Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

Opel Astra 1.7 TD op 50/50

suske74 PPO Newbie
edited December 2010 in Opel
Hallo,

Als nieuweling op dit forum heb ik een vraag, ik wil graag met mijn astra 1.7 TD uit 1993 overgaan op 50% diesel en 50% zonnebloem olie. Kan ik dit zonder problemen doen? Iemand ervaring met een Opel Astra 1.7 TD op zonnebloemolie?

Groet Frans

Comments

• RolandRoland PPO Burner
    edited August 2005
    Ik rij in een astra 1.7dtl uit '95 en meng nu 50%. Met temperaturen boven de 20 geen probleem, in de winter tot 25% mengen. Wel recent afgekeurd op een te hoge roetuitstoot... :( dat ligt hoogstwaarschijnlijk aan de afstelling en de inspuiters. Schijnt dat de asta daar sowieso wat moeite mee heeft.
  • neronero Livin' and Breathin' PPO
    edited August 2005
    opel roet inderdaad wat snel!

Maar voor de keuring geen probleem, draai (of laat doen) gewoon de debietvijs van je pomp een halve toer (180°) uit.
    Na de keuring schroef je hem mooi terug in positie zoals hij oorspronkelijk was. (180°) indraaien.

Benodigdheden: 1 platte schroevendraaier, en 1 ringsleutel 12 en 5 minuutjes tijd.

Succes.
    Nero
  • RolandRoland PPO Burner
    edited August 2005
    De score van de roetmeting was ±7, véél te hoog dus :( Ik heb sowieso het idee dat hij wat veel verbruikt, 1:13
    Wellicht is bij het laten vervangen van de distributieriem de afstelling niet goed geweest?? Is het afstellen trouwens iets dat ik zelf zou kunnen, of moet ik toch naar de garage?

Ik heb nog een D-kadett (1.6) staan waar weinig gebruikte inspuiters in zitten. (Deze staat wel al een jaartje of 4 stil... was van plan om hem op te knappen maar is er nooit van gekomen 8) ) Kan ik die gebruiken voor de Astra of zijn ze toch niet hetzelfde?? Die van de Astra zitten er nu ±210.000 km in. Mischien tijd om ze te vervangen en gelijk iets aan te laten passen voor ppo gebruik?? (hogere inspuitdruk, beter verneveling) Of is schoonmaken een goede (goedkopere) optie?
  • Peus PPO Addict
    edited August 2005
    Roland said:

..........Ik heb sowieso het idee dat hij wat veel verbruikt, 1:13. Wellicht is bij het laten vervangen van de distributieriem de afstelling niet goed geweest?? Is het afstellen trouwens iets dat ik zelf zou kunnen, of moet ik toch naar de garage?...............

Mijn Astra 1,7DTL-combi destijds verbruikte 1:16,5. Het was een soft-turbo uitvoering (Opel motor).
    Mvg.
  • Marco PPO Wannabe
    edited August 2005
    nero said:

opel roet inderdaad wat snel!

Maar voor de keuring geen probleem, draai (of laat doen) gewoon de debietvijs van je pomp een halve toer (180°) uit.
    Na de keuring schroef je hem mooi terug in positie zoals hij oorspronkelijk was. (180°) indraaien.

Benodigdheden: 1 platte schroevendraaier, en 1 ringsleutel 12 en 5 minuutjes tijd.

Succes.
    Nero

Daarop wil ik graag als aanvulling geven dat dit nie alleen geld voor Opel, maar in het algemeen voor de meeste dieselpompen. Bij mijn Bosch pomp (VW Golf) is het net zo
  • neronero Livin' and Breathin' PPO
    edited August 2005
    roalnd schreef :
    Ik heb nog een D-kadett (1.6) staan waar weinig gebruikte inspuiters in zitten. (Deze staat wel al een jaartje of 4 stil... was van plan om hem op te knappen maar is er nooit van gekomen ) Kan ik die gebruiken voor de Astra of zijn ze toch niet hetzelfde?? Die van de Astra zitten er nu ±210.000 km in. Mischien tijd om ze te vervangen en gelijk iets aan te laten passen voor ppo gebruik?? (hogere inspuitdruk, beter verneveling) Of is schoonmaken een goede (goedkopere) optie?

NEEN, je kunt die verstuivers beter niet gebruiken (van de kadett)
    Het zou inderdaad wel beter zijn om je astra-verstuivers eens te vervangen. Dit zal een hoop schelen in verbruik en vooral qua roet en rook zal er zeer veel opgelost zijn.

Vraag als je ze laat vervangen om ze 10 bar hoger af te stellen dan normaal. Zo zit je voor de ppo ook beter, en heeft het geen nefaste effecten op rijden met gewone diesel. Ze moeten ze toch afstelle, dus het kost geen extra werk!

GRoeten,
    Nero
  • furyfury Livin' and Breathin' PPO
    edited December 2010
    En dan vraag je je toch af of Suske ooit op ZBO is gaan rijden..Lol....
Sign In or Register to comment.