Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

Duurzaam bouwen

Tim Livin' and Breathin' PPO
edited January 2009 in Besparing
Stokers,

M'n ouders hebben onlangs nieuw gebouwd met de gedachte dit duurzaam te gaan doen. Met veel tegenslag, oa als gevolg van de EPC. De verschillende alternatieven zijn niet of slecht bekend bij de overheid, waardoor het niet goedgekeurd werd.

De overheid stimuleert? Jah, op een of andere gesubsidieerde website....

Conclusie, doe een bouwaanvraag conform de gangbare technieken en belazer de boel gewoon door domweg te doen wat je wil.

Tim :twisted:

Comments

• Chicken PowerChicken Power Banned
    edited August 2008
    Tsja, wrang verhaal,

Kweet niet hoe, PH of LEW woning? Nu is Friesland geen Overijssel, en hoe het daar werkt weet ik ook niet, maar je moet eigenlijk met een hoop 'humbug' voor de Fanfare uitblijven lopen.

Te idioot voor woorden, dit principe.

Ken d'r een hier op het forum, en ik vindt het ondertussen eigenlijk wel knap hoe lang die dat volhoudt zonder de handoek in de ring te gooien.

Tis eigenlijk te gek voor woorden, maar grote doorbraak gebeurt niet!

Moet er nog is over nadenken hoe, en momenteel te druk met praktische zaken, maar ik ben er van overtuigd dat er, ondanks misschien schijnbare persoonlijke tegenstellingen, op deze site meer dan genoeg personen zijn die dat anders wensen, en daarna hun activiteiten op afstemmen.

Geen idee hoe dat moet, na de waterstof race mss wel eens een gewone rit met PPO/GPO over de Coolsingel en verder.

Rotterdam Climate initiative, maar dan by Citizen! Zowel Ivo's als Ruud's (L) brieven bus zitten op loopafstand.

Nog maar is effe broeien, en een fraaie procesor in de achtertuin bouwen.

Groet, Cp
  • TeakeTeake PPO Wannabe
    edited January 2009
    Tim heeft helaas gelijk.
    Als je de aanvraag volgens de norm indient, en je eigen (zuinige) gang gaat, is er geen hond die je controleert.
    Ik spreek uit ervaring.
    Alle bouw materialen heb ik ingekocht op eigenschappen, niet op certificaten.
    Het resultaat is uitstekend, maar als de heren van BOWO om de papieren vragen, krijg ik het eventjes heel druk ;)
    Daarnaast zul je veel in eigen beheer moeten doen, een NVOB aannemer mag niet zonder gecertificeerde materialen werken.
    Mijn eigen aannemer werkte wel mee, maar hij verwerkte zelf alleen de eigen materialen.
    De andere materialen, via via ingekocht, moest ik dus ook gewoon zelf verwerken.
    Zelfs de stenen voor de dragende binnenmuren moesten van certificaten zijn voorzien, maar omdat ik alle binnenmuren van restant partijtjes heb gezet, lukte dit natuurlijk niet.
    En nu zit er een laagje cementstuc over, dus alles is keurig met de mantel der liefde bedekt.
  • soapwatersoapwater Livin' and Breathin' PPO
    edited January 2009
    Ongeveer hetzelfde verhaal hier...
    Zo is het systeem van premies ook niet helemaal correct. Je krijgt premies voor het plaatsen van 'superisolerend' glas, renovatiepremies voor verbeteren van oude woning, premies voor zonne-energie en HR gasketels...

Maar... alles moet wel geplaatst worden door een erkende aannemer die je dan dik aanrekent...
    Truken van de voor om de economie aan te zwengelen?
  • wodanwodan Super Moderator
    edited January 2009
    Geldt niet voor alle premies SW, bv isolatie voor je dak kan je gewoon aankopen en zelf plaatsen en toch genieten van belastingvermindering.
    Beter is zowiezo geen belastingen betalen en tweedehands isolatie kopen. Weet niemand van, heeft niemand last van en je hebt er zelf de voordelen van. Maar niet iedereen 'verdient' zo weinig dat ie (zo goed als) geen (personen) belastingen betaald.
  • neronero Livin' and Breathin' PPO
    edited January 2009
    Soapy, 1 ding vergeet je wel.
    Als je zelf iets koopt, betaal je er 21% btw op en als je het laat installeren, betaal je er slechts 6% op. Die 15% verschil , daar kunnen ze al aardig wat uren voor werken.
    Soms ben je echt goedkoper af zo.

