Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

hoe ontlucht ik m'n brandstoffilter (BSF)?

tp3lxs PPO Newbie
edited October 2008 in Algemene Techniek
Goedenavond mensen

Ik wil het BSF vervangen, maar heb dat nog nooit gedaan (m'n eerste keer dus :-) )

Maar, hoe ontlucht ik?

1. Is vullen met diesel en erop schroeven genoeg?

2. Of mbv een ontluchtings-ventiel en/of pompje?
3. Zo ja, hoe doe je dat?
4. En waar koop ik zo'n pompje?

Hieronder, met dank aan Sinnefjild, enkele foto's van filter en pomp (negeer de gekleurde lijntjes, doet niet terzake in dit geval):

image

image

alvast bedankt voor de hulp!

Comments

• suzukisuzuki Livin' and Breathin' PPO
    edited September 2008
    Hey,

Brandstoffilter idd ff volgieten voor montage.
    Als je geen handpompje hebt kan je ff de verstuiverleidingen aan de verstuivers losdraaien(hoeven er niet helemaal afgedraaid worden), dan starten en zou gauw de motor loopt weer vast draaien. Dan ontlucht ie via daar. FF met z'n 2en doen dus.

gr Ton
  • MiglowieMiglowie Livin' and Breathin' PPO
    edited September 2008
    Een iets nieuwere Benz giet je zoals Suzuki zei vol met brandstof en dan doorstarten. De 205 die ik hiervoor had, moest ik met de balg op druk zetten voor hij startte. Gooide ik het filter vol, zat er nog teveel lucht in om hem ooit gestart te krijgen. Heb het zelfs wel eens geprobeerd met startkabels, maar dat ging niet werken. Met andere woorden, kijk eens in je instructieboek (IB) en mocht daar niets instaan, vraag het dan eens bij de Ford... Het verschilt gewoon per auto. Dat ouwe koekblik van Suzuki is bijna niet te starten zonder hulp als je een filter gewisseld hebt.
    edited September 2008
    @Miggie, de benz heeft standaard een ontluchtingspompje:)

gr Ton
    edited September 2008
    lol :)
  • neronero Livin' and Breathin' PPO
    edited September 2008

Als je geen handpompje hebt kan je ff de verstuiverleidingen aan de verstuivers losdraaien(hoeven er niet helemaal afgedraaid worden), dan starten en zou gauw de motor loopt weer vast draaien

Zal niet gaan.:D Motor zal niet aanslaan en draaien met de leidingen los.
    Helpt wel om pomp te ontluchten. Dat wel.
    Daarna vastzetten en opnieuw starten.
    edited September 2008
    Ik denk dat suzuki doelt op de truuk die je toepaste bij zijn verstuivers, 1 leiding los, zodra de motor teken van leven geeft vastdraaien en na even doorstarten doet ie het :)
    edited September 2008
    Yepz, dat bedoelde ik idd.

gr Ton
  • pieterbell0001pieterbell0001 PPO Addict
    edited September 2008
    ja..... en als je je brf volgiet,..... doe het dan via de kleine gaatjes aan de rand, en niet in het grote gat in het midden.

anders krijg je ongefilterde diesel in je pomp en je verstuivers.
  • tp3lxs PPO Newbie
    edited September 2008
    Alvast bedankt voor de goede tips.

Mbt Suzuki's advies:
    "Als je geen handpompje hebt kan je ff de verstuiverleidingen aan de verstuivers losdraaien(hoeven er niet helemaal afgedraaid worden), dan starten en zou gauw de motor loopt weer vast draaien."
    Waar (zie foto's) zitten die verstuiverleidingen?
    edited September 2008
    Hey, ik zie ze op die fotoos van jou zo niet zitten.

Ze lopen van de pomp naar je verstuivers in ieder geval. En je hoeft er dus maar eentje los te draaien zoals Nero zei. Onderstaande foto zijn mijn verstuiverleidingen:
    image

gr Ton
  • tp3lxs PPO Newbie
    edited October 2008
    Het is gelukt, maar pas na 3 pogingen :-)

Ik wist niet dat zo'n filter 3 inkepingen had die moeten passen in de inkepingen van de behuizing.

Dus, 2 keer vastgedraaid, gestart...en zeeland-effect (overstroming dus).

Gelukkig zag m'n schoonvader die inkepingen, waarna ik het de 3e keer goed kon 'aansluiten' op de behuizing. Wederom gestart en geen lekkage meer.

Mbt de ontluchting geen centje pijn. Ik had het filter volgegooid en in alle 3 de pogingen startte de motor meteen en zonder haperingen.
    Volgens m'n schoonvader heeft de Transit sinds 1994 automatische ontluchting, vandaar. Of dat inderdaad zo is, weet ik niet, maar bij mij ging alles dus naar behoren

.....althans, bijna:

mijn restje diesel (waarmee ik het filter had volgegooid) goot ik mbv een trechter (met stuk tuinslang eraan) in de tank. Helaas bleef het stuk tuinslang haken toen ik de trechter er weer uit trok, zodat ik nu met 20 cm tuinslang in m'n tank rondrij :-)
  • NiekNiek Super Moderator
    edited October 2008
    TP,
    Vis de slang eruit. Als er PPO bijkomt, gaat hij op de lange duur oplossen.
    Niek
    edited October 2008
    Dan is het probleem dus letterlijk opgelost :)
Sign In or Register to comment.