Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

EGR

fritskefritske PPO Burner
edited November 2007 in Algemene Techniek
Ik heb op een aantal auto-technische forums gelezen dat het goed is voor de motor om de EGR af te doppen omdat daardoor minder vervuiling in de motor komt. Ook wordt de verbrandingstemperatuur hierdoor hoger. En dat is juist wat we willen bij PPO. Maar goed, ik weet er niet zoveel van, dus misschien kan iemand uitleggen wat de voor- en nadelen ervan zijn.
groeten fritske

Comments

• Tinus PPO Newbie
    edited July 2005
    Emisie Gas recirculatie. Een gedeelte van de uitlaat gassen worden opnieuw ingevoerd voor verbranding. Nadeel is dat je een pk of wat mis loopt. Hoe schoner de aangezogen lucht, des te meer PK heb je, maar des te vuiler de uitstoot.
  • pieter PPO Master
    edited July 2005
    Fritske, kijk op dit forum even onder VW caddy (ervaring met volkswagen) daar heeft multivan mij reeds uitgelegd hoe het zit met de EGR klep, ook staat er een link naar z'n eigen site zeer interessant.
    Groeten Pieter
  • fritskefritske PPO Burner
    edited July 2005
    ik heb het stukje gelezen, interessant.. maar heeft het afdoppen van de erg juist bij PPO nog extra voordelen of nadelen? PPO heeft zowiezo al minder roetuitstoot enzo, dus ik kan me voorstellen dat het dan minder resultaat geeft?

om het af te doppen, is dan een plaatje aluminium van 2 mm dik genoeg, of is RVS beter vanwege de hitte? Aluminium sluit wel beter af lijkt me, het wordt niet voor niks vaak als pakkingmateriaal gebruikt.
  • Ufo PPO Burner
    edited July 2005
    ik heb een RVS plaatje genomen van ca 2mm. en de maat heb ik overgetekend van de pakking.
    Het afgedichten heb ik met GUM-GUM gedaan, maar vloeibarepakking volstaat ook! alleen dat had ik ff niet voorhanden ;)

afijn. De roet-wolken nemen wel toe, bij hevig door accelereren :oops:
    het verbruik blijft bij mij gelijk, of de motortemperatuur is toegenomen zou ik niet weten. Ik merk geen verschil. Ook niet in trekkacht etc,. Wat ik overigens wel gehoopt had.

Mijn klepje van de Ford was ook maar een pink dikte. Voor wat betreft de vervuiling, viel bij mij gelukkig erg mee. Nauwelijks kool-aanslag.

Wetenswaardigheidje: niet by elke auto kan dit worden toegepast, deze gaan dan in de zogeheten noodloop-programma lopen.

het is maar een half uurtje werk!

suc6.
    Ufo
  • Lord DrappoLord Drappo Livin' and Breathin' PPO
    edited March 2006
    EEn stukje over de EGR ?

EGR afdoppen of compleet verwijderen.
    Uitlaat gas her circulatie.

Als een diesel luchtmengsel ideaal (met een overschot zuurstof) verbrand komt daarbij NoX vrij Dit komt omdat de verbranding temperatuur te hoog oploopt.

EGR wordt toegepast in deellast (als jij bijv. 100 rijd op de cruisecontrol )
    In vollast is de klep dus gewoon gesloten.

Lage inspuithoeveelheid met in verhouding toch nog een vrij hoog volume zuurstof heeft als gevolg dat de temperatuur van de verbranding zelf (dus de flits boven de zuiger)iets hoger wordt waardoor de NoX uitstoot toeneemt (de uitlaatgas temperatuur neemt in deellast nauwelijks toe na het afdoppen van de EGR klep).

