Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

Rijden op houtgas

Dutch John PPO Wannabe
edited January 2010 in Algemene Techniek
Ik weet het, het hoort niet op dit forum thuis, maar misschien toch amusant te weten. Tijdens de bouw mocht ik al een delegatie van het Duitse FMSO forum ontvangen, dus ik neem aan dat er hier ook mafkezen zijn, die alles wat naar mobiele techniek ruikt, op willen snuiven.

Bovendien heeft Ruud S. mij geholpen met de accijnsperikelen en ik voel mij verplicht hem te berichten. Ruud, nogmaals dank.

image

image

image

image

De laatste foto laat de opstartvlam zien. Het eerste gas fakkelen we af. Bevat teveel water en is te koud om door de filtertrein te jagen.

Het gas is erg laagcalorisch en de topsnelheid van de auto is slechts 100 km/h. De brandstof is daarentegen gratis. Overigens is de actieradius eenvoudig te vergroten door PPO over het hout te gieten. Het wordt volledig gekraakt tot gas bij 1400 graden......

Misschien zou ik eens glycerine moeten proberen?

Groet,
DJ

Comments

  • Ruud S Livin' and Breathin' PPO
    edited August 2008
    Het ziet er indrukwekkend uit John:)
  • SinnefjildSinnefjild PPO Addict
    edited August 2008
    ...........
  • penapena Livin' and Breathin' PPO
    edited August 2008
    [QUOTE=Dutch John;38914]...dus ik neem aan dat er hier ook mafkezen zijn...

    Hoi John,

    Ik zal alleen voor mijzelf spreken: ja :D
    Mooie aanbouw. Weegt dat niet behoorlijk door al dat roestvast staal? Is niks van te zien aan de auto image.

    Begrijp ik het goed: ben je vrijgesteld van accijns?

    Als je er PPO overgiet gaat dan de topsnelheid omhoog? Een soort PPO-injectie, dat klinkt wel heel mooi.

    Herman
    300SD
    Heb ook zo'n Volvo gehad, maar dan met rechte neus ('87) in een GLGL uitvoering. Rijd als een trein (rechtdoor :p).
  • Tim Livin' and Breathin' PPO
    edited August 2008
    Hey,

    Wat gebeurt er als je in een file rijdt, en iemand achter besluit die 1400 graden op je voorbank neer te leggen.

    Wel leuke techniek, en uberclean gemaakt :cool:

    Tim
  • jgdenholjgdenhol PPO Master
    edited August 2008
    Mooi man! Ziet er echt "polished" uit.
  • hoptillehoptille PPO Burner
    edited August 2008
    Misschien is het een idee om te gaan rijden op het afval van het filteren van gebruikt frituurvet. Je kunt hier houtsnippers doorheen gooien en het word een vast blok.
  • wodanwodan Super Moderator
    edited August 2008
    Ik vraag me af: Wat kost zo een installatie? (Als dat RVS is niet gratis)

    ZOu je dat "gas" ook als extra in een dieselmotor kunnen verstoken?
  • evertevert PPO Burner
    edited August 2008
    doet me gelijk aan de oorlog denken toen deden ze het ook al, maar niet van harte, er was gewoon geen alternatief, diesels waren er weinig uitgezonderd wat trekkers en van ppo had nog nooit iemand gehoord
  • soapwatersoapwater Livin' and Breathin' PPO
    edited August 2008
    Erg knap, ik ben onlangs op een Zweeds forum terecht gekomen, ik verstond er weinig van maar de foto's waren wel de moeite. Ik denk eraan om dit ooit nog eens als hobby te gaan doen met afvalhout dat overal te krijgen is... Vooral de VW caddy's (Caddy I, pickup golf) bleken erg in trek om zo'n installatie op te bouwen.
    Is het helemaal veilig en wat zeggen ze op de autokeuring? Ik maak me al zorgen om een bescheiden PPO-kit.