Gr
    Nero
  • TeakeTeake PPO Wannabe
    edited January 2009
    In zoverre moet ik Nero wel gelijk geven, je moet niet een kwartje uitgeven om een dubbeltje te besparen.
    Het meeste verdien je door de organisatie en begeleiding van de bouw zelf te doen.
    Je moet tweedehands kopen, of tegen restantpartijen aanlopen.

De 200 vierkante meter beton, inclusief wapening, voor het fundament, heb ik dus gewoon door de aannemer laten doen.
    Die 3 vrachtautos beton waren voor mij alleen toch niet te doen.

Maar met bijvoorbeeld de binnenmuren was het simpel:
    Ik kocht restantpartijtjes knetterharde steen uit de omgeving, tegen 25% van de nieuwprijs.
    Meestal zo per pallet vol.
    En met een 3500 kg schamelwagen, is het ophalen nooit een probleem geweest.
    Ik heb alles uit een straal van 15 km gehaald. Als de partij te groot was, was er altijd wel een dikke trekker in de straat die het kon trekken, en anders met de auto ervoor.

En aan het einde heb ik een groothandel van zijn restant afgeholpen, die korting was ook behoorlijk interessant.
    Balken heb ik gekocht van een overgebleven partij van de bouw van een bedrijfsgebouw.
    Alles meenemen, op de kar en niet zeuren als er eentje een afwijkende maat heeft.

Voor de kant en klaar prijs van mijn huis, kon ik eigenlijk geen casco laten zetten.
  • RaafRaaf Modding Member
    edited January 2009
    Ik sluit me helemaal aan bij Teake,
    Bouwen hoeft niet duur te zijn als je je materiaal bij elkaar scharrelt.
    Stenen voor binnenmuren kun je makkelijk uit verschillende restpartijen bij elkaar scharrelen, houten balken die niet in het zicht komen 2e hands, 2e keus eps isolatie scheelt ook enorm in prijs, en loop ook gewoon eens bouwplaatsen af en maak een praatje met de uitvoerder, zo heb ik wel 8 pakken vlaswol voor een kratje bier geregeld ;)
  • Dappere DouweDappere Douwe PPO Master
    edited January 2009
    Off topic ???????

Lees dit draadje met veel interesse (zoals eigenlijk bijna het hele forum). Kan wel aan 2e hands balken en hout komen maar die zitten dan weer vol houtworm. Xylamon of hoe heet die herrie wil ik eigenlijk niet gebruiken. Wie weet een ecologisch/niet giftig/natuurlijk middel tegen houtworm.
    Dank,

Douwe.
  • TeakeTeake PPO Wannabe
    edited January 2009
    Oud hout, de kachel in...
    Of een oude volkswagen kevermotor in je garage laten lopen, en daar ook het hout bij leggen.
    Alles dichtplakken, starten die handel en er uit.
    Als alles vergeven is van de koolmonoxide, schijnt er weinig leven meer in het hout te zitten.
    Of gewoon een restpartijtje nieuw regelen, heb ik ook gedaan.
    Bij industrieterreinen in aanbouw langs, en kijken of er ergens een stapel ligt.
    De eigenaar vragen helpt absoluut
    Ik scoorde iets van 8 kuub hout in 1 keer, en kon die in 4 keer op mijn aanhanger kwijt.
    Die kar was 6 meter, en met een metertje oversteek voor en achter, kon ik ook de 8 meter balken meenemen.

