Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

Benzine/Dino/Apo-mix

MiglowieMiglowie Livin' and Breathin' PPO
edited October 2008 in Algemene Techniek
Stokers,

even een probleem: Ik heb een 40 liter benzine/dino mix gekregen en dit opgemengt met 20 liter APO. Het is onbekend hoeveel benzine er in de mix zit, maar het ruikt wel naar benzine. Ik heb dit in de tank gekiept, maar nu slaat de auto regelmatig af. Filters al vervangen, maar nog steeds. Is dit het effect als er teveel benzine in de mix zit? (oftewel, moet ik morgen m'n tank leeg pompen en zorgen dat de benzine verhouding gaat zakken voor ik het weg kan stoken?)

Comments

• wodanwodan Super Moderator
    edited August 2008
    Oorzaak is het gas dat ontstaat door de verdamping van de benzine. Alles meer dan 5% is vragen om problemen. Problemen zijn dezelfde als lucht in het systeem.
  • penapena Livin' and Breathin' PPO
    edited August 2008
    Ik dacht (assumption - maar nooit geprobeerd :p) dat 10% ook nog wel moest lukken, maar dat is dus op 20L APO slechts 2L benzine.

Wie biedt meer?

Herman
    300SD
  • Tim Livin' and Breathin' PPO
    edited August 2008
    Ha,

Ik bied meer, je gooit geen benzine in een diesel, nofi, Miggy.

Tim
  • RaafRaaf Modding Member
    edited August 2008
    Volgens het boekje mag je maximaal 20% benzine of fijne olie <<( staat er echt ;)) bijmengen in de winter om vlokken te voorkomen.
    Maar je hebt best kans dat er nu een zgn "vapour lock" (een benzine dampbel) onstaat door je voorverwarming .
    (zoals Wodan ook al opperde)
  • jgdenholjgdenhol PPO Master
    edited August 2008
    Met een VW Vento kan je op een mix van 50% benzine 50% ZBO rijden bij een temp van 10graden.
    Zie flater topic.

Machine gaat vooral in de lagere toerentallen stoten. Op de snelweg geen probleem.
    Was ook met de apk geen probleem. Had vast goede emissiewaarden.
  • smulsmul Livin' and Breathin' PPO
    edited August 2008
    Cp mengt ook zo nu en dan 5-10% benzine mee om het motorblokje mooi schoon te krijgen. Ik ga zelf 5% een keertje meemengen voor een lange rit. Veel meer zou ik toch echt niet meemengen!
    edited August 2008
    Als je een WW hebt is meer dan 5% = problemen. (BTDT)
  • MiglowieMiglowie Livin' and Breathin' PPO
    edited August 2008
    Ok, ik heb vanmiddag +/- 30 liter uit de tank gepompt en hiervoor Shell V-Power Diesel getankt, hopelijk scheelt dit genoeg om deze tank leeg te rijden... Ik moet wel zeggen, hij startte direct toen ik hem voor de deur wilde rijden. Nu dus even afwachten hoe het gaat...

PS: als mijn verstuivers nou nog niet schoon zijn, weet ik het ook niet meer :D
  • ookjan PPO Burner
    edited August 2008
    benzinne vermengt met koolzaadolie geeft een stabiel homogeen mengsel.
    de benzinnemoleculen verdampen daarna niet meer omdat ze blijven vasthaken aan de koolzaadmoleculen
    probeer zelf. neem tweeflessen, vul ze met een aantal cm benzinne,
    vul
  • RaafRaaf Modding Member
    edited August 2008
    Verdampt de benzine dan ook niet als je het mengsel tot 70 gr. opwarmt ?
    edited August 2008
    Klopt in die zin, fles met benzinedamp in, beetje KZO erbij, goed schudden, benzinedamp opgenomen in de KZO. MAAR! Eens verwarmd, dampt de benzine er terug uit.
    Daar zit het hem. Vandaar mijn raad: Wordt je systeem warm, ga niet boven de 5% of je hebt kans op belletjes. Cavitatiebelletjes kan je ook IN je IP krijgen en dat is ook niet zo goed :(
    (Over vasthakende molecuultjes heb ik nog nooit gehoord ookjan, maar mij visueel voorstellend lijkt het me wel leuk ;))

En het is niet omdat er benzine verdampt, dat je dat volumetrisch kan meten... (wel dmv gewichtmeting... volumetrische contractie ofziets heet dat.)
  • Chicken PowerChicken Power Banned
    edited August 2008
    Uiteraard Raaf!

Net zo als Wodan al aangaf.

Wordt een verhaal van gedeelde kookpunten en dampspanningen.

Met een actieve WW (>60 graden) kan ik me voorstellen dat het niet werkt bij mengsels met meer dan 10 % benzine. Dus een kogelkraantje in het koelwatercircuit is niet overbodig.

Afhankelijk van de andere componenten is er onder omstandigheden bij diverse motoren tot 50% bij te mengen.

En bij sommige ook heel duidelijk niet:D

Waarbij de bandbreedte ook weer helder is.

Groet, Cp
  • pjotterpjotter Banned
    edited August 2008
    [quote=Miglowie;38601]Stokers,
    maar het ruikt wel naar benzine. ?)

ffn met nuchter boern verstand:

had wat op de straat gekiept, een vuurtje dr bij.
    had je gelijk geweten dat dr veul benzine in zat. (dombo);-)
  • MiglowieMiglowie Livin' and Breathin' PPO
    edited August 2008
    Maar daarna niet meer zeker? :) In ieder geval, de auto snort weer tevreden, loopt mooi stationair en ik ben ervan overtuigd dat de tank keurig leeg zal gaan zonder problemen :D
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited October 2008
    Ben nu aan het testen met benzine om het koude start gedrag te verbeteren.

