Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

douche ww

Jor= PPO Burner
edited January 2009 in Besparing
Zijn er hier mensen met ervaringen over een douche afvalwater warmte wisselaar. Ik heb nog altijd het plan om er zelf een te maken.

Comments

• PPO PPO Wannabe
    edited August 2008
    [QUOTE=Jor=;38936]Zijn er hier mensen met ervaringen over een douche afvalwater warmte wisselaar. Ik heb nog altijd het plan om er zelf een te maken.
    Beste Jor,

Nee, ik heb geen ervaring met het warme douche afvalwater, maar welke afvalwatertemperatuur denk jij in je wisselaar te krijgen?
    Wel heb ik het afvalwater van de badkamer gescheiden gehouden van het rioolwater waardoor ik dit kan gebruiken voor toiletwater. Helaas nog niet uitgevoerd.
    Veel succes met de wisselaar.
    PPO
  • hanzo PPO Burner
    edited August 2008
    Zie bijv. Dubbelwandige-WTW

Heb geen ervaring, en helaas is het hier niet echt te realiseren (huurhuis). Maar ik denk dat het flink wat gas kan schelen, want wij stoken hout voor de warmte, en gas is voornamelijk voor het koken en de douche...

Je gaat dus je koude water opwarmen met het water uit je doucheputje zeg maar. Temperatuur dus rond de 35 graden schat ik. Altijd tegenstrooms (koude water verlaat, opgewarmd, de ww op de plek waar het warme water erin komt).
  • Vegamobiel PPO Newbie
    edited August 2008
    hou er rekening mee dat er een dubbele afscherming moet zijn tussen de toevoer en de afvoer
    dit wordt door de watermatschappij geeist

er bestaan natuurlijk verschillende koop modellen die wel die dubbele afscherming

bv Hei-tech, warmte-terugwinning uit douchewater
  • soapwatersoapwater Livin' and Breathin' PPO
    edited August 2008
    Lijkt me gemakkelijk zelf te maken. Heb je dan een thermostaatkraan nodig of hoe hou je anders de temperatuur onder controle? En wat is het rendement? Het afvalwater is toch niet zo heet? Wel een leuk idee...
  • hanzo PPO Burner
    edited August 2008
    Thermostaat, inderdaad... anders krijg je een sterk wisselende watertemperatuur. Wordt ook genoemd op de gegeven website.
  • SinnefjildSinnefjild PPO Addict
    edited August 2008
    Ik heb zo'n ding in m'n huis. De uitvoering is simpel: Buis-in-buis van koper +/- 2 meter
    Ik heb geen idee wat het rendement is. Het kan in iedergeval geen kwaad en het is makkelijk zelf te maken. Uiteraard heb je een thermostaatkraan nodig
  • mennomenno Webmaster
    edited August 2008
    Rendement: ik vond hier het volgende stukje:

Douchewarmtewisselaar
    Wij leveren 2 type wisselaars:- Verticale wisselaar: De Douchepijp-wtw- Horizontale wisselaar: Douchbak-wtwDouchewtw's
    halen warmte uit het afvalwater van de douche. Hierdoor wordt tot 65,3% per douchebeurt bespaard. Wat voor de
    eindgebruiker zeer interessant is te noemen.De (verticale) Douchepijp-wtw is sterk verbeterd en is op een aantal punten
    veranderd. Drukverlies: De weerstand is spectaculair gedaald naar slechts 0,5 bar (CW 4). Rendement: Het
    warmtewisselend vermogen is gestegen naar 65,3%.De (horizontale) Douchebak-wtw is sinds maart 2006
    ge

• Jor= PPO Burner
    edited August 2008
    [QUOTE=Sinnefjild;39048]Ik heb zo'n ding in m'n huis. De uitvoering is simpel: Buis-in-buis van koper +/- 2 meter
    Ik heb geen idee wat het rendement is. Het kan in iedergeval geen kwaad en het is makkelijk zelf te maken. Uiteraard heb je een thermostaatkraan nodig

welke diameters heb je gebruikt?? En is horizontaal of verticaal geplaatst?
    edited August 2008
    Joris: Hier heb je plaatjes............

image

Op bovenstaande foto zie je mijn koof in de woonkamer. De badkamer zit hierboven. Achterin staat de oude vertrouwde grijze rioolbuis. Deze is omwikkeld met isolatie materiaal om geluid te dempen. Op deze rioolbuis zitten afvalwater van WC, wastafel en bad.
    Ook staat in de koof de warmtewsselaar, waar het afvalwater van de douche in de kern naar beneden gaat.

