Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)
Sinds een paar maanden rijd ik in de mooiste auto die er bestaat: een W123 Kombi
Ondertussen mijn 4-e veggie-car in 3 jaar. De bedoeling is dat deze auto mij minstens 8 jaar of 250.000 km zal vervoeren.

Ik heb nu 8000 km gereden en het enige wat ik gedaan heb is het plaatsen van een warmtewisselaar(tje) in de volgorde: tank-groffilter-ww-fijnfilter-IP

Ik rij 100 % plantaardig (ZBO en soja).
(koud)start gaat geweldig. Geen enkel hikje of schok of roet.
Ben benieuwd wat het in de winter gaat doen...
Comments
Heb zelf het idee om met een 2 tank systeem te gaan werken, zeker in de winter beter voor de pomp heb ik gelezen.
Eerst nog ff bekijken hoe de 2e tank in te bouwen in de uitsparingen van de kofferbak.
Net nog gezien :mrgreen:, nice, en mooie kleur ook.
Beetje jaloers, maar wij houden de Saxo nog een tijdje. Komt tijd komt de combi ;)
Tim
Om het goed te doen voor koudere omstandigheden plaats je naast een warmtewisselaar ook langgloeiers, electrische filterverwarming(slaat af bij 65 graden) en pas je de verstuiverdruk aan met +15%
Een 2-tank systeem kan natuurlijk helmaal geen kwaad maar waar laat je de tweede tank in je station? De beste optie lijkt me dan een tank op maat maken op de plaats van het reservewiel.
Dat wordt dan een platte tank van ongeveer 80 x 80 x 5cm. = 32 liter
Moet je er flink veel klotschotjes inzetten om geen lucht te trekken in de bochten....
Laat staan dat de auto wat scheef staat bij een half gevulde tank...
Zo te lezen, echt een knutselsmurf!;)
want die ruimte die jij bedoelt, als ik mij niet vergis, is waar soms het kofferzitbankje/kinderbankje in wegklapt, oftewel een diepte van pakweg 7cm?.dat zou dus een heeeeeel platte tank worden met..3liter totale inhoud wellicht?
Zou achter het klepje waar het ehbo doosje zit niet meer plek zijn?..
of..wat ook veel mensen tegenwoordig doen, Goede banden, en alleen een spuitbus noodrepair ipv reserve wiel???
Zelf heb ik voor mijn standkachel een grasmachinetankje (5 litr) tegen de zijwand gemonteert.
grz Loek
Ik dacht gezien te hebben dat daar wat ruimte onder de vloer over is zodat er nog een verlaagd punt in de vloer en tank kan komen.
De inhoud hoeft niet zo groot te zijn, alleen maar om voor te verwarmen.
Zomaar idee
maar wij houden de Saxo nog een tijdje......
Tim
Op deze manier kan je m makkelijk "op" de weg houden.
Als deze episode nog even doorgaat, staat de auto over een paar jaar te koop met een variant op het verhaal "altijd van een oud vrouwtje geweest..."
afgezien van het feit dat de mod deze idd naar een seperate 240TD post kan zetten,..effe dit..
ik weet niet of ik het goed doe, maar .....die 32 liter..ken net! (hoopik)
want volgens mij zet je de komma verkeert, en dan zou toevallig mijn gokje kloppen, 3,2 liter!
(0,80x0,80x0,05=0,032=3,2) enne..is het wel 0,8? want breedte ok, maar lengte haalt ie dat? 80cm?
Grz Loek
ik weet niet of ik het goed doe, maar .....die 32 liter..ken net! (hoopik)
want volgens mij zet je de komma verkeert, en dan zou toevallig mijn gokje kloppen, 3,2 liter!
(0,80x0,80x0,05=0,032=3,2) enne..is het wel 0,8? want breedte ok, maar lengte haalt ie dat? 80cm?
Grz Loek
die afmetingen zijn een gokje vanachter een computer....
Berekenen van volume doe ik als volgt:
1 m3 = 1 m x 1 m x 1 m = 10 dm x 10 dm x 10 dm = 1000 dm3 = 1000 liter
dus 8 dm x 8 dm x 0,5 dm = 32 dm3 = 32 liter
je kan ook 80 cm x 80 cm x 5 cm doen en er 3 nullen afhalen....... alweer 32 liter.....
3,2 of 32, het maakt niet uit. Een platte tank is volgens mij niets waard.
