
    [quote=Miglowie;41658]Filter dan bij constante temperatuur :P

of ffn 5 minuten opwarmen met een elementje.
    dan loopt t redelijk door.

image

[quote=Sinnefjild;41662]Hee Easy,
    Volgens mij de oplossing voor dit "probleem".

k denk eerder dat een verwamde geisoleerde tank hier de oplossing voor is.
    want t vet zal anders ook onder in de tank vast gaan zitten.
    geld meer voor 2 tankers.
    edited October 2008
    Mijn doelstelling is om olie te maken zonder o.a. vet omdat dit in alle systemen bruikbaar is.

Als je APO warm gaat filteren weet je zeker dat je uiteindelijk vet in je olie hebt zitten wat bij de meeste onder ons in de winter problemen gaat geven omdat dan filters in de auto verstopt gaan raken.

Je wil niet weten hoeveel vet je nog in je olie hebt zitten na gefilterd te hebben op 1Mu als je in de zomer filtert. Daarom lijkt het mij beter om je olie eerst te wassen met zout water.

Zal es ff een foto plaatsen van een testje wat ik gedaan heb.
  • pjotterpjotter Banned
    edited October 2008
    image
    heb ook wat monsters staan.
    zit een klein laagje vet tussen water en APO.
    in mn sleurhut staat een flesje van andere partij met duidelijk meer vet.
    edited October 2008
    zoals misschien niet helemaal goed te zien is op de foto bevind zich onderin deze fles een laag zoutwater met daarin een aardig bestanddeel vet.

image

Ik heb 90% op 1Mu gefilterde APO waar vis in is gebakken gemengt met 10% (koud) water met daarin twee eetlepels keukenzout.

Vervolgens heb ik de zaak gedurende twee dagen 6X goed door elkaar geschud en koud in de schuur weg gezet. na een week was er al resultaat te zien, het water was door de olie gezakt en had wat vet met zich mee genomen echter de olie was nog troebel. Na ongeveer nog een week zag ik heel langzaam een zeer helder vlak in de olie komen (bovenin). In de dagen erna zag ik de olie steeds helderder worden naar beneden toe en na een totaal van 3,5 heb ik dan een heldere olie met daaronder het zoute water welke gemengt is met vet.

n.b. Ik had verwacht dat het vet tussen het water en de olie in zou komen te hangen maar ik moet constateren dat het vet zich heeft verzameld in een soort van vlokken die op hun beurt weer in het water "hangen".
  • smulsmul Livin' and Breathin' PPO
    edited October 2008
    [QUOTE=easy rider;41666]n.b. Ik had verwacht dat het vet tussen het water en de olie in zou komen te hangen maar ik moet constateren dat het vet zich heeft verzameld in een soort van vlokken die op hun beurt weer in het water "hangen".

Eric, ga je dit toepassen in je filterinstallatie? En wat doe je met het water waar het vet in zit?
    edited October 2008
    [QUOTE=smul;41669]....ga je dit toepassen in je filterinstallatie?

Dat heeft wel de voorkeur ja, ik ben nog wat andere testjes aan het doen om o.a. kleurstoffen en wat andere zaken te verwijderen maar dat is meer iets om een soort van Super APO te verkrijgen. de olie die gefilterd word zoals te lezen valt in mij presentatie is in ieder geval voorlopig goed genoeg om gewoon te gebruiken.

[QUOTE=smul;41669]En wat doe je met het water waar het vet in zit?

Daar heb ik nog geen goede oplossing voor tot op heden, suggesties zijn dan ook van harte welkom.
  • NiekNiek Super Moderator
    edited October 2008
    ER,
    suggestie: water en vet scheiden: hele zooitje door een 10 mu filter. Het vet blijft op het filter achter. Echter: weet je zeker, dat de slierten in het water vetten zijn en geen eiwitten. Als het vetten zijn, zou je verwachten, dat ze toch boven komen drijven.
    Niek
  • pieterbell0001pieterbell0001 PPO Addict
    edited October 2008
    als je dat op grote schaal wil doen ben je wat je uitspaart aan brandstof , driedubbel aan zout kwijt.