image

Hier een detailopname van de ww. Diameter buitenbuis 40 mm. Diamter binnenbuis 35 mm
    Je ziet ook de aansluiting van de koudwaterleiding van de douche zitten.
    Onderaan gaat de warmtewisselaar over in een zwanehals en vervolgens in de grijze rioolbuis
  • jgdenholjgdenhol PPO Master
    edited August 2008
    Begrijp ik nou goed dat het water in de koudwaterleiding verwarmt wordt? Dit is omdat je aan koud water meer warmte kan afgeven dan aan warm water?
    Dus als er iemand aan het douchen is en iemand aan het tandenpoetsen dan heeft degene die aan het tandenpoetsen is ook lauw water?
  • Tim Livin' and Breathin' PPO
    edited August 2008
    Hey,

Mooi behang :mrgreen:

Je hebt zo geen dubbele scheiding?

Tim
    edited August 2008
    [QUOTE=Jor=;39438]welke diameters heb je gebruikt??

Zelf niet gebouwd maar dit zit allemaal in mijn kant-en-klare-vinex-eco-huis.......
    edited August 2008
    [QUOTE=jgdenhol;39453]Begrijp ik nou goed dat het water in de koudwaterleiding verwarmt wordt? Dit is omdat je aan koud water meer warmte kan afgeven dan aan warm water?
    Dus als er iemand aan het douchen is en iemand aan het tandenpoetsen dan heeft degene die aan het tandenpoetsen is ook lauw water?

Het warme water uit de ketel gaat direct naar de thermostaatkraan. Het koude water gaat via de ww opgewarmd ook naar de thermostaatkraan. De thermostaatkraan zorgt er voor dat je de gewneste temperatuur (37 graden) krijgt. Hij mengt dus.
    Het koude water wordt steeds warmer door de ww. Hierdoor is er dus steeds minder warm "duur" ketelwater nodig.

Deze ww zit dus alleen tussen aan- en afvoer van de douche. De rest is "traditioneel". Je hoeft je tanden dus niet lauw te spoelen......
    edited August 2008
    [QUOTE=Tim;39460]Hey,

Mooi behang :mrgreen:

Tim

Afgelopen zondag ook tv gekeken? Was voor de zoveelste keer in de herhaling hoe ons huis is ingericht door door zo'n interieur programma......
  • jgdenholjgdenhol PPO Master
    edited August 2008
    Mocht je die inrichting houden of werden die na de uitzending er weer uit gehaald?
    edited August 2008
    [QUOTE=jgdenhol;39464]Mocht je die inrichting houden of werden die na de uitzending er weer uit gehaald?

We hebben alles gekregen, tot aan servies toe. Het is bijzonder ingericht en we hadden het zelf zo niet kunnen bedenken. Nadeel is dat het tig-keer wordt herhaald op tv en dat VT-wonen het ook uit blijft melken. Het is nml al 3 jaar geleden.

Sorry, super off-topic....
  • HanM PPO Burner
    edited August 2008
    Hmm, da ding kost €475,- euro nogal prijzig.
    is dat niet wat goedkoper te fabriceren?
    edited August 2008
    Haal maar eens een koperen buisje...... €€€!!
    Mijn ervaring is dat je denkt dat je zelf goedkoper kan maar uiteindelijk dezelfde prijs betaald en vele uurtjes (prutsen/internet/auto) verder bent ...
  • CarloCarlo Livin' and Breathin' PPO
    edited September 2008
    @ Sinnefjild;
    [quote=Tim;39460]Je hebt zo geen dubbele scheiding?
    edited September 2008
    [QUOTE=Carlo;40685]@ Sinnefjild;

Geen antwoord gegeven want ik snapte de vraag niet.
    Ik weet niet wat Tim met een dubbele scheiding bedoelde.....

( Dit gedrag heb ik bij mijn vriendin ook... :)
    edited September 2008
    ....

Mijn vrouw begrijpt me niet.......(Einstein) Je hoeft het bij je vrouw ook niet te begrijpen, als je maar luistert. Dat is vaak genoeg.

Ik bedoel, zo'n ding hoort officieel een dubbele scheiding te hebben. Mocht een van de twee lek raken heb je niet direct afvalwater bij je drinkwater.

Tim
    edited September 2008
    Tim, ik snapt m!

