Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

VW Golf TDI GL 1996

Andretje PPO Addict
Goed ik heb een VW golf tdi gl 1996 'gekocht' en ik vraag me af of deze om te bouwen is naar 2 tank systeem.

Waar ik bang voor ben is dat het TDI gedeelte de verstuivers het niet aan kan.
Motor is snel op temperatuur, dus verwarmen is geen probleem.

Pomp is natuurlijk bosch, volgens elsbeth moeten er andere naalden en nozzles in. omdat er een ander verstuivings patroon is?
en dat je op den duur problemen met de pomp kan krijgen.

Iemand ervaring met TDI ???
«1345

Comments

  • Ruud S Livin' and Breathin' PPO
    edited July 2008
    Andretje: Deze wagen kan op een
  • Andretje PPO Addict
    edited July 2008
    Ik vind het een heel mooi systeem dat 1 tank.

    Maar 2 tank lijkt me toch beter, kan je ook overschakelen naar diesel als je in de stad rijd of als het erg koud is.

    Volgens het duitse ppo forum zijn er een paar auto's zonder problemen omgebouwd.
    Er is er zelfs een bij zonder aanpassingen in de zomer dan.

    Ik ben benieuwd hoeveel die gereden heeft.

    Maar ik vermoed inmiddels wel dat het mij gaat lukken met een 2-tank.
  • Ruud S Livin' and Breathin' PPO
    edited July 2008
    Succes met je ombouw! Ik lees het hier wel.
  • Andretje PPO Addict
    edited July 2008
    Nou ik heb er al een paar gevonden waar het goed mee gaat,
    er is er een bij die beweert 15000 km gereden te hebben zonder aanpassingen.

    De voertuigen databank van de ppo rijders
  • hanzo PPO Burner
    edited July 2008
    Zonder aanpassingen? Ik neem aan toch niet op 100% PPO?

    Anders lijkt het me wel de goden verzoeken na je kapotte Lucas-pompen... Bosch pompen kunnen ook stuk, zie CaddyEd.
  • Andretje PPO Addict
    edited July 2008
    haha ik zeg toch niet dat ik het ga doen, hij reed 50 % kijk anders even op die link.
  • hanzo PPO Burner
    edited July 2008
    Ehhh ja? Die link vermeldt iets van 10 Volkswagens, geen enkele met 15000 km op PPO en allemaal met mengverhoudingen tussen 50 en 100% PPO. Hoe moet ik dan weten welke je bedoelt? Maar goed, gelukkig weet je inmiddels wat wel en niet kan :p
  • Andretje PPO Addict
    edited July 2008
    Jawel je hebt niet goed gekeken het zijn meerdere pagina's.
  • Andretje PPO Addict
    edited August 2008
    Ik heb heb inmiddels :p ik ben druk aan het ombouwen, morgen is ie klaar en zal ik fototjes maken.
    Hij rijd echt geweldig, raar genoeg schokt ie een beetje op de snelweg.
    Moet ik ff in de gaten houden.
  • DyslectieDyslectie PPO Master
    edited August 2008
    wie heeft hem voor je omgebouwd
    en we willen wel wat foto`s natuurlijk

    gr dyssie
  • Andretje PPO Addict
    edited August 2008
    Ik zelf :rolleyes:, foto's volgen.
  • nick PPO Burner
    edited August 2008
    Netjes Andretje!
    Ja dat zal wel lekker rijden,dat is even wat anders als een ford =:

    Je moet opletten dat er geen lucht aangezogen wordt
    mischien een ontluchter?
    Na hoeveel km is je auto nou op temp.?

    groeten,

    nick.
  • Andretje PPO Addict
    edited August 2008
    Ik weet het niet, maar hij rijd geweldig.
    Ik had gisteren mijn eerste test ritje op gpo.
    Hij rijd perfect alleen er zijn wat slangetjes afgeschoten die op de motor zaten, moet ff wat sterkere slangetjes kopen die ik vast kan klemmen.

    zal wel ff wat foto'tjes maken vanmiddag.
  • jgdenholjgdenhol PPO Master
    edited August 2008
    [QUOTE=Andretje;38432]
    Hij rijd perfect alleen er zijn wat slangetjes afgeschoten die op de motor zaten, moet ff wat sterkere slangetjes kopen die ik vast kan klemmen.


    Maar verder gaat alles goed? Wat waren dat voor slangen dan? En enig idee hoe het komt dat ze er afgeschoten waren?

