Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

Wat kan er mis gaan?

hanzo PPO Burner
edited September 2008 in Algemene Techniek
Vandaag besprak ik het rijden op PPO met mijn garagehouder. Dit is een BOVAG-bedrijf, doet allerlei auto's, is ook BOSCH-dealer (wat dat precies inhoudt weet ik niet, ik meen o.a. airco's).

Hij zei "dat je op den duur toch problemen kreeg". Hij kende ook een transportbedrijf dat een paar DAF trucks had omgebouwd en die zijn ook weer over op diesel.

Nu heb ik natuurlijk inmiddels heel wat rondgeneusd hier maar nog niet echt een overzicht gezien van alle "nadelen" van PPO. Wat ik zelf kan bedenken is het volgende:

- Inspuitpomp kaduuk
Hiertegen helpt: geen Lucas pomp gebruiken :???:, voldoende verwarmen van de PPO, evt. mengen met diesel

- Afzettingen in de motor (onverbrande brandstof):
Idem (evt. aanpassingen aan verstuivers)

- Leidingen stuk / drap in motor (niet bestand tegen PPO):
Vervangen van leidingen. Uitgaan van een auto die geschikt is voor biodiesel (de specialisten moeten het maar zeggen, maar ik heb de indruk dat als een auto geschikt is voor biodiesel, slangen etc. ook (beter) bestand zijn tegen PPO

- Omhoog gaan van het oliepeil, en daardoor extra slijtage, evt. kapotte turbo indien aanwezig:
Ervoor zorgen dat ingespoten brandstof verbrandt, dus ook weer voldoende lage viscositeit van de PPO verzorgen door verwarmen

- Vollopen van brandstoffilter door vrijkomen gum:
Tijdig vervangen brandstoffilter eerste keer (misschien vaker, vooral bij gebruik van APO)?

Zijn er nog andere mogelijke valkuilen en oplossingen?

Ja, zie onder:
- In GPO zit teveel rommel, daardoor asvorming, en defecten.
Oplossing: zeer goed filteren, mogelijk wassen. Zorgen voor goede verbranding. 2-tanksysteem. Bijmengen diesel etc.

Nadeel van GPO (mogelijk deels ook PPO) is dus:
[B]- Niet bruikbaar in recente (schonere en effici

Comments

  • RaafRaaf Modding Member
    edited August 2008
    Ik sprak toevallig vandaag ook een monteur bij een Bosch center.
    Hij was ook vrij sceptisch over plantaardige olie.
    "aan de ene kant is het prima, we hebben veel extra werk door kapotte pompen"
    "al die mensen die gewoon slaolie in hun moderne diesel gooien, das vragen om problemen"
    "er is maar 1 manier, een oude voorkamer diesel en starten op dieselolie daarna omschakelen, en dan nog, je moet veel eerder olie verversen dus wat win je dan ?"
    "mijn buurman deed het ook met een foute combinatie, een oude diesel met Lucas pomp, niets dan problemen"
  • Chicken PowerChicken Power Banned
    edited August 2008
    Kort en goed,

    Interessante beschouwingen, en het bevestigt me in het idee dat alleen maar gefiterde GPO uiteindelijk voorbehouden blijft aan ouwe klassieke bakkies als de Benzen.

    Alle zelf filterverhalen en initiatieven ten spijt, een dieselmotor is geen afvalverbrander.

    Alle aangeboden gefiterde GPO heeft nog steeds als nadeel dat er nog erg veel microvuil en zuren in blijft zitten.

    Prima voor die hele ouwe bakkies, die kunnen een beetje asvorming wel aan.

    Maar naar de dieselmotoren van de laatste 10 a 20 jaar, ze zijn ontworpen om 100% brandbare vloeistof om te zetten naar aandrijfenergie. Dat geeft een rendement aan de aandrijfas van max. 35%, en dan nog bij vollast. Verbranding van die vloeistof schijnt ook nog maar voor 93 tot 95% te geschieden.

    Er is dus maar een tijdelijke markt voor alleen maar gefilterde GPO, afhankelijk van het type motor dat het goed gaat, en dan nog is voor welke tijd.