[QUOTE=easy rider;41666]zoals misschien niet helemaal goed te zien is op de foto bevind zich onderin deze fles een laag zoutwater met daarin een aardig bestanddeel vet.

Ik heb 90% op 1Mu gefilterde APO waar vis in is gebakken gemengt met 10% (koud) water met daarin twee eetlepels keukenzout.
    edited October 2008
    [QUOTE=Niek;41680].......weet je zeker, dat de slierten in het water vetten zijn en geen eiwitten. Als het vetten zijn, zou je verwachten, dat ze toch boven komen drijven....Niek

Nee dat weet ik niet zeker maar maakt dat wat uit? eiwitten horen toch ook niet thuis in olie voordat ie gebruikt werd om vis in te bakken. Wat ik wel weet is dat vet hygroscopisch is en als zodanig water in zich opneemt. De rede dat ik zout water gebruik is dat zout water veel zwaarder is dan zoet water en zodoende sneller door de olie heen zakt.

[QUOTE=pieterbell0001;41681]als je dat op grote schaal wil doen ben je wat je uitspaart aan brandstof , driedubbel aan zout kwijt..

Dat valt wel mee hoor denk ik, ik heb nu een test gedaan met 10% water en twee eetlepels (afgestreken) zout.

FF rekenen: neem 900 liter APO, neem 100 liter water en voeg daar 2000 afgestreken eetlepels zout aan toe. Hmm... ik weet niet wat de inhoud van een afgestreken eetlepel zout weegt. Ik zou ook nog het zout weer terug kunnen winnen door het water te laten verdampen. Maar goed dat even terzijde.
  • wodanwodan Super Moderator
    edited October 2008
    Zout kost zo goed als niets.
    Water kost iets meer, maar is niet onbetaalbaar (voorlopig).
    Zout water heeft als eigenschap graag extra, "nog niet zout water" te willen opnemen, dus dat is altijd handiger daarmee te "wassen" dan met zoutloos oftewel zoet water....
    Maar in mijn ogen brengt het niets zinvols met zich mee, behalve dat je er de eiwitstrengkskes mee verdikt en ze zo makkelijker verwijdert.
    Heeft dit zin: Ja, als het er veel zijn. (Aswaarde en geurhinder)
    Is het weinig: Gewoon laten zitten waar ze zitten en mooi verbrand de uitlaat uit.

Volgens het principe, water dat je niet toevoegt, hoef je er ook niet uit te halen.
  • mennomenno Webmaster
    edited October 2008
    Graag on-topic blijven heren! Wie klachten heeft over de manier van modereren plaatst dat maar onder forum beheer, niet overal tussendoor.
  • CarloCarlo Livin' and Breathin' PPO
    edited October 2008
    De slang die in PPO flexibel blijft moet volgens mij nog worden uitgevonden! ;)
  • Man@workMan@work Livin' and Breathin' PPO
    edited October 2008
    De rubberen brandstofslang uit m'n Elsbett-kit geeft ook na 20.000km geen problemen. :p

Ook de slangen die in professionele tankinstallaties gebruikt worden zullen niet zomaar oplossen of hard worden. Chemische resistentie heeft nu eenmaal z'n prijs. Tuinslang krijgt toch alleen maar water voor z'n kiezen?
    edited October 2008
    [QUOTE=Carlo;41896]De slang die in PPO flexibel blijft moet volgens mij nog worden uitgevonden! ;)

Ik heb hier nog een stuk siliconenslang liggen, dat kan zowat overal tegen, ga dat maar gebruiken, het is tevens erg flexibel.
  • smulsmul Livin' and Breathin' PPO
    edited October 2008
    [QUOTE=Carlo;41896]De slang die in PPO flexibel blijft moet volgens mij nog worden uitgevonden! ;)

Nee hoor, wij gebruiken deze:

Tankschlauch - Monopoel

Perfecte slangen voor PPO
    edited October 2008
    Leuk slangetje hoor, maar da's niet echt wat E.R. bedoelt met "drijver aan een flexibele slang".
  • Tim Livin' and Breathin' PPO
    edited October 2008
    Carlo,

Dergelijk constructie zou de slang haaks onder de drijver moeten en dan horizontaal een paar lussen voordat je de tank uitgaat.

