Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

Citro

bozzma PPO Newbie
edited January 2009 in Citroën/Peugeot
Hallo iedereen.

Even voorstellen. Ik ben 1e autotechnicus van opleiding. Ik heb in de afgelopen jaren een LPG injectie systeem ontwikkeld voor klassiekers met K-jettronic, L-jettronic, D-jettronic of een ander mechanisch / elektronisch benzine injectie systeem. Dit systeem is universeel toepasbaar op eigenlijk iedere auto omdat het "autonoom" werkt. Los van ieder ander in het voertuig aanwezige systeem dus.

Dit systeem zou ook voor de Dieselaars wel eens een heel erg goede oplossing kunnen zijn. Het is alleen niet zo erg goedkoop.

Lees maar op mijn website: BS-AutoTune - Home

Maar.... zelfs rijden op LPG wordt inmiddels prijzig... Ik had een Volvo Turbo uit 1980 maar ik heb de versnellingsbak stuk en nu heb ik tijdelijk een Xantia Diesel.

Het wagentje heeft een respectabele kilometerstand van maar liefst 380.000 km. Maar op het afgekloven stuur en de diverse deuken na voelt ze eigenlijk nog heel vers. Mogelijk ga ik dus wel wat langer rijden in deze auto.

Mijn woon-werk traject is eigenlijk ideaal voor PPO. Ik rij de eerste 10km binnendoor, daarna zo'n 70 km snelweg en de laatste 5km is weer binnendoor. Vanwege de Lukas pomp denk ik dus aan een 2 tank-systeem.

Mocht de pomp kapot gaan, is dat niet zo'n heel erg groot probleem. We hebben nog wel wat reserve delen liggen.

Ik ben me nu dus aan het orienteren: hoe, wie, wat en waar.

De opties:
PPO bijmengen tot ~50%.
2-tank systeem.

Indien ik voor de laatste optie ga dan komen er nog wel wat vragen. Wellicht kunnen wat mensen mij verder helpen of mij hier en daar een beetje bijsturen.

Voor wat betreft het 2 tank-systeem:

Ik zou dan de DINO tank gaan gebruiken voor de PPO en een 2e tank plaatsen, eventueel op de plek van het reservewiel voor de DINO.

Verwarmen: Om de viscositeit omhoog te krijgen dient de olie op temperatuur gebracht te worden. Ik heb filters gezien met een warmte-element tussen de filterkop en het filter. Dat lijkt mij een leuke oplossing. Dan gaat in iedergeval de olie warm door het filter waardoor het makkelijker doorstroomt. Eventueel plaats ik dan nog een 2e warmtewisselaar zo dicht mogelijk bij de pomp.

Ik maak mij wel zorgen over de inhoud van het stukje leiding dat je niet kan verwarmen. Eigenlijk zou je op het verste punt bij de afsluiter een stroom moeten hebben zodat de opgewarmde olie daar al naar de retour loopt, ook als de auto nog niet op PPO rijdt. Volgens mij is de inhoud van het laatst stukje leiding van de PPO installatie het "breekpunt" bij het omschakelen. Eigenlijk zou je een benzine-achtig systeem moeten maken. Een opvoerpomp met een brandstofdruk klep op het wisselventiel waarna de overdruk naar de retour loopt.

VRAAG: Waarom past niemand een uitlaat-stift toe zoals men deed bij LPG ? Het is dan makkelijk om de temperatuur veel hoger te krijgen dan de watertemperatuur. Het uitlaatgas is ook bijna meteen na het starten warm. Dit doet men bij LPG systemen ook. Voor zelfontbranding ben ik niet bang: er is immers geen zuurstof in de leiding aanwezig. Met een geregelde pomp erachter zou zelfs de temperatuur te regelen moeten zijn ?

Verder ben ik er nog niet helemaal uit wat nu het correcte schema is met retourklepjes, terugslagklepjes e.d. En ik zoek nog een 2 leuke 2/3 kleppen of 1 6/2 klep. Al wel wat spul tegen gekomen maar 40 euro voor een klepje is wel wat veel, niet ?

