Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

Oliepers zelf bouwen, Tips & Tricks meer dan welkom !!

RoelonzoRoelonzo PPO Newbie
edited August 2008 in Algemene Techniek
Hallo iedereen,
Ik ben Roel. we hebben thuis een landbouwbedrijf.
ik ( en mijn vader ) zijn vanplan om volgend jaar 1.5 Ha koolzaad te zaaien. als we de opbrengst hiervan ( 6 a 8 ton ) persen dan zou daar toch minstens een 2500 liter olie van moeten overblijven, genoeg om met onze auto een gans jaar te rijden aan 50 liter / week gerekend.
het is voor ons bijzonder interessant omdat we het zelf kunnen zaaien , oogsten, de perskoek kan gebruikt worden om aan de koeien te voeren en het kaf kan gebruikt worden als stro.
als je zo een kant en klare pers gaat kopen ben je al snel 2000 euro kwijt. tel daar nog eens de filter installatie bij en de ombouw van je wagen ...al een aardig bedrag.
Ik studeer elektro mechanica ( graduaat )
het maken van de installatie is geen probleem voor mij. alleen kan ik niet alle onderdelen vinden om ze te bouwen.
Weten jullie goede adressen om volgende te bemachtigen:
motor (3000rpms) + reductie 50/2
WORMPERS / archimedesschroef ( worm + pershuls met perskoppen)
alle informatie, tips & tricks,...is welkom !
nog een paar links voor jullie:
een site met mooie , maar dure persen:
Bio fuels www.plantaardige-olie.nl
een site met de volledige installatie:
Oliepers
Zweedse fabrikant van oliepersen ( ook filmpjes):
[URL="http://www.oilpress.com/"]T

Comments

• jgdenholjgdenhol PPO Master
    edited August 2008
    Welkom Roel,

Met al die dingen kan ik je niet helpen helaas. Wel wil ik je verwijzen naar ons forumlid Ookjan.
    Hij is ook koolzaadboer, in Bierbeek belgie. Wellicht dat hij jullie op weg kan helpen.
    Nobel streven trouwens.
    Plant een paar hectare meer aan want dat spul kan je zeker verkopen!!
  • terpterp PPO Burner
    edited August 2008
    [QUOTE=jgdenhol;38534]Plant een paar hectare meer aan want dat spul kan je zeker verkopen!!
    ..en doe er voor mij ook maar 1 bij ;-)
    (doe trouwens maar 2)

gr,
    Terp
  • RoelonzoRoelonzo PPO Newbie
    edited August 2008
    Haha :)

Ik zou het best wel willen , maar dan komen we terrecht in de welbekende controversie rondom voedsel VS brandstof...:-)

2 Ha ofzo kunnen we nogwel missen maar meer niet want we moeten toch altijd een 50 Ha mais en 70 Ha gras hebben voor onze beesten.

Als ik nu bevoorbeeld in Canada zou zitten dan zou ik het veel groter aanpakken , daar is grond geen probleem... Maar ik leef nog altijd in Belgi
  • CaddyEdCaddyEd Livin' and Breathin' PPO
    edited August 2008
    Hallo Roel,

Zoals Johan al aangaf, klop eens aan bij OokJan. Die kan jou vast wel verder helpen.

Grtz, Ed
  • hanzo PPO Burner
    edited August 2008
    Zelf verbouwen, persen en verbruiken is erg leuk, en ook een mooie kringloop. Ik ben het ook van plan met een boer hier in de omgeving, maar hij heeft ook maar weinig grond beschikbaar (1/2-1 hectare), een andere misschien meer (5) maar het is denk ik moeilijk om het rendabel te krijgen.

