Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

zwieps eerste filterwaarnemingen

2»

Comments

• ericzwiepericzwiep Livin' and Breathin' PPO
    edited August 2008
    Herman geduld :-) trek nog geen 1 conclusie....en voor water erbij ben ik niet bang.

stapje 2 wordt combinatie van theedoek hangend in een 90L bak met op de bodem over een rooster enkele lagen keukenrolpapier of ander papier.

papier gebruik ik niet voor het water. Eerder voor een voorfiltering, als die bak van 90L vol zit en boven de 300L bak staat...laat maar doorlopen, hoe meer die keukenrol nog tegen houdt, hoe beter.

over 1a2 weken meer info, waarnemingen en bevindingen en nog meer van dat gereutel.
    Chickie, Easy, ruhe hier bitte ja :mozilla_tongue:
  • penapena Livin' and Breathin' PPO
    edited August 2008
    [QUOTE=ericzwiep;39300]Herman geduld :-)

Heb ik Zwiep,

Maar ik vindt het interessant.
    Had het natuurlijk zelf willen doen, maar dat zit er niet in :p.

Herman
    300SD
  • pjotterpjotter Banned
    edited August 2008
    [quote=ericzwiep;39268]@pjotter, mmm dat laat wel zien dat sommige GPO bronnen meer afval met zich meebrengen dan andere!
    :mozilla_tongue:

das logisch: hangt af van ververstijd, vis/loempia of oliebollen kraam.

trouwens: deze fles was vol en heb dr is wat uitgehaald voor de koelkast test.
    dan is schat ik bijna een 6e deel vet.
    dus op 1000 liter pak m beet 170 liter afval dan wel xw100
  • suzukisuzuki Livin' and Breathin' PPO
    edited August 2008
    Goed bezig Zwiep, net ff je topic doorgenomen!

Vrijdag of zaterdag kan ik mijn eerste vieze olie ophalen! Heb een Vietnamees een aanbieding gedaan, he could not refuse.....

gr Ton
  • wodanwodan Super Moderator
    edited August 2008
    Roep nog niet te vroeg, wacht tot ge gaat zien wat voor APO dat gaat zijn...
    Het kan nog flink tegenvallen...
  • jgdenholjgdenhol PPO Master
    edited August 2008
    Zeker waar, ik had vloeibaar vet ipv olie. Die heb ik dus maar weer afgezegd.
    Morgen ga ik bij een visboer proberen. Mn vader is daar vaste klant en loopt meteen door naar achteren, ik ben er nog nooit geweest. Ga schaamteloos gebruik maken van de goede naam. Mn vader vindt het maar niks overigens dat ppo'en en volgens mij schaamt ie zich er een beetje voor...

In de berichten van de laatste tijd krijg ik een beetje het idee dat visboeren vaak goede en redelijk schone olie hebben. Ligt dat alleen aan mij of is dat misschien gewoon zo?
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited August 2008
    Het is mijn ervaring dat inderdaad de visboer de schoonste olie heeft, dan komt de patatzaak met vaak zwaar verkoolde stukjes patat er in en dan de restaurants, die flikkeren van alles door elkaar immers daar wordt van alles in de olie gebakken, vis ,vlees, patat, noem maar op.

Tevens valt mij op dat de op het eerste gezicht schone olie toch behoorlijk vervuild kan zijn met hele fijne verkoolde deeltjes die alleen door mijn 5Mu vlies of 1Mu kaarsfilter af gevangen worden. Als ik die olie (van de visboer trouwens) meng met echt vuile olie van een restaurant, dan "kruipen" die kleine deeltjes in het vet wat in de olie van het rastaurant zit en worden afgevangen door mijn 50Mu filter waardoor het 5Mu en 1Mu filter veel langer mee gaan.

