Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

Verminderen waterverbruik is verminderen energieverbruik

mennomenno Webmaster
edited January 2009 in Water
Hierover binnenkort meer :mozilla_cool:

Comments

• DyslectieDyslectie PPO Master
    edited August 2008
    ik ben al heel lang van plan om
    het grond water te gebruiken om de wc door te spoelen.
    om dat ik in de polder woon hoef ik niet zo diep.
    0.5 meter onder het huis.

helaas hoef ik het niet te doen voor het geld .
    ik gebruik nameljik 90 m3 per jaar dus kan ongeveer 30 m3 besparen
    en de prijs weet ik zo niet uit mijn hooft maar den wel even bezig
    voor dat je de investereing terug heb.

dus dan maar voor het mileu:rolleyes:

word vervolgt
  • suzukisuzuki Livin' and Breathin' PPO
    edited August 2008
    @dyssie, mensen die op een camping wonen spoelen vaak hun wc met regenwater.
    Gewoon een regenton en een pompje.

Lijkt me nog wat beter dan grondwater eigenlijk.

gr Ton
  • Tim Livin' and Breathin' PPO
    edited August 2008
    Idd,

Grondwater wordt steeds schaarser en Nederland droogt uit. Amsterdam is langzaam aan het verrotten, omdat het grondwater onder de funderingen staat.

Daar komt bij dat de perforatie van de bodem met grondwater bronnen, naar mijn mening ook niet gewenst is.

• DyslectieDyslectie PPO Master
    edited August 2008

Grondwater wordt steeds schaarser en Nederland droogt uit

als ze hier de pomp stop zetten staat mijn huis onder water:rolleyes:

mijn gras woord nooit droog of bruin en als het geregnt heb ik een moeras.

dus hier is grondwater genoeg zou je denken.

regen water kan ook maar dat moet ik opslaan

en grond water niet .

toch?
  • jgdenholjgdenhol PPO Master
    edited August 2008
    Dus als Dyssie grondwater gebruikt hoeft het gemaal ook niet zo hard te pompen.

Ik ken mensen die het water uit de wasmachine gebruikten om te douchen en toilet door te spoelen.
  • RaafRaaf Modding Member
    edited August 2008
    Douchen ? dat doe ik toch liever met schoon water ;)
  • Chicken PowerChicken Power Banned
    edited August 2008
    Heren, leuk onderwerp!
    Ben benieuwd! Ik leef ca. 6,30 meter onder NAP, das echt wat anders dan het Friese Boezempeil.

[QUOTE=jgdenhol;38665]Dus als Dyssie grondwater gebruikt hoeft het gemaal ook niet zo hard te pompen.
    Gemalen zijn bedoelt voor oppervlaktewater, grondwater is echt iets anders!

[QUOTE=jgdenhol;38665]Ik ken mensen die het water uit de wasmachine gebruikten om te douchen en toilet door te spoelen.
    Kijk is naar onze Vlaamse vrienden, die kennen het verschil tussen water uit de regenput en 'kraantjes' water.

Groet, Cp
    edited August 2008
    Mannuh,

Het ligt een beetje anders. Grondwater en oppervlaktewater zijn 2 verschillende dingen. Wat het gemaal weg pompt is voornamelijk oppervlaktewater (regenwater) dat niet heeft kunnen infiltreren (in de bodem zakken). De situatie is alleen een beetje gek in NL, omdat we land hebben gemaakt onder zeeniveau.

Als je idd grondwater zou nemen uit het freatisch pakket (dat is de laag die je als eerste tegenkomt), bij Dyssie dus eigenlijk direct onder het maaiveld, daar heb je niets aan. Deze is zo weg, 2x plee spoelen en pomp staat droog. Dit komt omdat het meeste freatische grondwater in NL zo hoog staat, dat het of in de klei of in de zwarte grond staat. Het water in deze grond stroom niet echt goed toe. Wat trouwens ook nog kan is dat het bij Dyssie kleigrond is, waardoor het altijd een baggerzooi wordt na een dikke bui. Dat heb je ook direct het bewijs dat ondiep grondwater niet gaat lukken, als het er niet in wegzakt, krijg je het ook niet omhoog.

Op de veluwe (zandgrond) zou het wel lukken, maar daar zit het water veel dieper. Goed grondwater zit vaak een waterlaag dieper dan het freatisch grondwater. Maar hoe ga je dat oppompen? Conrad levert zulke pompjes niet, en zelfaanzuigend werkt niet meer op die diepte.