Goed, graag dus wat opbouwende kritiek, do's en do-not's. Geen gezeur over de Lukas, als ie kapot gaat dan ben ik een klein dagje aan het sleutelen en zet ik er wat anders op. Het is niet anders.

Comments

• RaafRaaf Modding Member
    edited July 2008
    Hallo Bozzma, welkom op 't PPO.nu forum.

Er is al genoeg over uitlaatwarmte gefilosofeerd hier, de reden waarom niemand het toepast is omdat het een moeilijk (qua temperatuur) te controleren systeem gaat worden, te heet en je olie gaat aanbakken in de stiften.
    Ik weet overigens over wat voor stiften je het hebt, ik heb zelf ooit 2 luchtgekoelde citro
  • furyfury Livin' and Breathin' PPO
    edited July 2008
    En mocht de pomp kapot gaan...zijn er op de 2.1TD motoren ook nog Bosch pompen geleverd?Mooi alternatief mocht de lucas kapot gaan...gewoon ombouwen. ik neem aan dat dit dezelfde motor is als in de peugeots 605? want daar heb ik er al diverse gezien met kapotte pomp. de 605 2.1TD die ik in onderhoud heb had wel aan de zijkant van het blok een mooie voorverwarmer zitten voor de brandstof. Mooi zolang ie werkt...in dit geval trok ie er lucht op als een gek dus is deze er van tussen nu. Majah deze auto loopt toch op diesel..dus nie zo'n probleem dan.

Nooit geweten dat Xantia's ook met 2.1Td zijn uitgevoerd..je ziet eigenlijk altijd de 1900's....wel lekker zo'n forse motor.

die stiften heb ik zelf eigenlijk nooit mee gewerkt..maar wel eens benieuwd naar geweest.bij zo'n LPG installatie, pomp je koelvloeistof erdoorheen?...of gaat dit door de warmte uit zichzelf circuleren?,,en dan gewoon op een normale verdamper?...of totaal anders? Heb enkel nog maar mensen horen vertellen van oude VW's enzo op LPG maar het zelf nog nooit onder handen gehad.

wel eens benieuwd naar de materie geweest voor mn trabantje..alleen nadeel hierbij is dat de trabant op 2takt loopt en geen apart olie systeem heeft.. en kweet ook niet wat LPG en een 2takt olie sproeier zou doen....rond die leeftijd dat ik er als hoofdauto mee reedt had ik ook zeker niet de mogelijkheden om dat te realiseren. Zou nu gaan denken aan het smeersysteem van een wartburg of 2-takt motor of enkele van brommers parallel. ok..dit is geen PPO materie....maar toch wel leuke technische uitdaging (heb nog een trabantje staan..lolz...maar zal geen kilometervreter worden)

als ik eens een K-jetronic auto ofzo heb die op LPG moet dan kan ik bij jou terecht voor tips en trics en dergelijke? :D

suc6!

greetz, Fury - Hans
  • bozzma PPO Newbie
    edited July 2008
    Ja, in de XM is heel kort een mechanische Bosch pomp leverbaar geweest. Deze zijn redelijk schaars omdat ze niet lang geleverd zijn geweest. Het is een erg fijne motor. En kennelijk wel goed ook als er al 380.000 km op de teller staat.

Ik moet heel eerlijk zeggen dat ik ook nooit met een dergelijke stift heb gewerkt. Volgens mij gaat dan het natgas door de uitlaat. Maar zeker weten doe ik het ook niet. Heb niets met aircooled spul. Al kom ik de gekste dingen tegen :D

Tja, van LPG weet ik wel wat. Zie ook het LPG Diesel injectie topic.

Maar goed, terug naar de Xantia.

Ben nog druk adressen aan het verzamelen. Omdat het een tijdelijke auto is wil ik het zo goedkoop mogelijk doen. Warmtewisselaar heb ik al....

Nou ja, Rome was ook niet in 1 dag gebouwd. De informatie is nog wel wat versnippert op deze site. Er is geen goede guide die uitlegt: "dit is h
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited July 2008
    [QUOTE=bozzma;38163]................Hoe goed mengt diesel met afgewerkt frituurvet ? Op zich ben ik ook wel in voor een mix..................