Groeten,

East rider.
    edited August 2008
    [QUOTE=easy rider;39495]Als ik die olie (van de visboer trouwens) meng met echt vuile olie van een restaurant, dan "kruipen" die kleine deeltjes in het vet wat in de olie van het rastaurant zit en worden afgevangen door mijn 50Mu filter waardoor het 5Mu en 1Mu filter veel langer mee gaan.

Hoi ER,

Dat is nog eens een leuk gegeven image.

Herman
    300SD
  • suzukisuzuki Livin' and Breathin' PPO
    edited August 2008
    Heren,

Ik heb net 125l soja van de loempiaman gehad. Het stond al een week in jerrycans bij hem, en er zit gewoon nergens een vetwolk in! Ook zitten er weinig vaste deeltjes+ dat het gruwelijk vloeibaar is.

edit: Heb em net nog ff gebeld want snapte er nix van dat die olie zo vetvrij is. Wat blijkt, de man doet z'n olie in een groot vat, waardoor het het weinige vet(veel minder als de visboer volgens hem) al bezinkt. Daarna tapt ie de mooie olie van boven af voor mij.

gr Ton
    edited August 2008
    haal maar eens een potje door een koffiefilter.....enne istie dan nu al helder???
    zet ook ff een potje voor een paar dagen in de koelkast...
  • Chicken PowerChicken Power Banned
    edited August 2008
    Dat papieren koffiefilter, ik ben dr mee begonnen, en zal dr voorlopig als laatste filtering na mn laatste ervaringen weer bij blijven.

Op de koffie komen de meeste nieuwe filteraars van zelf wel, als het een beetje kouder gaat worden.

Wordt nog lachen, als ze het in hun installatie merken, zit het al in de tank van de wagen.

Of hun hele gefiterde voorraad :mozilla_foot:

Groet, Cp
    edited August 2008
    [QUOTE=easy rider;39297]CP, vriendelijk doch dringend wil ik je verzoeken je alleen bezig te houden met de inhoudelijke zaak van dit topic i.p.v. het doen van persoonlijke aanvallen en het botvieren van frustraties (zoals je regelmatig doet) siert je niet en kan en kan je zoals je al eerder hebt ondervonden een "ban" opleveren.

Ik zie deze post nu pas, als ik van het weekeind eindelijk mss tijd heb, zal ik je per directe mail daar echt inhoudelijk op antwoorden. Zal het forum daar niet meer mee lastig vallen: wordt op inhoudelijke gronden iets vetter dan hier 1:1 .

Ben dus heel druk, geen garantie.

Groet, Cp
  • RaafRaaf Modding Member
    edited August 2008
    [QUOTE=Chicken Power;39760] als ik van het weekeind eindelijk mss tijd heb, zal ik je per directe mail daar echt inhoudelijk op antwoorden. Zal het forum daar niet meer mee lastig vallen

Lijkt me een erg goed idee, ik begin dit soort vetes behoorlijk zat te worden en ze voegen voor de gemiddelde lezer van dit forum niets positiefs toe.
  • Tim Livin' and Breathin' PPO
    edited August 2008
    [QUOTE=Chicken Power;39760]je per directe mail daar echt inhoudelijk op antwoorden. Zal het forum daar niet meer mee lastig vallen: wordt op inhoudelijke gronden iets vetter dan hier 1:1.Nou,

Ik heb liever dat je hier reageert, en inhoudelijk met voorbeelden zoals jij het doet. Stap voor stap. Dus niet volgens je "echo" manier: Dan aanzuren. maar uitleggen hoe je dit doet, wat voor zuur, welke berekening je toepast + voorbeeld, hoe je het klaarmaakt (oplossen/puur/zo uit vat). Foto's! Etc.

Verstand ervan heb je, lange posts maken kan je goed, so teach me!

Tim

Edit: Voor jij niet begrijp, het "Aanzuren" geldt als voorbeeld.
    edited August 2008
    [QUOTE=Tim;39782]Nou, Ik heb liever dat je hier reageert, en inhoudelijk met voorbeelden zoals jij het doet.............

Exact, zo heeft iedereen er iets aan.