    Wel lekker vlot omgebouwd. Kunst van dyslectie afgekeken?
  • Andretje PPO Addict
    edited August 2008
    ja is gewoon dezelfde set, ik zal ff fototjes online zetten waar de slangetjes op te zien zijn.
    Ze zijn onderling gelinkt aan de 4 cilinders.
  • smulsmul Livin' and Breathin' PPO
    edited August 2008
    Bedoel je de verstuiverretourslangetjes? Het beste is bij de Brezan nieuwe te halen en deze te zekeren door om elk een tierap te doen. Dat heb ik gedaan, en sindsdien geen last meer!
  • Andretje PPO Addict
    edited August 2008
    Bij deze de foto's

    Linker magneet klep is geisoleerd met een sok ..
    De filter zit onderaan de ww, de slangetjes zijn op de foto waar de ww op staat onderaan te zien.
    Moet alles nog ff goed en netjes isoleren.

    Motor was gisteren goed snel op temperatuur, temperatuur voor de pomp loopt nog steeds langzaam op,
    ik heb er nog niet veel mee gereden en moet dit nog ff goed testen.
    Ik heb toch de indruk dat de warmte wisselaar onvoldoende verwarmt.
  • RaafRaaf Modding Member
    edited August 2008
    [QUOTE=Andretje;38440]
    Ik heb toch de indruk dat de warmte wisselaar onvoldoende verwarmt.

    Dat kan aan een paar dingen liggen:
    Waar en hoe meet je ?
    Heb je op de juiste plaats je koelwater aansluitingen gemaakt ?
    Staat de WW in tegenstroom ?
  • MiglowieMiglowie Livin' and Breathin' PPO
    edited August 2008
    Ik zou eerst de verstuiverretourslangetjes terugzetten, daardoor gaat de overtollige brandstof retour naar de tank. Kan een behoorlijk bende worden als je zonder rijdt.
  • jgdenholjgdenhol PPO Master
    edited August 2008
    Heb ook wel eens een lek in een retourslangetje gehad. Beter meteen oplossen want het ruikt niet fris in de auto, het laat een mooi spoor na achter je en het kost je brandstof.
  • CaddyEdCaddyEd Livin' and Breathin' PPO
    edited August 2008
    Mooi het werkt;)!

    Snel gedaan trouwens. Maar ik zie ook waardoor! Dit mag zeker nog worden opgeleukt.


    Grtz, Ed
  • smulsmul Livin' and Breathin' PPO
    edited August 2008
    [QUOTE=Miglowie;38442]Ik zou eerst de verstuiverretourslangetjes terugzetten, daardoor gaat de overtollige brandstof retour naar de tank. Kan een behoorlijk bende worden als je zonder rijdt.

    KAN???? Ik heb tientallen LITERS verloren van Rotterdam naar de Belgische grens door gescheurde verstuiverretourleidingen!! Je moet 1 van je slangetjes meenemen naar de Brezan, en vraag naar de slang zonder canvas eromheen. Kijk en hou ze naast elkaar zodat je in het gat kijkt. Je zult dan zien dat de wanddikte van die van Brezan +/- 2 keer zo dik is.

    De gehele onderkant van mijn auto, motorruimte en achterkant van de auto zaten helemaal onder!
  • Andretje PPO Addict
    edited August 2008
    idd loopt ook een heel spoor door mijn straat, ga ze vanmiddag op de fiets ff halen.
    (iemand enig iedee hoe ik dit van de weg kan krijgen)

    maar de ww zit op de juiste plek aangesloten volgens mij,
    zou niet weten waar het anders moet, het komt recht uit de motor en de vloeistof stroomt naar beneden, de ppo naarboven.
    Heb ik getest voor ik hem aansloot.
  • smulsmul Livin' and Breathin' PPO
    edited August 2008
    Ik zie dat je dezlefde verstuivers hebt als in mijn Caddy. Hoeveel kilometer hebben ze al gelopen? Wat ik weet uit mijn ervaringen met deze verstuivers (hetzelfde als in vorige auto de Inca), is dat ze toch wel vervangen moeten worden als je op de PPO gaat rijden. Ik ga je dus nu een tip geven, zodat je straks niet tegen dit probleem hoeft te lopen!

    Wat gebeurde er bij de Inca en de Caddy:
    De verstuivers hadden er bij de Inca 180.000km opzitten en bij de Caddy 280.000km. Na het ombouwen naar het 2-tank systeem liep alles prima, maar heeeel langzaam begonnen de auto's wat rauwer te lopen. (Achteraf) bleek dat de verstuivers niet optimaal meer verstuiven en dat dus met elke slag er PPO langs de zuigers de motorolie in liep. Het gevolg was dat de motorolie verdund werd met PPO, wat uitermate slecht is. Ook steeg het niveau waardoor ik langs de kant van de A2 kwam te staan en afgesleept moest worden.