Hi Bozzma, welkom op dit forum.

frituurvet mengt helemaal niet met diesel.

Je moet plantaardige olie hebben, soja, zonnebloem, aragide, palm (liever niet) of koolzaadolie. Deze zijn te mixen met DINO (= diesel).

Groeten,

Easy rider.
  • RaafRaaf Modding Member
    edited July 2008
    Die lpg stiften worden in de uitlaat gezet en op die manier word het vloeibare gas opgewarmd, de lpg gaat dus heet de verdamper in en kan zonder problemen verdampen zonder warmte toevoer via het koelwater want dat heb je dus niet bij een luchtgekoelde motor.
    Het mengen van plantaardige OLIE en diesel is geen probleem, het mengen van diesel en frituurVET wel. (zoals ER hierboven al vermeldde .
  • Chicken PowerChicken Power Banned
    edited July 2008
    Heren,

Correctie.

Plantaardig en dierlijk vet mengt (zeker in vloeibare toestand) uitstekend met dieselolie!

Ik heb toch wel meer dan onbeduidende hoeveelheden zo opgelost in dieselolie. En uiteraard verstookt.

Nadeel is wel dat bij dalende temperaturen het vet wel weer gaat uitkristaliseren.

In winterdiesel krijg je meer vet opgelost dan in zomerdiesel.

Zie mijn eerdere bijdragen aangaande deze materie (goed zoeken)!

Groet, Cp

Ps Bozzma, welkom. Mooie, degelijke techniek en goed onderbouwd. Vooral doorgaan!
  • wodanwodan Super Moderator
    edited July 2008
    CP is correct.
  • bozzma PPO Newbie
    edited July 2008
    Overweldigend, er zijn meer van die rare mensen. Er gaat een wereld voor me open: de ene olie is de andere niet, voor iedere oplossing is een nieuw probleem te verzinnen en eenieder heeft een ander motief: de fiscus een loer draaien, sport, groen rijden of puur voor het geld.

Zoals ik het nu zie draait (valt en staat) het om de temperatuur van de olie. Eigenlijk is 80 graden nog te laag: 120 zou een stuk beter zijn. Daarnaast is het laatste stukje onverwarmde olie in de leiding wat mij betreft niet acceptabel. Deze zal de grootste slag op de pomp veroorzaken.

Wat is de normale temperatuur van frietvet? Wellicht valt het mee met de uitlaatwarmte. Mijn lpg motor (turbo) zit achter de uitlaatklep tegen de 1000 graden. Maar een scheepsdiesel doet achter de turbo maar 400 tot 600 graden. Als ik weet tot welke temperatuur het stabiel blijft, dan kan ik gewoon verderop in de uitlaat gaan zitten.

Ik droom er nog een nachtje over...
    edited July 2008
    [QUOTE=Chicken Power;38173].............Nadeel is wel dat bij dalende temperaturen het vet wel weer gaat uitkristaliseren............!

Dus mengt het niet. Je wilt in alle omstandigheden, dus ook in de winter een homogene vloeibare massa hebben waar je op kan rijden zonder dat je (onverwarmde) filters dicht slippen vanwege uitgekristaliseerd vet.

Groeten,

Easy rider.
    edited July 2008
    [QUOTE=bozzma;38189]Overweldigend, er zijn meer van die rare mensen.
    Dank voor het compliment!:D

En met ere, Rudolf Diesel was er ook zo een. Besef je dat toen de Zwarte Dame in 1893 haar eerste plofjes maakte, er nog niet eens een aardolieindustrie was?

En na allerlei uitproberen van kolenstof tot terpentijn, het met arachide olie uit pinda's pas lukte?

En toen waren dr ook al rare mensen voor nodig; Linde (als koelmachine bouwer), Prosper 'd Orange en Robbert Bosch als fijnmechanichens en techneut.

Bokkum> Chicken Power> Bozzma?

Groet, Cp
    edited July 2008
    ER,

Kruisende post[QUOTE=easy rider;38191]Dus mengt het niet.
    Erik, nogmaals, net zo als er natuurkundig geen energie in water zit(of het moet van een berg af flikkeren); vet en dieselolie mengen uitstekend! Het is zaak dat je dit als leverancier echt zuiver natuurkundig in de klauw gaat krijgen.