    Als het de bedoeling was dat een verbrandingsmotor volgens het dieselprincipe op ruw gefilterde GPO zou moeten kunnen lopen, met alle vervuilingen, brandbaar en, vooral verbrandbaar, dan zouden constructeurs van dergelijke motoren er echt wel een aslade ingebouwd hebben.

    Ik constateer dat die aslade inbouw nimmer plaatsgevonden heeft, d'r draaien thans meer dan genoeg pompen in de soep, d'r zijn meer dan genoeg enthousiasten/ idoten die gaan filteren, en d'r werkelijk geen benul van hebben wat ze nou aan het doen zijn.

    Derhalve durf ik de stelling aan, dat alleen maar gefilterde GPO, geen verantwoorde brandstof is naar de hedendaagse motoren.

    Niet in motortechnische- , noch in milieuverantwoorde zin. Ondanks haar ecologische hernieuwbaarheid.

    Het blijft dus een moeilijk verhaal, technisch en inhoudelijk.

    Offtopic:
    Whats in for me? And sorry for the off topic, maar ik moet het toch is met wortel en tak uitroeien! :p

    Ik zal wel weer een ban krijgen van de (naar mijn idee: helaas voormalige filterpaus van Nederland).

    Geen angst voor te grote belangen, was absoluut baanbreker, blijft hangen in oude technologie, vertrouwd teveel op belangenbehartiging door niet objectieve(hobby)commerci
  • Ruud S Livin' and Breathin' PPO
    edited August 2008
    Hanzo: Die monteur zou zich een keer echt in de materie moeten verdiepen. Er zijn (Bosch) dieselcenters die motoren ombouwen. Ik denk dat hij jou alleen maar heeft willen provoceren. En dat is gelukt:)
  • hanzo PPO Burner
    edited August 2008
    Jij zegt dus kortweg:

    (nieuw nadeel):
    - In GPO zit teveel rommel, daardoor asvorming, en defecten.
    Oplossing: zeer goed filteren, mogelijk wassen

    Nadeel van GPO (mogelijk deels ook PPO) is dus:
    [B]- Niet bruikbaar in recente (schonere en effici
  • Tim Livin' and Breathin' PPO
    edited August 2008
    [QUOTE=Chicken Power;38887]dan zouden constructeurs van dergelijke motoren er echt wel een aslade ingebouwd hebben.

    Mwauuu, dergelijk probleem heb je ook met biogasmotoren. De eersten waren ook gewone diesels met een andere kop en bougies. Echter door de "troep" in biogas (oa zwavel, siloxanen) is het normaal deze regelmatig te reviseren. Een afgebroken klep is eerder regelmaat dan uitzondering. Dit is ook bijna altijd gevolg van afzetting van "troep" in de motor.

    Je past het onderhoud aan en hij kan er goed op lopen. Dat zou je met GPO ook kunnen stellen.

    Tim
  • wodanwodan Super Moderator
    edited August 2008
    Mijn gedacht: GPO enkel compatibel met oude, in goede staat en perfect onderhouden voorkamerdiesels: Inderdaad.
    Asvorming: Klopt, na het rijden op GPO en je haalt een injecteur uit en blaast in de voorkamer, dan hang je vol lichtbruine as. Motor goed belasten beperkt dit enigzinds. Motorolie vaak vervangen, deze fijnfilteren (eventueel centrifugaal) helpt een beetje.
    Zuren ed: Enkel te verwijderen door chemische behandeling, XW100 is daar een goed voorbeeld van.
    100% GPO rijden niet aanbevolen (5% diesel zou ik steeds bijvoegen),
    tweetank systeem altijd aanbevolen, het houdt filters, motor en injecteurs properder.
  • satblumensatblumen PPO Newbie
    edited August 2008
    Henzo,

    ""Vervangen van leidingen. Uitgaan van een auto die geschikt is voor biodiesel (de specialisten moeten het maar zeggen, maar ik heb de indruk dat als een auto geschikt is voor biodiesel, slangen etc. ook (beter) bestand zijn tegen PPO"

    Klopt niet.

    In Duitsland (en ook Nederland) zijn de offici
  • penapena Livin' and Breathin' PPO
    edited August 2008
    Hoi Wodan,

    Ben het helemaal met je eens.
    Alleen zou ik nog wat meer Dino toevoegen, zeg 10-20%.

