Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

APO Centrifuge

SinnefjildSinnefjild PPO Addict
edited November 2008 in Filteren van GPO
De laatste dagen ben ik aan het snuffelen naar centrifugefilters.
In Amerika heb je diverse aanbieders van kleine centrifugaalfilters die met 7000 rpm filteren tot < 1 micron ( zoektermen Dieselcraft, spinnerII, FilterFuge)

Hier zijn wat linkjes:

Oil centrifuge cleaning systems

YouTube - wvo centrifuge

Ziet er erg goed uit vind ik. De centrifuge kost ongeveer $ 200,00 daarnaast heb je nog een electromotor en oliepomp nodig.

Comments

• furyfury Livin' and Breathin' PPO
    edited August 2008
    Heeft dit voordelen tov het standaard filteren zoals de meeste hier doen met filterdoek en 1micron waterfilters?

en zou er korting zijn als bijv meerdere leden er teglijk een zouden bestellen? (alleen mss wel meer kans op invoerrechten als het in 1 pakket zit?)

greetz, Hans
  • wodanwodan Super Moderator
    edited August 2008
    Je kan er ENKEL zwaardere deeltjes mee filteren!
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited August 2008
    [QUOTE=wodan;38947]Je kan er ENKEL zwaardere deeltjes mee filteren!

Exact, dierlijk vet, zout, suiker en zuren krijg je er niet uit met centrifugeren en met goed filteren ook niet.

Een idee zou kunnen zijn om je APO te mengen met water en dat door een centifuge te halen. Zouten en dierlijke vetten worden opgenomen door het water, water is zwaarder dan APO dus zou dat te schijden moeten zijn.

Groeten,

Easy rider.
    edited August 2008
    Moet je het water eerst goed mengen met de APO, dan laten uitzakken, dan centrifugaal filteren en dan is alles wat "wateroplosbaar" is er grotendeel uit
    evenals de zwaardere deeltjes.

Dan nog koud filteren en dan zijn alle lichte fijne deeltjes en vet er grotendeels uit. Prima resultaat.

Dat watermengen en uitzakken gaat nog altijd wat tijd in beslag nemen, de rest gaat redelijk snel.
  • DD PPO Burner
    edited August 2008
    Nadeel van zo'n centrifuge is dat hij door de olie druk wordt aangedreven.
    Je zult dus de olie moeten verwarmen om het toerental
    te kunnen behalen .
    anders kunnen de nozzels (die gebruikt worden voor de aandrijving)
    in zo'n centrifuge het niet aan of gaan de pakking kapot
    door te hoge druk opbouw.
    Je haalt er wel een hoop vuil mee uit (hoog RPM veel G krachten) maar geen vet
    omdat dit niet in gestolde toestand aanwezig is.
  • furyfury Livin' and Breathin' PPO
    edited August 2008
    dus met de centrifuge zou het water goed te scheiden zijn vd olie?

zou natuurlijk ultiem zijn om de olie te wassen met water en het zo te scheiden...

greetz, Hans
    edited August 2008
    [QUOTE=wodan;38952]Moet je het water eerst goed mengen met de APO, dan laten uitzakken, ...............

Enig idee hoe lang dat uitzakken kan duren?

Heb hier een fles staan die ik twee dagen geleden heb gemengt met water 90% APO / 10 % water. het water is er al door heen gezakt maar de APO blijft troebel.

Groeten,

Easy rider.
    edited August 2008
    Bij 20°C en niet al te dikke APO: 14 dagen?

Die troebelhied die centrifugeer je er wel uit denk ik... dus van zodra het drijvende gedeelte geen oliebolletjes meer bevat (vlakke afscheiding) zou ik het door de centrifuge jagen ;)
  • DD PPO Burner
    edited August 2008
    Ik vind wassen met water niet echt een oplossing.
    Ik vind het meer milieu vervuiling.
    Wassen met water wordt normaal gebruikt om te ontgommen samen met een zuur.
    wat met GPO helemaal niet nodig is. want de gom is er al uit en komt
    alleen vrij door het warm persen van het zaad.

Wat je kwijt wil uit je GPO zijn je vrije vet zuren.
    Die maken je GPO dik en het stolpunt hoog.
    edited August 2008
    [QUOTE=DD;38958].......Wat je kwijt wil uit je GPO zijn je vrije vet zuren.

Maar hoe halen we die er dan uit op een eenvoudige wijze?