    Grtz
  • TjorqueTjorque Livin' and Breathin' PPO
    edited August 2008
    ubergeile installatie :)

    Waarschijnlijk wel een ferme brok extra gewicht enz, maar knap gemaakt :)
  • Dutch John PPO Wannabe
    edited August 2008
    Oef, wat een reaktie's! Dank jullie!

    soapwater,
    Met glans door de apk. En de complimenten van de steekproefcontroleur. De RDW kent geen regels tav houtgas. Alleen netjes opbouwen.

    evert en wodan,
    Diesel kan ook. Alleen moet je de dieselpomp in stationair stand vastzetten. Dat beetje diesel fungeert dan als ontsteking voor het gas. Houtgas kan een compressieverhouding van 16:1 aan, zonder te pingelen.
    Over de kosten laat ik me niet uit..... maar het is waarschijnlijk de duurste 240 in Nederland....

    Tim,
    Die 1400 graden is in de kern van de generator en wordt door de eigen as ge
  • Man@workMan@work Livin' and Breathin' PPO
    edited August 2008
    Dat ziet er wel superstrak uit.

    Je beperkte topsnelheid komt niet alleen door de laagcalorische waarde maar ook doordat je een belabberde stroomlijn over hebt gehouden.

    (Maar zo te zien ben je een Volvo-liefhebben want ik zag nog een stukje van van een blauwe 7- of 9-serie(?) op
  • furyfury Livin' and Breathin' PPO
    edited August 2008
    Das zeker een mooie installatie:)

    toevallig is dat ik paar weken geleden in het Marshall museum in overloon was, en daar stond een mooie soort gigantische stoofpan in aanhangwagen formaat ...een hout gas generator uit die tijd....heb dr gelijk n foto van gemaakt, en ook van het principe schema..het idee leek me echt leuk. Hun hadden het dus als een aanhangwagen met een dikke slang eraan gemaakt. Leek me ook een leuk idee... majah heb al teveel projecten. Wel leuk idee als de benzine prijzen echt te gek worden (zijnn ze eigenlijk al)... alleen een ford escort cabrio met zo'n apparaat...hmm.. beetje te kleine auto ervoor. aanhangwagen zou eigenlijk nog wel kunnen:) alleen heeft ie std al nie veel pk's....... principe vind ik echt leuk! Kzou het echt wel n uitdaging vinden om zoiets te bouwen...alleen da hoeft toch geen RVS te zijn?....staal zou toch ook kunnen? (RVS is wel mooier natuurlijk:) )

    ff shoppen bij da museum...onder het motto- ik heb er tenminste wa aan- jullie kunnen het beter aan mij geven :)

    zal ik de foto's eens zien te plaatsen hier?

    greetz, Hans
  • Chicken PowerChicken Power Banned
    edited August 2008
    Al wat langere contacten via een ander forum:
    Ecologieforum • Toon onderwerp - Rijden op houtsnippers

    Groet, Cp
  • suzukisuzuki Livin' and Breathin' PPO
    edited August 2008
    Ik ken idd ook die houtgas/turf aanghangwagens uit de WO2, maar ik mag wel zeggen dat jij dit even een niveau of wat hoger getild hebt.
    Gaaf ook om dit te zien op een Volvo 240.

    Hoeveel mensen hebben je voor gek verklaard toen je eraan begon? Nu lachen ze niet meer natuurlijk!
    Ik vind je een held en wil die installatie nog wel eens een keer live zien.

    gr Ton
  • furyfury Livin' and Breathin' PPO
    edited August 2008
    kzou die installatie ook zeker erg graag eens int echt zien:)

    maybe zin om naar een volgende meeting te komen?

    greetz, Hans
  • smulsmul Livin' and Breathin' PPO
    edited August 2008
    [QUOTE=evert;38931]doet me gelijk aan de oorlog denken toen deden ze het ook al, maar niet van harte, er was gewoon geen alternatief, diesels waren er weinig uitgezonderd wat trekkers en van ppo had nog nooit iemand gehoord

    Onzin.

    Mijn overgrootvader (de vader van mijn oma) had een landbouwbedrijf in de Achterhoek, nabij Lichtenvoorde. Hij perste koolzaad voor de boeren voor het voer van de beesten en de koolzaadolie werd gebruikt als brandstof voor de landbouwmachines. In de oorlog was er moeilijk aan diesel te komen en op deze manier konden zijn landbouwmachines tenminste blijven rijden.