[QUOTE=easy rider;38191]Je wilt in alle omstandigheden, dus ook in de winter een homogene vloeibare massa hebben waar je op kan rijden zonder dat je (onverwarmde) filters dicht slippen vanwege uitgekristaliseerd vet.
    Wat je nu beschrijft, is het terugkristaliseren van het vet wat ik eerder al voornoemde. Wederom kun je dus nogmaals niet zeggen dat het niet oplost.

En, bie te wee, filters 'slippen' echt niet dicht. Alleen een riem over een poelie kan slippen.

In het slechtste geval 'slibben' filters dicht.

Groet, Cp
  • Tim Livin' and Breathin' PPO
    edited July 2008
    [QUOTE=bozzma;38189]Zoals ik het nu zie draait (valt en staat) het om de temperatuur van de olie. Eigenlijk is 80 graden nog te laag: 120 zou een stuk beter zijn.Ik denk dat je problemen gaat krijgen met je slangen en afdichtingen, mocht je veel hoger gaan dan 100 graden.

De 2.1TD is idd in de Xantia niet met Bosch geleverd. In de Xm wel. Ik heb voorlopig nog toegang tot de service van citro
  • bozzma PPO Newbie
    edited July 2008
    Diesel heeft hier toch ook last van ? Parafine vorming bij erg koud weer. Het leek mij een goed idee de filters ook te verwarmen. Maar... als je op een 1-tank systeem rijdt loop je dus kans dat je de verkeerde olie krijgt terwijl het boeltje nog niet warm is....

Hmm.. De die-hards tijden idd allemaal op 2 tanks.

Over de temperatuur van de slangen had ik ook al na zitten denken. Maar daar is in de hydrauliek wereld wel mooi spul voor verkrijgbaar in de vorm van staal omwonden teflon slang. Ze kunnen er zo een banjo of ieder ander gewenste aansluiting op persen.
  • apktje PPO Burner
    edited July 2008
    Voor ombouw naar Bosch

Citroen Reparaturanleitung: Umbau ESP Lucas Epic auf Bosch

Ook kun je zowieso de de voorverwarming van de XM (op de cilinderkop dus lekker snel warm
    en met thermostaat) op de xantia bouwen.

De capaciteit van de voorverwarming hoeft ook niet zo groot te zijn. Met het standaard verwarmde filter van o.a. de Xantia wordt de temperatuur al gauw zo'n 70 graden (geen schatting maar uitgelezen met computer).
    Het gaat om de eerste paar minuten, zeker swinters.
    Dus of op diesel starten of elektrisch zo snel mogelijk de temperatuur ophoog krijgen (of beide)

Gr. APKtje
  • browniebrownie Livin' and Breathin' PPO
    edited July 2008
    [QUOTE=bozzma;38189]Daarnaast is het laatste stukje onverwarmde olie in de leiding wat mij betreft niet acceptabel. Deze zal de grootste slag op de pomp veroorzaken.

Als je niet te vroeg omschakeld zal bovenstaande geen probleem op leveren. OK, de eerste PPO die je pomp instroomt zal koud zijn, maar hij is niet direkt gevuld met 100% PPO. Als je slangafstand tussen WW en klep zo klein mogelijk houdt, dan komt er al warme PPO de pomp binnen voor het percentage daarin op 50% zit.
    edited July 2008
    [QUOTE=brownie;38220].............de eerste PPO die je pomp instroomt zal koud zijn, maar hij is niet direkt gevuld met 100% PPO...........

Op het moment dat je overschakeld op PPO is de IP al opgewarmd door het blok, ik kan niet zeggen hoe warm hij dat wel is omdat ik een 1 tank systeem heb. Misschien dat iemand met een twee tank systeem met een temp meter op de IP hier duidelijkheid over kan geven?

