Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

Filterprobleem

hoptillehoptille PPO Burner
edited October 2008 in Filteren van GPO
De snacktent waar ik normaal mijn olie vandaan haal heeft deze week een boete gekregen omdat ze niet konden aantonen hoe de olie afgevoerd word.
Ze zouden het perse door een professioneel bedrijf moeten laten afvoeren, en daar bewijs van moeten kunnen tonen.

Ik vroeg me af of dit klopt en hoe andere filteraars dit oplossen.

Comments

• NiekNiek Super Moderator
    edited October 2008
    Ja dat klopt.
    Toezicht wordt uitgevoerd door de gemeente. Daarom is het belangrijk, dat er een goede verstandhouding is met de gemeente. Dit is de eerste melding van een dergelijke controle !! Mogelijk heeft de vetophaler de gemeente getipt.
    Niek
  • wodanwodan Super Moderator
    edited October 2008
    Dat geldt overal waar het over grotere volumes gaat... Je moet kunnen aantonen naar waar het afgevoerd is.
    De creatieve oplossing is... je hersens gebruiken en niet "alles" willen.
  • RaafRaaf Modding Member
    edited October 2008
    hoptille,
    Kun je vertellen wie de boete gaf en hoe hoog ?
  • SinnefjildSinnefjild PPO Addict
    edited October 2008
    Wie kan mij vertellen wat die vetboeren met de APO/GPO doen?
    Ik zie verschillende vetboeren rondrijden bij mij in de stad. Het moet lucratief zijn want de vetboer die bij mijn visboer verstoten is door mij was not amused.
    Ik heb het geluk dat mijn visboer het erg leuk vind dat iemand zijn afval filtert en vertookt in z'n auto...
    edited October 2008
    Sinne,
    vetboeren maken er biodiesel van of vergisten het en maken er dan stroom van. Vroeger werd het nog naar het oostblok geexporteerd als veevoer.
    Niek
    edited October 2008
    [QUOTE=Niek;41046]Sinne,
    vetboeren maken er biodiesel van of vergisten het en maken er dan stroom van.
    Niek

@ Niek:
    Hoeveel biodiesel fabricanten zijn er in NL ?
    En waar maken "ze" er stroom van?
    edited October 2008
    In het Rotterdamse wordt er vergist, de biodieselfabrikanten zitten in DE
    edited October 2008
    @ Niek:
    Er moet volgens mij nogal een "markt" zijn waar Fortis/ABN niet aan kan tippen. Ik heb de indruk dat die vetboerjongens er nog steeds aardig aan kunnen verdienen.
    Ik gok het volgende: Ze rijden met hun vrachtwagentje rond, halen per vis/patatboer 150 liter op en doen 15 adressen per dag = 2250 liter.
    Bij inkoop van € 0,25 moet hun verkoop aan DE minstens € 0,50 wil het lucratieve handel zijn.
  • RaafRaaf Modding Member
    edited October 2008
    Een bedrijfje waar ik soms wat ophaal vertelde me dat die vetboeren elkaar behoorlijk beconcurreren en dat de
    edited October 2008
    Om dit soort rare fratsen te voorkomen, streven we ernaar om Texel energieonafhankelijk te maken. Gaan we o.a. alle vet omzetten in biodiesel en hoeven er geen overkanters meer vet af te voeren.
    Niek
  • hoptillehoptille PPO Burner
    edited October 2008
    De exacte hoogte van de boete weet ik niet. Mijn broertje is gisteren olie gaan halen en toen kreeg hij het te horen. Ik heb zelf nog niet met de baas gesproken.

Mooi vervelend is dit. Ik moet maar snel op zoek naar een oplossing.
  • jumperjumper PPO Burner
    edited October 2008
    [QUOTE=Sinnefjild;41050]@ Niek:
    Er moet volgens mij nogal een "markt" zijn waar Fortis/ABN niet aan kan tippen. Ik heb de indruk dat die vetboerjongens er nog steeds aardig aan kunnen verdienen.
    Ik gok het volgende: Ze rijden met hun vrachtwagentje rond, halen per vis/patatboer 150 liter op en doen 15 adressen per dag = 2250 liter.
    Bij inkoop van € 0,25 moet hun verkoop aan DE minstens € 0,50 wil het lucratieve handel zijn.