Groeten,

Easy rider.
  • penapena Livin' and Breathin' PPO
    edited August 2008
    Hoi Er,

Wat dacht je van een touwtje aan de fles (goed vast maken:p).
    En dan zelf rond slingeren.
    Win je vast een paar dagen wachten :D.

Herman
    300SD
  • DD PPO Burner
    edited August 2008
    IK ben hier al een tijdje mee bezig en ik doe het zonder water toe te voegen.
    Hoe ik het doe laat ik nog even in het midden.

Ik zal eens een mooie foto reportage van maken.
    jampot met dik vloeibaar frituurvet tot bruikbare GPO die niet naar kots ruikt.
    Het hele proces duur wel ongeveer 3 tot 4 weken, het kan dus even duren.
    edited August 2008
    [QUOTE=DD;38964]IK ben hier al een tijdje mee bezig en ik doe het zonder water toe te voegen. Hoe ik het doe laat ik nog even in het midden. Ik zal eens een mooie foto reportage van maken............

DD laat ons niet in onzekerheid :roll:, ik (en andere batuurlijk) ben erg benieuwd naar hoe jij schone PPO maakt.

Groeten,

Easy rider.
    edited August 2008
    @DD: Als je info geeft, zorg er aub voor dat niet iedere leek zomaar alles kan copieren... maar dat enkel de die hards er iets aan hebben. Just my 2 cents.
  • Tim Livin' and Breathin' PPO
    edited August 2008
    [QUOTE=wodan;38947]Je kan er ENKEL zwaardere deeltjes mee filteren!Kun je met bezinken dan de lichtere deeltjes filteren? Ook niet toch?

Tim
    edited August 2008
    Indeed, centrifugeren is versneld bezinken ;) (Ik heb toch nooit iets anders beweerd?)
    edited August 2008
    Nee wodan, you didn't.

Je bedoelde waarschijnlijk dat je alleen zwaardere delen ermee kan filteren, vettigheid en andere zwevende vervuiling niet.

Tim
  • ericzwiepericzwiep Livin' and Breathin' PPO
    edited August 2008
    iemand eens voor de gein een schuurtrilmachientje zonder schuurpapier :D tegen een vaatje vuile APO gezet toevallig om eens te zien of het de bezinking versneld??
    Dit maffe idee komt van als je een pot zand met verschillende korrelgrootte schudt, je laagjes van dezelfde korrelgrootte krijgt.......

hahaha, zo'n betontrilnaald eens in een 300L vat hangen....
  • jgdenholjgdenhol PPO Master
    edited August 2008
    Als ik er 1 had ging ik het nu proberen!
    Wie durft?
  • Chicken PowerChicken Power Banned
    edited August 2008
    [QUOTE=DD;38958]Ik vind wassen met water niet echt een oplossing.
    Ik vind het meer milieu vervuiling.
    Je goeie recht, maar inhoudelijk volkomen onzin.

[QUOTE=DD;38958]Wassen met water wordt normaal gebruikt om te ontgommen samen met een zuur.
    Klopt, ter afscheiding van de fosfolipiden.

[QUOTE=DD;38958]wat met GPO helemaal niet nodig is. want de gom is er al uit en komt alleen vrij door het warm persen van het zaad.Nou, ik ga voorlopig van uit, dat dit niet het verhaal is...

[QUOTE=DD;38958]Wat je kwijt wil uit je GPO zijn je vrije vet zuren.

Leuk hoor, maar hoe worden die dan verwijderd door deze 'wondercentrifuge'?
    Ben zeer benieuwd naar een scheikundige verklaring, gaat niet lukken!

En uiteraard, welke milieuconsequentie's heeft dit dan? Waar blijft de troep?

Zal waarschijnlijk geen inhoudelijk antwoord op komen, omdat dit er zelfs ook niet voor te verzinnen valt!

Resume:
    Kan alleen maar prut afscheiden met een hogere SM dan de olie zelf; wat er daar mee gedaan zonder milieuvervuiling blijft vaag.

Onzinverhaal over 'vrije vetzuren', die trekken zich van dat centrifugeren niets van aan. Tis toch echt ingewikkelder!

Handicap is discontinue proces met waarschijnlijk hogere primaire energiebehoefte, dan een clever wasproces, welk een beduidend betere chemische- en biolochische zuivering, en ecologische verwerkingsmogelijkheid in zich heeft.

Wederom foute topictitel; *po exit; vervangen door GPO.