    Oplossing:
    Ik heb een setje ruilverstuivers geregeld, opgestuurd naar Nero en deze heeft ze gekuisd, nieuwe nozzles (naalden) erin en opnieuw afgesteld. Sindsdien geen problemen meer gehad (inmiddels 20.000km verder). Het verbruik van de auto is sindsdien ook met circa 10% gezakt, minder wolkjes uit de uitlaat en de achterkant van de auto wordt ook niet meer bijzonder smerig.

    Jij hebt geluk, omdat Nero nog mijn set oude verstuivers heeft. Als je het met Nero afstemd, kan hij mijn oude verstuivers voor jou helemaal tiptop maken en naar je opsturen. Zo hoeft je auto niet stil te staan.

    Doe je voordeel ermee zou ik zeggen! Ik heb namelijk al een aantal anderen (buiten dit forum) zien stil komen te staan door versleten verstuivers. (Het zou zelfs kunnen dat CaddyEd in Slovenie stil is komen te staan door een kapotte naald, maar de diagnose is nog niet voltooid)
  • Andretje PPO Addict
    edited August 2008
    Leuk dat je dat aanbied !!
    Ik ga eerst uitzoeken hoeveel ze gelopen hebben, ik weet alleen dat er pas nog een nieuwe turbo kop opgezet is dus wellicht zijn ze al vervangen ?

    Kan ik dit evt zelf inbouwen, ben maar een leek hoor ;)
  • smulsmul Livin' and Breathin' PPO
    edited August 2008
    Het lastigste is om de verstuivers eruit te krijgen. Nero heeft me op de meeting in Melissant laten zien hoe dat moet. Verder heb je een compressor nodig om de gaten schoon te blazen en nieuwe koperen ringetjes + retourleidingen voor je verstuivers. Al met al niet zo heel schokkend.

    Ik weet nu wel hoe het moet, als je wilt kan ik je er wel bij helpen. Ik heb de spullen er ook wel voor.
  • Andretje PPO Addict
    edited August 2008
    Dat zou geweldig zijn, ik zal eerst eens kijken hoeveel km ze erop hebben zitten ik ga zaterdag naar de garage en dan vraag ik het meteen.

    Wat denk je dat met een nieuwe tdi kop de naalden ook vernieuwd zijn?
  • smulsmul Livin' and Breathin' PPO
    edited August 2008
    Dat durf ik niet te zeggen... Ik ben slechts een hobbist :-)
  • CaddyEdCaddyEd Livin' and Breathin' PPO
    edited August 2008
    De turbo heeft niks met de verstuivers te maken.

    Mag ik
  • Andretje PPO Addict
    edited August 2008
    Ik ben niet van plan zelf te gaan sleutelen, heb ik ook niet gedaan.

    Ik heb de vorige set in laten bouwen, en nu heb ik dit zelf gedaan aangezien ik nu weet hoe dit moet.
    Verder doe ik niets zelf !
  • CaddyEdCaddyEd Livin' and Breathin' PPO
    edited August 2008
    Ok
  • smulsmul Livin' and Breathin' PPO
    edited August 2008
    [QUOTE=CaddyEd;38455]de getande riem

    De multiriem? :-)

    Die is bij mij 2 maanden geleden ook vervangen bij het vervangen van de waterpomp.
  • CaddyEdCaddyEd Livin' and Breathin' PPO
    edited August 2008
    [quote=smul;38456]De multiriem? :-)



    Nee, de getande riem is de distributie riem. Die ook over de dieselpomp loopt.
    De waterpomp was trouwens ook vervangen, bedenk ik me nu.
  • Andretje PPO Addict
    edited August 2008
    haha,

    Net weer een test ritje gemaakt van 23 km.
    Hij rijd weer lekker nu er nieuwe slangetjes op zitten en ik kom ook weer boven de 150.

    na 3 km is de temp tussen de 70 a 80 graden.
    Na 10 km is de temp vlak voor de pomp
    (thermometer op de magneet klep voor de pomp)
    40 graden na nog eens 10 50 graden.

    Dit gaat dus veel te langzaam ik ga eerst maar ff mengen.
  • jgdenholjgdenhol PPO Master
    edited August 2008
    Zit nog even naar de fotos te kijken, we hebben een motorblokkie wat kwa indeling erg veel op elkaar lijkt voor zover ik kan beoordelen. De pomp is in ieder geval niet het zelfde. Jouw oto is dan ook nieuwer.

    Wat me opvalt is dat het net lijkt alsof je aanvoerslang op de pomp een beetje dichtgeknepen zit... Het is misschien niet zo duidelijk te zien op de foto. Misschien zie ik het wel verkeerd.
  • Andretje PPO Addict
    edited August 2008
    Ja klopt ik heb hem iets korter gemaakt en tevens het slangetje tussen de 2 magneet kleppen iets korter gemaakt.

    Nu knelt het niet meer !

