Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

Windwalker

Tim Livin' and Breathin' PPO
edited March 2011 in Wind
Stokers,

Ik heb deze eens op een energie beurs in Heerenveen gezien. Jammer genoeg woon ik in een nieuwbouwwijk, MAG het apparaat niet plaatsen.

windwalker produkten D. Adema

Tim

Comments

• DyslectieDyslectie PPO Master
    edited August 2008
    maar wat levert zo iets

ik bedoel hoeveel stroom bespaar ik dan per jaar .
  • hoptillehoptille PPO Burner
    edited August 2008
    Dit lijkt mij ook wel wat.
    Ik heb zelf al eens gekeken of ik niet zoiets kon maken van een dynamo uit een auto. Dat werd toen veel te ingewikkeld.
    Ik ben wel benieuwd wat deze dingen kosten.
  • Tim Livin' and Breathin' PPO
    edited August 2008
    Mannuh,

Prijzen staan voor een aantal op de site, gegevens over het vermogen staan ook in de spec en wind gegevens per regio kun je downloaden van het knmi.

Aan het werk :mrgreen:

Tim
  • Chicken PowerChicken Power Banned
    edited August 2008
    Heb het ding elders gezien, ergens uit de nautische hoek.

Accubanken en inverters via Mastervolt en Vectron. Bekent op internet, lijkt een Nederlandse dealer te zijn opgestaan. Prijzen goed vergelijken!
    Zoek is op Rietpol in Haarlem.

Dyssie, in het juiste ecolochische proces, snap je dat je hiermee geen stroom bespaart?

Groet, Cp
  • neronero Livin' and Breathin' PPO
    edited May 2009
    valt er dan met bv. 5 of meer alternatoren van auto's ofzo samen aan 1 rotor niks te doen?
    Mag minimaal zijn.
    Heb redelijk wat alternatoren beschikbaar en wind ook :D :D
    Maar grootte is iets anders.

GR
    Nero
    edited May 2009
    Nero,

Ik schat zo in, dat jou lokale wind teveel zwavel bevat, de lagers liggen er binnen 3 weken uit :mrgreen:

Tim
  • soapwatersoapwater Livin' and Breathin' PPO
    edited June 2009
    Ik heb ergens een artikel gelezen over zo'n dingen. Conclusie was dat op kleine schaal windenergie opwekken niet erg effici
  • NiekNiek Super Moderator
    edited June 2009
    Klopt,
    Er is een proef met kleine windmolens geweest in Zeeland. Heeft in de krant gestaan. Er waren slecht twee amerikaanse molens, die goed presteerden. Kosten ook wat meer. De rest voldeed niet. Als je praat over return on investment kun je in plaats van zo'n kleintje je geld beter in zonnepanelen steken. Levert meer op !!
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited June 2009
    Een klant van mij is zo een molen aan het maken met automatisch verstelbare bladen, zo 1 van het slagroomklopper type. Hij heeft een patent op dit type.

Hij leverd 600 watt en wordt gesynchroniseerd aan het net.

Schijnt binnekort op de markt te komen en heeft het hoogste rendement van alle tot nu toe geproduceerde "mini" windmolens.

Kosten nog onbekend, als ik er meer van weet zal ik het publiceren.
  • CarloCarlo Livin' and Breathin' PPO
    edited June 2009
    Of zelf eentje maken.
    EDIT Hey E.R. je was me net voor..
    edited June 2009
    600 watt. zal wel maximale prestatie zijn: wattpiek dus. = 3 zonnepanelen.
    Niek
    edited June 2009
    Dergelijke molentjes kunnen wel meer leveren maar als particulier mag je zelf maar 600 watt installeren. Daarboven het je een gediplomeerd elektricien nodig.
  • suzukisuzuki Livin' and Breathin' PPO
    edited June 2009
    Het is toch geen probleem om het door een erkende electricien te laten aansluiten? Als je dan veel meer kan halen dan die 600W. Of zie ik dat verkeerd?

gr Ton
    edited June 2009
    [QUOTE=easy rider;48848]Dergelijke molentjes kunnen wel meer leveren maar als particulier mag je zelf maar 600 watt installeren. Daarboven het je een gediplomeerd elektricien nodig.

???????????????? wat zijn dit voor rare regels ?????????? Leg uit svp. De molentjes leveren echt niet meer.
    edited June 2009
    [quote=suzuki;48849]Het is toch geen probleem om het door een erkende electricien te laten aansluiten? Als je dan veel meer kan halen dan die 600W. Of zie ik dat verkeerd?...

Ja en nee, als je een molen hebt van boven de 600 watt mag je er helemaal niet met de vingers aanzitten en moet alles door een installateur geplaats worden en dat kost vet geld. Als je onder die 600 watt blijft mag je hem zelf plaatsen en ben je goedkoop uit.