Er wordt via de EGR klep zuurstof arm uitlaatgas aan de cilindervulling toegevoegd om het zuurstof volumegehalte iets te verlagen de turbodruk is in deellast ook laag. hooguit 0,1 tot 0,3 bar overdruk

Door de ingenomen lucht een lager volume percentage zuurstof te geven verbrand de diesel met een lagere temperatuur waardoor de uitstoot van NoX aanzienlijk word verlaagd.

De temperaturen in vollast zijn vele malen hoger dan in deellast.
    Dit komt omdat de inspuithoeveelheden en drukken veel hoger zijn en de verbranding per arbeidsslag dus ook veel langer duurt.
    De uitlaatgas temperatuur is bijv in deellast ongeveer 300 graden en in vollast tussen de 600 a 800 graden of bij sommige zelfs nog wel veel hoger.

Dat is op zich mooi bedacht alleen kleven er in de praktijk natuurlijk ook een aantal nadelen aan het EGR systeem.

De verbranding wordt door het toepassen van EGR minder volledig waardoor meer koolwaterstoffen en dus ook meer roet kan ontstaan. Vaak vormt zich in het inlaatspruitstuk erg veel aanslag soms zelfs zo erg dat er foutcodes in de ecu komen. De regelklep wil nogal eens blijven hangen en dan in de geopende stand waardoor ook tijdens vollast er veel uitlaatgassen de motor worden in gezogen. Je krijgt dan de bij vele bekende zwarte rookpluim tijdens het optrekken wat overigens de meeste TDI rijders zelf niet in de gaten hebben.

Verwacht van de ingreep geen sterke vermogenswinst maar pas het toe om in de toekomst problemen te voorkomen. Ook krijg je tijdens de roetmeting veel lagere waardes soms zelfs zo laag dat de keurmeester aan zijn meetapparatuur begint te twijfelen.
  • apktje PPO Burner
    edited March 2006
    Bij de meeste Citroën's en ook bij opel 1.7td (waarschijnlijk ook bij andere merken) past er precies een 2-euro muntstuk in de egr-aansluiting: Klem los, 2-euro muntstuk erin, klem vast.

Groet APKtje

Zoals een PPO-er thuis tankt, tankt hij nergens!
  • pieter PPO Master
    edited March 2006
    apktje said:

Bij de meeste Citroën's en ook bij opel 1.7td (waarschijnlijk ook bij andere merken) past er precies een 2-euro muntstuk in de egr-aansluiting: Klem los, 2-euro muntstuk erin, klem vast.

Groet APKtje

Kan het ook goedkoper :lol:
  • TjorqueTjorque Livin' and Breathin' PPO
    edited March 2006
    pieter said:

apktje said:

Groet APKtje

met een gulden ofzo? :p
  • erka PPO Newbie
    edited April 2006
    pieter said:

apktje said:

Groet APKtje

Ja er is een nieuwe Turkse munt die wat afmetingen enzo
    precies lijkt op een 2 euro muntje...is iets van 40 cent waard geloof ik :-)
  • browniebrownie Livin' and Breathin' PPO
    edited April 2006
    Of de Thaise 5 Bath munt. De ouders van een vriend van mij wonen in Thailand en sparen die munten op voor hem. Kost maar Eur 0.15 per stuk en zijn net zo groot met dezelfde kleuren. :lol:
  • Clioman PPO Burner
    edited April 2006
    Ik zou toch geen euro muntstuk gebruiken, er zijn namelijk wel eens euro`s die uit elkaar vallen.
    Ik weet niet of zo`n los geraakt deel dan ergens schade kan berokkenen (bijv in de turbo of inlaat) ik heb zelf geen turbodiesel dus ik heb daar niet echt zicht op.

Groet Marcel
  • Tim Livin' and Breathin' PPO
    edited September 2007
    Stokers,

Ik heb eindelijk mijn EGR afgedopt. Eerst het hele inlaatspruitstuk eraf gehaald, en de EGR afgekoppeld. Het deel wat naar de uitlaat gaat eraf gehaald en van een stuk staal een flensje gemaakt. Bij mij was het echt een smerige bende in het inlaatspruitstuk, zo erg, dat ik geen foto's kon maken.