Wat denk je van zaken als:

- Zaaizaad
    - Grondbewerking
    - Bemesting
    - Zaaien
    - Onkruidbestrijding
    - Oogst (kun je dat zelf?)
    - Verwerking
    - Opslag

Wij hebben gezien dat het voor kleinschalig gebruik goedkoper is gebruik te maken van GPO. Toch ben ik van plan om, als ik een pers kan lenen / bemachtigen, dit te proberen. Ik neem dan het risico, inclusief de pachtprijs (hier ca. 500-800 euro per ha per jaar), voor mijn rekening.

Een opbrengst van 4 ton per ha (koolzaad) is overigens wel optimistisch, je kunt van 1,5 ha in plaats van 2500 l ook de helft oogsten, afhankelijk van bodem, weersomstandigheden etc. In de pdf hieronder over biologisch koolzaad kwam men op ca. 2,5 ton, dat is ca. 800 l / ha.

Nu is het zo dat de boer die ik ken ook biologisch teelt, wat meer beperkingen oplevert op het gebied van onkruidbestrijding. Dat betekent (voor akkerdistel) meer werk. Verder moet e.e.a. wel in het teeltplan passen. Dat is ook niet altijd zo. (Koolzaad laat op zich een goede bodem na, maar onkruid kan een probleem zijn.)

Er zijn op internet voldoende teelthandleidingen te vinden, o.a.
    http://www2.vlaanderen.be/landbouw/downloads/plant/koolzaad.pdf
    http://library.wur.nl/biola/bestanden/1812131.pdf

Het interesseert me wel om eens van Ookjan te horen wat zijn ervaringen zijn...
    edited August 2008
    [quote=hanzo;38565]
    Wat denk je van zaken als:

- Zaaizaad moet uiteraard gekocht worden
    - Grondbewerking no problemo :lol:
    - Bemesting mest genoeg man :lol:
    - Zaaien doen we ook zelf ja
    - Onkruidbestrijding [B]sproeien h
  • hanzo PPO Burner
    edited August 2008
    [quote=Roelonzo;38571](...)
    4ton is inderdaad in het beste geval gerekend. bodem , weersomstadigheden,...maar het belangrijkste vergeet je nog dat is volgens mij de bestuiving , bevruchting ?
    Ik heb al vaak gezien dat er van die kastjes naast en in het veld staan voor de bijen.
    Ik ben dan ook vanplan om zo'n kastje te gaan lenen bij een vriend van men pa die toevallig imker is ;-)

Roel.

Sja, in het Oosten van het land is het misschien ook goedkoper, maar in het midden van Nederland zijn de grondprijzen hoog. Nu weet ik helemaal niet wat andere boeren betalen als ze pachten, maar die 500 is een stuk met wat zwaardere grond, de 800 is een perceel met mooie zavelgrond. Wat voor grondsoort hebben jullie?

Dat van die bijen is inderdaad van belang, imkers zijn er ook blij mee want koolzaadhoning is een gewild artikel, en mooi geel... :) Hier in de buurt zit ook een imker (200 m van het land zo ongeveer), dat komt wel goed dus.

Hier hebben we ook mest zat (bevriende melkveehouder), maar voorlopig weet ik niet of er een loonwerker is koolzaad dit kan oogsten. Hoe ben je van plan te zaaien? (Ik bedoel met wat voor machine, op rij of breedwerpig? --- bij mechanische onkruidbestrijding is het bijv. beter op rij te zaaien.) Onze boer zou in het begin willen wied-eggen. V
    edited August 2008
    Wij zitten op de overgang zand - leem ( klei ). Dus komt wel goed.
    De bodemstalen zijn ook altijd inorde.

We gaan het waarschijnlijk zaaien met de Evers skyros ( 2 rijen schijven , een zaadbakje en een aandrukrol ). het staat niet op rijtjes dan.

Inderdaad wied eggen is nooit mis. Wij hebben ook nog een Wiedeg ( 6m ) en een schoffelmachine, uit een vorig tijdperk toen mijn vader heeft geprobeert biologisch te boeren.

