Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

zwieps eerste filterwaarnemingen

ericzwiepericzwiep Livin' and Breathin' PPO
edited August 2010 in Filteren van GPO
Yo, weer bezigheidstherapie gevonden. Afgelopen week een vaatje GPO van de visboer meegekregen. Zit nog in het stadium groffilteren. Wat valt op en zijn de waarnemningen.

* 3 dagen laten bezinken en der ligt al op de bodem een mooie dunne laag rood kritsel.
* Groffiltermateriaal:
1) 50mu doek easy....loopt goed door maar houdt rode kritsel niet tegen.
2) zakdoek werkt al iets beter
3) zo'n viscositeitsdoekje :confused: van de appie hap, nog beter
4) kussensloop werkt goed, goeie doorloop en houd kritsel redelijk tegen
5) gewassen theedoek, nog beter tegenhouden rood kritsel...verzadiging?
6) keukenrol papier: goed, matige doorloop
7) koffiefilter nr 4. super, al heldere vloeistof, doorlooptijd en verzadiging sucks

stapje 1 wordt, 3 dagen laten bezinken in de vaatjes.
stapje 2 wordt combinatie van theedoek hangend in een 90L bak met op de bodem over een rooster enkele lagen keukenrolpapier of ander papier.
stapje 3 2-3 weken bezinken 300L waterton van Cranenbroek
stapje 4 oppompen naar hoge opvangbank 90L op 2,5meter hoogte.
stapje 5 via slang of pijp naar de in serie staande 10 en 1 mu filters
stapje 6 150L ton vullen en wegzetten, oprijden

alles onder voorbehoud.

PS No offence mare waarom heeft hier nog nooit iemand zijn waarnemningen gedetailleerd over filteren en bezinken opgeschreven over van wat welk materiaal doet en wat er gebeurt naar 2-3 dagen bezinken...of waaruit het bezinkingsmateriaal bestaat etc etc????
«1

Comments

• NiekNiek Super Moderator
    edited August 2008
    Reply,
    Ja Eric, als je even op de site kijkt zie een een uitgebreide beschrijving van hoe te filteren. Althans op mijn manier. Het kan natuurlijk anders !!.
    Niek
  • ericzwiepericzwiep Livin' and Breathin' PPO
    edited August 2008
    Niek voor jou was onder andere de no offence :-))
    tuurlijk ken ik jouw handleiding en hebben we er al es over contact gehad. Wat ik mis is echter wat er gebeurd bijv met je nylons en je filterzakken etc etc....bij een zak zie je het kritsel op de bodem liggen, verzadiging..dus de olie kan alleen nog via de buitenkant/zijkant naar beneden sijpelen...dat soort info. Zelfde als hee verrek na drie dagen in zo'n vaatje laten bezinken na het vers afhalen scheelt al een hele boel in verontreiniging van je kaarsfilters later........
    Dyssie die bijv lakens van de zeeman gebruikt etc etc

details van waarnemingen....das de input
  • NiekNiek Super Moderator
    edited August 2008
    Eric,
    Ik heb wel eens een 600 liter gehaald, die al een maand of twee had gestaan: echt ideaal: onderste 5 cm van de IBC was vet, daarboven mooi helder. Gaat fluitend door je filters.
    Eerste les voor de filteraars: geduld, geduld, geduld.
    suc6 met filteren. Ik ga nu op vakantie. 6 weken noordwaards.
    Niek
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited August 2008
    [QUOTE=ericzwiep;39013]..........PS No offence mare waarom heeft hier nog nooit iemand zijn waarnemningen gedetailleerd over filteren en bezinken opgeschreven over van wat welk materiaal doet en wat er gebeurt naar 2-3 dagen bezinken...of waaruit het bezinkingsmateriaal bestaat etc etc????

Ik denk dat dat komt omdat er nog niet zoveel mensen zelf filteren en die gene die dat wel doen vertellen het je misschien niet omdat ze het voor zichzelf willen houden op een enkeling daar gelaten natuurlijk.