Groeten,

Easy rider.
  • bozzma PPO Newbie
    edited July 2008
    Er stond vandaag een vaatje olie voor me klaar. Mooi lichtbruine kleur. Zeer helder en heel vloeibaar. Vergelijkbaar met nieuwe motorolie. Ik zou het zo weer in de frietpan gooien als ik niet beter wist. Ik kan makkelijk aan dit spul komen en er is genoeg voor onze 2 auto's. Dus ik ga zeker door.

Ernaast lag een warmtewisselaar. Van een CV. Precies zo'n ding als in alle webshops. Nu dus enkel nog een 6-2 of 2x 2-3 kleppen, wat leiding en een filter.

Wie helpt me aan een setje kleppen?

Daarnaast gaat de lpg injectieset me ook niet teveel kosten omdat ik het meeste spul zo heb liggen.

Ik heb trouwens al 500 km gereden en de tankmeter staat op 2/3. Als dat klopt dan loopt ze op Dino tegen de 1:20 of beter. Ik heb er wel naar gereden, daar is het ook de auto naar. Je wordt rustig van zo'n veerbol.
  • bozzma PPO Newbie
    edited August 2008
    Het originele filter van de Xantia zit bovenop de motor. En zoals al eerder opgemerkt door anderen lijkt dit inderdaad verwarmd te zijn. Ik zit dan te denken om ergens nog een extra filter te plaatsen als voorfilter (goedkoper te vervangen) voor de GPO. Het GPO komt dan in de Dieseltank te zitten en voor de Diesel komt er een nieuw systeem met kleine tank en filter. Verder komt er dan nog een warmtewisselaar tussen. Heb ik al liggen. Het handigste is deze tussen de kachelslang te zetten en deze dus tegen het schutboard te plaatsen. De olie komt dan warm het (verwarmde) filter in. Ik ben benieuwd wat de temperatuur daar is. Net na het filter kan de klep waardoor er maar 2 cm leiding is waar GPO in zit die niet verwarmd wordt. Gekker krijg je het niet.

Volgens mij is mijn termostaat kapot. De temperatuurmeter blijft meestal staan op 70 graden. Soms loopt ze over de 85 heen.

Genoeg te doen.
  • soapwatersoapwater Livin' and Breathin' PPO
    edited August 2008
    [quote=easy rider;38245]...Misschien dat iemand met een twee tank systeem met een temp meter op de IP hier duidelijkheid over kan geven?

Heb ik al meermaals aangehaald. Ik heb ooit na een kort ritje de IP-temp gemeten met een IR-thermometer en die bedroeg toen meer dan 70°C gemeten op het pomphuis... Het was de Lucas-pomp zonder enige vorm van ombouw...

Grtz
  • apktje PPO Burner
    edited August 2008
    Gemeten met ca. 20 graden buiten temperatuur.
    Geheel standaard situatie op diesel in de pomp tussen 70 en 80 graden.
    Uitgelezen met de computer.
    Op apo met verwarming tussen de 80 en 90 graden.
    Een brandstofpomp is een compressor en comprssors worden doordat deze coprimeren vanzelf warm.

Gr. Apktje
  • evertevert PPO Burner
    edited August 2008
    sorry voor een vraagje tussendoor (ik lees met interesse) maar wie is nu eigenlijk prosper d`orange???????? , google weet het ook niet
  • neronero Livin' and Breathin' PPO
    edited August 2008
    waar haal je dit nu?
    :roll:
  • evertevert PPO Burner
    edited August 2008
    zie bericht 11
  • bozzma PPO Newbie
    edited August 2008
    Goed, wegens tijdgebrek e.d. maar gewoon 30% afgewerkte friet-zooi in de tank gegooid. De auto ruikt naar een vieze frietschuur maar start en rijdt verder prima. Dit brengt de brandstofprijs toch al mooi naar beneden. Het filter zal wel een keer verstoppen, maar dat is zo te fixen.

Het gekke ding loopt gewoon ruim 1:20. Nou moet ik zeggen dat ik pasgeleden een zeer verdekt opgestelde flitser voorbij gereden ben met 45 te hard (op de N11). Ik heb de bon nog niet binnen, maar ik ben er eigenlijk zo ziek van dat ik de komende 2 jaar weer als een trut rij. Dus als je een stinkende Xantia op de rechterbaan ziet sukkelen: de bestuurder is niet bejaard maar heeft gewoon geen haast meer.