[quote=Niek;48850]???????????????? wat zijn dit voor rare regels ?????????? Leg uit svp. De molentjes leveren echt niet meer.

Regelgeving Niek, daar zijn wij Hollanders erg sterk in.

Dat is ook meteen de rede dat die molentjes doorgaans niet meer dan 600 watt leveren. Het molentje waar ik over schreef is zeer compact en efficient omdat ie automatisch verstelbare bladen heeft, hij draaid als het ware zijn blad telkens in en uit de wind bij het rond draaien en de dinamo is inductief i.p.v. met koolborstels en werkt met zeer sterke permanente magneten i.p.v. een spoel.
    edited June 2009
    Nou nou,

Een Wp kost ongeveer €5, dus 600*5=3000 euries. Dat kost de windwalker ook. Het waait niet altijd, het is ook niet altijd licht.

Waar staat dat je niet meer dan 600Watt mag installeren?

Dan nog iets, Nederland is groot, denk klein. Dus installeer je die 7 MegaWatt molen zelf en laat je het keuren door de installateur. Uurtje werk, misschien €100,- Fertig!

Ik doe dat ook met de gasleidingen in huis, leg alles zelf aan, laat het afnemen door de installateur in het dorp. Rekening en afgedekt.

Tim
    edited June 2009
    Mooi stukje info Tim.

Probleem met de "slagroom klopper" molens is dat ze stationaire bladen hebben en daardoor niet erg efficient zijn.

Die van mijn klant heeft er 1 als deze maar dan net ff wat anders.

image

De uitvinding van mijn klant berust op het principe dat elk blad zich per omwenteling steeds in en van de wind weg draaid, een zogenaamde "variabele pitch".

Het nadeel van stationaire bladen is dat als het blad zich weer in de wind draait het zichzelf tegenwerkt waardoor het rendement danig inkakt.
    edited June 2009
    Wat kosten slijtageonderdelen?
    edited June 2009
    Euros
    edited June 2009
    Ik bedoel zo'n "variable pitch" zal dat niet snel slijten?
  • vanderstroomvanderstroom PPO Burner
    edited November 2009
    Molens volgens savonius of darrieus principe of beide gecombineerd hebben helaas meer nadelen dan voordelen, bijvoorbeeld opstarten, rendement, dreunen/vibraties, controle bij hevige wind.

Ze hebben wel een paar hele mooie voordelen, minder bewegende delen, en de generator kan op de grond geplaatst worden, en het maakt niet uit waar de wind vandaan komt.

Verder wat ik hier in vorige post gelezen heb over autodynamos, dat moet je helemaal vergeten, veel weerstand, hoog toerental nodig, zeer laag rendement.

beter is om een direct drive met spoelen en neodymium te maken, google maar eens op de rapporten van ing. adriaan kragten, dan komen er meer feiten op tafel.
    edited March 2011
    Is er nog nieuws ER?
  • belgbelg PPO Burner
    edited March 2011
    in plaats van variabele pitch kan je beter rondom een reeks schoepen zetten waardoor er enkel wind in de goede richting op je rotorbladen komt en niet tegen de achterzijde.. maar word eerder bij andere modellen toegepast.

YouTube - 10 KW Low Wind Turbine
    edited March 2011
    [QUOTE=soapwater;59995]Is er nog nieuws ER?

Yep. Patenten zijn aangevraagd en het hele project is neergezet bij een partner van de uitvinder van de molen om het in de markt te zetten.

Echter.... de partner is er vandoor met de centen en de uitvinder werkt nu 24/7 om uit de schulden te komen :roll:
    edited March 2011
    [QUOTE=belg;59996]in plaats van variabele pitch kan je beter rondom een reeks schoepen zetten waardoor er enkel wind in de goede richting op je rotorbladen komt en niet tegen de achterzijde.. maar word eerder bij andere modellen toegepast.

YouTube - 10 KW Low Wind Turbine

Inderdaad, ziet er eenvoudig en goed uit...
    Ik ben ook stilletjes aan het denken om zo'n ding te bouwen.
    Batterijen laden en een omvormer eraan. Terugleveren aan het net kan later nog maar lijkt me gecompliceerd en gevaarlijk.
    Als een deel van het huis al op windenergie kan, hebben we toch al iets gewonnen...
    Iemand een idee welke alternator best te gebruiken? Levert een auto-alternator voldoende spanning bij lage toerentallen?
  • udoudo Super Moderator
    edited March 2011
    Waar is zo'n ding te scoren en wat kost 'ie?
  • belgbelg PPO Burner
    edited March 2011
Sign In or Register to comment.