Ik denk en weet uit ervaring dat filteren heel erg simpel kan zijn.

Bezinken, filteren in diverse stadia en uitijndelijk uitkomen op 1Mu, simpeler kan het niet zijn. Maak gebruik van de zwaartekracht en neem de tijd dus ga niet onder druk filteren dan pers je weer zooi dwars door je filter en dan het bezinken, erg belangrijk, misschien wel HET belangrijkst van allemaal.

Wat ik mij regelmatig afvraag is dat er niet meer mensen zijn die zich afvragen hoe we het zout, suiker, vet en zuren er uit kunnen krijgen, ik heb daar nog geen duidelijk antwoord op gevonden.

Ik maak op dit ogenblik erg schone olie, ik heb gefilterd op 1 Mu en heb een vaatje van 25 liter 2 maanden laten staan en zie verder niets uitzakken maar ter gelijker tijd vind ik de olie nog wel er rood/oranje. Ik weet natuurlijk niet wat de kleur is geweest toen het nog een "maagdelijke" olie was maar als ik naar een flesje sla of zonnebloem olie kijk ziet dat er toch een stuk lichter uit qua kleur.

Groeten,

Easy rider.
  • wodanwodan Super Moderator
    edited August 2008
    De "kleurende" deeltjes zijn zo klein dat ze blijven zweven ER.
    Om je olie te bleken: Gewoon in de zon zetten of UV-lamp tegenhouden.
    (Aktieve koolfilter kan ook, maar kost meer ;))
    edited August 2008
    Kijk zo komen we ergens, ik kan aan active koolstof filters komen, zal eens een test doen op termijn.

Maar wat zijn dan die "kleurende" deeltjes? zou filteren op 0.5Mu beter zijn dan? of misschien met papieren filterpatronen filteren?

Groeten,

Easy rider.
    edited August 2008
    Wat? Tja, dat is gissen... tegen dat je er genoeg hebt voor analyse... juist ja. Duurt eeeuwen aan filteren ;)
    Je kan ze wel degenlijk filteren, maar het gaat ZO traag en volgens mij is het niet relevant. (Idem de kleurstof in Diesel...)
  • evertevert PPO Burner
    edited August 2008
    [QUOTE=easy rider;39023]I
    Wat ik mij regelmatig afvraag is dat er niet meer mensen zijn die zich afvragen hoe we het zout, suiker, vet en zuren er uit kunnen krijgen, ik heb daar nog geen duidelijk antwoord op gevonden.
    Groeten,
    Easy rider.

Daar zit ik nou juist mee, dat houd mij tegen om er aan te beginnen. Omdat ik bang ben dat de pomp en de motor er op den duur niet tegen kunnen
    Zout vreet in dacht ik
    optie : een soort zout magneet :-D
  • DD PPO Burner
    edited August 2008
    Volgens mij valt zout wel mee.
    Ik denk dat het meeste bezinkt en wat er achter blijft is volgens mij te verwaarlozen.

Als je aan de kust woont zit er toch ook zout in de lucht die je motor ademt.
    En wat denk je van pekel stof in de winter.
    Dat houd je lucht filter volgens mij niet allemaal tegen.
    edited August 2008
    Vervuiling is maar erg als ze te groot wordt...
    Wat op dat vlak voor mensen geldt, geldt ook voor motoren ;)
    edited August 2008
    Hier ben ik het niet mee eens, fijnstof wat DOOR roetfilters gaat is ook heel klein en niet goed voor mensen bij inademing.
    edited August 2008
    met koolstof filteren.....mmm ooit eens de bodem van een noritpotje gezien..don't ask...
    mare dat was dus poeder...zou er dan niet een fractie van dat poeder, korrelgrootte??, door het filtervlies trekken.....wat koolstof in een vlies wikkelen en in een glas water gooien, ff roeren, en dan weet je het :-)) 5mu had je als doek he Easy?
    edited August 2008
    Ja 5Mu als vlies, kan ook aan 0,5Mu draadgewonden PP filterpatronen komen evenals koolstof filters en papier filters. Mijn leverancier in Italie is nu op vakantie (heel Italie licht plat in Augustus) dus kan wel even duren tot ik dat binnen heb.

