Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

Mercedes 240 TD

SinnefjildSinnefjild PPO Addict
edited November 2010 in Mercedes
Sinds een paar maanden rijd ik in de mooiste auto die er bestaat: een W123 Kombi

Ondertussen mijn 4-e veggie-car in 3 jaar. De bedoeling is dat deze auto mij minstens 8 jaar of 250.000 km zal vervoeren.

image

Ik heb nu 8000 km gereden en het enige wat ik gedaan heb is het plaatsen van een warmtewisselaar(tje) in de volgorde: tank-groffilter-ww-fijnfilter-IP

image

Ik rij 100 % plantaardig (ZBO en soja).
(koud)start gaat geweldig. Geen enkel hikje of schok of roet.
Ben benieuwd wat het in de winter gaat doen...
«1

Comments

• RaafRaaf Modding Member
    edited July 2008
    Proficiat, mooie bak Sinnefjild !
  • knutselsmurfknutselsmurf PPO Burner
    edited July 2008
    Ziet er gaaf uit.
    Heb zelf het idee om met een 2 tank systeem te gaan werken, zeker in de winter beter voor de pomp heb ik gelezen.
    Eerst nog ff bekijken hoe de 2e tank in te bouwen in de uitsparingen van de kofferbak.
  • Tim Livin' and Breathin' PPO
    edited July 2008
    Ha,

Net nog gezien :mrgreen:, nice, en mooie kleur ook.

Beetje jaloers, maar wij houden de Saxo nog een tijdje. Komt tijd komt de combi ;)

Tim
  • SinnefjildSinnefjild PPO Addict
    edited July 2008
    Als er een auto geschikt is om te 1-tanken is het wel wel een mercedes met een lijnpomp..... Volgens de kenners vreten die alles....

Om het goed te doen voor koudere omstandigheden plaats je naast een warmtewisselaar ook langgloeiers, electrische filterverwarming(slaat af bij 65 graden) en pas je de verstuiverdruk aan met +15%

Een 2-tank systeem kan natuurlijk helmaal geen kwaad maar waar laat je de tweede tank in je station? De beste optie lijkt me dan een tank op maat maken op de plaats van het reservewiel.
    edited July 2008
    Zat te denken om de 2e tank onder de deksel in de vloer te bouwen, een beetje stevig plaat te gebruiken, daardoor de verstevegingslatjes onder de deksel weg te kunnen laten, die tank voor dino en dan de std tank, waar meer inhoud in zit, voor ......... ( zien wat er dan geschikt aangeboden wordt).
    edited July 2008
    [QUOTE=knutselsmurf;37878]Zat te denken om de 2e tank onder de deksel in de vloer te bouwen,

Dat wordt dan een platte tank van ongeveer 80 x 80 x 5cm. = 32 liter
    Moet je er flink veel klotschotjes inzetten om geen lucht te trekken in de bochten....
    Laat staan dat de auto wat scheef staat bij een half gevulde tank...
  • loekieloekie PPO Burner
    edited July 2008
    Hey Knutselsmurf...

Zo te lezen, echt een knutselsmurf!;)

want die ruimte die jij bedoelt, als ik mij niet vergis, is waar soms het kofferzitbankje/kinderbankje in wegklapt, oftewel een diepte van pakweg 7cm?.dat zou dus een heeeeeel platte tank worden met..3liter totale inhoud wellicht?
    Zou achter het klepje waar het ehbo doosje zit niet meer plek zijn?..
    of..wat ook veel mensen tegenwoordig doen, Goede banden, en alleen een spuitbus noodrepair ipv reserve wiel???
    Zelf heb ik voor mijn standkachel een grasmachinetankje (5 litr) tegen de zijwand gemonteert.

grz Loek
    edited July 2008
    Volgens mij is het achterste vak in de kofferbodem lager dan de voorste en wil daar dan de aanzuigbuis inzetten.
    Ik dacht gezien te hebben dat daar wat ruimte onder de vloer over is zodat er nog een verlaagd punt in de vloer en tank kan komen.
    De inhoud hoeft niet zo groot te zijn, alleen maar om voor te verwarmen.
    Zomaar idee
    edited July 2008
    @Knutselsmurf: Start, net als ik, je eigen 240TD-topic, dan kunnen we elkaar volgen.
    edited July 2008
    [QUOTE=Tim;37872]Ha,

maar wij houden de Saxo nog een tijdje......

