Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

Onze zonneboiler installatie

mennomenno Webmaster
edited January 2009 in Zon
Toen wij in 205 op zoek waren naar onze eerste eigen woning, hadden we van te voren al besloten dat we goed zouden kijken naar de energiehuishouding van het potentiele nieuwe eigendom.

De woning die we uiteindelijk gekocht hebben was enerzijds redelijk betaalbaar en anderzijds relatief energiezuinig in te richten: een woonkamer op het zuiden en een plat dak (zonnepanelen goed uit te richten). Hoewel de woning (bouwjaar 1975) niet geisoleerd was, zagen we wil de potentie.

Na aankoop zijn we eerst begonnen de boel wat leefbaarder te maken. Na een maand of 5 ben ik toen begonnen met het opvragen van offertes. Eerst hebben we de vloer en spouwmuur laten isoleren, dit gaf al een flinke verbetering in het comfort. Wat het aan gas bespaard heeft kan ik niet zeggen, we hebben slechts

Comments

• Chicken PowerChicken Power Banned
    edited August 2008
    I am in to!

Spec's?

Breedte toepassing?

Leegloop, glycol, Heatpipe's, buffer of boiler?
    Whow!

Groet, Cp
  • mennomenno Webmaster
    edited September 2008
    startpost is aangepast!
  • carl PPO Addict
    edited October 2008
    Ongeveer 2.5 jaar geleden in april onze Luigjes(nu Atag) horizontale zonlichtboiler 110 l in gebruik genomen,

Dit is een leegloop systeem ,met een collectoroppervlakte van 2.8 m2.

Ik heb deze 2de hands aangekocht ,en deze werkt tot op heden perfect .

Heb deze in Nederland in Friesland gaan halen , was wel een dagje van ongeveer 600km maar met een volle gpo tank heb ik niet moeten bijtanken onderweg,
    Het was best een mooie uitstap en heb genoten van het mooie landschap en van de vele windmolens op deze rit , en besefte met enige schaamte hoeveel achterstand Belgie heeft op windenergie.

groetjes carl
  • Dappere DouweDappere Douwe PPO Master
    edited November 2008
    Hoi Menno,

Hoe en wat nu verder ?????
    Ben heftig ge
  • Man@workMan@work Livin' and Breathin' PPO
    edited November 2008
    @Menno: warmte terugwinning uit ventilatie lucht kan best.
    Er zijn mensen die wat laks zijn met het schoonmaken van de filters. Als je de filters niet tijdig of goedgenoeg reinigt krijg je geheid last van je luchtwegen.

Bij de oosterbuurtjes (niet al te ver voor jullie) hebben ze zulke technieken vaak ook in de grotere bouwmarkten te koop.
  • soapwatersoapwater Livin' and Breathin' PPO
    edited December 2008
    Kan iemand mij eens uitleggen wat een leegloopsysteem is en hoe het werkt? Ik lees her en der over de systeem maar snap het principe niet...
  • Tim Livin' and Breathin' PPO
    edited December 2008
    Soapy,

Stel je een vat voor, groot genoeg voor de volledige inhoud van de collector. Naast het vat staat de pomp (normaalzuigend).

Is het in de collector warmer dan in het vat, pompt de pomp het water omhoog door de collector. Zodra deze voorwaarde wegvalt, stopt de pop en loopt het water terug in het vat. Het is eigenlijk gewoon een pompbuffer.

image

.:.:.:  ECOTECH NV :.:.:.... OUDENAARDE

Tim
    edited December 2008
    Bedankt Tim,

Wat is dan juist het voordeel t.o.v. een gesloten systeem met drukvat en overdrukbeveiliging?
    (We hebben namelijk een huis gekocht en ik ben stiekem al wat plannen aan het maken...)

Sorry voor de topicvervuiling...
    edited December 2008
    Soapy,

Het kan niet bevriezen en niet oververhitten (2x voorwaarde sensor). Dus je hebt geen (giftig) glycol nodig.

Met een gesloten systeem zou je zo kunnen maken dat je geen pomp nodig hebt (thermosiphon).