    Maar euh. 275000 km zonder aanpassingen ?
  • Tim Livin' and Breathin' PPO
    edited August 2008
    Ha,

    En iets terug zetten, bang zijn dat het los trilt.....Spijtig genoeg heb ik door schande moeten leren dat vast vast is.

    (afgebroken dynamo spanmoer bij m'n eerste escortje....)

    Tim
  • jgdenholjgdenhol PPO Master
    edited August 2008
    Vanaf die datum rij ik op 100% ppo. Is een twee tank systeem.
    Overigens heb ik mijn setje ook bij dyssie vandaan. Compleet met 60L tank enz.
  • Andretje PPO Addict
    edited August 2008
    Leuk om te horen, hoeveel km heb je er nu mee gereden ?
    Hoe snel loopt bij jou de temp op.
  • DyslectieDyslectie PPO Master
    edited August 2008
    he andre

    hoe heb je de ww aangesloten.
    bij de ford zat hij in serie maar bij de meesten vw moet hij paraleel.
    dit om de de koelvloestof niet stroomd als je de verwarming uit heb.

    ik gebruik van de klep naar de pomp
    8mm slang dan past die mooier op de pomp .
    dat zit nu met steets een stuk je grotere slang .
    ik denk dat dat voor problemen gaat zorgen.(lucht)

    zorg wel dat je retour slangetje even lang zijn
    heb ik ooit gehoord:rolleyes:

    dyssie
  • jgdenholjgdenhol PPO Master
    edited August 2008
    Een paar duizend kilometer. Vergeet altijd de KM stand omdat ik 99,9% van de tijd de dagteller aan heb staan.
    Maar heb inmiddels wel 400L GPO verstookt. En rij ong. 1 op 18. Dat zou dus 7200KM kunnen zijn. In de praktijk zal ik niet altijd 1 op 18 hebben gereden dus het zal wel een paar honder km minder zijn.

    Ik heb geen temp. meting. IK kijk gewoon wat de koelvloeistof temp in de cockpit is. Zodra die omhoog komt schakel ik over. De brandstofslangen voelen na een ritje altijd lekker warm aan en de WW kan je beter niet aanraken.
  • Andretje PPO Addict
    edited August 2008
    Dyssie,

    Is er nog een andere plek waar ik de ww op kan zetten, hij wordt echt nog steeds langzaam warm,
    ik haal net de 50 graden na 50 km terwijl de temp van de koelvloeistof wel goed warm wordt. (80 a 90 graden)

    dit is overigens precies wat ik in mijn ford had.
  • jgdenholjgdenhol PPO Master
    edited August 2008
    Andretje heb je de warmtewisselaar op de waterslangen naar de kachel aangesloten?
    Je kan daar ook aan voelen welke als eerste warm wordt. En met die kennis je warmtewisselaar aansluiten.
    Waarbij je de warme en koude stroom tegen elkaar zet. Dan verwarmt ie optimaal.
  • Andretje PPO Addict
    edited August 2008
    ik heb hem idd op de kachel aangesloten,
    ik heb met aansluiten een slangetje los gehad en gestart om te kijken waar de vloeistof uitkwam.

    Maar ik zal nog ff op deze manier testen !!

    Doe ik meteen op de terugweg.
  • Tim Livin' and Breathin' PPO
    edited August 2008
    Andre,

    Hoe meet je die 50 graden? Foto?

    Tim
  • Andretje PPO Addict
    edited August 2008
    Op de magneetklep die voor de brandstofpomp zit, onder de sok.:)
    Zit een gaatje waar je de thermostaat in kan doen.
  • DyslectieDyslectie PPO Master
    edited August 2008
    [quote=Andretje;38492]Dyssie,

    Is er nog een andere plek waar ik de ww op kan zetten,

    dit is overigens precies wat ik in mijn ford had.

    ik ben hier klaar :rolleyes:

    groeten dyssie:cool:
  • Andretje PPO Addict
    edited August 2008
    [quote=jgdenhol;38486]
    Ik heb geen temp. meting. IK kijk gewoon wat de koelvloeistof temp in de cockpit is. Zodra die omhoog komt schakel ik over. De brandstofslangen voelen na een ritje altijd lekker warm aan en de WW kan je beter niet aanraken.

    Wil je dat eens meten ik ben benieuwd...
  • jgdenholjgdenhol PPO Master
    edited August 2008
  • Andretje PPO Addict
    edited August 2008
    Duidelijk bij jou gaat ie dus ook veel te traag.

    Bij mij was hij vannochten na een half uur nog niet op de 50 graden.
    Ik heb nu wel een boschpomp maar ik ga het risiko niet nemen.
    Geloof toch niet dat dit zo goed is.... !!
Sign In or Register to comment.