Biologisch : eggen, 14 dagen wachten tot de kiemen komen ( vals zaaibed), wied eggen zodat de kiemen boven komen en dood gaan , dan zaaien.

niet biologisch: een hele kleine dosis spuiten en direct inwerken met de wiedeg zodat alle kiemen dood zijn. zaaien en achteraf nogmaals met een kleine dosis spuiten. werkt veel effectiever en is minder schadelijk voor de plant dan dat je 1 grote dosis spuit.

elke combine ( oogst machine ) zou normaalgezien koolzaad moeten kunnen oogsten. de ziften in de machine moeten dan heel fijn gezet worden. en op de hoeken van de maaibalk vanvoor moet een mes staan 90°tov het horizontale mes. koolzaad groeit nl sterk in elkaar en dit moet doorgeknipt worden.

Roel.
  • evertevert PPO Burner
    edited August 2008
    [QUOTE=hanzo;38572] maar in het midden van Nederland zijn de grondprijzen hoog.

[QUOTE=Roelonzo;38571] ik had eerder aan de helft gedacht. in Nederland is de grond wel bijna dubbel zo duur als hier.

klopt, midden nederland lopen de prijzen soms op naar €50.000 en meer
    gemiddelde is 38/45D
  • smulsmul Livin' and Breathin' PPO
    edited August 2008
    [QUOTE=Roelonzo;38561]2 Ha ofzo kunnen we nogwel missen maar meer niet want we moeten toch altijd een 50 Ha mais en 70 Ha gras hebben voor onze beesten.

Roel,

Nu moet ik zeggen dat ik nauwelijks verstand heb van akkerbouw, maar Ookjan onze boer in Bierbeek, heeft mij uitgelegd dat je een gewassenrotatiesysteem nodig hebt. Oftwel en stuk of 4? verschillende soorten gewassen, zodat je ieder jaar de soorten gewassen kunt roteren over je percelen. Hierdoor blijft de bodemstructuur beter en heb je veel minder last van ongedierte en onkruid.

Hij gebruikt koolzaad als 1 van die vier gewassen. Koolzaad heeft namelijk als eigenschap dat de bodemstructuur sterk verbeterd wordt. Zo is de Flevopolder na drooglegging van het IJsselmeer water geloof ik 2 jaar bepland geweest met koolzaad, om de drooggelegde meerbodem een betere eigenschappen te geven. Volgens de EU mag je koolzaad ook om die redenen verbouwen op percelen die vanwege regelgeving een jaar (of langer?) braak moeten liggen.

Nu ben ik geen boer, dus als ik het mis heb moet je het natuurlijk zeggen!
    edited August 2008
    [quote=smul;38616]

Nu ben ik geen boer, dus als ik het mis heb moet je het natuurlijk zeggen!

Kan best kloppen Smul.
    Als men jaren aan een stuk met zware ( letterlijke betekenis ; iets dat veel weegt ) machines over de akkers rijdt dan krijgt men " bodemverdichting " .
    Als men ploegt draait men enkel de eerste 30 cm van de bodem om , maar daaronder zijn verdichte lagen ontstaan waardoor het water niet kan doorzakken en ook is de cappilaire opstijging van het grondwater weg.

De wortels van koolzaad gaan zeer diep. het is een ideaal gewas om bodemverdichting op te heffen en met gevolg dus voor een betere afwatering te zorgen.

Roel. :cool:
  • ookjan PPO Burner
    edited August 2008
    i.p.v. een pers zelf te bouwen zou ik er eentje huren ,
    6000 kg koolzaad is anderhalve maand persen, met het kleinste persje dat op de markt is.
    Ward Jansen van ENERCO (google) wil zeker wel een persje lenen .
    Mijn ervaring is dat met koolzaad telen niet het onkruid een probleem is (als het gewas dicht genoeg staat hoeft een onkruidbestrijding zelfs niet. in een groenbemester doet men trouwens ook geen onkruidbestrijding.)
    maar beestjes des te meer. slakken , aardvlooien , duiven, enz.
    succes.
  • hanzo PPO Burner
    edited August 2008
    Ah, leuk dat je ook reageert Ookjan!