Tim
    edited October 2008
    Precies, in een horizontale spiraal. Zo had ik het ook gedacht. Je hebt dan wel een paar meter slang nodig.
    (ik zou eerlijk gezegd niemand weten die dit idee al een keer in de praktijk heeft gebracht)
    edited October 2008
    Mijn Idee is om aan een koperen buis 4 drijvers te maken met b.v. een as met aan het eind een tennisbal o.i.d., die drijven dan op de olie.

Omdat je zo een geval niet door het kleine gat bovenin de IBC krijgt zal ik de drijvers demontabel moeten maken. Bovenaan de koperen pijp maak ik dan een knietje waaraan dan die siliconen slang in een soort van spiraal naar boven loopt.
  • ingmaringmar Livin' and Breathin' PPO
    edited October 2008
    Stokers,

Vanavond bezig geweest om een filtertorentje te bouwen a la Easy/Zx plantengieter de topic-starter. Uitgangs punt zijn de kratjes die vorige week bij de Karwei in de aanbieding waren (foto 1). Ik heb een gat in de bodem geboord en daar een 3/8 - 3/8 koppelstuk PVC doorheen gestoken. Deze eerst voorzien van 6 gaatjes in de "moer: foto 2, om de afloop mogelijk te maken.
    Met een carosserie-ring en een rubber-ring aan elkaar gezet. (foto 2)
    De installatie zal "gevoed" worden vanuit een vat en aflopen in eenzelfde vat door middel van een peristaltisch pompje (foto 5). Van het weekend ga ik het rek maken waar het geheel inkomt te hangen en dan kan het filteren beginnen, de eerste batch apo is inmiddels 4 weken bezonken dan.

Groet,
    Ingmar
    edited October 2008
    Goed bezig Ingmar,

Die 6 gaatjes is ook een goed idee zeg, op die manier blijft er niet te veel olie in de bak staan zoals ik nu heb.
  • jgdenholjgdenhol PPO Master
    edited October 2008
    Mijn installatie vordert langzaam omdat ik er niet zo handig mee ben. Maar de bakken zijn klaar. Fotos volgen nog. er zit een gat in de twee bovenste bakken waardoor het gewoon doordrupt naar de onderste bak. Geen stop dus.
    In de onderste bak zit een afvoerputje. Onder het putje een bajonetkoppeling! Ideaal!! met dank aan ijzerhandel overschie voor het idee. Daar kan dus mooi een slang op aangesloten worden. En het putje is eventueel wel af te sluiten door de stop er in te drukken.

In de kelder heb ik zon mooie eikenhouten kledingkast. Daar gaat het gebeuren inkomen. Ik wilde de bakken er net zo in hangen als in de stellage van ER en ZX maar de afstan tussen de wanden van de kast is te breed. 17 centimeter over totaal. 8,5cm aan iedere kant. Nu kreeg ik vanavond van iemand het idee om er dan gewoon dwarsbalken in de kast in te hangen!
    Dat hoop ik dan zsm te doen.

Als ik eenmaal ergens aan begin dan wordt het vanzelf duidelijker hoe het er uit moet komen te zien hehe. En als je van iemand afkijkt hoe je het wil doen dan is dat ook weer een beperking in de creativiteit. Zo kwam ik zelf niet op het idee van de dwarsbalken omdat ik te veel gefocust was op de manier van ER / ZX.
  • ZX plantengieter PPO Burner
    edited October 2008

Nu kreeg ik vanavond van iemand het idee om er dan gewoon dwarsbalken in de kast in te hangen!
    Dat hoop ik dan zsm te doen

Leuk Ingmar,
    Van alles is mogelijk in variatie. Beter goed "gejat" dan slecht bedacht!
    Je kan ook vloerdelen aan elkaar maken of een plaat nemen en daar de vorm van de bak uit zagen bv. ipv dwarsbalken.
    Succes, gaat lukken!
    edited October 2008
    [QUOTE=easy rider;42112]Goed bezig Ingmar,

Die 6 gaatjes is ook een goed idee zeg, op die manier blijft er niet te veel olie in de bak staan zoals ik nu heb.