Daarna met een heel klein beetje gungum de boel weer gemonteerd. De motor loopt nog even mooi, alleen nu gaat het toerental mooier omhoog, zonder die dipjes van de schakeling van de EGR. Er mee rijden heb ik nog niet gedaan, eerst slapen :arrow:

image

image

Tim
    edited September 2007
    Heren,

Toch een plaatje geschoten, vlak na het verwijderen van het inlaatspruitstuk.

image

Vies hè,
    Tim
  • ingmaringmar Livin' and Breathin' PPO
    edited September 2007
    Vies...Ja weet er alles van, heb ook laatst mijn inlaat los gehaald en het spruitstuk zo goed als het kon gereinigd. Was wel een meuk die eruit kwam, kreeg het niet helemaal schoon, maar die plakrotzooi ben ik kwijt.
    Heb gelezen en gehoord van een collega dat abcon (http://www.abconprodukten.nl/N_frame.html?http://www.abconprodukten.nl/N_art_15.html) er een oplossing voor heeft. Mijn vraag is of iemand hier ervaring mee heeft ?, of met het airway systeem ook op die site Wellicht beter in een aparte posting te doen, maar we zien wel.
    Reden voor mij om dit te bekijken is dat ik af en toe een probleem heb met de noodloop van mijn E-klasse. Diagnose is niet duidelijk en het een en ander is al vervangen, mogelijke oorzaak kan ook vervuiling in de turbo zijn.

Groet,
    Ingmar
    edited September 2007
    Ingmar,

Ik heb wel eens een dergelijk product gebruikt. De motor werd iets stiller (placebo :?), kan ook komen omdat je direct erna de oliewissel doet. Aan de olie kon ik geen verschil zien, maar ik heb daar ook geen verstand van.

Probleem is dat de olie alleen in het carter en de oliegangen komt. Hoe deze stof dan je inlaat, boven de kleppen en of de turbo inwendig moet bereiken is mij een raadsel. Misschien zit er een toverstokje bij? :roll:

Ik ben in ieder geval EgRenezen. Wat een rotding voor je motor. Typisch voorbeeld van een oplossing van een gevolg. De oorzaak blijft :x

Tim
    edited September 2007
    Tim,

Een van de componenten van de set de carbon remover gaat via de inlaat. Het airway systeem wordt (tijdelijk) via een vernevelaar op het luchtfilter aangesloten.

Voor de APK van vorige week had ik de afsluiting van de EGR eraf gehaald, maar van het weekend gaat ie weer dicht....genoeg gerecycled.

Groet,
    Ingmar
    edited September 2007
    Ingmar,

Ziet er interessant uit. Kortste klep is gewoon uit elkaar halen en reinigen met ontvetter. Of dat zo makkelijk gaat met een turbo weet ik niet.

Cheers,
    Tim
    edited September 2007
    Tim,

Wat bedoel je met kortste klep ? Met die ontvetter kreeg ik alleen die teer/sludge eruit, de zwarte aanslag schijn je naar ik gehoord heb wel te krijgen met prof. ovenreiniger. Echter daar ben ik erg huiverig op voor dat aluminium.

Ingmar
    edited September 2007
    kortste klap....egr klap :oops:

Bij mij werd het schoon tot op het alu met "Comma hyper cleaner" van de automaterialen.

Maar echt doffe zwarte aanslag was er niet, alleen die slurrie troep.

Tim
  • CarloCarlo Livin' and Breathin' PPO
    edited September 2007
    Ik denk dat onverbrande PPO overal kan neerslaan net als onverbrande diesel. Alleen zul je van onverbrande diesel geen problemen krijgen omdat dat op den duur volledig vervliegt.
    Neergeslagen PPO in je inlaatspruitstuk zal daar blijven.....