    Eigenlijk staat of valt alles met de viscositeit.
    Aan de kand van Peus zijn plaatje zal ik dit met wat getallen verduidelijken.

    image

    De hoogste viscositeit is doorslaggevend.
    Dus op temperatuur is alles (meestal) wel OK.
    Snel opwarmen is meegenomen.
    Maar waar het natuurlijk omgaat is de koude start (ook al duurt dit maar enkele minuten).
    Daar krijgt de pomp de klappen van. (en of er nu een filter verstopt raakt of een leiding gaat lekken is lastig maar niet zo erg).

    Voor het gemak vergelijk ik alles bij 20°C (maar kan natuurlijk bij elke temp.).
    >> cSt 100% GPO nog veel hoger
    53 cSt 100% Zonnebloemolie
    12 cSt 50/50 Zonnebl/Dino
    05 cSt 100% Dino

    Je ziet hoe hard het zak met Dino erbij.

    Ook kan je zien dat met een 2-tank én als je niet boven de 10 cSt wil komen (=Dino bij extreem koud weer) dat je eerst 85° moet bereiken.

    Herman
    300SD
  • ericzwiepericzwiep Livin' and Breathin' PPO
    edited August 2008
    Euh Pena....wil hierop toch wel ff reageren. Als het over viscositeit gaat staat of valt alles met de buitentemperatuur. Als 1-tanker weet ik dat maar al tegoed. Hulde aan Peus curve.

    Algemeen:
    hierboven beschreven mankoos...ja..gelden die voor alle wagens, ja...zijn alle wagens net zo gevoelig, NEE

    Der is hier een forumlid dat net zoals ik rondrijd op GPO dat maar tot 10mu is gefilterd. wel in mixvorm, denk dat dat zeker invloed heeft op de verbranding. Hij rijdt met een HDI systeem al jaren probleemloos met de mix. boer peter.
    Toen mijn kop eraf moest heb ik geen last gehad van as of iets dergelijks. Mooie clean cylinderkoppen alleen rondom de kleppen wat afzetting.

    Is mijn P205 dan een allesverbrander CP? of heb ik na zo'n 3/4x10.4 km gewoon geluk?
    ik weet het antwoord er niet op maar ben blij dat ik nog altijd vrolijk kan rondtuffen :D
  • wodanwodan Super Moderator
    edited August 2008
    Alles hangt af van de soort GPO en of je Diesel dan wel Fijne Olie van boer Peter verstookt door bij te mengen.
    In dat laatste geval, zorg je toch voor een iets hogere verbrandingstemperatuur, wat welkom is natuurlijk en
    op termijn wel een verschil maakt...

    En hoe vuiler de GPO, hoe belangrijker het fijn filteren is.
    (Wat dat vervuild zijn van GPO betreft ben ik stikjaloers -bij wijze van spreken- op de GPO van Dyssie, die is zo goed als vers geperst ;))
  • penapena Livin' and Breathin' PPO
    edited August 2008
    Hoi Swiep,

    Heb begrepen dat niet alle auto's zo gevoelig zijn voor hogere viscositeit, maar ik weet inmiddels ook dat het oppassen geblazen is.

    Had ik niet ergens gelezen dat de Dinofilters ook op 10mu filteren? Dan zou dit toch voldoende moeten zijn.

    Boer Peter ken ik nog niet zo goed ;).
    Wat doet die meer dan de Visco naar beneden halen (net als Dino zelf).
    @Wodan: lees net dat de verbrandingstemperatuur omhoog zou gaan?
    Betekent dit dat er meer energie inzit? Met als gevolg, schoner verbranden?

    Moet (kan) nog een hoop leren :roll:.

    Herman
    300SD
  • wodanwodan Super Moderator
    edited August 2008
    Kalorische waarde bepaalt de energie... niet de verbrandingstemperatuur.
    Te hoge verbrandingstemperatuur: Motor smelt kapot ;)
    Te lage verbrandingstemperatuur: Alles vervuilt en koekt dicht.
  • maartenolierook PPO Newbie
    edited August 2008
    kan iemand mij vertellen als je alleen met diesel rijd die opgewarmd word tot zeg 70 graden
    met de ww of dit slecht voor het een en ander [de prijs van zbo is hetzelfde als diesel en ik wil mn ww er niet uithalen]? zbo meurt overigens veel lekkerder dan diesel!!!
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited August 2008
    Het is een feit dat een diesel motorontworpen is voor het gebruik van diesel, dus niet voor PPO, GPO, XW100 enz.