Ik heb vroeger wel eens wat gedaan met dat soort pompen, kosten toch een paar honderd, en gaan ook snel kapot door ijzerslib en zand in het opgepompte water.

Regenwater kun je zo een ibc in laten lopen, hydrofoor ertussen en gaan met die banaan.....

Tim
  • smulsmul Livin' and Breathin' PPO
    edited August 2008
    @ Tim,

Dyssie kan toch gewoon drainage pijpen onder de grond in zijn tuin leggen? Vervolgens pompje erop die uitkomt in een IBC. Wanneer het regent zet Dyssie zijn pompje aan, en er ontstaan geen moeras :)
    edited August 2008
    Smul,

Dat kan hij doen, maar het komt vanzelf van je dak af lopen, daar hoef je niet voor te graven :mrgreen:

Tim
  • smulsmul Livin' and Breathin' PPO
    edited August 2008
    Helemaal waar....maar dan heeft hij nog steeds zo nu en dan een moeras ;)
    edited August 2008
    Smul,

Als hij een moeras heeft, dan heeft ie waarschijnlijk klei of leem in de grond. Een drain werkt dan niet of nauwelijks. Net als met de energieprijzen, we moeten maar accepteren dat het een troep wordt :mrgreen:

Tim
  • DD PPO Burner
    edited August 2008
    Het opvangen van hemelwater is al oude techniek. ik heb in de tijd dat ik nog
    loodgieter was verschillende keren zo'n installatie ge
    edited August 2008
    DD,

In de meeste gemeentes is dat pas na een gebruik van 10m³/h. Ervoor hoef je meestal alleen te melden.

Tim
  • DD PPO Burner
    edited August 2008
    Dat klopt Tim.
    Maar als je pomp die capaciteit heeft en je heb er geen geijkte meter
    tussen hangen. Komt je toch aan het betalen.
  • TjorqueTjorque Livin' and Breathin' PPO
    edited August 2008
    ik zou het opvangen van regenwater zelfs eens bestuderen zodanig dat je de ibc hoog genoeg zet om water te leveren aan de plee en wasmachine zonder pomp, en uiteraard net onder de dakgoot zodat het er van het dak recht kan in lopen :)

pompen zijn ook niet gratis, en elektrische energie heeft ook z'n milieukost...
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited August 2008
    Das het eerste wat ik gedaan heb toen ik mijn nieuwe huis ging bouwen.

Ik gelijk 4 x 1000 Ltr IBC's in de grond in gegraven voor opvang regenwater.

Ik vind het zonde om duur en schoon leiding water te gebruiken om: het tiolet te spoelen, de auto te wassen, kleding te wassen, enz. Kraanwater dient mijns inziens alleen gebruikt te worden om je mee te wassen en voor op te drinken.

Ik pomp straks het regenwater aan met een hydrofoor en een paar kaarsfilters er tussen. Enige nadeel is natuurlijk wel dat je met twee leidingsystem komt te zitten.

Groeten,

Easy rider.
    edited August 2008
    Easy,

Thats not easy, rider. Je had gewoon 1 leiding systeem kunnen gebruiken. In de tank een vlotter, die de bak op het laagste niveau houdt als er niet genoeg regenwater beschikbaar is. Regel is wel dat, het leidingwater (opening) niet in direct contact komt met het regenwater. Anders zou je het hele dorp kunnen besmetten.....

Enige nadeel is dat de hydrofoor energie verbruikt. Of je moet een regeling bedenken waarmee op het laagste niveau de hydrofoor uitgaat en een drinkwater klep open (na de hydrofoor).

Tim
    edited August 2008
    Ja ik moet ook nog even goed bedenken hoe ik e.e.a. ga doen. De IBC's liggen in metalen omhulsels in de grond met een betonnen plaat er omheen waar ik later nog een schuurtje op ga zetten. op de IBC's komen vlonders zodat ik ze er later nog eens uit kan trekken.

Groeten,

Easy rider.
  • Chicken PowerChicken Power Banned
    edited August 2008
    En doen we ook al aan scheiding van afvalwater?

Grijs watercircuit en zo?

Groet, Cp
    edited August 2008
    Cp,

Grijs water circuit is wat ER doet door regenwater te gebruiken. Bij afvalwater wordt onderscheid gemaakt in RWA en DWA, ofwel, Regen Water Afvoer en Droog Weer Afvoer.

Maar daar besparen we direct niets mee, alleen indirect via de Waterschapslasten. Ook moet de gemeente een dubbel systeem in de straat hebben liggen, anders kun je het niet gescheiden aansluiten.