Zo te zien moet je een EGR als je PPO rijd ALTIJD afdoppen :!:
    My 5 cents Carlo
  • apktje PPO Burner
    edited September 2007

Alleen zul je van onverbrande diesel geen problemen krijgen

Ook een auto die alleen op diesel rijdt, kan geheel dichtslippen (roet en/of carterdampen)!

Groet

A'PK'tje
    edited September 2007
    Inderdaad wat dachten jullie van wat er uit de carteronluchting kan ontsnappen bij motoren die al wat ervaring hebben, dan heb je geen PPO nodig hoor. Maar de dop gaat weer op de EGR, en misschien een olieafscheider in de carterontluchting. Weten jullie of die trouwens in de handel verkijgbaar zijn, heb wel enige knutsels op internet ontdekt.

Ingmar
    edited September 2007
    Ingmar,

Zo'n klein K&N filtertje erop? Zie je ook bij Hotrods (V8 blokken).

Tim
  • soapwatersoapwater Livin' and Breathin' PPO
    edited September 2007
    Hoe werkt die klem eigenlijk?

image

Het is toch hier (rode pijl) dat die klem los moet en daar een plaatje tussen hé? Hoe krijg je die los en weer vast? Speciale tang ofzo?

Grtz
    edited September 2007
    Tim,

Ja zo'n filtertje zou kunnen, al mag het van de apk niet( het milieu weer he). Nadeel ervan is, zoals ik gelezen heb is dat het rondom het filtertje wel wat vettig kan worden. Ik wil er eigenlijk een soort potje tussen hebben (zoals een waterfilter, waarin de evt olie opgevangen wordt. Heb tekeningen gezien maar ook inn de handel verkijgbare, echter tot op heden ng niet gevonden.

@soap, kan het niet goed zien, maar zit daar de klep ook, normaal zit ie met een flensbevestiging vast toch ?

Groet, Ingmar
    edited September 2007
    Stokers,

@ingmar: Ik laat em ook zo zitten. Als je een keer een piccie hebt, graag, altijd leuk om te zien.

@soapy: Hij lijkt op de klem die er bij mijn om zit, kun je wat een betere foto maken?

Het lijkt erop dat hel eT-stuk achtige ding je EGR is. Komt die gevlochten buis van je uitlaat?

Tim
  • soapwatersoapwater Livin' and Breathin' PPO
    edited September 2007
    Tim said:

@soapy: Hij lijkt op de klem die er bij mijn om zit, kun je wat een betere foto maken?

Het lijkt erop dat hel eT-stuk achtige ding je EGR is. Komt die gevlochten buis van je uitlaat?

Tim

Yep, dat gevlochten stuk buis komt recht van de uitlaat. Dat plastic eT-stuk achtige ding zoals jij het noemt is volgens mij idd de EGR-klep...
    Ik zal de klem eens van dichter fotograferen.

Grtz
    edited September 2007
    Soap,

Bij de Saxo: Als je het klemmetje (schroefje) losdraait, deze zit maar aan één kant, dan buig je hem er voorzichtig af.

Zo gaat ie er ook weer om.

image

Tim
  • udoudo Super Moderator
    edited September 2007
    Wat is dat voor spul in dat inlaatspruitstuk?
    Half verbrande brandstof die terugkomt?
    Spul uit de buitenlucht?
    Of?
    edited September 2007
    Udo,

Gecondenseerde oliedamp en roet -> een vette sleurieboel....het milieu he.

Ingmar
  • JeroenW PPO Burner
    edited September 2007
    ingmar said:

Tim,

Ja zo'n filtertje zou kunnen, al mag het van de apk niet( het milieu weer he).

Sorry, maar dat geloof ik niet. Bij de APK gaan ze hier niet naar kijken, zowiezo niet onder de motorkap.

