Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

Filtersysteem volgorde

mjmd PPO Newbie
edited July 2008 in Filteren van GPO
Hallo

Ik heb al een aantal zaken gelezen en ik heb nu besloten een filterinstallatietje te maken voor gpo.
Ik zal een paar bakken op elkaar stapelen en zo door laten sijpelen naar onder, naar een model van een foto die ik hier ergens heb gezien (weet niet meer exact van wie het was).
Deze gpo is bedoeld voor een mercedes lijnpomp w124 indien dit verschil zou uitmaken.

Ik heb al het meeste kunnen kopen voor de filterinstallatie, maar ik zit nog met een paar kleine vraagjes.

- De eerste filtering, is dat best een 100µm filter te gebruiken of best een 10µm. En indien 100µm, is de stap naar 1µm niet te groot dan? Indien 10µm, is dat dan niet te klein om direct op 10µm.

- Ik ben er nu van de overtuiging dat plantaardig vet het best is, dus zal ik hier wat frituren aflopen om te vragen of ze geen puur plantaardig gpo hebben liggen die ik kan gebruiken. Ik vroeg me wel af of dit eigenlijk wel klopt? Moet het eigenlijk plantaardig zijn, of is eender welk frituur gpo passend indien door 1µm gefilterd. En wat als die frituren dan soms een kleine hoeveelheid ander vloeibaar spul bijgieten (kan eender wat zijn) uit nalatigheid of nonchalance?

- Ivm met bezinking, ik lees dat koud laten bezinken ideaal is, maar wat is koud, is dat vb in de frigo of is dat vb 10graden of kamertemp?

Alvast bedankt voor de antwoorden.

Comments

• CarloCarlo Livin' and Breathin' PPO
    edited July 2008
    Mijn tonnen staan in de garage, dat houdt in dat ik 's zomers kan filteren en 'swinters staat het stil. Ik denk als je nu heel veel plaats hebt kun je veel tonnen neerzetten met veel olie. Dan kun je in de winter nog de olie er boven vanaf halen die nog vloeibaar is. Gestolde olie kun je niet filteren. Ben benieuwd hoe het deze winter gaat. Suc6 C
  • NiekNiek Super Moderator
    edited July 2008
    mjmd:
    1. Lees het filterverhaal op de site.
    2. Liefst filteren in drie stappen: grof, 10mu, 1 mu
    3. In het proces een uitzakfase.
    4. 'szomers gemaakte GPO 'szomers gebruiken
    5. 'swinters gemaakte GPO kun je ook 'szomers gebruiken.
    6. olie hoeft niet perse plantaardig te zijn. CP gebruikt zijn kippen.
    7. Vooral veel geduld !!

Niek
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited July 2008
    Ik filter in 4 stappen, eigenlijk 5 stappen als je het bezinken mee telt.

Dus: eerst bezinken (2 weken), filteren 50Mu vlies, filteren 20Mu vlies, filteren 5Mu vlies dan een 10" 1Mu kaarsfilter.

Simpel, goedkoop en efficient. De installatie is nog wel in de experimentele fase dus ik ga het nog even niet publiceren.

Dit is natuurlijk een bijzonder korte beschrijving, als je wilt weten hoe dat exact in zijn werk gaat PB maar dan mail ik wat foto's.

Groeten,

Easy rider.
  • mjmd PPO Newbie
    edited July 2008
    bedankt voor het antwoord

[QUOTE=Niek;37906]mjmd:
    1. Lees het filterverhaal op de site.
    2. Liefst filteren in drie stappen: grof, 10mu, 1 mu
    3. In het proces een uitzakfase.
    4. 'szomers gemaakte GPO 'szomers gebruiken
    5. 'swinters gemaakte GPO kun je ook 'szomers gebruiken.
    6. olie hoeft niet perse plantaardig te zijn. CP gebruikt zijn kippen.
    7. Vooral veel geduld !!

Niek

3. Bedoel je dan met 'in' het proces tussen 10µm en 1µm bezinken; of is het voldoende te bezinken als het een keertje door een metalen zeefje is gegaan?
    5. Dus bezinken in de frigo is beter dan bezinken in kamertemp? Of is het niet voldoende alleen de bezinking koud te laten gebeuren?
    6. Ok, dus elk vet afkomstig van een frituur will do?

(alvast bedankt voor de reactie)
  • wodanwodan Super Moderator
    edited July 2008
    Filteren doe je op de temperatuur van gebruik of lager.
    maw: Winterbrandstof filter je in de winter, zomerbrandstof maak je het ganse jaar door.
  • jgdenholjgdenhol PPO Master
    edited July 2008
    Ik had laatst een beetje ruwe gpo in de koelkast gezet. Is toen vrij snel pindakaas geworden. Kon er mee schudden bleef gewoon op zijn plaats... Koelkast zal een graadje of 7 zijn. Pot stond vooraan.
  • NiekNiek Super Moderator
    edited July 2008
    [QUOTE=mjmd;37966]bedankt voor het antwoord

3. Bedoel je dan met 'in' het proces tussen 10µm en 1µm bezinken; of is het voldoende te bezinken als het een keertje door een metalen zeefje is gegaan?
    5. Dus bezinken in de frigo is beter dan bezinken in kamertemp? Of is het niet voldoende alleen de bezinking koud te laten gebeuren?
    6. Ok, dus elk vet afkomstig van een frituur will do?

(alvast bedankt voor de reactie)

mjmd
    3. Ergens in het proces moet je een bezinkfase of centrifugefase hebben. Geeft niet waar. Ik heb het zelf tussen 10 en 1 mu filterstappen.
    5. Bezinken moet je doen op de temperatuur waar je de olie op gaat gebruiken. Dus als je swinters op gpo wilt rijden en je filterinstallatie staat in een verwarmde ruimte, dan krijg je een probleem.
    6. Vet is vet. zolang het vloeibaar is, zal je motor er niets van zeggen. Ervaring leert wel, dat dierlijk vet echt "vet" is en dus moeilijk te filteren valt.

Niek
Sign In or Register to comment.