Groeten,

Easy rider.
  • dyssie pda PPO Wannabe
    edited August 2008
    mijn leverancier is niet met vakantie
    maar ik wel
    tot eind augustus .hihi

zie ook mijn topik in vraag en aanbod
    edited August 2008
    ahja, maar de vraag was eigenlijk of de koolstof mee lekt door het filter....
    en de vraag wat willen we bereiken met het filtermiddel koolstof?? bindt dat met vet?? de zouten??

vraagje voor de chemici onder ons...wat zal het effect van koolstoffiltering zijn op de GPO?
    edited August 2008
    dyssie...spammer :mad:
    edited August 2008
    [QUOTE=ericzwiep;39071]dyssie...spammer :mad:

Ja, grote zucht, laat maar.

Ja weer even on topic, er zijn hier wel lui die dat weten maar die heb ik al een paar dagen niet gezien, d.w.z. die posten niet dus zal ik zelf uit gaan zoeken wat koolstof doet met GPO.

Wat ik wel weet is dat papieren filters water absorberen maar dan moet de flow heel langzaam zijn anders pers je het water er zo weer door heen.

Groeten,

Easy rider.
  • DD PPO Burner
    edited August 2008
    Om gpo en water te scheiden kun je ook gebruik maken van meel.
    Meel wordt deeg in water maar niet in olie.

Strooi het meel uit over het oppervlak van de olie,
    laat het een dag staan, het bezinkt, je krijgt op de bodem een laag deeg met andere zooi die in de gpo zit.
    edited August 2008
    [QUOTE=easy rider;39064]Hier ben ik het niet mee eens, fijnstof wat DOOR roetfilters gaat is ook heel klein en niet goed voor mensen bij inademing.

Je snapt het niet. Een beetje fijnstof overleven we wel, teveel niet... :rolleyes:
  • dyssie pda PPO Wannabe
    edited August 2008
    geen spem maar humor

erik thuis leverancier op vakantie
    oscar op vakantie leverancier thuis

gewoon humor heren

dus in augustus geen filters

groeten oscar
  • jgdenholjgdenhol PPO Master
    edited August 2008
    Drank dyssie?
    edited August 2008
    DD:

laat het een dag staan, het bezinkt, je krijgt op de bodem een laag deeg met andere zooi die in de gpo zit.

grappig bovenstaande opmerking als je bedenkt dat de visboer de kibbling door een deegsausje??? doet alvorens te frituren.....
  • penapena Livin' and Breathin' PPO
    edited August 2008
    [QUOTE=ericzwiep;39135]...de visboer de kibbling door een deegsausje??? doet alvorens te frituren.....

Hoi Zwiep,

Leuk stukje.

Begrijp ik het goed dat in 'visolie' geen water zit :D?

Heb nog een vraagje over je stap 3. Dit is voor de 2e keer bezinken.
    Komt hier nog veel vuiligheid uit? Zo ja, kun je dit dan niet beter samen doen met stap 1 en die 2-3 weken laten staan (dat houdt het hele proces schoner).

Herman
    300SD
    edited August 2008

Begrijp ik het goed dat in 'visolie' geen water zit ?

als je DD en visboer bij elkaar optelt.......nu de bevestiging nog..wie? of zou het sausje uit paneermeel bestaan?

Heb nog een vraagje over je stap 3. Dit is voor de 2e keer bezinken.
    kun je dit dan niet beter samen doen met stap 1 en die 2-3 weken laten staan

Zover ben ik nog niet maar het idee erachter is dat ik liever bezink in een 300L vat dan in een vaatje van 22L...het echte 10Mu en kleiner filteren begint daarna pas.
    edited August 2008
    [QUOTE=ericzwiep;39149]... dat ik liever bezink in een 300L vat dan in een vaatje van 22L...