Kan ie nog beter een tankje van een liter of 10 maken op de plek van het vacuumtankje ("eierdoos") Heb je dat gestink van diesel ook niet in je cabine.
Was vast een trippel teveel gisteravond.
Maar nog wat. Die eierdoos welke jij bedoelt, zit tussen de tank, en de achterbumper?. Maar deze is officiel bedoelt voor extra's zoals bijv centrale vergrendeling..Dus als je die weghaalt....
Of zit ik weeeeeeer fout?..dan durf ik straks niet meer!
Grz Loek
Is een goeie,
Jawel hoor, de niveau regeling van de tourings is/gaan/zijn vaak kapot.
gr Ton
Klopt, ik heb de boel ook al vervangen: koperen leidingen verrot/lek, nivearegelaar kapot, olietank lek en een lekke schokdemper,kortom bijna alles op de veerbollen na.
Hij werkt nu weer perfect: je kan een enorm gewicht in je auto gooien en de niveauregeling zet de auto weer terug op de ingestelde hoogte, dus nooit een "ingezakte kont"
Dus wel Sinnefjild, ik heb de 2 stenen maar vervangen op de oprit. Ik had al zo'n vermoeden.
Tim :wink:
Bij de meeste vrouwen van tegenwoordig werkt de nivo regeling ook niet meer :D.
Groeten,
Easy rider.
Ligt m.i. toch aan de pomp of een lekke leiding.
Groet, Cp
Het moment waar ik stiekem al een tijdje op zat te wachten:
Wil ie nog starten op 100% (supermarkt)olie zonder electrische verwarming of Duratherm langgloeiers?
2 x gloeien en zonder probleem broembroem!
Wat heb ik toch een superauto!
Het moment waar ik stiekem al een tijdje op zat te wachten:
Wil ie nog starten op 100% (supermarkt)olie zonder electrische verwarming of Duratherm langgloeiers?
2 x gloeien en zonder probleem broembroem!
Wat heb ik toch een superauto!
Dat was je bericht van 29-10-2008
Hoe gaat het starten van de benz 2 maanden later bij ongeveer -5?
We hadden het eerder al over technische problemen wat kon voorkomen. Een tijdje geleden ging de discussie over oa de hoogteregeling. Ik dacht een lekje te hebben in de rechter schokbreker want deze was iets vochtig. Van een forumlid een paar schokbrekers overgekocht, bleek dat het olie te zijn uit de rechter buitenste aandrijfashoes wat rondgeslingerd werd. Hier kwam ik achter door wat gerommel aan de rechterkant. Nieuwe hoezen met vet gemonteerd, maar toch de as uiteindelijk vervangen want hij bleef lawaai maken. Volgens alle offici
Vrouwlief had moeite met gloeien en (door)starten.
Heb nu met de vorst een mengsel van 70% diesel en 30% ZBO in de tank. Dit gaat goed.
Als dit tankje leeg is tank ik gewoon 100% diesel tot de elfstedentocht geweest is.....
Dit is nu het nadeel van een 1-tank systeem.
M'n gedachten zitten al bij een 2-tank systeem met verwarmde tank (ivm APO). Ik heb 3 jaar met een 2-tank systeem gereden (onverwarmde tank) wat erg goed beviel en waarmee je dus (op het starten en opwarmen na) altijd 100% kan rijden.
Onlangs heb ik een ELSBETT Düsensatz / nozzle set laten monteren door PPO-systems. Toen bleek dat de oude verstuiverset roestig/drappig was aan de binnenkant.
Dit komt waarschijnlijk door vocht in de brandstof. Ik heb een aantal keren de zgn panproef gedaan en daaruit bleek dat er geen vocht in mijn GPO zit.
Kan het condensvorming in de tank zijn na een langere rit? Ik heb geen kortgesloten retour.
Niek
Is het niet een gevalletje van dit?
Wordt besproken in <a rel="nofollow" target="_blank" href="http://www.ppo.nu/forum/f59/waarom-kgr-over-het-filter-moet-beelden-spreken-voor-zich-2901/"> dit draadje :confused:
Is het niet een gevalletje van dit?
QUOTE]
Misschien wel. Mijn ervaring heeft mij geleerd overal van af te blijven zolang het nog werkt.
Ik ben door mijn gefilterde GPO heen en het is nu te koud om te filteren.