[back on topic mode]

Om voor mij (en andere) het filteren/zuiveren van APO inzichtelijker te maken ben ik nog wat gaan surfen op het net en vond ergens een stukje in een Amerikaans forum over het wassen van APO met water en zout voordat men gaat filteren en heb zelf de proef op de som genomen. Het idee hier achter is om dierlijke vetten "los te weken" uit de APO.

Ik heb een klein cola flesje gevuld met APO en er ongeveer 10% water bij gedaan, vervolgens een theelepel zout en dan flink schudden. Dit mengsel wat er helemaal geel uit ziet heb ik in de magnetron opgewarmd naar 65 graden en toen weggezet. Al direct kon ik zien dat er zich op de bodem een licht gele laag af begon te zetten. Twee dagen later was de APO helemaal helder geworden en onderin het flesje zit nu een emulsie van zout water en vet, misschien dat er ook wel een deel glycerine bij zit omdat ik de olie die nu boven het water staat wel erg vloeibaar vind.

Ik had al eerder het zelfde truckje gedaan maar dan zonder zout en opwarmen en pas na twee weken was het water uitgezakt met boven het water een gele laag die deels in het water hangt.

Met zout en verwarmen is het deel wat nu onderin de fles zit homogeen van kleur. Ik kan niet verklaren wat hier precies is gebeurd op scheikundige wijze maar weet wel dat de GPO die ik nu heb wel heel erg helder is en nog dunner ook dan voorheen.

Groeten,

Easy rider.
  • belgbelg PPO Burner
    edited August 2008
    [QUOTE=Chicken Power;39756]Dat papieren koffiefilter, ik ben dr mee begonnen, en zal dr voorlopig als laatste filtering na mn laatste ervaringen weer bij blijven.

Op de koffie komen de meeste nieuwe filteraars van zelf wel, als het een beetje kouder gaat worden.

Wordt nog lachen, als ze het in hun installatie merken, zit het al in de tank van de wagen.

Of hun hele gefiterde voorraad :mozilla_foot:

Groet, Cp

geen goede ervaringen met koffiefilters?
    edited August 2008
    [QUOTE=belg;39789]geen goede ervaringen met koffiefilters?

Meer dan uitstekend zelfs!

Ben er na het schijnbare gemak van de kaarsfilters weer bij terug!

Groet, Cp
    edited August 2008
    [QUOTE=easy rider;39787]Exact, zo heeft iedereen er iets aan.

[back on topic mode]
    Ok dan, nieuwkomer;
    http://www.ppo.nu/forum/f76/filteren-van-gebruikte-olie-101/

Stond hier dan ook al he? Sold cracking methode.

[QUOTE=easy rider;39787] Het idee hier achter is om dierlijke vetten "los te weken" uit de APO.
    Wellicht is de wens de vader van de gedachte; maar technolochisch is dus niet zo!

[QUOTE=easy rider;39787]Met zout en verwarmen is het deel wat nu onderin de fles zit homogeen van kleur. Ik kan niet verklaren wat hier precies is gebeurd op scheikundige wijze maar weet wel dat de GPO die ik nu heb wel heel erg helder is en nog dunner ook dan voorheen.

Gefeliciteerd! :mozilla_smile:

Je bent de eerste in Europa, waarvan ik verneem, bij wie het lijkt dat het gelukt is!

Groet, Cp
  • belgbelg PPO Burner
    edited August 2008
    aha, ok cp dan zal ik waarschijnlijk toch min plan van filterding te bouwen met koffiefilters aanvatten, al enkele tests uitgevoerd en ziet er idd prima uit. dacht even dat je er niet voor te vinden was, maar was te wijten aan een heel klein "taalkloofje" denkek.

probeerscheut met 1 enkele filter
    image

image
  • neronero Livin' and Breathin' PPO
    edited August 2008
    hmm...nog schuim op die apo en lijkt best een lekkere duvel!! :D:rolleyes:

Gr
    Nero
    edited August 2008
    mooi he die gebruikte sojaolie door de visboer.....enig nadeel is dat het tergend langzaam gaat door een koffiefilter...en alstie droog valt, zit ze dicht heb ik gemerkt.

