Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

Stroom uit APO

Nyulli PPO Burner
Beste leden...

Ik heb hier alvast een beetje rondgeneusd, heb interessante dingen gelezen maar er zijn nog steeds vragen open. In ieder geval staat "het experiment", laat zeggen "de uitdaging" centraal. Oh ja... En als men ook wat centjes kan speren is het uiteraard ook niet erg...:mozilla_tongue:.

Iemand in het forum heeft iets geconstrueerd waarbij een dieselmotor een elektromotor (in gdit geval dus een generator) aandrijfd en produceerd dus zo zijn eigen stroom. Ik moet erbij zeggen dat ik mien eigen APO produceer, dus behalve de materiaalkosten heeft ook een "machiene" met weinig rendement voor mij al nut.

Ik zit te denken om met deze "machiene" (laten wij het maar zo noemen) tijdelijk (dus niet 24 uur/ dag) dingen te voeden die veel stroom vreten (droger, wasmachine, elektr. sauna,...). Eventueel het koelwater als vloerverwarming voor de serre gebruiken. Momenteel is er nog geen sauna en geen serre (beide wel geplant!!!) maar het is ook nog maar een idee...

Hoeveel vermogen komt uit zo een konstruktie? Waar moet ik op letten?

Ik kom bijvoorbeeld vrij goedkoop aan een oude MercedesDiesel (ideaal voor APO), mis dus alleen nog de generator (marktplaats??). Maar wat levert dit op? Ik heb geen idee van KW, Watt, Volt,... Is zo iets voldoende om de bovengenoemden apparaturen te voeden?

En is het echt zo simpel? Op school hebben wij aan een klein elektromotortje ipv de batterij een lampje aangesloten en dan de aandrijfas gedraaid. Resultaat: Het lampje brandte!!! Werkt dit ook op "schaal 230Volt"?

Vragen boven vragen...

Het lijkt mij gewoon gaaf om even de diesel aan te zwengelen en 15 minuten laater in mijn sauna te zitten met het idee dat hen niets kost...

Frank

Comments

• CarloCarlo Livin' and Breathin' PPO
    edited September 2008
    Als het een automotor is van 50 kW moet je daar een generator aanhangen van 20 kW min.
    Beetje over the top lijkt me :|
  • Nyulli PPO Burner
    edited September 2008
    Zoals ik al zei is wiskunde niet mijn sterke kant... :confused:

Hoeveel vermogen (qua generator, en dus ook qua motor) heb ik voor de bovengenoemde apparatuur (wasmachine, sauna,...) minimaal nodig?

Of anders gevraagd (om het een beetje simpel te houden):
    Er zijn Dieselaggregaten (dua al kant en klaar) met zo´n 2,5 kw vermogen. Wat kan ik hiermee precies doen?

EN

Hoe zit het met APO in zo´n aggregaat? Zijn deze vri gevoelig of juist niet?

Frank
  • suzukisuzuki Livin' and Breathin' PPO
    edited September 2008
    saunakachels op 220v zijn meestal 2,5kw
    saunakachels op 380v zijn meestal 3,5kw

Ik denk dan aan een kubota of lister 1 cilinder stationaire motor.

gr Ton
  • Nyulli PPO Burner
    edited September 2008
    Je bedoeld zoiets?

Marktplaats.nl > Mooie lister met Dynaf generator 2Kw - Doe-het-zelf en Verbouw - Motoren

Maat deze is maar 2 kw - alsnog voldoende?

Frank
  • MiglowieMiglowie Livin' and Breathin' PPO
    edited September 2008
    2Kw is kiele kiele voor een wasmachine. Zit op een aansluitwaarde van 2,3Kw. Mijn nieuwe AEG in ieder geval wel.
    edited September 2008
    Ja zoiets, maar dan een zwaarder type.

gr Ton
  • Nyulli PPO Burner
    edited September 2008
    Wat ik nou niet begrijp...

In welk verhouding staan motor en generator in verhouding qua vermogen?

Ik bedoel hoezo moet aan een 50 kw motor minimaal een 20 kw generator?

Als die motor met bijvoorbeeld 1000 toeren stationair draait maakt het toch niet uit of die 5 of 500 pk heeft of wel???

Wat kost eigenlijk een kw/uur. Of anders: De wasmachine trekt 2,3 kw (per uur? per wasbeurt?) dus hoeveel kost mij een wasbeurt.

Het zelfde geld voor een saunaoven. Ik kan mij niet voorstellen dat een oven net zo veel verbruikt als een wasmachine...

En als de apperatuur zich pas na 500 wasbeurten terugbetaald heeft het natuurlijk ook geen nut...

Frank
    edited September 2008
    Stationair draaien is volgens mij nogal slecht voor de motor, ivm slechte cilindervulling, lage oliedruk, lage temperatuur etc.
    Maar als jij aan de spullen kunt komen, what the heck, check it out!!
    Ik zou de bovenste 10 topics uit het "professionele toepassingen" gedeelte eens doorlezen. Genoeg leesvoer.....
    Je moet ook nog een elektrisch systeem bouwen...

Als je een wasmachien hebt van 2,3 kW en die trekt
    edited September 2008
    Frank, mbt de kosten , dat moet jij natuurlijk lekker zelf ff berekenen, dit kan je aan de hand van je jaarrrekening. Op deze manier kan je dus ook je omslagpunt berekenen.

Een sauna oven werkt op een thermostaat die je in het plafond van je sauna plaatst, tot ie warm is stookt ie dus volgas en daarna springt ie af en toe aan door de thermostaat.

Gebruik de zoekfunctie op het forum eens op genset, dan moet je wel meer info kunnen vinden.

gr Ton
  • MiglowieMiglowie Livin' and Breathin' PPO
    edited October 2008
    Een wasmachine trekt per wasbeurt een 1,02-2Kwh. Beetje afhankelijk hoe efficient hij met zijn energie omgaat, hoe heet je wast, etc. Het verwarmen van het water vraagt het meeste energie.
    edited October 2008
    Hey Nyulli is je project al van de grond gekomen?
  • Nyulli PPO Burner
    edited October 2008
    Nee nog niet. Ik heb momenteel ander zorgen!! Ten ene een hoop werk ivm de najarsvakantie, druk bezig met het organiseren van een oldtimer - club - meeting en, tot overmaat van ramp: mijn loods. waar mijn filterinstallatie, maar ook mijn boot en mijn oldtimer staan moet ik t/m 31 december verlaten. (Nee, niet ivm het olie - mijn huisbaas heeft de hele boel verkocht!)
    Dat moet ik alles nog even onder het knie zien te krijgen. Een (van velen) idee(en) is om een oude zeecontainer bij een van de bloembollen boeren op het erf te zetten. Dan zit ik wel zonder electra, dus dan zal ik de draad weer oppakken...
    (Dat levert echter nog steeds geen stroom aan mijn sauna... - maar wat een keer werkt, dat werkt ook een tweede keer - toch?

Bij Ebay zijn er leuke (echter luchtgekoelde) diesels die zijn al gekoppeld aan een generator. Helemaal kant en klaar dus! Maar of deze mijn GPO lusten...??? Voordeel is dat dat ding makkelijk te verplaatsen is.

Ik zie het wel,

Frank
Sign In or Register to comment.