Groet, Cp
    edited August 2008
    Cp,

DD timmert in ieder geval harder aan de weg dan Rotterdam. Jammer dat dit topic wederom op deze manier afgeschoten is. Ik had graag meer gelezen.

Tim
  • evertevert PPO Burner
    edited August 2008
    nou afgeschoten?? DD zei dat `t 3
    edited August 2008
    Zou dat dan ook de rede zijn dat DD niet meer reageert, best jammer, we hadden een hoop kunnen leren van deze vent.

Voor zover ik het begrepen heb heeft hij een stof gevonden om APO en zelfs frituurvet om te zetten in een bijzonder schone olie wat een prima vervanging is van traditionele gefilterde APO.

We vissen nu met zijn alle achter het net omdat ie nu denk ik, niet meer gaat vertellen wat zijn ervaringen zijn.

Groeten,

Easy rider.
  • loekieloekie PPO Burner
    edited August 2008
    Hoi,.
    Ben ik niet helemaal met je eens Easy, een echte die-hard laat zich niet afschrikken door kritische vragen.
    Ik wil mij dus aansluiten bij evert, en gewoon even afwachten of DD met foto's een tipje van de sluier kan oplichten.
    Doet hij dit niet, of hoor je hier nooit meer wat van, is de kans groot dat CP gelijk heeft en het een 'HOAX' is.
    Ook weet ik niet wie welke verdiensten toekomt, maar binnen de techniek van het PPO'n zie ik toch regelmatig dezelfde namen voorbij komen, met naar mijn idee, degelijke onderbouwingen...duzzzzz.....
    Ik hoop meer te lezen:-)
    DD,..Zet 'm OP!!
    edited August 2008
    Een hoax kan het niet zijn Loekie, kijk maar es op de site van DD Biobrandstoffen uit gebruikte plantaardige olie en vloeibaar frituurvet Hij zal echt wel wat gevonden hebben, zoniet maakt ie zichzelf onsterfelijk belachelijk.

Ik heb al een tijdje niets meer gezien van DD m.b.t. het filteren/maken van goede olie, ik hoop niet, maar ben bang van wel, dat ie denk: "neuzelen jullie gewoon lekker verder, ik doe mijn eigen ding". Begrijpelijk en jammer tegelijkertijd.

Groeten,

Easy rider.
    edited August 2008
    Mwaauau Loekie,

Lees de "kritische" vragen dan eens. De eerste zou inhoudelijk ergens over kunnen gaan, maar de manier waarop er gevraagd wordt, daar zou ik ook 2x over denken eer te antwoorden. De andere twee vragen gaan proces inhoudelijk nergens over.

Kritisch vragen stellen is wat anders dan iemand afbeuken.

Tim
  • loekieloekie PPO Burner
    edited August 2008
    klopt Tim,..
    Wellicht 'spicy', maar ..afbeuken..
    Ik ben een absolute nul in ppo techniek.
    Op het forum zijn aardig wat mensen bezig met het veredelen van ppo. Er wordt flink geknutseld en dat is alleen maar goed. Hier wordt ook geld mee verdient, en dat is ook realiteit.
    DD zou drie tot vier weken nodig hebben,.nou we hebben nog tijd.

of heb ik het niet begrepen:?
  • Chicken PowerChicken Power Banned
    edited August 2008
    [QUOTE=Tim;39878]Mwaauau Loekie,

Lees de "kritische" vragen dan eens. De eerste zou inhoudelijk ergens over kunnen gaan, maar de manier waarop er gevraagd wordt, daar zou ik ook 2x over denken eer te antwoorden. De andere twee vragen gaan proces inhoudelijk nergens over.

Kritisch vragen stellen is wat anders dan iemand afbeuken.

Tim

Sorry Tim,

Ben echt te druk met vooral m'n gewone werk en het opschalen en verbeteren van mijn eigen proces.

Kan toch even niet na laten (weer) te reageren op zo een (oppervlakige + inhoudelijke!) berg onzin.

Wat jij afbeuken wenst te noemen, ga chemisch en natuurkundig die dingen is na is na wat ik stel:

Met centrifugeren krijg je er alleen maar vast vuil uit met een hogere SM dan de olie zelf.

Hoe je vetten wegkrijgt blijft verstopt achter een 'fantatisch product Bob!' als toevoeging, welk dus niet vernoemt wordt. Misschien is dit wel veel vervuilender dan het water uit een gewoon wasproces.