Nee, geen dubbele scheiding. De ww zit ook niet in je drinkwatercircuit.
    Hij zit enkel en alleen tussen aan- en afvoer van douchewater.
    Daarnaast lijkt het me ook onmogelijk dat er vuil water in het schone water kan komen: op het schone water staat nml altijd leidingdruk waar afvalwater in vrije val niet tegen op kan......
  • Vegamobiel PPO Newbie
    edited September 2008
    nog nooit van het "venturie" effect gehoord

een carburator is een voorbeeld
    lucht onder hogere druk neemt benzine mee die drukloos is

het verse douchewater gaat dan het vervuilde water meezuigen
    nadien sluit je de kraak en de beestjes kunnen zich zonder problemen in de waterleiding vermenigvuldigen

vegamobiel
  • RaafRaaf Modding Member
    edited September 2008
    Dit is volgens mij appels met peren vergelijken.
    Er heerst juist een onderdruk in een carburateur, mede daardoor, en door de constructie wordt de benzine meegezogen
    Waterleiding druk is ong. 2 bar, als er een lek ontstaat spuit het gewoon je afvoer in en tegen die straal van 2 bar zwemmen echt geen beestjes in :mrgreen:
  • wodanwodan Super Moderator
    edited September 2008
    Druk valt inderdaad niet weg als de WW voor de kraan zit :D
    Venturi-effect heb je zelf niet eens nodig, een gaatje tussen aan- en afvoer is gewoon niet wenselijk, noch bacterieel, nog qua verborgen waterverbruik ;)
    edited September 2008
    Heren,

Als er stroming (dus druk) in een leiding is, kan er wel degelijk door een klein gaatje een andere vloeistof meegezogen worden. Zelfs zonder venturie.

Hoe het precies werkt weet ik niet meer, maar het wordt in de industrie wel toegepast om bv antischuim te doseren, zonder pomp.

Tim
    edited September 2008
    OK dan kom ik bij jou een gaatje in de waterleiding boren, als je dan daarna ergens een kraan openzet en het lekt dan niet meer dan krijg je van mij 100 Euro, als het nog steeds lekt dan krijg ik er 100 van jou
    Deal ?
  • wodanwodan Super Moderator
    edited September 2008
    Raaf gaat geld verdienen, ik voel het aan mijn water :D :D
    edited September 2008
    [QUOTE=Tim;40713]

Hoe het precies werkt weet ik niet meer, maar het wordt in de industrie wel toegepast om bv antischuim te doseren, zonder pomp.

Tim

Dat is denk ik een waterstraal pomp.
    Waterstraalpomp - Wikipedia
    edited September 2008
    Neen,

Ik heb niet zolang gezocht, maar volgens mij is het de Wet van Bernoulli. Ik zal het na moeten vragen, ik heb dezelfde discussie gehad met een pomp leverancier (waarbij ik het ook niet kon geloven).

Kijk naar de kleine getallen op de gestippelde lijn, waarom is de 1 steeds lager dan de nr 3. Het niveau is lager omdat de druk bij de opening (onder) lager is. Dit komt door de stroming.

Dus zou er iets aangezogen kunnen worden.

image

Tim
    edited September 2008
    Maar waar het hier om gaat is de kans op vervuiling vanuit de afvoer naar de waterleiding in de douche WW van Sinnefjild mocht er een lek ontstaan.
    Je kan er allerlei theorie
    edited September 2008
    [QUOTE=Raaf;40720]acht ik de kans op vervuiling van het drinkwater verwaarloosbaar.(mits de druk op de waterleiding blijft staan)Toch deel ik die mening niet.

De waterleidingbedrijven in NL voegen nog steeds een beetje Chloor toe, om de leidingen te ontsmetten. Dat terwijl er praktisch steriel water ingepompt wordt en de leiding altijd onder druk staat.

Ik zal eens navragen hoe het werkt.

Tim
    edited September 2008
    dat is omdat (je zegt het zelf al) het water niet geheel steriel is, en er onder ongunstige omstandigheden zoals stilstand en temperatuur bacterie groei zou kunnen ontstaan.
    edited September 2008
    [QUOTE=Raaf;40706]tegen die straal van 2 bar zwemmen echt geen beestjes in :mrgreen:Jawel hoor, helemaal als er om de hoek een bacterie cafe zit (de afvoer). Ze groeien gewoon de leiding in.

'T is net als je handen wassen na de grote boodschap. Alleen wassen met een ontsmettingsmiddel help bijna 95% te killen. Zeep en andere huishoudtroep haalt hooguit de helft weg, wc papier laat bijna alles door, je zou praktisch je handen kunnen gebruiken :mrgreen:

Tim
  • Chicken PowerChicken Power Banned
    edited September 2008
    Heren,

De dubbele scheiding in waterleidingland is idd verplicht om contaminaties te voorkomen (zoals Raaf terecht naruurkundig opmerkte) ingeval de waterleidingdruk weg valt. Als het goed is zijn waterafnemende toestelen zoals wasmachines e.d. voorzien van een voedingskraan, voorzien van eerst een keerklep (terugslagklep) en daarna van een beluchter, die er voor zorgt dat er geen terugstroming kan plaatsvinden van vervuild water. Dit is eigenlijk een gewone hevelbreker.