(vorige week 200 liter weggegestookt in retourtje Italie)
Dus ik spoel van nu mijn pomp weer schoon met diesel en de ww er tussenuitgehaald zodat ik geen warme (condenserende) tank meer krijg. Ik zal binnenkort een KGR maken.
Ik dacht dat het gloeisysteem het niet meer deed. Vandaag alle doorgemeten maar er is niets mis mee. Gloeikaarsen doen het prima en ook het nagloeien is geen probleem. Ik heb wel eens kapotte gloeikaarsen gehad en daar leek het nml op. Helaas niet waar dus.
Mijn monteur voor de grote/lastige klussen vermoedt een brandstof probleem. Hij denkt dat de dieselpomp niet goed meer werkt: onvoldoende drukopbouw
Heb daarnet diesel getankt. Kijken hoe het starten morgen op diesel gaat ipv 100 % GP0......
Niek
Of domweg een slecht filter....of een andere verstopping
Tim
Hoe leeg was je tank :confused: :p
Herman
300SD
250D
Auto startte direct maar sloeg daarna ook weer af. toen weer starten en 4 seconden
onregelmatig draaien, daarna goed.
Misschien nog niet goed gespoeld want tankstation is hier maar 400 meter vandaan.
Vandaag 20 km gereden dus morgen nog een keertje proberen...
Omdat de gloeiers het goed doen, denk ik nu aan een luchtlek. Kan alleen niets ontdekken of zien. heeft mischien ook met onderdruk te maken. De doorzichtige leidingen zijn ook allemaal gevuld met brandstof.
Wie denkt met me mee?
Hoeveel kilometer hebben je verstuivers weg?
Als je lucht in je systeem hebt, zet een doorzichtig stukje slang of een filtertje op je retour, dan kun je de bubbels goed zien. Al eerder gemeld, dat ik denk, dat verstuivers niet fris meer zijn. Met die bak van jou moet je op pure koude GPO kunnen starten.
Niek
ER en Niek: Verstuivers (elsbett) ongeveer 25.000 km "oud"
ER: Starten gaat goed als ie warm is. Maar....... Hij start ook goed als ie niet warm is maar wel al heel even ( zeg 5 seconden) gedraaid heeft.
Raaf: -Heb geen kgr
Enige aanpassing is het elsbett naalden-setje en een koelwater-ww.
De aanvoer EN retourslang van de pomp zijn doorzichtig en hebben geen lucht.
De retourslangen na de verstuivers zijn niet doorzichtig. Als die zouden lekken dan komt er, als de motor in betrieb is, naar mijn idee wel olie uit ivm lichte overdruk op de retour
Als het een luchtprobleem is zal het in de aanvoer moeten zitten en niet in de retour, toch?
Menno bedankt!
Het gaat dus alleen om de eerste koude start. Kennelijk krijgt de cinlinder dan te weinig brandstof. Probeer eens de Raaf oplossing, maar dan in de aanvoerleiding: terugslagklepje erin. Weet je zeker dat je leiding niet leegloopt.
Niek
terugslagklepje erin. Weet je zeker dat je leiding niet leegloopt.
Niek
Prima pleister Niek maat mijn auto heeft al 310.000 km/ 27 jaar geen terugslagklep hoeven gebruiken.....
Met mijn boerenverstandlogica ga ik nu eerst de aanvoerslangen systematisch checken. Morgen de hand opvoerpomp afkoppelen.De lekt nml een klein een heel klein beetje.... overmorgen een nieuwe post.
Mijn boer'nverstand zegt dat een eventueel lek in de retourleidingen niets met luchtbellen of drukopbouw in de pomp/verstuivers te maken heeft. "Allemaal na het proces" zeg maar..
Ik heb ze wel gecontreoleerd ( 2 jaar geleden allemaal vervangen) maar kon visueel niets ontdekken.
Logisch ook want ze zijn rechtstreeks verbonden met de retour. Als er ergens een klein lekje is in aanvoer of retour, trekt alles terug naar de tank en moet je lang gaan starten als de auto weer een tijdje stilstaat...
Ik heb hetzelfde gehad met de Xsara. Weken naar gezocht, een terugslagklepje in aanvoer
Sterker nog, ik merkte dat mijn verstuiver kelken vol gingen staan met olie, en dat is best lastig schoon te maken. Gebruik voor de Benz aleen de originele leiding, die past het beste.
grtz,
Ingmar
Ze hebben ook een aparte maat.
Herman
300SD
250D