Kan je dan niet stap 1 overslaan en de olie direct door de theedoek in het 300L vat gieten?

Herman
    300SD
    edited August 2008
    Herman, je kunt de complete inhoud van zo'n vaatje meteen na ophalen door zo'n theedoek flikkeren...of je wacht 2-3 dagen en dan is het meeste grofvuil al op de bodem gezakt. Daarna rustig uitgieten zodat het grove bezinksel in het vaatje achterblijft...........en de rest van het bezinken gebeurt dan in het 300L vat. ;)

Nogmaals, dit alles is maar een eerste ervaring met filteren....de tijd en praktijk zal me de rest nog gaan leren.
    edited August 2008
    Duidelijk Zwiep,

Ben wel beniewd.
    Ook wat er na 3 weken nog uitzakt (na de theedoek van ± 50µm).

Herman
    300SD
    edited August 2008
    mijn theedoek is kleiner als 50mu.
  • pjotterpjotter Banned
    edited August 2008
    image

dit blijft over na t filteren door 2 van die gele vaatdoekjes van de action.
    de grote fles staat nu een maand op de kast.
    t kleine flesje is ongefilterd en staat nu 2 dagen.
    wil is zien hoeveel bezinksel er in vuile olie zit

( jaja: pjotter kan wekelijks 30 liter betrekken van een catering frituur)
    gratis zelfs:confused:.maar ik geef een fooi wat neer komt op 25 cent /liter

heb inmiddels 10 stuks lege 10liter kanisters in de aanbieding.
    edited August 2008
    hOi Pjot,

Is dat witte spul de glycerine?

Je hebt een pm.

Herman
    300SD
  • pjotterpjotter Banned
    edited August 2008
    denk meer dat t varkensvet is van al die snacks die er doorgehaald zijn
    edited August 2008
    Indeed, dat is gestold dierlijk vet denk ik. (Glycerine tekent duidelijker af...)
  • jgdenholjgdenhol PPO Master
    edited August 2008
    Ga je glycerine zien tijdens bezinken?
  • smulsmul Livin' and Breathin' PPO
    edited August 2008
    [QUOTE=pena;39172]Is dat witte spul de glycerine?

Nee, is gekristaliseerd vet.

[QUOTE=jgdenhol;39191]Ga je glycerine zien tijdens bezinken?

Als je biodiesel maakt ligt de glycerine inderdaad onderin je vat. In alle andere gevallen: Nee.
  • Chicken PowerChicken Power Banned
    edited August 2008
    [QUOTE=ericzwiep;39013]Yo, weer bezigheidstherapie gevonden. Afgelopen week een vaatje GPO van de visboer meegekregen. Zit nog in het stadium groffilteren. Wat valt op en zijn de waarnemningen.

Hi Eric!

En wat is de oorsprong van de maagdelijke olie? Arachide, soja, vloeibaar frituurvet?

Zonder deze clou, geen zinnige antwoorden.

Maar ik zal het proberen, ben eigenlijk veels te druk en te weinig tijd om hier los te hangen. Maar is weer zo een interessant verhaal, en vooral met antwoorden die al gegeven waren.

[QUOTE=ericzwiep;39013]* 3 dagen laten bezinken en der ligt al op de bodem een mooie dunne laag rood kritsel.
    Rode kleurstoffen zijn overwegend oliegebonden (paprika, rode pepers en dus ook sambal, gele watergebonden (geelwortel; w.o. kerrie)