Heb een 1 tank systeem met op dit ogenblik een mengsel van 70% APO, 20 Petroleum en 10% benzine 98 RON.

Ik heb gemerkt dat koud starten met benzine beter gaat dan eerst toen ik nog een mengsel had van 75% APO en 25% Petroleum.

Ik ga proberen de komende weken het percentage benzine te verhogen en het percentage Petroleum te verlagen met als doel een zo hoog mogelijk percentage APO waar nog goed op gestart kan worden.

Ik merk ook dat het "warm" starten wat langer duurd dan eerst (ik heb het hier dan over een vertraagd aanslaan van enkele tienden van seconden) . Dit komt denk ik (zoals ik eerder gelezen heb) omdat ik een WW heb die de APO naar 75C brengt en dat daardoor de warme benzine luchtbelletjes gaat produceren in het systeem. Die luchtbelletjes zouden geen groot probleem mogen worden omdat ik een Toc-Uno ontluchter in het systeem heb staan.
  • NiekNiek Super Moderator
    edited October 2008
    Easy,
    Volgens mij zijn het geen LUCHTbelletjes, maar benzine in damvorm. Leuk, dat je toc-uno dat uit je systeem haalt, maar teveel vrije benzinedamp lijkt me niet prettig als daar lucht en vonk bijkomt.
    Niek
  • ericzwiepericzwiep Livin' and Breathin' PPO
    edited October 2008

mengsel had van 75% APO en 25% Petroleum.

wow, das voor mij een mix bij -5-10C maar niet bij temps boven nul....geen startproblemen.
    edited October 2008
    [QUOTE=Niek;42005]....Volgens mij zijn het geen LUCHTbelletjes, maar benzine in damvorm..........

Dat bedoelde ik ook, het is benzine damp, had het beter anders kunnen formuleren.
  • jumperjumper PPO Burner
    edited October 2008
    benzine bijmengen lijkt mij niet echt handig, benzine is duur, en heeft een lagere energetisch waarde. Ik denk dat je beter iets meer dino of petrolium bij kunt mengen.
    edited October 2008
    [QUOTE=ericzwiep;42006].....voor mij een mix bij -5-10C maar niet bij temps boven nul....

Voor mij normaal gesproken ook maar omdat mijn IP nu erg arm staat na het wisselen van de servo dacht ik even wat aan te lengen met Petroleum wat op zich wel goed gaat maar heb juist gemerkt dat toevoegen van benzine gewoon met iets te arm afgestelde IP beter start.
    edited October 2008
    Komt hoogstwaarschijnlijk door de fijnere verneveling...
  • ericzwiepericzwiep Livin' and Breathin' PPO
    edited October 2008

Komt hoogstwaarschijnlijk door de fijnere verneveling...

zou dat? fijnere verneveling duidt op lagere viscositeit. Benzine toevoeging bij PPO deed de visco niet echt lekker dalen. wat was dat ook alweer, de moleculen gingen tussen de PPO moleculen (zoekmachine :confused:).
    Tzal eerder zijn dat toevoeging van benzine een nog snellere en volledigere verbranding geeft.
  • pjotterpjotter Banned
    edited October 2008
    kom Eric; niet t luie hondje uithangen.
    ik had m in 3 tellen. pag 1-6e post.
    t betreffende( vanzelfsprekende) topic weet je zelf wel te vinden
    sucses.
    ;)
    edited October 2008
    [QUOTE=ericzwiep;42042]Tzal eerder zijn dat toevoeging van benzine een nog snellere en volledigere verbranding geeft.

Die mening ben ik ook toegedaan, als je teveel benzine toevoegd dan zal de verbranding te snel verlopen en heb je vermogens verlies.
    edited October 2008
    Sinds wanneer verloopt de verbranding van Benzine sneller dan van Diesel / xPO?
    edited October 2008
    Wist je dat niet?
  • Chicken PowerChicken Power Banned
    edited October 2008
    O, heren, wanneer gaan we het uiteindelijk eens begrijpen?:evil:

Benzine gaat niets verbeteren aan het startgedrag van een dieselmotor.
    De zelfontbrandingstemperatuur van benzine ligt minstens 150 graden hoger dan die van dieselolie.

Het nuttige van het bijmengen van benzine, is, afgezien van verbetering van viscositeit en cloudingpoint, in een mengsel van PPO/GPO/Diesel primair als verbrandingsversneller bij PPO/GPO gebruik, waarbij de dieselolie als pilot de ontsteking verzorgd.

Door de hoge compressie verdampt de benzine, die daardoor als een soort van blaasmiddel de moeilijkere te vernevelende PPO/GPO beter in een brandbare damp krijgt.

Daardoor haal je de latere verbranding van PPO/GPO weer in tov dieselolie, zonder je inspuittijdstip te verstelen.

Als je daarvoor RON 98 gebruikt heb je het echt niet begrepen hoe of het nou echt werkt.

Moet verder je eens aan Bokkum vragen, die weet daar nog veel meer van dan ik.

Groet, Cp
Sign In or Register to comment.