    Het is vanuit technisch oogpunt gezien heel goed mogelijk een motor te ontwikkelen die heel goed op Plantaardige olie draaid net zoals de huidige dieselmotoren dat op diesel doen.

    Vanwege het feit dat WIJ een diesel motor op plataardige olie laten lopen kunnen wij daarmee problemen krijgen, ik schrijf "kunnen" en daarmee wil ik zeggen dat het voor de ene dieselmotor geen enkel probleem is en voor de andere wel, lees de berichten op dit forum en je ziet het bewijs.

    Waar de grens licht voor een bepaalde motor (type/uitvoering) weet niemand, het ligt er ook aan hoe je met de motor om gaat, alles is kapot te krijgen, ook op gewone diesel.

    Dus... wat kan er mis gaan? van alles maar ook niets.
  • wodanwodan Super Moderator
    edited August 2008
    [QUOTE=maartenolierook;38948]kan iemand mij vertellen als je alleen met diesel rijd die opgewarmd word tot zeg 70 graden
    met de ww of dit slecht voor het een en ander [de prijs van zbo is hetzelfde als diesel en ik wil mn ww er niet uithalen]? zbo meurt overigens veel lekkerder dan diesel!!!

    Is al tig keer beantwoord, gebruik gerust de zoekfunctie.

    het antwoord is: het kan normaal gezien GEEN kwaad. Ten allen tijde 5% PPO bijmengen is een goed idee, het smeert ;)
  • neronero Livin' and Breathin' PPO
    edited August 2008
    een dieselfilter in de auto filtert inderdaad niet tot 1mu. Maar dat hoeft ook niet. De diesel die verkocht wordt, moet immers voldoen aan de strengste criteria. ZElf beter filteren gaat echt niet!
    De filter zit er enkel in, om eventueel vuil (zand, andere) dat meekomt tijdens het tanken in de tank, eruit te filteren.


    Gr
    Nero
  • bozzma PPO Newbie
    edited August 2008
    Zonder te willen spammen of zo, maar lost het meeverbranden van een beetje LPG het as-probleem niet grotendeels op ?

    Als ik het zo zie is een 50% mix eigenlijk geen enkel probleem. En dat scheelt toch ook al een slok op een borrel. Als we dat allemaal zouden doen zou Stoute Wouter in grienen uitbarsten. Hij kijkt nu al zo zorgelijk.. Die grijze dame van milieu zal wel vrolijker worden, gok ik zo. Al dragen wij maar voor 10% bij aan de rommel in de lucht met onze autootjes. Als dat de helft minder wordt scheelt dat zeker maar is in de wereld gezien marginaal.

    Het gaat mij nog altijd om het geld en het gevoel goed / anders bezig te zijn. En Wouter naaien, dat is natuurlijk ook altijd grappig
  • satblumensatblumen PPO Newbie
    edited August 2008
    Weet je wat zo maf is...dat we duizende liters olie uit de andere kant van de aarde laten oppompen..deze verschepen naar Rotterdam..kraken tot diesel..onderweg al heel wat olie verstoken om het materiaal te vervaardigen om dit goedje op te pompen, verslepen, kraken, distribueren in onze tank te pompen terwijl het werkend alternatief om de hoek bij de boer in feiten ook te halen is (nog veel milieubewuster en efficienter ook).
    Maar ja alles draait om geld en belangen. Alternatieve worden via de achterdeur vertraagd dan wel de kop ingedrukt.
    Toch gek dat in Duitsland (hebben veel koolzaadvelden) minder moeilijk over PPO gedaan wordt dan in Nederland maar de Duitse auto-industrie werkt ook niet bepaald mee. Die heeft weer een handje klap met de regering en de olieindustrie en zo houden ze elkaar een hand boven het hoofd.
    Ik kan nog tegen mijn kleinkinderen zeggen als de olie op is dat ik alternatieve heb gebruik en niet alleen voor het geld maar om boven vermelde waanzin.
    Ene voedsel crisis...velden in Duitsland kunnen 3* per jaar gebruikt worden, koolzaad in voorjaar, mais in zomer, winterkoolzaad. Koolzaad planten schijnen niet bepaald de bodem uit te putten. De restant van de plant dient als dierenvoer.
  • hanzo PPO Burner
    edited August 2008
    Waarom zou LPG het as-probleem oplossen? De oorzaak hiervan ligt in onbrandbare deeltjes in de GPO. Die worden ook bij hoge temperatuur niet verbrand. (Neem een stuk hout, dat verbrandt met asvorming. Verbrand je diesel, krijg je geen as.)