Was niet van mezelf dat idee, maar bij de wildkamp denken ze altijd graag even met je mee.

PS. Een tip voor anderen, weest voorzichtig met het gaatjes boren in de bakken, bij deze temp is de kunststof iets brozer dan in de zomer. Even opwarmen met de schildersfohn, kun je gelijk de onderkant enigzins bol maken en loopt ie nog makkelijker leeg.

Groet,
    Ingmar
  • jgdenholjgdenhol PPO Master
    edited October 2008
    Soldeerbout...
    edited October 2008
    [QUOTE=ingmar;42130].........weest voorzichtig met het gaatjes boren in de bakken, bij deze temp is de kunststof iets brozer dan in de zomer. Even opwarmen met de schildersfohn, kun je gelijk de onderkant enigzins bol maken en loopt ie nog makkelijker leeg.

Klopt, wij hebben het gedaan met een pilaarboor, die loopt van klein naar groot in diverse stappen, je kan ook een kleine gatenzaag gebruiken.

De bodem van de bak gaat vanzelf "doorhangen" op het moment dat er olie in komt te staan is onze ervaring.
    edited October 2008
    Eric,

Ik heb een tijdje geleden ook 2 trapboortjes gekocht, rete-makkelijk, t'was wel effe een diepte investering maar je hebt er veel plezier van.

Groet,
    Ingmar
  • pjotterpjotter Banned
    edited November 2008
    E.R.: zie ik op pagina 8 op de foto een ingebouwde watermeter of zoiets.
    of is t iets anders.
    edited November 2008
    Yep, is een watermeter, dan kan ik zien hoeveel olie ik tank.
  • Tim Livin' and Breathin' PPO
    edited November 2008
    Easy,

Is ie een beetje accuraat?

Tim
    edited November 2008
    Ik vermoed dat ie in de zomer zuiverder is dan in de winter, nu geeft hij minder aan dan ik daadwerkelijk in de auto pomp. Dacht van de week 40 liter getankt te hebben maar blijkt dat ik er (volgens de meter in de auto) 50 liter in gepompt te hebben. Denk dat het komt omdat de olie nu dikker is.
    edited November 2008
    Update 30-11-2008

Na een aantal maanden met onze Doe-het-zelf Filterinstallatie te hebben gewerkt zijn er dan nu wat resultaten bekend onder diverse omstandigheden.

Verontreiniging:

Vast is komen te staan dat als men veel vet in de gebruikte olie heeft zitten de eerste filterbak (50 Mu) snel dicht loopt met als voordeel dat klein vuil (kleiner dan 50 Mu) zicht vast zet in het vel wat eerder afgevangen wordt zodat de 20, 5 en 1 Mu filters langer mee gaan.

Met weinig of helemaal geen vet lopen de 5 en 1 Mu filters sneller dicht dan de 50 en 20 Mu vliezen.

Goed bezonken olie geeft eigenlijk het zelfde beeld als dat men veel vet in de olie zou hebben, in olie die een tijd (2 weken) heeft staan bezinken zit nog zoveel fijn vuil (tussen 10 en 1 Mu) dat de fijne filters toch redelijk snel dicht slaan. Voordeel is dan natuurlijk wel dat de 50 en 20 Mu filters langer mee gaan

Temperatuur van de te filteren olie:

Het filteren op een lage temperatuur (+/- 5 graden) gaat langzamer dan filteren op 20 graden. Dit komt niet omdat de olie dan dikker is maar omdat 1/ de olie gaat vlokken en 2/ wat nog veel belangrijker is, het vet in de olie gaat stollen en de filtervliezen snel doet vollopen. Men kan constateren dat er op de vliezen bij filteren rond de 5 graden er zich een laagje vet gaat afzetten op de filtervliezen maar dan met name al snel op het 50 Mu vlies, de eerste stap dus. Na de 50 Mu stap loopt de olie net zo snel door de 20, 5 en filters als wanneer men op 20 graden zou filteren.