Straks na het bezinken maar eens kijken wat ik met van die grote industriele koffiefilters in elkaar kan knutselen...of met ander papiermateriaal...

CP wat gebruik jij nu als papierfilter en in wat voor een opstelling...100-300L door 1 papaierfiltertje :mozilla_innocent:
  • belgbelg PPO Burner
    edited August 2008
    ja, maar hoe meer liters boven de filter hoe meer druk dus ook sneller erdoor, droogvallen niet echt het grote probleem denk ik, gewoon een nieuwe nemen, 250(industrieele koffiefilters) kosten toch maar een euro of 7, ik bouw volgende week ook iets met die grote ronde filters
  • pjotterpjotter Banned
    edited August 2008
    [quote=easy rider;39787] en pas na twee weken was het water uit

.

begrijp ik niet: ik vul een half flesje gefilterde APO ( maar wat troebel)voor de rest met water aan.
    dop dr op.
    flink schudden en zet m neer.
    3 MINUTEN later zit t water onderin t flesje.en vrij helder, dus nagenoeg geen vuiligheid dr in.

dat was een week terug:

net ff flink wat zout in dat zelfde flesje gedaan.
    schudden/ daarna in de magnatron opgewarmd.( theekopje heet)dus nog net vastpakken.

resultaat : t zelfde als koud mixen zonder zout.
  • pjotterpjotter Banned
    edited August 2008
    [quote=Chicken Power;39889]
    Gefeliciteerd! :mozilla_smile:
    Je bent de eerste in Europa, waarvan ik verneem, bij wie het lijkt dat het gelukt is!
    Groet, Cp

insegelijks.

image
  • MiglowieMiglowie Livin' and Breathin' PPO
    edited August 2008
    Ik heb mijn GPO gewoon in de koelkast gefilterd. Ik giet het (afgekoeld) vanuit de frituurpan in 2-literflessen van de Lidl en laat het dan 2 weken in de koelkast staan. Vervolgens m'n oude koffiepot met filter gewoon opgeschonken en terug in de koelkast, geduld is een schone zaak.
    edited September 2008
    [QUOTE=easy rider;39787]Met zout en verwarmen is het deel wat nu onderin de fles zit homogeen van kleur. Ik kan niet verklaren wat hier precies is gebeurd op scheikundige wijze maar weet wel dat de GPO die ik nu heb wel heel erg helder is en nog dunner ook dan voorheen.

[QUOTE=Chicken Power;39889]Gefeliciteerd! :mozilla_smile:

Hoi ER en CP,

Begrijp ik het goed dat de manier wel goed is maar dat de hoeveelheden zeer belangrijk zijn voor enig resultaat?

Herman
    300SD
    edited September 2008
    PS,
    Bedacht ik me net:
    Hoeveelheden zijn waarschijnlijk geen vaste percetages maar weer afhankelijk van de vervuiling van de GPO?

Herman
    300SD
    edited September 2008
    Zou kunnen, wat ik nu merk is dat nu de fles met APO/water+zout oplossing wat langer staat en nu uit het water (wat zich al op de bodem bevond) een vet laag omhoog aan het komen is die nu tussen de APO en het water "zweeft"

Ik heb dus twee testen gedaan met Water+zout oplossing en de fles die ik niet opgewarmd heb heeft nu onderhand wel water op de bodem maar de APO is nog steeds troebel en de vet laag is ook al wel aanwezig maar in veel mindere mate dan de fles die ik even opgewarmd had naar 65C.