    Nog iets wat ik zo nu en dan heb horen noemen:

    - Na de eerste paar tanks PPO/GPO komt er "gum" vrij uit de tank, die het dieselfilter kan verstoppen
    Volgens zeggen komt dit doordat de PPO deze gum oplost. (PPO dus wel een beter oplosmiddel, en dus meer kans op problemen met brandstofslangen???) Veel mensen, waaronder ik, hebben dan ook altijd een reserve-brandstoffilter bij zich.

    Hier valt misschien nog wel wat over te zeggen, want het is nog maar de vraag of de "gum" in de brandstoftank zit, of veroorzaakt wordt door de PPO zelf. Nu merk ik zelf dat PPO die opdroogt een plakkerig laagje achterlaat (diesel niet). Deze "film" is er, zag ik laatst, soms ook de oorzaak van dat bijv. de automatische stop van een tankpistool niet meer werkt. Kortom, PPO (die aan de lucht wordt blootgesteld) laat een residu achter. Of dit wordt opgelost door diesel weet ik niet.

    Saltblumen: interessant, ik ben het ermee eens dat we afmoeten van de minerale olie, maar het is niet echt ontopic en m.i. onjuist... Na zomerkoolzaad kun je g
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited August 2008
    [QUOTE=hanzo;39008]......... as-probleem oplossen? ..........Verbrand je diesel, krijg je geen as...........Na de eerste paar tanks PPO/GPO komt er "gum" vrij uit de tank, die het dieselfilter kan verstoppen.........

    Exact, ik heb die term al meer voorbij zien komen, uit een dieselmotor komt helemaal geen as maar roet, ook op PPO. Ik heb een haard in de kamer staan om hout te stoken, daar komt as uit.

    Foute stelling "gum" in dieseltank, het is een bewezen feit dat PPO het brandstofsysteem, wat jarenlang gebruikt is voor diesel, "schoon maakt". dus alle verontreiniging die er met de jaren in is gekomen weekt los en doet het brandstoffilter verstoppen. Gum komt juist vanuit de PPO in het systeem en concentreerd zich dan op plaatsen waar zuurstof bij kan, het is daarom aan te bevelen om af en toe te spoelen met diesel.

    Groeten,

    Easy rider.
  • wodanwodan Super Moderator
    edited August 2008
    @Hanzo: PPO laat geen opgedroogd laagje achter, PPO is een verzamelnaam voor ALLE Plantaardige Olien.

    ZBO wordt een dikke plakkerige massa indien blootgesteld aan de lucht (zuurstof)
    KZO dikt ook in bij blootstelling aan de lucht, maar minder 'vervelend' dan ZBO.
    GPO dat kan vanalles worden na bootstelling aan lucht ;)

    Diesel bijmengen houdt bijna alle PPO mooi vloeibaar en voorkomt uitdroging... (Tiens, heb ik niet ooit al eens aangeraden om TEN ALLEN TIJDE een beetje diesel bij te mengen....?)

    Een houten plank die gewoon verbrandt laat inderdaad asse achter... Maar bij voldoende hoge temperatuur EN genoeg zuurstof, vergast die volledig.
    Bijgevolg mag je concluderen dat als je GPO fijn genoeg verstuift EN zorgt dat de verbranding ZO OPTIMAAL mogelijk verloopt (hoge temparatuur), asvorming minimaal zal zijn.
  • ZX plantengieter PPO Burner
    edited August 2008
    [QUOTE=easy rider;39012]
    ..., het is een bewezen feit dat PPO het brandstofsysteem, wat jarenlang gebruikt is voor diesel, "schoon maakt". dus alle verontreiniging die er met de jaren in is gekomen weekt los en doet het brandstoffilter verstoppen.