Ik kreeg er (toen ik nog in de horeca werkte, Vorig jaar) maar 10 cent voor.

Er gaat overigens ook een deel naar de cosmetica industrie.
    edited October 2008
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited October 2008
    Om Vet/Olie af te kunnen nemen van b.v. een patatzaak moet men een vergunning hebben voor een "type C inrichting" welke verkrijgbaar is bij uw gemeente. Op dat moment bent u "vetverwerker" en moet de inrichting aan strenge eisen voldoen (per gemeente verschillend). Met zo een vergunning kunt u de bewuste patatzaak een bon ovehandigen voor de opgehaalde Vet/Olie zodat de patatzaak aan kan tonen waar dat Vet/Olie naar toe is gegaan en kan de gemeente de afvalstroom in kaart brengen/controlleren. Ook moet de patatzaak bij de gemeente (of zoals hier DCMR) een afvalstroom nummer aanvragen zodat hij legaal zijn afval kan afvoeren.

Correct me if I am wrong.

Groeten,

Easyr rider.
    edited October 2008
    Easy,
    aanvulling: geldt alleen voor bedrijven, niet voor particulieren. Voorts moet het bedrijf een landelijke transportvergunning hebben voor vervoer van afval. Die geeft de gemeente niet af. Gemeente kijkt alleen of het door een "gecertificeerde" verwijderaar is afgevoerd EN naar de inrichting van de verwerker als het om industriele verwerking gaat. Voor kleinschalig werk is een melding bij de gemeente meestal ruim voldoende.
    Niek
  • pjotterpjotter Banned
    edited October 2008
    net contact gehad met de gemeente.
    deze zeggen dat t aanvragen voor t ophalen van frituurvet via de provincie gaat.

(zal deze materie nog is ffn goed doornemen)
    of schriftelijk een aanvraag doen?
  • pieterbell0001pieterbell0001 PPO Addict
    edited October 2008
    waar ik mijn olie haal , had ik het er ook over,.... maar die man zij dat hij zijn lege olieblikken naar een recycle bedrijf brengt ,.... daar krijgt hij bonnetjes voor een aantal gebrachte blikken olie. staat natuurlijk niet bij dat ze leeg waren.

[QUOTE=hoptille;41055]De exacte hoogte van de boete weet ik niet. Mijn broertje is gisteren olie gaan halen en toen kreeg hij het te horen. Ik heb zelf nog niet met de baas gesproken.

Mooi vervelend is dit. Ik moet maar snel op zoek naar een oplossing.
    edited October 2008
    @Pjotter,
    Als je een bedrijf hebt, kun je een vergunning aanvragen. Dat is een landelijke vergunning. Jouw gemeente weet er kennelijk niet veel van, want zij moeten als gemeente toezicht houden op het juist uitvoeren van de afvoer.
    Niek
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited October 2008
    Mijn gemeente verteld mij dat ik bij de provincie moet zijn voor een vergunning?
    edited October 2008
    Easy,
    Ik denk dat het niet klopt. Je kunt voor de zekerheid nog even bellen of mailen met SenterNovem.
    Niek
  • Chicken PowerChicken Power Banned
    edited October 2008
    Ik verbaas me er nog steeds over hoe penetrant traag het gaat:

APO en fijne olie helaas nog steeds niet uitgebannen, incluis de adepten.

Was dat wel eens opgeschoont: De provincie gaat over afval, en de gemeente over brandstoffen.

Ik ga het gezien mijn eerder bekomen reacties echt niet nog is uitleggen.

Toedels, Cp:D
  • MiglowieMiglowie Livin' and Breathin' PPO
    edited October 2008
    Waarschijnlijk hebben voornoemde mensen de keuze gemaakt om de termen (en producten) toch te gebruiken. Gelukkig leven we in een vrij land he :D
Sign In or Register to comment.