Lenen (of huren?) zou interessant zijn, de investeringen van een originele pomp zijn hoog en zelf bouwen lijkt me niet eenvoudig. De kans dat je dan alsnog een lage opbrengst hebt lijkt me groot.

Gaat het over Enerco in Born?

Verder... de tuinder/boer waar ik het over heb is altijd fel op onkruid, omdat hij biologisch boert en een gewas dat onkruid oplevert altijd jarenlang problemen geeft. Hij heeft namelijk enkele stukken met wat minder zware grond waar toch wel wat onkruidzaad in de grond zit. Maar goed om te weten dat koolzaad zo goed de grond bedekt.

Ik ken trouwens het probleem van de aardvlooien, heb ik in de moestuin ook met radijsjes etc. Vogels zitten er ook genoeg in de omgeving - fazanten, duiven en kraaien. Heb je het over de periode net na het zaaien of v
  • ookjan PPO Burner
    edited August 2008
    sorry mannen, maar enerco ga je niet vinden
    probeer WWW.oliepers.be

wat distel betreft is mijn ervaring dat winterkoolzaad eind augustus gezaaid, op een herhaaldelijk bewerkte graanstoppel, zeer goed onderdrukt wordt door een dicht koolzaadgewas, liefst een bemesting voor de zaai zodat het gewas al 30 cm hoog is in november en de bodem volledig bedekt. In het voorjaar gaan zelfs distels dan de groei van het koolzaad niet meer kunnen inhalen, en gaan bijna volledig onder blijven . niet dood!
  • hanzo PPO Burner
    edited August 2008
    Waar kunnen we zaaizaad vandaan halen? Heb jij toevallig nog wat kilo's zaad, voldoende voor een hectare?
  • ookjan PPO Burner
    edited August 2008
    Zaad moet je nu bestellen bij een zaadhandel in landbouwzaden.
    eind augustus al zaaien. 2kg per ha is al voldoende, ik zaai meer.
    als je zeker bent dat het een lijnvarieteit betreft dan kan je ook gewoon koolzaad zaaien dat dit seizoen geoogst is, met hybride's of gerestoreerde hybride's ben je niet zeker van de resultaten.
  • hanzo PPO Burner
    edited August 2008
    Hmmm dat zaad vind ik moeilijk te vinden, de tijd dringt ook (ik ben einde van deze week op vakantie, komt slecht uit dus). Jij hebt dus hybridezaad begrijp ik?
  • ookjan PPO Burner
    edited August 2008
    neen ,ik gebruik net geen hybride omdat ik elk jaar een belangrijk deel van mijn eigen zaad hergebruik. eigen zaad kost nl;0.35 euro per kg ,nieuw zaaizaad kost145 euro per eenheid van +-7 kg .
    inderdaad; 100maal meer .
    de zaadindustrie moet ook leven h
  • hanzo PPO Burner
    edited August 2008
    Oh, dat zou mooi zijn. De tijd begint voor mij te dringen, ik ga dit weekend op vakantie, ben begin september pas terug, het zaaien zou dan door de boer zelf gedaan moeten worden of door een loonwerker. Op zich jammer dat ik er zelf niet bij zou zijn.

Als proef is het stuk met pachtprijs van 800 euro/ha nog wel te doen (1/2 ha of zo), alleen zit ik dan met de vraag of ik het geoogst krijg, zo'n klein stukje. En daarna natuurlijk: het verwerken/persen van het zaad. Maar dat is eigenlijk pas volgend jaar een issue.

Is het zaad (redelijk) onkruidvrij? Welk ras is het?

Zaai je breedwerpig of op regels?

Alvast bedankt. Mocht ik van je aanbod gebruik maken, dan moeten we via PB even wat gegevens uitwisselen.
Sign In or Register to comment.