    Kan ik beamen, vanmiddag nog een vervuild extra brandstoffiltertje voor de officiele brandstoffilter vervangen, was oranje - zwart gestreept door kleine zwarte korreltjes. Tot twee maanden geleden met 30 tot 50% gpo gereden en dit filtertje in het begin van omschakelen twee wekelijks moeten vervangen, het brandstoffilter maandelijks bij zo'n 2000 km. per maand. Nu met twee tanksysteem, gescheiden diesel/gpo systeem met 95% gpo en 5% boer peter, vanmiddag alleen het filtertje vuil en het brandstoffilter nog brandschoon. Zeer de moeite waard zo'n klein doorzichtig filtertje van een paar euro.
    Groetjes,
    ZX Plant
  • hanzo PPO Burner
    edited August 2008
    Eerlijk gezegd kom ik er niet echt uit wanneer ik het volgende overweeg:

    - Veel soorten PPO (eigenlijk alle) laten een plakkerig laagje achter bij blootstelling aan de lucht. Wodan maakt hier onderscheid in tussen de verschillende soorten, ik denk dat dit vooral komt door het verschillende gehalte aan meervoudig onverzadigde vetzuren, zie onder. Overigens heb ik het ook bij XW100 gezien. Daar zit al een deel biodiesel in, die blijkbaar dit plakkerig worden niet kan tegengaan.


    De verklaring voor het plakkerige laagje is - voor zover ik goed ingelicht ben - oxidatie, doordat de onverzadigde vetzuren ranzig worden. (Lijnolie bijvoorbeeld bevat hier veel van, en droogt dan ook op met achterlating van een harde laag, vandaar dat deze olie ook in verf wordt gebruikt.)

    Verzadigde vetten, waaronder bijvoorbeeld kokosvet, hebben dit probleem niet, ze worden namelijk niet ranzig. Bij blootstelling aan de lucht oxideren deze vetten dan ook niet of heel langzaam. Ze laten dus ook geen laagje achter. Helaas zijn ze hier niet te produceren, en zijn ze bij kamertemperatuur ook vast. In de tropen schijnen er wel auto's op te rijden.

    (Vet - Wikipedia:
    Als vetten bederven noemen we ze rans, ook wel ranzig. Het rans worden is de afbraak van vet door hydrolyse en oxidatie. Hydrolyse splitst de vetzuurketens van het glycerol. De vrijkomende vetzuurketens worden dan verder geoxideerd. Dit is vooral het geval bij de onverzadigde vetzuren en is een soort kettingreactie waarbij vrije radicalen een grote rol spelen. Bij het rans worden komen onaangenaam ruikende en smakende stoffen vrij, bij boter bijvoorbeeld boterzuur.)


    Of nu het verstoppen van het brandstoffilter komt door afzetting van deze geoxideerde vetzuren, dan wel door het OPLOSSEN van gum DIE AL IN DE TANK zat, daar wil ik vanaf zijn. Jullie zeggen het laatste, en wie ben ik dan - als wanabe - om daar tegenin te gaan? Toch heb ik zo mijn twijfels.

    Nog iets: als plantaardige olie zo'n goede oplosser van rommel is, is het dan ook agressiever dan diesel? Is het dan nodig sommige (rubberen) brandstofslangen te vervangen? Betekent dit dan niet dat, zoals ik al gesuggereerd heb, een auto die vrijgegeven is voor biodiesel qua leidingen etc. ook beter toegerust is voor het gebruik van PPO/GPO? U zegt het maar.

    Oh, en as verbrandt NIET. Dat is gewoon een natuurkundig gegeven: as zijn namelijk onverbrandbare delen. Dit zijn bijvoorbeeld kaliumzouten die ingebouwd zitten in de cellen van de boom waaruit hout is opgebouwd. Als het heel fijn verdeeld is kan het via de rookgassen afgevoerd worden (zogenaamde vliegas, naast de bekende bodemas in een kachel). Wie weet gebeurt dat ook wel in een goed afgestelde dieselmotor. Een 2-tanksysteem is blijkbaar ook beter, omdat de motor minder vaak perioden met onvolledige verbranding zal meemaken.