Tim

Op deze manier kan je m makkelijk "op" de weg houden.
    Als deze episode nog even doorgaat, staat de auto over een paar jaar te koop met een variant op het verhaal "altijd van een oud vrouwtje geweest..."
    edited July 2008
    hey sinne...
    afgezien van het feit dat de mod deze idd naar een seperate 240TD post kan zetten,..effe dit..

ik weet niet of ik het goed doe, maar .....die 32 liter..ken net! (hoopik)
    want volgens mij zet je de komma verkeert, en dan zou toevallig mijn gokje kloppen, 3,2 liter!
    (0,80x0,80x0,05=0,032=3,2) enne..is het wel 0,8? want breedte ok, maar lengte haalt ie dat? 80cm?

Grz Loek
    edited July 2008
    [QUOTE=loekie;37886]

ik weet niet of ik het goed doe, maar .....die 32 liter..ken net! (hoopik)
    want volgens mij zet je de komma verkeert, en dan zou toevallig mijn gokje kloppen, 3,2 liter!
    (0,80x0,80x0,05=0,032=3,2) enne..is het wel 0,8? want breedte ok, maar lengte haalt ie dat? 80cm?

Grz Loek

die afmetingen zijn een gokje vanachter een computer....

Berekenen van volume doe ik als volgt:
    1 m3 = 1 m x 1 m x 1 m = 10 dm x 10 dm x 10 dm = 1000 dm3 = 1000 liter

dus 8 dm x 8 dm x 0,5 dm = 32 dm3 = 32 liter

je kan ook 80 cm x 80 cm x 5 cm doen en er 3 nullen afhalen....... alweer 32 liter.....

3,2 of 32, het maakt niet uit. Een platte tank is volgens mij niets waard.

Kan ie nog beter een tankje van een liter of 10 maken op de plek van het vacuumtankje ("eierdoos") Heb je dat gestink van diesel ook niet in je cabine.
    edited July 2008
    achjeee..maar ja rekenen was nooooooit mijn sterkste punt!..maar je hebt gelijk.
    Was vast een trippel teveel gisteravond.

Maar nog wat. Die eierdoos welke jij bedoelt, zit tussen de tank, en de achterbumper?. Maar deze is officiel bedoelt voor extra's zoals bijv centrale vergrendeling..Dus als je die weghaalt....

Of zit ik weeeeeeer fout?..dan durf ik straks niet meer!

Grz Loek
    edited July 2008
    Ja precies, dat vacuumtankje/eierdoos. Die kan je ook wel ergens anders kwijt, bijvoorbeeld waar de verbandtrommel zit of, als het moet, in de motorruimte. Een kwestie van de geel/zwarte slang verleggen/vervangen.
    edited July 2008
    OK!!!
    Is een goeie,
    edited July 2008
    Alleen koplampverstelling, voor de rest niets wat kapot kan gaan. Er zit bij mijn MB ook niets gemonteerd in de achterste bak in de koffervloer, dus kan die vloer er uit. :D Heb even gemeten onder de vloer, bij de tank een diepte van 20 cm, bij de achterbumper 12 dus gemiddeld 16 (met een laag punt voor aanzuigbuis), L x B zo'n 60 cm bij 16 cm en eventueel boven de vloer een cm of 7 hoog tot op niveau van de vloermat. De vulhals via het kastje aan de rechterkant naar boven, 2e tankklep achter de eerste, buiten de auto tanken en voldoende inhoud in de tank. Het idee van de tank door de vloer komt van een A- commedore GS ( 2 dubbele zenith carburateurs) die ik gehad heb. Daar zat de tank gedeeltelijk onder en de rest boven de koffervloer (moest bij deze zuiper groter zijn dan bij de Rekord). Of dit alles te realiseren is ......:roll:........ de tijd zal het leren.
  • suzukisuzuki Livin' and Breathin' PPO
    edited July 2008
    [QUOTE=knutselsmurf;37937]Alleen koplampverstelling, voor de rest niets wat kapot kan gaan.

Jawel hoor, de niveau regeling van de tourings is/gaan/zijn vaak kapot.

gr Ton
    edited July 2008
    [QUOTE=suzuki;38039]Jawel hoor, de niveau regeling van de tourings is/gaan/zijn vaak kapot.

Klopt, ik heb de boel ook al vervangen: koperen leidingen verrot/lek, nivearegelaar kapot, olietank lek en een lekke schokdemper,kortom bijna alles op de veerbollen na.
    Hij werkt nu weer perfect: je kan een enorm gewicht in je auto gooien en de niveauregeling zet de auto weer terug op de ingestelde hoogte, dus nooit een "ingezakte kont"
    edited July 2008
    Ha,

Dus wel Sinnefjild, ik heb de 2 stenen maar vervangen op de oprit. Ik had al zo'n vermoeden.

Tim :wink:
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited July 2008
    [QUOTE=Sinnefjild;38043]............ dus nooit een "ingezakte kont"

Bij de meeste vrouwen van tegenwoordig werkt de nivo regeling ook niet meer :D.

