Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

Bora 1.9 TDI 74 kW ATD 2000

satblumensatblumen PPO Newbie
Hier mijn ervaringen
VW BORA 1.9 TDI 74 kW motor type ATD bouwjaar 2000
1 tank systeem, geen aanpassingen. (pompverstuiver)
Heb reeds 4000 km op 25% Koolzaadolie 75% diesel afgelegd zonder enige merkbare verschillen (behalve dan de pannenkoek lucht bij het starten :)). Ben rond km-stand 2260000 begonnen en rij dagelijks woon-werkverkeer van iets meer dan 100km (geen files). Merk geen acceleratie verschillen. Top snelheid is nog steeds zoals voorheen 200 km/u (zweet..:???:..blijft alles wel heel!) zelfs over lange afstanden op de Autobahn bij 160 km/u draait de motor rustig.
Laagste gereden temperatuur 11 Graden. Geen start problemen. (Auto staat s'nachts inpandig).
Even nog kort gereden met 40%. De handel draait ook nog gewoon maar heb verder niet ge

Comments

• jgdenholjgdenhol PPO Master
    edited July 2008
    Goed man een Bora! Zelf zou ik ook wel zo'n wagen willen rijden maar ja ze zijn 2e hands nog een beetje duur. Mogen wel 3000 geld minder van mij. En ik heb beloofd dat ik de Vento eerst op zou rijden...

Zoals jij bent begonnen ben ik ook begonnen en de meeste van ons denk ik. Bijmengen.
    De volgende stap is een twee tank systeem aangezien je daarmee het hoogste percentage ppo gaat verstoken en dat het minst belastend voor je brandstofpomp zou moeten zijn.

Weet je trouwens wat voor pomp je hebt? Zal wel een bosch zijn zoals de meeste VW hebben maar toch voor de zekerheid even kijken of je geen Lucas pomp hebt want die zijn een stuk gevoeliger.

En minder verbruik: Eigenlijk zou bv zbo 5% minder energie per liter bevatten. Dus je zou juist iets gestegen verbruik moeten hebben. Misschien ben je wel wat rustiger gaan rijden door de ppo.

Heb je ook gemerkt dat je motor minder diesel klopgeluiden is gaan maken? De motor gaat meestal soepeler klinken.

Ik heb al een hele tijd niet meer op 100% diesel gereden maar ik weet wel dat toen ik dat eens probeerde ik goed kon merken dat het geluid op 100% diesel storend is. En met ppo is het gewoon een stuk rustiger.
  • satblumensatblumen PPO Newbie
    edited July 2008
    Ik rij inmiddels 7 jaar Bora. Dit is mijn 2e, reeds 4 jaar (Comfortline) in bezit. De eerste was een 66kW. Helaas overdag gestolen. De 74kW rijdt veel makkelijker heuveltje op in Duitsland dan de 66kW. Tot nu toe geen grote problemen gehad m.u.v. de luchtmassameter (tip laten vervangen in Bosch garage in Duitsland indien je dit niet zelf kan doen, scheelt geld). Rij ongeveer 30000 km per jaar met longlife olie. Wagen krijgt dan ook eenmaal per jaar een grote beurt meer niet (rustige rijder). Blijkt ook niet nodig. De auto wordt wel een "oude l...b..":mozilla_laughing: genoemd maar rijd wel super.....Mijn collega rijdt ook een Bora TDI (66kW) en is ook zeer tevreden (degelijkheid/verbruik/kofferbakruimte) Toegeven..het zijn dure 2e handsjes.
    edited August 2008
    Stand: 5400 km afgelegd op 25% ppo. Verbruik 1:20,5. (Motor loopt inderdaad soepeler met ppo (koolzaadolie)).
    edited February 2010
    Buiten temperatuur 0 graden. 10 % koolzaadolie. (De prijzen van koolzaadolie liggen weer onder de dieselprijs in Duitsland.) Laatste meting 1:19,5 (met dit koude weer).
    Het blok loopt nog steeds (heb een jaar weer op 100% diesel gereden vanwege de hoge prijs koolzaadolie ten opzichte van de Diesel)
  • CaddyEdCaddyEd Livin' and Breathin' PPO
    edited February 2010
    Hallo SatB, Da's mooi.

Heb je al eens overwogen om toch maar eens een ombouw te doen.
    Een 2-tank hoeft niet duur te zijn. Met een PD heb je wel een duurdere opvoer pomp nodig, denk aan ca €200,-.
    Of 1-tank, zie de PD A6 van Smul. Buiten de winterperiode start deze op 100% PPO.
  • hautessahautessa PPO Addict
    edited February 2010
    audi 2,5 v6 tdi 2002. loopt inmiddels probleemloos op 60% ppo.

starten als normaal, rijden als normaal.
    inmiddels al 2 jaar op mengsel, geen ombouw. 5xgloeien uit voorzorg.

overigens:
    je boordcomputer heeft het juist. de auto verbruikt meer, de mijne structureel over een langere termijn meer verbruik dan vroeger op diesel 5-10%.
    edited March 2010
    Wel nu. Ik heb twee keer afgetankt waarbij ik de afgelopen 2400 km op 20% koolzaadolie van de Lidl :rolleyes: gereden heb. (Voltanken, rijden 200 km, 10 liter ppo erbij, tank leeg rijden, aftanken, km stand opnemen en delen door getankt aantal liters + 10). Dan kom ik toch op een gemid. lager verbruik uit dan de boordcomputer aangeeft.:mozilla_surprised: (By the way er zit inmiddels een roetfilter onder de wagen vanwege dat milieuzone gedoe in Duitsland.)
  • DrivertjeDrivertje PPO Master
    edited March 2010
    Satblumen KZO van de Lidl, is er geen GPO bij jou voorhanden? of kzo van de boer?
    En ik zou toch maar om gaan bouwen, is wel zo millieu vriendelijk en voordeliger :-)
    edited March 2011
    Motor leeft nog..308500 km :mozilla_innocent:. Ivm winter gaat er 10 % ppo bij. In het voorjaar gaan we weer naar 30%..ene er staat nog een voorraadje van 0,95 euro cent per l.image
    edited June 2011
    318000 km, nieuwe remmen erop en grote beurt. Volgens de garage kan de motor nog effe mee. Loopt goed :-) . Ombouwen....zit te denken aan een andere auto..maar zolang hij nog (goedkoop) rijdt... Koolzaad olie is duurder dan slaolie waar ik makkelijk aan kan komen. Ben overgeschakeld op slaolie. Rijdt ook perfect.
    Och ja de KLM schijnt ook lekker te mengen tegenwoordig.
  • neronero Livin' and Breathin' PPO
    edited June 2011
    je schreef in je eerste bericht :Ben rond km-stand 2260000 begonnen en rij dagelijks woon-werkverkeer van iets meer dan 100km (geen files).

Woooowww!!:shock::shock:
    Sterk gereden zou ik zeggen!! zal wel nulletje minder zijn h
Sign In or Register to comment.