    Of er in PPO geen onverbrandbare delen zit, weet ik niet. In GPO zit het wel, volgens CP in ieder geval. Hele kleine stukjes frikandel of kibbeling bijvoorbeeld :razz: -- afhankelijk van de herkomst / het gebruik. Filteren op 1 mu is dan blijkbaar nog steeds niet voldoende...
  • wodanwodan Super Moderator
    edited August 2008
    CP heeft niet gesteld bij mijn weten dat er onverbrandbare delen in GPO zitten, wel dat er eiwitjes enzo in zitten die slecht verbranden en die voor de onaangename geur zorgen.

    Hanzo: Lees wat er staat: GUM zit er niet in de dieseltank, wel allerlei zooi die door de PPO/GPO loskomt.

    Hanzo: Ik stelde ook niet dat as verbrand, wel dat er zo goed als geen gevormd wordt als de verbranding "perfect" verloopt... alles verGASt...
  • pjotterpjotter Banned
    edited August 2008
    [quote=easy rider;39012]Foute stelling "gum". .

    vergumming treed alleen op na een lange stilstand van de auto.
    en als er in die toestand PPO in t systeem zit.
    en dan alleen bij delen waar dan zuurstof bijkomt.
  • penapena Livin' and Breathin' PPO
    edited August 2008
    Heren,

    Mag ik kijken of ik het begrepen heb :confused:

    gum = PPO + zuurstof, en als je de tank en het systeem van onze auto's als zuurstofloos denkt laat ik dit voor het gemak maar vallen. Wel komt het meer voor bij langer stil staan (@Pjotter) en lost het op in Dino (@Wodan).

    Dan de vervuiling:
    - in deeltjes die worden opgelost door de PPO (in het systeem) en alleen in de eerste xk km (zoveel duizend km) vrij komen en voor enkele (voor-) filter wisselingen zorgen. Dit is tijdelijk en ook dit kunnen we laten vallen.
    - dan is er 'iets' dat meer voorkomt in PPO dan in Biodiesel (glycerine?) dat zorgt voor een hogere visco. en vooral problemen geeft bij lagere temp. Verstopte filters.

    Verder ben ik nog niet gekomen :p, maar klopt dit tot nu toe?

    Herman
    300SD
  • pjotterpjotter Banned
    edited August 2008
    [quote=pena;39060]Heren,
    Mag ik kijken of ik het begrepen heb :confused:
    gum = PPO + zuurstof,

    nee: gum is een restant wat overblijft van opgedroogde PPO.
    deze zit vooral meer in consumptie PPO omdat deze warm geperst wordt.
    in koolzaad olie die koudgeperst word blijft t grootste deel van de gum in de zaden.

    voor de rest heb je t allemaal wel begrepen Pena.(denk ik)

    grtn
  • evertevert PPO Burner
    edited August 2008
    ik loop eeen beetje achter in deze discussie

    [QUOTE=hanzo;39008]Met enige moeite kun je dus (vroeg geoogste) mais laten opvolgen door (laat gezaaide) winterkoolzaad, maar dat staat vervolgens tot het volgende jaar juli op het land. Daarna kun je dus alleen nog een nateelt (welke zou ik niet kunnen bedenken) of groenbemester zaaien. En drie oogsten is voorbehouden aan de tropen.

    Knollen zaaien in juli/aug, oogsten in december =veevoer
    rogge zaaien in aug/sept oogsten in maart=ook als veevoer geschikt

    yep pjotter, en gum vind ik genoeg rondom mijn tankdop
  • pieterbell0001pieterbell0001 PPO Addict
    edited September 2008
    nou ja..... na 175000 km gereden te hebben op eerst schone olie van de lidl ,.... 80 %
    zou ik zo zeggen dat oudere diesels er toch wel geschikt voor zijn.

    mocht mijn pomp ooit een keer stuk gaan ,.... heb ik wel wat geld uitgespaard om er een nieuwe in te laten zetten.
  • stoterstangen90stoterstangen90 PPO Burner
    edited September 2008
    [QUOTE=pieterbell0001;40766]nou ja..... na 175000 km gereden te hebben op eerst schone olie van de lidl ,.... 80 %
    zou ik zo zeggen dat oudere diesels er toch wel geschikt voor zijn.

    mocht mijn pomp ooit een keer stuk gaan ,.... heb ik wel wat geld uitgespaard om er een nieuwe in te laten zetten.

    Inderdaad. en die ligt gewoon al klaar op de plank, mocht het zo ver komen.
Sign In or Register to comment.