Ben je nogal veel nodig, bestaat er een alternatief:
    Mijn zus en zwager hebben enige hektares bos, en dus hout zat.
    Ze hebben een mobiele zaag gekocht, en zagen daarmee bomen tot balken.
    Die mobiele zaaginstalaties zijn ook in Nederland wel te vinden.
    Kwestie van bomen regelen dus.
    Staatsbos heeft elk jaar bomen in de aanbieding, daar kun je eens kijken.
    Zelf heb ik hier voor 10 euro per boom wat eiken gekocht van 25 cm doorsnede, en 4 meter lang.
    Die moeten bij gelegenheid nog eens door zon zaagmachine gehaald worden.
    edited January 2009
    Eens de houtworm er stevig in zit, is alle stevigheid uit het hout ;)
  • RaafRaaf Modding Member
    edited January 2009
    In nieuw hout kan ook houtworm komen dus ik snap die paniek over oude balken nooit zo.
    Bovendien vind ik het zonde om goede bouwmaterialen in de kachel te gooien.

[QUOTE=Dappere Douwe;45095] Wie weet een ecologisch/niet giftig/natuurlijk middel tegen houtworm.

Hehe Douwe: "ecologisch/niet giftig/natuurlijk "
    Als het niet giftig is dan zul je er ook niet veel aan hebben ;)
    Er zijn wel middeltjes in de handel uit de eco hoek, maar ik weet niet of die echt afdoende werken, het beste is natuurlijk om onaangetast hout te nemen.
    En wat ook schijnt te werken is wierrook, ik heb me door een sloper laten vertellen dat het hout in Katholieke kerken vrijwel nooit aangetast is.
  • NiekNiek Super Moderator
    edited January 2009
    @Douwe,
    goed insoppen in fijne olie van boer peter. alle torren dood !!
    Niek
    edited January 2009
    Kunt dan evengoed afdraaiolie gebruiken (wat ik doe), maar wel met nieuw hout, insoppen, laten uitdruppen, even roofingbrander ertegen tot de olie kookt (bruist), laten afkoelen, klaar. Komt nooit meer iets aan. Stinkt wel een paar dagen naar motorolie, dus een maandje voor gebruik behandelen en handschoenen dragen bij de plaatsing ervan ;)
    edited January 2009
    [quote=wodan;45110]insoppen, ... ;)

Hoe doe je dat met balken van 8m? :D
  • knutselsmurfknutselsmurf PPO Burner
    edited January 2009
    [quote=Raaf;45106]En wat ook schijnt te werken is wierrook, ik heb me door een sloper laten vertellen dat het hout in Katholieke kerken vrijwel nooit aangetast is.

Zo zie je dat sommige oude middellen toch werken, net als de bierbrouwers die door hun zure lucht toen minder kans hadden om de pest te krijgen. Zou bier als medicijn vergoed kunnen worden ??:mrgreen: Meestal werken eco middelen minder/niet, zijn onbetaalbaar of men komt er na jeren achter dat ze toch niet zo eco-verantwoord zijn als men dacht.
    edited January 2009
    Maar chemische troep, motorolie enz... in het hout dat je dan in je woning gaat gebruiken, dat adem je nog jaren in.
  • TeakeTeake PPO Wannabe
    edited January 2009
    Zon 15 jaar geleden heb ik eens een ander middel gebruikt: amoniak, bij de schilder gehaald.
    Ik had de oude kast van mijn oma uit de boerderij van mijn vader gehaald, en die zat sjokking klem onder de houtworm.
    Toen mijn oma hem in 1929 kocht was ie al oud, dus voor mij een reden om hem schoon te maken en op te kalefateren.
    Het ging vrij simpel: inweken en afsoppen met verdunde amoniak, wel handschoenen dragen, en er is weinig houtworm wat het overleeft.
    De kast is nog steeds houtworm vrij.

Een balk van 8 meter is op die manier, op 2 bokken prima te doen.
    Kwastje met emmertje, en strijken maar. even intrekken en afspoelen.
    wil je de verf er helemaal afhebben, dan iets vaker insmeren.