Nouja, niet bij mijn auto's van 15 jaar of ouder.

iemand?
    edited September 2007
    Jeroen,

Zie artikel http://www.rdw.nl/NR/rdonlyres/F5DA9B9D-FEA4-4AFB-97BC-0B2F2B1CA21E/0/RegelgevingAPKdeel1.pdf

Artikel 5.2.11 - geluid en milieu
    Vóór elke meting wordt gecontroleerd of:

a. de motor met stationair toerental draait en op
    aantekening op het voor het voertuig afge- bedrijfstemperatuur is, en
    geven kentekenbewijs wordt gevoed door

b. de carterontluchting op het voertuig is
    een al dan niet tot vloeistof verdicht gas; aangesloten.

Dus tja, men moet hier wel op controleren, dat het niet gebeurt verandert niets aan de eisen.

Ingmae
  • suzukisuzuki Livin' and Breathin' PPO
    edited September 2007
    Ingmar schreef:
    Ik wil er eigenlijk een soort potje tussen hebben (zoals een waterfilter, waarin de evt olie opgevangen wordt. Heb tekeningen gezien maar ook inn de handel verkijgbare, echter tot op heden ng niet gevonden.

Toen ik de Tl1000S 5jaar geleden ingereden had en er circuit mee ging rijden had ik elke 1500km een luchtfilter die vol olie zat....
    Dus terug naar de dealer voor een oplossing, en die kwam via de importeur.
    Het is een potje met een zeef erin, en daaraan zitten 2 slangetjes aan de onderkant. De verdampte olie gaat nu naar het potje, condenseerd daar weer en valt via slangetje 2 in het carter terug.

Voor motoren is dus wel iets dergelijks te vinden, het zal meestal een race kit item zijn.
    Ik denk dat ze in de autosport ook wel gebruikt worden trouwens.

gr Ton
  • monkeydiesel PPO Burner
    edited October 2007
    Ik heb een Golf IV TDI 110 PK
    Had een enorm Turbo gat onder de 1700 toeren nog lomer dan een Ford
    Bij de dealer zeiden ze niets te vinden maar het is geen pompverstuiver zoals de latere modellen.
    even denken mijn vorige golf TDI 90 PK was drie jaar ouder en een stuk sneller.
    Via Via hoorde ik EGR afsluiten en carter ontluchting op een Catch can of dergelijke aansluiten.
    Het complete inlaatkanaal interkoeler en turbo gedemonteerd en gereinigd en toen terug naar de VW dealer met de vraag of ze hem nu even wilde testen.
    De monteur werd verlegen want uiteraard foto's van de werkzaamheden gemaakt 1/5 dagje sleutelen incl distributie riem vervangen.
    Nu nog ombouwen nar PPO maar eerst de Caddy
    edited October 2007
    Monkey.

Ja wil het geloven wat een verschil dat kan betekenen, mijn inlaatspruitstuk zag er als een stuk geasfalteerd wegdek uit. Het grootste deel heb ik er nu wel uit. Ben benieuwd hoe je de turbo gereinigd hebt. Post je foto's eens, dat zal een ieder wel interessant vinden denk ik zo. Heb je ook jouw carterontluchting op een "catch-can" aangesloten ?

Groet,
    Ingmar
  • atjongatjong PPO Addict
    edited October 2007
    pieter said:

Effe nog een reactie op deze wat oudere post: Bij de Omega heb ik er een 5 eurocent muntstuk tussen gedaan en dat paste perfect :-)
    Alleen ontdekte ik na een paar weken dat dat koper groen begon te worden met al die warmte daar en de koelwaterslang eronder werd ook groen van druppeltjes die eraf kwamen :oops:.
  • edited November 2007
    DELETED
  • edited November 2007
    DELETED
    edited November 2007
    Pjotter,

Is lood om oud ijzer, maar de bovenste is wel het makkelijkst te bereiken. Die inbusboutjes zijn makkelijker los te krijgen.

Groet,
    Ingmar
  • edited November 2007
    DELETED
Sign In or Register to comment.