Op basis zal er in een waterleidingssysteem met een behoorlijk drukverschil, zelfs met een venturi achtig lek, geen vermening plaatsvinden. Er is namelijk een behoorlijke drukval nodig, wil dit gaan werken.

De Wet van Bernoulli is eigenlijk het meest bekend in relatie tot schoorsteen trek (blazen over een velletje papier, welkzich vervolgens horizontaal strekt). De vrije uitmondingshoogte wordt bepaald door de hoogte van het dak van de buren.

Het principe van de venturi- werking, ga ik in combinatie met een onderdruk in het reactievat, toepassen in mijn biodieselproccesor. Op die wijze wordt de methanol gemengt met het dan vloeibare vet.

Groet, Cp
  • Chicken PowerChicken Power Banned
    edited September 2008
    Ah,

Nog even waterleidingverhaal.

Toepassing van chloor is een oude en zeer beproefde methode. In ontwikkelde gebieden, worden nieuwe leidingen nog steeds zo ontsmet, met chloor. Ook na incidenten wordt deze techniek nog toegepast om elk volksgezondheids risico zoveel mogelijk te elimineren.

Normalerwijs wordt chloor niet meer gebruikt als desinfectant. Reeds meer dan 20 jaar is in de grotere plants de toepassing van ozon gebruikelijk. Het ontsmet als de hel door haar oxidatief vermogen, en heeft in tegensteling tot chloor, alleen maar organoleptische voordelen (het smaakt dus ook als fris water).

Groet, Cp
    edited January 2009
    Als ik dus zelf zo'n afvalwater-ww zou bouwen en op de aanvoer een terugslagklepje zet, is het in orde? Als de druk wegvalt, kan er in elk geval geen vervuild water meer terugstromen naar de leiding?
    Koper is inderdaad een beetje duur, ik ga eens kijken of het ook met kunststof kan...
    edited January 2009
    [QUOTE=soapwater;45377]
    Koper is inderdaad een beetje duur, ik ga eens kijken of het ook met kunststof kan...

Volgens mij moet je wel koper gebruiken omdat koper een goede warmtegeleider is. Kunststof lijkt me niet geschikt voor een douche ww. Voordat het lekker op temperatuur is ben jij al klaar met douchen.
    trouwens, metaalprijzen zijn de laatse tijd best wel gezakt
    edited January 2009
    De waterbuis zal inderdaad koper moeten zijn voor de warmtegeleiding, maar het is de dikke afvoerbuis die ik uit kunststof zou proberen maken. Ik dacht aan een redelijk dikke afvoerbuis met erin een koperen spiraal o.i.d. waar het koude water doorstroomt. Dan nog een manier vinden om die koperbuis naar buiten te brengen zonder lekken. Zo'n dikke koperbuis vind ik niet alleen zonde van het geld maar ook van het materiaal.
    edited January 2009
    Ook die dubbele scheiding lijkt me niet zo eenvoudig te realiseren zonder een luchtbuffer... En is het
    edited January 2009
    Ik denk dat als je een dubbele scheiding toepast het rendement te verwaarlozen is.
    Helemaal in koper uitvoeren is de enige manier om een goed rendement te behalen en de zaak lekvrij te houden.
    Verder denk ik dat er weinig te verbeteren valt aan de verticale WW zoals bij Sinnefjild en dat het rendement van een horizontaal systeem kleiner zal zijn.
    edited January 2009
    [quote=Sinnefjild;39452]Joris: Hier heb je plaatjes............

image

Op bovenstaande foto zie je mijn koof in de woonkamer. De badkamer zit hierboven. Achterin staat de oude vertrouwde grijze rioolbuis. Deze is omwikkeld met isolatie materiaal om geluid te dempen. Op deze rioolbuis zitten afvalwater van WC, wastafel en bad.
    Ook staat in de koof de warmtewsselaar, waar het afvalwater van de douche in de kern naar beneden gaat.

image

Hier een detailopname van de ww. Diameter buitenbuis 40 mm. Diamter binnenbuis 35 mm
    Je ziet ook de aansluiting van de koudwaterleiding van de douche zitten.
    Onderaan gaat de warmtewisselaar over in een zwanehals en vervolgens in de grijze rioolbuis

Als ik het goed begrijp, wordt de dubbele scheiding hier gerealiseerd door een 'luchtspleet' tussen de WW en de afvoer.
    Waar gaat die andere buis geen op dat Y-stuk?

Grtz
Sign In or Register to comment.