DD agiteerd als geen ander tegen het gebruik van water als wasmiddel en waagt het zelf milieuvervuiling te noemen. Het waswater is gewoon laagwaardig biolochisch afbreekbaar. En zelfs positief werkend op vergistingsinstalaties. Zeker door het glycerinecomponent, gasproductie wordt verhoogt. Moet jij kunnen navlooien of ik nu echt uit m'n nek l u l! :razz:

Het blijkt alweer dat het aspect chemie graag negatief uitgelegt wordt ten faveure van eigen belang.

DD claimt geen extra aanspraak te maken op extra natuurlijke bronnen; hier wordt men ernstig misleid. En je schijnt het te slikken als zoete koek; waar komt die energie vandaan voor die centrifuge? Bij 24 uur per dag toch voor een deel uit Franse kernenergie!

Voorts noemt DD alleen nadelen ten eigen faveure tov andere processen, waarbij gewoon degelijk filteren enigzins gespaard blijft.

Wat er met zijn afval gebeurt, en dat dat centrifugeren ook energie kost, wordt mooi achterwege gelaten.

Die site lijkt me vooral een inkoop verhaal; als je het echt technologisch snapt, had ook olijfolie erbij gestaan. Zeker als men ook 'vloeibaar frituurvet' kan verwerken!

Het is gewoon de 'consument' misleiden, net zoals de nepkaas (analoge kaas), en verdomd, ze vreten het:oops:

En nogmaals, het stoort me enorm dat het niet vermelden van het wonder 'component' door de uitvinder van dit concept, het kennelijk aan mij wordt toegedicht (door echt kritische vragen te stellen) om iets af te schieten.

Ik ben dat helemaal zat!

Moet je weten dat DD bij herhaling GPO in aanvang bij smul, en later via mijn achtertuin afgenomen heeft. En we zo ook hebben staan filosoferen over de aspecten wat later XW100 werd...

Ik dacht dat toch in mijn geval, en later met smul toch we het delen van informatie inhoudelijk anders te hebben gedaan....

Enigzins wetenschappelijk, voorzover dat binnen mijn vermogen ligt, op basis van chemische- en natuurkundige kennis, een zo ecologisch verantwoord product te maken.

En die kennis openbaar te publiceren; daar was dit forum van orgine voor bedoelt.

D'r zijn momenteel te veel klorissen die kennelijk iets in de melk te brokkelen hebben, en/of bij gebrek aan eigen gewicht, of commercie
  • DD PPO Burner
    edited August 2008
    Dus CP jij kunt dus garanderen dat er geen sporen van methanol, zuren enz..
    in je afval water zit?

Als dat zo is neem ik mijn woorden terug.

Maar het principe van een centrifuge om vet te scheiden werkt dus wel.
    Zo lang je de olie maar niet opwarmt. wat ik dus ook niet doe.
    In de melk industrie word niet ander gedaan of in de productie van eetbare oli
  • evertevert PPO Burner
    edited August 2008
    hoera! DD je ben er nog, wou al een pm sturen
  • DyslectieDyslectie PPO Master
    edited September 2008
    hier kun je dd vinden
    Biobrandstoffen uit gebruikte plantaardige olie en vloeibaar frituurvet

leuk hoor ik ben zelf ook bezig geweest met zo`n filter
    had en heb allen nog niet de middelen daar voor .
    kom graag een keer bij je kijken

dyssie
  • NiekNiek Super Moderator
    edited September 2008
    DD,
    Goed bezig. Maarrrr het zou je sieren, als je hier op het forum je proces zou willen verduidelijken. Met name de toevoeging in het begin van het proces. Uiteindelijk gaat het ons toch allemaal om het gebruik van PPO en GPO in het bijzonder te promoten.
    Verder moet je iets voorzichtiger zijn met je uitspraken op je site over tropisch bos dat door palmolieplantages wordt vervangen en dat de voedselprijzen hoger worden, omdat we het voedsel in de motor stoppen. Beide stellingen zijn onderzocht en zijn niet correct gebleken. De palmolieplantage bestaan al meer dan 25 jaar en de voedselprijzen steigen door de slechte kwaliteit van de organisatie van de landbouw in veel landen.
    Niek
  • wessenduramaxwessenduramax PPO Burner
    edited November 2008
    @ wodan.

heb gelezen op ander forum dat je de dieselcraft OC-20 zoekt.

wel...

ik heb er eentje in werking
    en eentje op overschot
Sign In or Register to comment.