[QUOTE=ericzwiep;39013]1) 50mu doek easy....loopt goed door maar houdt rode kritsel niet tegen.
    Kennelijk een kunststof (polair).
    [QUOTE=ericzwiep;39013]2) zakdoek werkt al iets beter
    Is ws katoen; apoliare stof.
    [QUOTE=ericzwiep;39013]3) zo'n viscositeitsdoekje :confused: van de appie hap, nog beter
    Kan kloppen, niks viscositeits. Komt van Viscose; gewonnen uit cel***ose, apolair.
    [QUOTE=ericzwiep;39013]4) kussensloop werkt goed, goeie doorloop en houd kritsel redelijk tegen
    Ook katoen,; apoliar.
    [QUOTE=ericzwiep;39013]5) gewassen theedoek, nog beter tegenhouden rood kritsel...verzadiging?
    Nee, betere theedoeken zijn van linnen (uit vlas), beduidend langere vezels dan katoen; apolair.
    [QUOTE=ericzwiep;39013]6) keukenrol papier: goed, matige doorloop
    Cel***ose; apolair, zeer fijne structuur.
    [QUOTE=ericzwiep;39013]7) koffiefilter nr 4. super, al heldere vloeistof, doorlooptijd en verzadiging sucks
    Als 6, nog wat fijner qua pori
    edited August 2008

[QUOTE=easy rider;39023]en die gene die dat wel doen vertellen het je misschien niet omdat ze het voor zichzelf willen houden op een enkeling daar gelaten natuurlijk.
    En met beide varianten ben je genoegzaam bekent!

[QUOTE=easy rider;39023]Ik denk en weet uit ervaring dat filteren heel erg simpel kan zijn. Volgens mij was ik ondermeer heel druk naar het zoeken van alternatieven omdat het in de praktijk bij jouw kennelijk toch iets anders blijkt te uit te pakken.

[QUOTE=easy rider;39023]Bezinken, filteren in diverse stadia en uitijndelijk uitkomen op 1Mu, simpeler kan het niet zijn.
    Ik ben er nog steeds van overtuigd dat er toch iets meer bij komt kijken dan deze algemene benadering, zeker in relatie tot vorenstaande

[QUOTE=easy rider;39023]Maak gebruik van de zwaartekracht en neem de tijd dus ga niet onder druk filteren dan pers je weer zooi dwars door je filter en dan het bezinken, erg belangrijk, misschien wel HET belangrijkst van allemaal.
    Precies, niet eens door mij uitgevonden, maar bij herhaling wel onderschreven.

[QUOTE=easy rider;39023]Wat ik mij regelmatig afvraag is dat er niet meer mensen zijn die zich afvragen hoe we het zout, suiker, vet en zuren er uit kunnen krijgen, ik heb daar nog geen duidelijk antwoord op gevonden.
    Dat van die ‘meer’ mensen, kan ik duiden. Maar qua dat antwoord; Klets ik nou tegen een muur aan, zitten je oren in het gips, of ben ik zo dom?

[QUOTE=easy rider;39023]Ik maak op dit ogenblik erg schone olie, ik heb gefilterd op 1 Mu en heb een vaatje van 25 liter 2 maanden laten staan en zie verder niets uitzakken maar ter gelijker tijd vind ik de olie nog wel er rood/oranje. Ik weet natuurlijk niet wat de kleur is geweest toen het nog een "maagdelijke" olie was maar als ik naar een flesje sla of zonnebloem olie kijk ziet dat er toch een stuk lichter uit qua kleur.
    Tsja, erg leuk verhaal , maar het is ook zomertijd. Als het wat kouder wordt geeft dit spul geheid trubbels. En hoe heb je het probleem van de suikers, zouten en zuren en zo zonder die kennis dan nu echt opgelost?

Groet, Cp
    edited August 2008
    [QUOTE=wodan;39024]De "kleurende" deeltjes zijn zo klein dat ze blijven zweven ER.
    Om je olie te bleken: Gewoon in de zon zetten of UV-lamp tegenhouden.
    (Aktieve koolfilter kan ook, maar kost meer ;))

Het hangt van hun oorsprong af, hun verbrandingsaspect is van meer belang.

Bleken is onzinnig, evenals koolstoffilter.

Welk aspect wordt door deze ‘processing’ verbeterd?