Voorlopige conclusie uit bovenstaande ervaring is:
    1/ filteren onder een lage temperatuur (b.v 5 graden) vangt meer vet af dan onder een hogere temperatuur (b.v. 20 graden).
    2/ Niet bezinken van olie maar direct in de filterinstallatie gooien zordt er voor dat men langer met de fijnfilters doet.
    3/Met weinig of helemaal geen vet lopen de fijnfilters sneller dicht dan de groffilters.

Belangrijk om te vermelden is wel dat er gefilterd is met een toevoeging van 5% olie van boer piet.
  • CaddyEdCaddyEd Livin' and Breathin' PPO
    edited May 2009
    Hoi ER,

Ik weet niet of jij nog steeds het kaarsfilter horizontaal heb hangen. Maar is de vervuiling over het filterpatroon in de rondte helemaal gelijk of verschilt het met de bovenkant en de onderkant?

Ed
    edited May 2009
    Goede vraag, hier is over nagedacht.

Wat je ziet is dat er een geleidelijke vervuiling/verstopping ontstaat.

Het is zo dat eerst het onderste deel vervuild maar naarmate de vervuiling toeneemt onderin zal er daar minder vuil afgevangen worden. Vervolgens "schuift" de vervuiling op naar boven net zo lang tot er helemaal geen olie meer door het filter komt. Dit fenomeen is alleen te constateren met een zeer lage flow.

In mij auto b.v. waar ik een 5" 1Mu filter heb zie je dat eigenlijk niet omdat daar de flow veel hoger is, dit filter vervuild meer geleidelijk.
  • ericzwiepericzwiep Livin' and Breathin' PPO
    edited May 2009
    easy, daar plak ik no even een vraag aan vast.....bij dat filter in je wagen heb je wel eens gezegd dat deze zwart zien van het vuil....hoe letterlijk moet ik die kleur zwart nemen?
    Filter nog altijd met mijn eerste setje filters en zie ze nog altijd wit.....
  • CaddyEdCaddyEd Livin' and Breathin' PPO
    edited May 2009
    [quote=easy rider;47858]Wat je ziet is dat er een geleidelijke vervuiling/verstopping ontstaat.

En zie je onderin het doorzichtige gedeelte ook residu liggen? Of blijft dat helder?

Ik zit op wat te broeden, dus vandaar deze vragen ;)
    edited May 2009
    Nee, dat niet.

Je ziet wel langzaam het filterpatroon van onder naar boven steeds donkerder worden. E.e.a. is wel moeilijk te zien als je wat donkere olie hebt te filteren.

Broeden, heb je een ei gelegd of zo? :D
    edited May 2009
    Whahaha :D
  • Sandman79 PPO Burner
    edited December 2009
    @ Easy Rider, ik had gewoon wat langer en beter moeten kijken, maar kan je eens een foto online posten van je automatisch dopsluitsysteem op je jerrycans?. Denk dat er een deel minder ingenieuze mensen erg veel plezier aan zullen hebben :)
  • udoudo Super Moderator
    edited February 2010
    Stokers,

Ik peins over een DHZ filtertoren op basis van kaarsfilters.
    Gesloten systeem, hopelijk minder geknoei.

Hoe los ik de aansluiting met de can onderaan de toren op?

De tank onder moet ontluchten en liefst ook moet bij een volle opvang can de zaak niet overstromen.
    Wat is de truuk?
    Een lang onluchtingsbuisje ter hoogte van de filtertoren? (a la ER DHZ toren)
  • DyslectieDyslectie PPO Master
    edited February 2010
    gewoon t-stuk met een slang net zo hoog als het hoogste punt van de installatie.

image

image

gr dyssie
    edited February 2010
    [QUOTE=udo;54718]....Een lang onluchtingsbuisje ter hoogte van de filtertoren?....

Idd, wet van de communicerende vaten enz. enz. Ontluchtingsbuisje is nodig om de lucht uit de jerrycans te krijgen. Waar lucht zit kan geen olie zitten en heb je derhalve geen doorstoming.
Sign In or Register to comment.