[quote=apktje;38422]Gemeten met ca. 20 graden buiten temperatuur.
    Geheel standaard situatie op diesel in de pomp tussen 70 en 80 graden.
    Uitgelezen met de computer.
    Op apo met verwarming tussen de 80 en 90 graden.
    Een brandstofpomp is een compressor en comprssors worden doordat deze coprimeren vanzelf warm.

Een brandstofpomp is niet helemaal een compressor want vloeistof is niet samendrukbaar. En ik kan me wat energieverliezen voorstellen dus daar zal ook warmte bij optreden. En ik snap natuurlijk wat je bedoeld :-) Zo kan de plunjer natuurlijk zelf de PPO opwarmen.. Niet gek. En mooi dat er nu metingen gedaan zijn.

Ik heb laatst na het rijden het dunne doorzichtige slangetje dat van het filter komt eens vastgepakt, maar dat viel tegen. Was eigenlijk amper warm. Daar kan ik wel een stukje isolatie gebruiken denk ik zo.
  • bozzma PPO Newbie
    edited August 2008
    Vandaag nog eens een blik onder de kap geworpen. En het andere Xantia TD topic bekeken.

Ook even langs de plaatselijke CV boer gereden. De oud-ijzer bak was net geleegd.... Maar als ik over een paar weken terug kom liggen er vast een paar warmte-wisselaars in. De jongens die daar werkten vonden het natuurlijk te gek, allesbranders als ze zijn. Dus ik mocht wel een keer wat komen roven uit de oud-ijzer bak. Geen probleem.

Nu nog op zoek naar een frituur in de buurt, dan ben ik ook niet meer afhankelijk van het gesleep met vet van de collega.

Een vriend die op een landbouw-mechanisatie bedrijf werkt zou kijken naar een paar 2/3 kleppen en ik heb bij poelheizer een electro/koelvloeistof warmer gezien die eigenlijk alles in een heeft. Dat lijkt me wel wat. Alleen is die uitverkocht.

Op naar het 3 tank-systeem ?
    edited August 2008
    [QUOTE=bozzma;38880].......... Op naar het 3 tank-systeem ?

Cool :mozilla_cool: DINO, GPO en gas?

Groeten,

Easy rider.
  • bozzma PPO Newbie
    edited August 2008
    Ehh, ja maar ik heb even een probleempje. De auto slaat af en toe op hol op 40% frituurolie.

Even nakijken wat het is en wat filters vervangen, nieuwe olie erin en de boel even wat aandacht geven.
    edited August 2008
    Heb je een fly by wire IP, dan is je servo stuk aan het gaan of je sleepkontacten zijn naar zijn grootje.

Groeten,

Easy rider.
  • bozzma PPO Newbie
    edited January 2009
    Het was leuker:

Ik kon het zien aankomen. Vlak voor dat de motor op hol sloeg begon deze te schokken. De toerenteller viel dan naar 0, en dan wist ik: daar gaan we dan !

En dan proberen de boel uit te krijgen.

De oorzaak lag gek genoeg in een verstopt brandstoffilter. Het heeft bijna de motor gekost. Ze sloeg een keer op hol voor een rood stoplicht. De motor trok door de koppeling heen en er was maar 1 oplossing. Rem laten gaan en door rood. Door op te trekken was de slip op de koppeling weg en kon ik haar zelfs nog voor het kruispunt stil krijgen.

IVM de winter even geen PPO voor mij, maar LPG tankje ligt inmiddels klaar in de auto en zal ik de komende maand eens onderbouwen. De bedoeling is een mix rijden van 30% LPG, 30% Diesel en 40% PPO. We zien wel wat er gebeurd. De auto mag kapot-getest worden. Ze heeft al ruim 4 ton achter de kiezen (maar is tegen de verwachtingen in nog altijd een erg fijne wagen).

Dus binnenkort zal ik mijn LPG systeem plaatsen.
    Meer info: BS-AutoTune - Home
Sign In or Register to comment.