Tim
  • hanzo PPO Burner
    edited August 2008
    Toevallig vandaag in NRC Next:

Is ‘geen drinkwater’ stiekem niet gewoon leidingwater? - Next question - nrc.next

Zelf een dubbele waterleiding aanleggen, is volgens Van Meegeren behalve risicovol vaak onrendabel door materiaalkosten en de elektriciteit die de pomp verbruikt. „Dan heeft het meer zin om een waterbesparende douchekop te kopen.”

Dat hangt dus af van hoe je het opzet... (Nieuwe) koperen waterleidingen zijn momenteel erg duur, dat gaat echt in de papieren lopen. Bestaat er een alternatief materiaal voor grijswater?
    edited August 2008
    Hanzo,

Tyleen (pe) leiding. Kan iedereen aanleggen, je hoeft alleen maar een waterpomptang te kopen.

NKI Neede productcatalogus : hoofdgroep 03- Plasson

Edit: druk de tyleen slang wel door de o-ring in de koppeling. Deze bied een beetje weerstand, maar zonder dat is ie lek.

Tim
    edited August 2008
    [QUOTE=Chicken Power;38814]En doen we ook al aan scheiding van afvalwater?........

Soort van. De afvoer van tiolet en keuken gaat gewoon het riool op, de afvoer van b.v. bad en wasmachine gaat naar een IBC vanwaaruit de tuin (automatisch) gespoeid zal worden. Ik heb dat een keer op de BBC gezien maar moet nog grondig onderzoek doen hoe e.e.a. best te realiseren is.

Groeten,

Easy rider.
  • DeBruin PPO Burner
    edited October 2008
    [QUOTE=menno;38632]Hierover binnenkort meer :mozilla_cool:

Binnenkort meer?!

Komt t nog? :)
  • TeakeTeake PPO Wannabe
    edited January 2009
    Ik heb een gescheiden systeem, het dak laat zijn water in een vijver stromen, en de afvoer van het huis naar het riool.
    Die vijver is anderhalve meter diep, en kan zon 600 kuub water bevatten.
    Deze is altijd vol genoeg voor het besproeien van de tuin.
    Secundair water heeft bij mij als nadeel het filteren, en voor het grondwater de ontijzerings instalatie.
    Buurman heeft er wel eentje, maar die was 12000 !! euro kwijt om alles in orde te krijgen.
    En dat voor het drinkwater van zijn koeien.

Een drukvat met balg, en een prestostaat is in theorie voldoende voor het spoelen en wassen, maar ik beperk me tot het water voor de planten, met een simpele klokpomp, of (schep)emmer.

De praktijk is dat het vijverpeil in een droge periode zon 50 a 60 cm zakt, maar in de winter loopt ie via de overloop weer over.
  • henk PPO Newbie
    edited January 2009
    Sorry heren, wat heeft deze discussie met het rijden op PPO te maken?
    edited January 2009
    Hi Henk, welkom op dit forum.

Tja, wat zal ik zeggen. Is het rijden op PPO ook niet een vorm van het besparen van (fossiele) energie? :wink:
  • jgdenholjgdenhol PPO Master
    edited January 2009
    Henk het is ook een onderdeel op het forum wat niet direct aan ppo gerelateerd is.

"Overige duurzame ontwikkelingen en besparing > Water"
  • TeakeTeake PPO Wannabe
    edited January 2009
    Het basisontwerp van mijn vijver, had overigens indirekt wel met PPO te maken.
    De bedoeling was: 100 meter leiding op de bodem, anderhalve meter diep, en daar glycol door pompen.
    Vervolgens met een warmtepomp, aangedreven door een dieselmotor, hieruit de warmte onttrekken voor de woning.
    En ja, waar moest die diesel op lopen?

er bleef nog 2500 m2 terrein over, waar koolzaad op kon.
    Volgens de berekeningen, zou de helft voldoende zijn, om een jaar aan warmte op te leveren.
    De hoeveelheid regenwater in de winter, moest voor voldoende warmte energie zorgen, en dat klopt wel zon beetje.

Er lopen nu schapen.
    De vijver wordt op dit moment als ijsbaan gebruikt, en in de zomer als waterbuffer, en zwembad.

De benodigde warmtepomp was dermate duur, en het te behalen rendement zo laag, dat ik het op de lange baan gezet heb.
    Daarnaast heb ik al een warmtepomp draaien, degene die de gemeente me verplichtte bij de bouw van de woning.

Om de laatste 500 kuub gas uit te sparen, geef ik geen paar duizend euro uit.
Sign In or Register to comment.