Groet, Cp
    edited August 2008
    [QUOTE=easy rider;39025]Kijk zo komen we ergens, ik kan aan active koolstof filters komen,
    Das leuk, maar is dat dan kostprijstechnisch haalbaar?

[QUOTE=easy rider;39025]zal eens een test doen op termijn. Leuk, maar gezien je volgende vraagstelling, wat en hoe wil je gaan testen? Lijkt mij erg lastig als je niet weet waar je het over hebt:
    [QUOTE=easy rider;39025]Maar wat zijn dan die "kleurende" deeltjes? zou filteren op 0.5Mu beter zijn dan?

[QUOTE=easy rider;39025]of misschien met papieren filterpatronen filteren?

Groet, Cp
    edited August 2008
    [QUOTE=ericzwiep;39070]ahja, maar de vraag was eigenlijk of de koolstof mee lekt door het filter....

Als het goed gesintert is niet.

[QUOTE=ericzwiep;39070]en de vraag wat willen we bereiken met het filtermiddel koolstof??
    Ja, die moet eerst en vooral correct beantwoord worden!

[QUOTE=ericzwiep;39070]bindt dat met vet??
    Nee.
    [QUOTE=ericzwiep;39070]de zouten??
    Nee.

[QUOTE=ericzwiep;39070]vraagje voor de chemici onder ons...wat zal het effect van koolstoffiltering zijn op de GPO?

Productiekosten verhogend, zonder feitelijke meerwaarde.

Groet, Cp
    edited August 2008
    [QUOTE=easy rider;39074]Ja, grote zucht, laat maar.
    Ja weer even on topic, er zijn hier wel lui die dat weten maar die heb ik al een paar dagen niet gezien, d.w.z. die posten niet dus zal ik zelf uit gaan zoeken wat koolstof doet met GPO.

Dat had ik nou ook! Laat maar! Moest even een wat andere en meer bestendige oplossingen vinden voor het verantwoord processen van GPO. Gelukkig hoefde ik dat weer niet in m'n eentje te doen, en de uiteindelijke potentie is ondanks alle gepiel weer beterder geworden. Maar het kost dus wel erg veel tijd.

[QUOTE=easy rider;39074]Wat ik wel weet is dat papieren filters water absorberen maar dan moet de flow heel langzaam zijn anders pers je het water er zo weer door heen.
    Valt mee, papier neemt het water zeer snel op en verdicht daardoor. Als de druk dan te groot wordt, barst of scheurt het filter gewoon. En alle bagger loopt gewoon door.

[QUOTE=easy rider;39074]En het vet ook.
    Neen! Hooguit omdat het filter scheurt.

Het zal niet een ieder bekoren, maar papierfilters hebben een veel fijnere graad van vetafscheiding, dan de thans zo populaire PP kaarsfilters, ik had dit al elders gepubliceerd, dus zo nieuw is het niet.

Groet, Cp
    edited August 2008
    [QUOTE=DD;39084]Om gpo en water te scheiden kun je ook gebruik maken van meel.
    Meel wordt deeg in water maar niet in olie.

Tis allemaal niet best in productieproces voor echt zuivere GPO, meel in olie wordt weer roux, wil ik ook niet door m'n IP hebben. Want dat trekt ook weer vocht aan.

En die andere zooi... Bij die kennis: T' zal zo blijven.

Groet, Cp
    edited August 2008
    [QUOTE=jgdenhol;39111]Drank dyssie?

Opzouten, lees eens even terug! En echt OT!

Groet, Cp
    edited August 2008
    [QUOTE=ericzwiep;39135]DD:

grappig bovenstaande opmerking als je bedenkt dat de visboer de kibbling door een deegsausje??? doet alvorens te frituren.....
    Tis geen deegsausje, technologisch echt anders:
    Enige bloemsoort op zetmeelbasis (tarwe, soja, casave or whatever), wordt vermengt met water of welk een andere apoliaire stof (bijv. bierbeslag), wat door het frituren juist en vaste korst geeft.