Groeten,

Easy rider.
    edited September 2008
    Voila, het vervolg van zwieps eerste pijnlijke filterperikelen.....
    Nu dat het bloed van de vloer is geschropt, en er weer een mooi laagje olie ligt, is de eerste 100L gefilterd.

grof, daarna 10mu en 1 mu kaarsfilter. kan na 5 trappen maar houd't ff bij drie.
    Euhm resultaat is nog niet glashelder, dat was bij mijn koffiefiltertest ook niet. Maar deze laatste was na 2 weken koelkast staan, glashelder...verwacht dan ook dat het resultaat uit de 10 en 1 mu kaarsen ook nog glashelder zal worden na bezinktijd.

Profi koffiefilters, ahum, 500stuks 30-40 euro als je van die grote neemt....eerst maar es een test meedoen voordat ik die groot aanschaf.

jaja foto's op een dag :-) nog herstellende.
    edited September 2008
    [QUOTE=ericzwiep;40701] :-) nog herstellende.

M
  • MiglowieMiglowie Livin' and Breathin' PPO
    edited September 2008
    [quote=pena;40707]

Laat je niet kisten image.

In ieder geval niet voor je dood ben, zoals mijn opa altijd zei :D
    edited September 2008
    Heren,

Ondanks alle hernieuwde pogingen, door diverse lieden binnen deze draad, is het klutsen van olie en water is niet te definie
  • Tim Livin' and Breathin' PPO
    edited September 2008
    Cp,

Waarom niet eerst koelen en dan pas de vloeibare fractie filteren? Scheelt een boel werk en filters...

Tim
    edited September 2008
    Tim,

Ten eerste:

De grootste massa hier is alleen maar geintreseert in olie. Dat dat ook nog wel eens vet kan worden komt nog.

Tweedes: Jij en ik willen nog wat met dat vet. Door het koelen wordt dat procentueel alleen nog maar "vuiler" en daardoor later lastiger te scheiden.

Zal de massa dus niet intresseren.

Biodieselmaken is leuk werk, het benodigde raffineren van het vet is om tot een verantwoord uitgangsmateriaal te komen, is vele malen viezer en lastiger.

Groet, Cp
    edited October 2008
    Overzichtsfoto van mijn 3-5 traps filterinstallatie :cool:
    image
    edited December 2008
    Pjotter, ik had je nog wat foto's beloofd...vorstperiode meer.

Euhm wat dit allemaal is in mijn 10mu filter??? basis is soya-olie van de visboer.
    image

overige foto's van halogeenlampje 12 volt 50watt laten zakken in de tonnen komt nog...
  • pjotterpjotter Banned
    edited December 2008
    Eric:mooi plaatje, maar als ik t goed zie loopt dat niet meer., of heb ik dat mis??
    edited December 2008
    [QUOTE=ericzwiep;44506]....basis is soya-olie van de visboer.......

De basis misschien maar als er maar even wat palmolie in zit ben je al snel de sigaar. 'K heb hier pure soja en zonnebloem, die lopen nog wel door. 'K heb ook nog vaten staan met palmolie er bij, die staan al twee maanden helemaal gestold.
    edited December 2008
    misschien dat ik hem vandaag eens open trek. filter al een tijdje niet meer maar zowel de olie in de 1 mu houder als de olie in de groene bezinkbak als het filterresultaat is allemaal nog helder.......
    edited January 2009
    VERVOLG.

gisterenavond ff in de weer geweest met het oliefilteren.
    Om de 2 filterpatronen bak warmwater gezet, 1 blauwe ton laten opwarmen in de keuken, en filteren maar...yep, het zaakje liep weer door....vanavond maar weer eens herhalen.
    Euhm wat valt me op: in sommige vaten zit filterverbetereaar, in andere niet.
    Ik heb het idee dat de toevoeging van filterverbeteraar nu met deze vorst het neerzakken van vet heeft bevordert. Onderin de ton zat lekkere dikke mayonaise.
    Terwijl vaan eenzelfde batch waar geen filterverbeteraar inzit...de olie mooi helder is en geen uitzakking van mayo....de ruwe (niet gefilterde batch) is op dit moment wat slijmdraden troebel zeg maar, daar zit overigens wel wat filterverbeteraar in...