Maar het spoelwater kun je niet zo het gras in laten lopen, daarvoor is het net te aggresief.
    verder is amoniak een middel wat in de antuur ook wel voorkomt, dus helemaal uit den boze is het niet.
    edited January 2009
    [QUOTE=soapwater;45116]Maar chemische troep, motorolie enz... in het hout dat je dan in je woning gaat gebruiken, dat adem je nog jaren in.
    Als je het warmstookt nadat het wat ingetrokken is, verbindt de olie zich met het hars uit het hout. Een weekje daarna moogt ge al met uwe neus op het hout zitten, ruiken doe je niets (behalve de houtgeur die je voordien ook al had) en het is vettig als je het met je handen vastpakt, dat is al.
    edited January 2009
    Voorheen/vroeger/thuis op de boerderij gebruikten we ook petroleum maar het hout moest verschillende keren goed ingesopt worden. Er lag dan meer op de grond dan op het hout. Heb nog een 1-, 2- en 3 paards zwing liggen waar nog steeds geen beestje in zit :( . Toen toch maar Xylamon (?) of i.d. gebruikt maar........ Het is te koop in vaten van 30 l. geloof ik. Brrrrrrrrrr..... Nog maar eens verder zoeken.
  • TjorqueTjorque Livin' and Breathin' PPO
    edited January 2009
    [quote=Dappere Douwe;45095]Off topic ???????

Lees dit draadje met veel interesse (zoals eigenlijk bijna het hele forum). Kan wel aan 2e hands balken en hout komen maar die zitten dan weer vol houtworm. Xylamon of hoe heet die herrie wil ik eigenlijk niet gebruiken. Wie weet een ecologisch/niet giftig/natuurlijk middel tegen houtworm.
    Dank,

Douwe.

Wat wil je met die balken? Zoek eventueel kastanjehout, das van nature erg bestendig en behoeft weinig behandeling.
    edited January 2009
    Zoldertje leggen van 8x8 m. met een tussenmuurtje er onder dus 2 keer 8 bij 4 met balken van +/- 4 meter.

Douwe.
  • TeakeTeake PPO Wannabe
    edited January 2009
    Die maat van 8 meter heb ik ook, in de woonkamer: een stalen balk, van 24 cm dikte en 8 meter lang, en dan aan beide kanten balken van 420 cm.
    die balk kan dan weer met de uiteinden op de muren liggen, of op 2 staanders.
    In de kamer heb ik de 8 meter op staanders, in de schuur ligt de 780 cm op de beide muren. Voor de drukverdeling nog wel aan beide kanten een stalen hoeklijn in de voeg, maar dat moet geen probleem zijn.

Zon balk is even werk, maar beide zijn door een gewone Hiab kraan op zijn plek gelegd.
    De balken schuif je er gewoon in, en dan heb je zowel boven als beneden een vlakke afwerking.
    Als je een keer een ruimte van 8 x 8 hebt, waar je op elke gewenste plek een niet dragende scheidingsmuur kunt zetten, heb je later veel goedkope vrijheid.
  • johnny5 PPO Burner
    edited January 2009
    DAN werkt het in hongarije ( volgens veel nederlanders een achterlijk land ) toch een stuk makkelijker alle subsidies , zoals isolatie ,zonne energie , warmwater oppompen voor verwarming, dubbelglas, hoogrendement cv ketels !! gewoon kopen bonnetje opsturen en de subsidie komt op je rekening ( ze komen na verloop van tijd, of helemaal niet eens kijken of het inderdaad gebruikt is/word, Bouwverguning??? tekenaar tekening laten maken , bijv huis van 200vierkante meter??? kost de vergunning 1800 euro, WAS het hier maar zo simpel
    edited January 2009
    Ben gister naar een 'open huis' geweest in Wageningen. Het huis dat met natuurlijke, zoveel mogelijk inlandse materialen is gebouwd staat aan de rand van Wageningen tegen de uiterwaarden. Ik had niet zoveel tijd (schaatsen) en wil volgende maand (is 1 keer per maand open op de 2e zaterdag van de maand tussen 14.00 en 17.00 u.) nog eens heen. Zijn website is welkom bij forest en design
    Ik hou jullie op de hoogte.
    SVE in Den Bosch heeft een hele interessante permanente tetoonstelling op het gebied van duurzaam bouwen.