Vb: in de Japanse keuken als een tempura beslag. Tot gefrituurde bloemen aan toe.

Groet, Cp
    edited August 2008
    [QUOTE=pena;39143]Begrijp ik het goed dat in 'visolie' geen water zit :D?

Wat versta je onder 'visolie'?

Als het echt olie is, zit er geen water in.

Groet, Cp
    edited August 2008
    [QUOTE=ericzwiep;39149]als je DD en visboer bij elkaar optelt.......nu de bevestiging nog..wie? of zou het sausje uit paneermeel bestaan?

Zover ben ik nog niet maar het idee erachter is dat ik liever bezink in een 300L vat dan in een vaatje van 22L...het echte 10Mu en kleiner filteren begint daarna pas.

Economy of scale; liever 0,5 mu bij GPO.

10 mu bij pure dino kan begrijpelijk geen kwaad.

Groet, Cp
    edited August 2008
    [QUOTE=wodan;39176]Indeed, dat is gestold dierlijk vet denk ik. (Glycerine tekent duidelijker af...)
    Pena, Pjotter en Wodan,

Wel echt vet, kan niet zeggen dierlijk of plantaardig; maar glycerine, NEEN!

Die is alleen maar zichtbaar na chemische modificatie.

Groet, Cp
    edited August 2008
    [QUOTE=jgdenhol;39191]Ga je glycerine zien tijdens bezinken?

Uitsluitend via welk een biodiesel- proces, anders niet!

Groet, Cp
    edited August 2008
    CP je commentaar smaakt weer net zo lekker als de kipkluifjes :-)
    Visboer olie is in mijn geval soja-olie, mixt er geen andere olie bij.
    Papier vs PP ten aanzien van vet...op termijn eens zien naar papieren kaarsfilters.

ik weet niet wat een visboer door zijn kibbeling doet maar dat rood/bruine spul zal wel van het sausje zijn, paneermeelsausje is yep zetmeel.

voor de groffilters meer resultaat dus met een apolair materiaal als katoen, papier en linnen/vlas...de betere theedoek. Of dat ook handig blijft als je er 300L door heen gooit ga ik nog ondervinden.

Koolstoffiltering ga ik niet uitzoeken :-)

@pjotter, mmm dat laat wel zien dat sommige GPO bronnen meer afval met zich meebrengen dan andere!

CP samenvatting :mozilla_tongue:
    edited August 2008
    Dank CP,

Voor je opbouwende (ongezouten, lees: soms iets minder diplomatiek :p) kritiek. Ik wil nog een hoop van je leren.

@Zwiep,
    Nu kun je een conclusie maken van je eerste 3-4 stappen.
    PS misschien moet je eens de olie op water testen. Als het er niet in zit kan je het papier ook weglaten.
    I ♥ KISS (keep it stupidly simple).

Herman
    300SD
    edited August 2008
    [QUOTE=Chicken Power;39235]Ja, dikke neus, daarom verwerf jij een agentschap van filterappendages. Hee, we zijn niet blond he?............. Klets ik nou tegen een muur aan, zitten je oren in het gips, of ben ik zo dom?......

[QUOTE=Chicken Power;39237]........wat en hoe wil je gaan testen? Lijkt mij erg lastig als je niet weet waar je het over hebt:............ ECHO, wezel.......

[QUOTE=Chicken Power;39244]Opzouten, lees eens even terug! En echt OT!.......

CP, vriendelijk doch dringend wil ik je verzoeken je alleen bezig te houden met de inhoudelijke zaak van dit topic i.p.v. het doen van persoonlijke aanvallen en het botvieren van frustraties (zoals je regelmatig doet) siert je niet en kan en kan je zoals je al eerder hebt ondervonden een "ban" opleveren. dit laatste kan volgens mij niet de bedoeling zijn gezien je toch vele leerzame posts op dit forum.

Groeten,

Easy rider.
Sign In or Register to comment.