Thermosiphon - Wikipedia, the free encyclopedia

Tim
  • Dappere DouweDappere Douwe PPO Master
    edited December 2008
    Ook dit hele systeem kan bevriezen als er verder in het huis niet gestookt wordt ondanks goede isolatie (b.v. vacantie huis) zou dan een zonnecollector niet beter zijn. Hoe groot is het verschil in rendement tussen deze 2 ? En als ik er niet ben, de waterleiding heb afgesloten, kan een collector toch de elec. meter terug laten lopen. Dan verdient de installatie nog wat voor mij ook/vooral als ik er niet ben.
    Als het teveel topic vervuiling is zet je me maar ergens anders. Dank moderator.

Douwe.
    edited December 2008
    Ik had ook al iets gelezen van zonnepanelen die bevroren met leegloopsysteem. Blijkbaar kan er toch nog wat water achterblijven (logisch) en kan het paneel kapotvriezen. Beetje anti-vries helpt dan.
    Van een elektrisch systeem ben ik nog niet overtuigd o.w.v. de hoge kostprijs, de beperkte garantie op het systeem (minder dan de terugverdientijd) en de twijfels bij de milieuvriendelijke productie ervan... Ik geloof toch meer in collectieve vormen van duurzame elektriciteit zoals windparken, waterkracht enz...

Omdat een zonneboiler zelf te bouwen is (denk ik) lijkt me dat een te overwegen stap. We hebben een plat dak naar het ZO gericht, bijna ideaal dus. Installatie hier kost ons +/-4000€ (incl premies). Ik denk dat het mogelijk is voor minder dan dit bedrag zelf iets in elkaar te flansen. De vraag blijft de bedrijfszekerheid en vooral het rendement...

Misschien heb ik er helemaal geen tijd voor, dat moet de tijd zelf uitwijzen. Ik zal naar schatting een jaar werk hebben om het huis bewoonbaar te maken, zonneboiler zit nu in plan/droomfase.
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited December 2008
    [QUOTE=soapwater;44904]......zonneboiler zit nu in plan/droomfase.

Bij mij ook, eerst huis af en dan dat soort zaken. Op het internet is veel te vinden over het zelf bouwen van een zonneboiler.
  • CarloCarlo Livin' and Breathin' PPO
    edited January 2009
    Zullen we even iets vastleggen?
    Zonnepaneel = stroomopwekker zonder vloeistof.
    Zonnecollector = warmtecollector gevuld met vloeistof.
    Ik sta altijd open voor suggesties natuurlijk.:-)
    edited January 2009
    Jah !

En zonneboiler is de boiler onder de collector, ofwel het geheel.

Een zonnepaneel of zonnecel heeft alleen een stopcontact nodig.

Tim
  • TeakeTeake PPO Wannabe
    edited January 2009
    Denk eens aan de warmte terugwin instalatie van Stiebel Eltron.
    Zon ding heet een warmtepomp boiler, en loopt gewoon op 220 volt.
    Ik heb in 2004 een gebruikte LWA 252 gescoord, en verwarmde daar mijn douchewater mee.
    In 2007 liep ik tegen een jonge LWA 203G aan, die zijn warmte tevens terug de CV in duwt.
    Het rendement is prima te noemen, daarnaast heeft dit type een "SOL" uitvoering, die dus samenwerkt met een zonneboiler.
    Gebruik hiervoor een nietgiftige Gycol, die is wel verkrijgbaar.
    Ethyleenglycol, uit je auto, moet je niet gebruiken.
    Even googelen voor de juiste soorten, bij mijn oude baas hadden we de niet giftige soorten in vaten van 200 liter.

De samenwerking van de 203 met de CV ketel vergt enige creativiteit, vooral als je de modulerende eigenschappen van de ketel wilt behouden.
    Daarnaast is zon afzuig instalatie een stuk gezonder dan de instalaties die de inlaatlucht voorverwarmen,
    Met kleine woningen is het zaak om voldoende aandacht te besteden aan het inregelen van de warmtepompboiler, juist het fout inregelen is de oorzaak geweest dat ik voor een koopje tegen de laatste opliep.
    edited January 2009
    Quote:
    "De LWA 252 heeft een COP = ( Co
  • TeakeTeake PPO Wannabe
    edited January 2009
    Het ongezonde van de wtw instalaties die de buitenlucht verwarmen, zit hem in de bacteriegroei in de warmtewisselaars.
    Daarnaast worden er vaak fouten gemaakt bij de instalatie: ik heb teveel woningen gezien waar de inlaatbuis en uitlaatbuis op 1 meter afstand zaten.
    Tja, en wat gebeurt er dan met de lucht in de woonkamer?