Douwe
  • pjotterpjotter Banned
    edited January 2009
    image

in IJburg staat een strobalen woning.
    compleet opgetrokken uit strobalen

image
  • Man@workMan@work Livin' and Breathin' PPO
    edited January 2009
    Aan de buitenkant een mooie afwerking die het water en de wind buiten houdt. En een halve meter naar binnen een wandje waaraan je iets op kunt hangen en genieten van de warmte die je huis niet verlaat.
    Je muur wordt wel wat dikker maar je hebt dan wel een volledig verantwoorde isolatie.
    Hoe voorkomt men dat er niet zo veel beestjes in het stro gaan huizen of dat de boel gaat rotten of inslinken?
    edited January 2009
    Normaal wordt het stro met leem beplakt aan binnen- en buitenkant. Op zich een mooi idee. Het zou ook brandveiliger zijn dan een traditionele bouw, maar denken ze bij de verzekering daar ook zo over?
    En, staat het huis er binnen 100 jaar nog?
    edited January 2009
    [QUOTE=soapwater;45366]En, staat het huis er binnen 100 jaar nog?
    Who cares? Over 100 jaar zijn we er toch niet meer...
  • pjotterpjotter Banned
    edited January 2009
    [quote=soapwater;45366]En, staat het huis er binnen 100 jaar nog?

is mij worst: lijkt mij een paradijs voor ratten en muizen.
    maar vindt wel apart.
    kruist mn pad ivm mn werk;dus heb ik acute drang om foto te maken

Ecologisch bouwen - Anders Wonen Anders Leven
  • suzukisuzuki Livin' and Breathin' PPO
    edited January 2009
    Ik vind het wel interessant die strobouw, maar ik lees nergens iets over de kosten van een dergelijke bouw.

gr Ton
  • MiglowieMiglowie Livin' and Breathin' PPO
    edited January 2009
    Zal allicht een stuk goedkoper zijn? Staat op pjotter's link een bedrijf die prefab stor-elementen levert.
  • pjotterpjotter Banned
    edited January 2009
    Wonen in Stro — Milieudefensie

ach : gaat dr om dat je groen woont.
    en voor een beetje meer nog ffn een groen dak dr op

Informatie sedum daken
  • johnny5 PPO Burner
    edited January 2009
    in hongarije taan veel huizen en tanay,s ( boerderijen ) die van leem zijn gebouwd!! onze tanya is 120 jr oud en verkeerd in goede staat ( buitenmuren 100 cm dik binnenmuren 50 cm dik, wel elke paar jaar de leemlaag aan de buitenkant bijwerken, maar dat kost niks omdat we een eigen leemberg ( heuvel ) hebben gr john
  • suzukisuzuki Livin' and Breathin' PPO
    edited January 2009
    Heb trouwens ook nog wel wat fotoos van eco bouw,

image
    Huis van een vriend in Thailand, spouwmuren en aan alle kanten van het huis een gigantisch afdak om de zon van de muren af te houden. Geen airco nodig nodig. Het enige huis in Thailand dat op die manier gebouwd is, hij heeft het zelf getekend.

image
    image
    Bodo's triple-B in Cebu, Fillipijnen, voor een groot deel opgebouwd uit Bamboo.
    En ik op de foto met Leny, de C/0 van Bodo's.

image
    Een huisje van familie van m'n neef op Cebu, dit is echt eco dus he.

image
    Een ouderwetse Nippa-hut, ook in Cebu

image
    Ik en m'n maat JoJo straalbezopen voor een Sari-Sari store, ook weer eco bouw in Cebu.

image
    Eco Beachut in Thailand, op het eiland Koh Chang.

gr Ton
    edited January 2009
    Mooi en zoals het hoort.
Sign In or Register to comment.