Doet filterverbeteraar van boer peter type C bij koude temperaturen (vorst) het vet makkelijker scheiden van de olie waardoor dit vet uitzakt?

overigens, tis nu een oliezooitje in mijn hok grrr overpompen verging niet zo vlekkeloos hahahaha :koe: tis te koud om het makkelijk op te ruimen met kranten of heet water :evil:
  • pjotterpjotter Banned
    edited January 2009
    mmmm heerlijk zo een geisoleers filterhok.:rolleyes::D
    vanmorgen om 06.30 naar filterhok gegaan om PPO te klussen.
    t was daar zonder kachel plus 10 graden terwijl t min 4 graden buiten was.

wbt: PETERznOLIE: geen ervaring mee.
    wil ik ook houden zo, ook wbt dino bijmengen.

maarja: als ik 1 tanker blijf zal ik volgend jaar winter misschien wel met de billen bloot moeten:oops:
    edited January 2009
    [quote=ericzwiep;45859].....Doet filterverbeteraar van boer peter type C bij koude temperaturen (vorst) het vet makkelijker scheiden van de olie waardoor dit vet uitzakt?.....

Ik heb hier nu olie die net in een stadium zit van stollen, ik meng dat met filterverbeteraar van boer peter zodat het lekker vloeibaar wordt en flikker dat meteen in de filter installatie. Eenmaal gefilterd stold het niet meer terug.

[quote=pjotter;45877]....maarja: als ik 1 tanker blijf zal ik volgend jaar winter misschien wel met de billen bloot moeten:oops:

Laat alvast maar zakken die broek, ik schaam mij er niet voor dat in 5% filterverbeteraar van boer peter en 5% benzine bij mijn GPO heb. Ik start met een 1 Tank systeem gewoon in 1 Keer met een buiten temperatuur van -5, No problemo. Even de boel warm laten draaien totdat de IP 25C is (duurd een minuut of 2 A 3) en dan rijdt ik rustig de straat uit.
    edited July 2010
    grote schoonmaak gepland dit weekend. stoomcleaner door het filterhok. Flessenvoorraad omkappen (vlaams) in 160L vat. Opvoerslang vastzetten in bovenbak. Kijkspiegel bovenbak monteren. Lekbak met kattengrit.
  • soapwatersoapwater Livin' and Breathin' PPO
    edited July 2010
    Zwiep, zou je geen houtzaagsel nemen ipv kattengrind? Is gratis en milieuvriendelijker. Kan ook gewoon in de tuin of op de composthoop, of zelfs de kachel of BBQ in...
    edited July 2010
    Zaagsel werkt idd perfect kan ik je vertellen.
    edited July 2010
    ja leuk, nu wachten totdat het ophoudt met regenen en het schuurtje goed droog is.
    aan fijn zaagsel kan ik wel gratis komen. krulzaagsel via de dierenwinkel, boerenbond
    Easy, ik heb de foto's van dat filterexperiment met jouw papier terug gevonden. nu nog posten :mozilla_innocent:
  • ppo4toyotappo4toyota PPO Burner
    edited July 2010
    zwiep, kheb hier (Tholen, Zeeland) nog een halve zak met houtkorrels liggen. Die kunnen erg veel vocht opnemen.

Als je interesse heb, je kan het gratis krijgen. Als je niet in deze buurt kom, ik kom nogaleens in het midden van het land, Utrecht, Gelderland, dus kan kijken of ik het eens mee kan brengen als ik bij jou in de buurt kom.
    edited July 2010
    misschien in augustus dat ik tholen kom. thanks
  • ppo4toyotappo4toyota PPO Burner
    edited August 2010
    [QUOTE=ericzwiep;56994]misschien in augustus dat ik tholen kom. thanks

Prima, zelf ben ik de week van 16 augustus met vakantie, maar me ouders zijn thuis.. Je kiek ma! :)
Sign In or Register to comment.