Niet veel, de meeste lucht gaat de kortste weg.
    En er wordt bar weinig ververst.
    Ook is het schoonmaken van zon systeem veel belangrijker, ik moet nog zien hoe dit op lange termijn gaat.

Omdat ik ook een paar jaar met de eerste versie LWA heb gestookt, weet ik dus wat mijn besparing is in gas, en wat het meerverbruik is aan electra.
    Maar ik stook dus met 850 kuub gas, en 2500 kWh electra mijn vrijstaande woonboerderij warm.
    Inclusief koken en douchen.
    Die factor 3.69 haal ik niet, maar de extra electra kosten zijn lager dan wat ik eerst aan gas betaalde.
    En je moet ook nog rekening houden met meerdere factoren, als je het rendement goed wilt berekenen.
    Op de HTS hebben we het systeem volledig doorgerekend, en daarbij kwam het belangrijkste onderdeel van het rendement naar boven:
    Hoe warm is de lucht die de warmtepomp ingaat!!!
    Je hebt temperatuur verschil nodig om dit rendement te halen.

Daarnaast is een warmtepomp met vloeistof/vloeistof wisselaar beter dan eentje met lucht/vloeistof.
    Maar voor mij stopt het expriment, omdat ik hooguit nog zon 500 kuub gas per jaar kan besparen.
    Ik heb een poging gedaan met een 10 kw generator, watergekoelde perkins ervoor, en een vloeistof/vloeistof warmtepomp erachter.
    En kwam erachter dat dit een veel te zwaar systeem was voor mijn supergeisoleerde woning.
    Zon simpele LWA van stiebel kan het zat doen.
    Alleen de afgelopen week moest de cv ketel eventjes wat meer bijstoken.
    Maar meestal staat de ketel gewoon alleen smorgens bij het opwarmen wat te draaien, overdag houdt de LWA het wel warm.
    edited January 2009
    Sorry Teake maar dat is echt ge***. Bezorg mij eerst maar eens fotoos van bacteriegroei. En het rendement van een lucht-lucht WW zul jij met je lucht-vloeistof WW nooit halen.
    Maar goed, jouw apparaat is wel een mooi apparaat hoor. Vooral omdat er al een warmtepomp in zit. Dan kun je bv. nog energie halen uit een lauwe zonnecollector.
    My 5 cents :mozilla_laughing:

P.S. het argument van verkeerde plaatsing van aan- en afvoergaten geldt ook voor jouw systeem.
  • TeakeTeake PPO Wannabe
    edited January 2009
    Dat verhaal van de bacteriegroei is op diverse plekken gewoon te lezen, het is hetzelfde verschijnsel als wat er in je auto airco gebeurt.
    Even googelen en je weet het.
    Zie bv:Sosef Installatie B.V.
    Volgens de gebruikers handleiding, moet je de WTW instalatie jaarlijks schoonmaken.
    Wat de luchttoevoer heb je gelijk, ware het niet dat je geen toevoerbuizen nodig ben met mijn systeem.
    Bij mij gaat de toevoer gewoon op de ouderwetse manier: via ventilatieroosters boven de ramen. En het aanzuigpunt in het midden van de kamers.

Daarnaast moet je eens gaan kijken wat het rendement van lucht/lucht overdracht is, tov van vloeistof/ vloeistof.
    Lucht is een behoorlijke isolator.
    En dan ga ik er voor het gemak even van uit dat het medium in de warmtepomp, voor een groot deel van de tijd, vloeibaar is.
    Overigens is het flowschema van de LWA 252 op vele plekken gewoon te downloaden, en helaas, de zonneboiler zit niet via de warmtepomp geschakeld.

Het grootste probleem van de 252 tov de 203 is dat je rendement bij de 252 afhankelijk is van je warm watergebruik.
    Hij stond bij mij 3 uurtjes per dag te draaien om de boiler van 300 liter op temperatur te krijgen, en dat was het.
    Nu staat ie de hele dag te draaien, in het stookseizoen.
    Daarbuiten slechts 3 uurtjes voor de boiler alleen.
    edited January 2009
    Jij hebt vloeibare lucht in jouw huis?
    Goed ik hou er verder over op.
Sign In or Register to comment.