    Mijn oma is dus ook apetrots dat ik dit nu ook op PPO rijdt!
  • Dutch John PPO Wannabe
    edited August 2008
    suzuki,
    De meeste mensen vinden het een leuk initiatief, al heb ik het idee dat ze meer gecharmeerd zijn van het blinkende RVS. Tsja, en zure mensen heb je natuurlijk altijd. Maar als je op de man af vraagt wat wel een goed alternatief is en wat ze zelf aan persoonlijke inititiatieven ontplooien, dan wordt het akelig stil. Geldt uiteraard niet voor mensen met een "warm technisch hart". Met name PPO rijders kunnen zich aardig identificeren met mijn gedachtengang. Ik denk dat het kleine anarchistje in ons de kop opsteekt. Ik steek dan ook regelmatig m'n middelvinger op naar een tankstation als ik dat passeer...... En voor een groot overslagvat stap ik zelfs even uit......

    fury,
    Ik wel best naar een meeting komen. Ben trouwens uitgenodigd voor een manifestatie in Amsterdam op 21 september. Ik zal komen mits de kinderziektes eruit zijn. Alleen rijd ik niet mee in de stoet, omdat de houtgasgenerator dan tever onder z'n capaciteit werkt. Stadsverkeer kan wel, maar lang filerijden is een probleem.
  • wodanwodan Super Moderator
    edited August 2008
    Hoe zit het met onderhoud van zo een installatie?
  • suzukisuzuki Livin' and Breathin' PPO
    edited August 2008
    @Dutch John, tja de meeste mensen lopen lekker in de rij v/d zinloze consumptiemaatschappij, en kijken en denken niet verder dan de al bewandelde paden....
    Als mensen mij over ppo/apo vragen is de eerste vraag altijd ....hoeveel is het goedkoper.
    Ik ben ppo/apo gaan rijden om het milieu en omdat ik geen zin meer had om de staat, oliemaatschappijen en speculanten te spekken over de rug van bv arme negertjes in Nigeria.
    Een beetje anarchist vind uiteindelijk de juiste weg wel:)

    gr Ton
  • evertevert PPO Burner
    edited August 2008
    [QUOTE=smul;39529]Onzin.



    dat kan, ik weet ook niet alles, en daar komt bij dat de achterhoekse boeren mechanisch een stuk voor liepen op die van de veluwe
    m`n vader en onze overbuurman werkten beidden tot ca 1977! met paarden
  • Dutch John PPO Wannabe
    edited January 2010
    Een zeer uitgebreid en eerlijk artikel over houtgas voor mobiele toepassingen:
    Lowtech Magazine: Houtgasauto's: rijden op brandhout

    Het moge duidelijk zijn dat houtgas voor mobiele toepassingen altijd een brandstof zal blijven voor crisistijden en idealisten! Ondanks de negatieve fossiele CO2 uitstoot....

    Groet,
    DJ
  • cyclonedriver PPO Wannabe
    edited January 2010
    zeer mooi artikel
  • NiekNiek Super Moderator
    edited January 2010
    DJ,
    prachtig artikel !!
    Vraagje: waarom blokjes en geen chips ??
    Niek
  • Dutch John PPO Wannabe
    edited January 2010
    Niek,

    Goede vraag.
    Blokjes zijn wat vergevingsgezinder, omdat ze altijd een luchtige massa vormen. Chips kan ook (ik gebruik grove snippers), maar dat vraagt om een zeer precieze dimensionering van de haard van de vergasser. En dan nog moeten de snippers gezeefd worden. Veel te grote en veel te kleine delen mogen er niet in zitten.

    Je zou zeggen: hout is toch hout. Ja, maar diesel en benzine lijken voor een leek ook op elkaar en zijn beide koolwaterstoffen. Toch laat je het uit je hoofd om ze te verwisselen. Zo nauw komt het (helaas) ook bij autohout.

    Groet,
    DJ
  • RaafRaaf Modding Member
    edited January 2010
    Geweldige link Dutch John, dat Lowtech Magazine.
    Ik zit al een hele avond te lezen en links te volgen ;)
Sign In or Register to comment.