Groeten,

Easy rider.
  • Chicken PowerChicken Power Banned
    edited July 2008
    ER,

Ligt m.i. toch aan de pomp of een lekke leiding.

Groet, Cp
    edited October 2008
    Vanmorgen vroor het en er moest gekrabt worden.

Het moment waar ik stiekem al een tijdje op zat te wachten:
    Wil ie nog starten op 100% (supermarkt)olie zonder electrische verwarming of Duratherm langgloeiers?

2 x gloeien en zonder probleem broembroem!

Wat heb ik toch een superauto!
    edited December 2008
    [quote=Sinnefjild;42147]Vanmorgen vroor het en er moest gekrabt worden.

Het moment waar ik stiekem al een tijdje op zat te wachten:
    Wil ie nog starten op 100% (supermarkt)olie zonder electrische verwarming of Duratherm langgloeiers?

2 x gloeien en zonder probleem broembroem!

Wat heb ik toch een superauto!

Dat was je bericht van 29-10-2008
    Hoe gaat het starten van de benz 2 maanden later bij ongeveer -5?

We hadden het eerder al over technische problemen wat kon voorkomen. Een tijdje geleden ging de discussie over oa de hoogteregeling. Ik dacht een lekje te hebben in de rechter schokbreker want deze was iets vochtig. Van een forumlid een paar schokbrekers overgekocht, bleek dat het olie te zijn uit de rechter buitenste aandrijfashoes wat rondgeslingerd werd. Hier kwam ik achter door wat gerommel aan de rechterkant. Nieuwe hoezen met vet gemonteerd, maar toch de as uiteindelijk vervangen want hij bleef lawaai maken. Volgens alle offici
    edited December 2008
    [QUOTE=knutselsmurf;44693]Hoe gaat het starten van de benz 2 maanden later bij ongeveer -5?

Vrouwlief had moeite met gloeien en (door)starten.
    Heb nu met de vorst een mengsel van 70% diesel en 30% ZBO in de tank. Dit gaat goed.
    Als dit tankje leeg is tank ik gewoon 100% diesel tot de elfstedentocht geweest is.....

Dit is nu het nadeel van een 1-tank systeem.
    M'n gedachten zitten al bij een 2-tank systeem met verwarmde tank (ivm APO). Ik heb 3 jaar met een 2-tank systeem gereden (onverwarmde tank) wat erg goed beviel en waarmee je dus (op het starten en opwarmen na) altijd 100% kan rijden.
    edited October 2009
    Ik ben ondertussen 40.000 km verder met m'n patatbak waarvan 20.000 km GPO.

Onlangs heb ik een ELSBETT Düsensatz / nozzle set laten monteren door PPO-systems. Toen bleek dat de oude verstuiverset roestig/drappig was aan de binnenkant.

Dit komt waarschijnlijk door vocht in de brandstof. Ik heb een aantal keren de zgn panproef gedaan en daaruit bleek dat er geen vocht in mijn GPO zit.

Kan het condensvorming in de tank zijn na een langere rit? Ik heb geen kortgesloten retour.
  • NiekNiek Super Moderator
    edited October 2009
    Ja dat kan en ook: roestige tank. Zet er een KGR in !!
    Niek
  • CarloCarlo Livin' and Breathin' PPO
    edited October 2009
    Roestig/drappig:???:
    Is het niet een gevalletje van dit?
    image<--klik op die
    Wordt besproken in <a rel="nofollow" target="_blank" href="http://www.ppo.nu/forum/f59/waarom-kgr-over-het-filter-moet-beelden-spreken-voor-zich-2901/"> dit draadje :confused:
    edited October 2009
    [QUOTE=Carlo;51974]Roestig/drappig:???:
    Is het niet een gevalletje van dit?
    QUOTE]

Misschien wel. Mijn ervaring heeft mij geleerd overal van af te blijven zolang het nog werkt.
    Ik ben door mijn gefilterde GPO heen en het is nu te koud om te filteren.
    (vorige week 200 liter weggegestookt in retourtje Italie)
    Dus ik spoel van nu mijn pomp weer schoon met diesel en de ww er tussenuitgehaald zodat ik geen warme (condenserende) tank meer krijg. Ik zal binnenkort een KGR maken.
    edited September 2010
    Sinds vorige week is de Benz lastig te starten met koude motor. Springt aan na 10-15 seconden en heeft de eerste 20 seconden moeite netjes te lopen/ kracht te geven met wegrijden. Daarna is er niets aan de hand en rijdt de auto zoals gewoonlijk. Het probleem is plotseling ontstaan....

Ik dacht dat het gloeisysteem het niet meer deed. Vandaag alle doorgemeten maar er is niets mis mee. Gloeikaarsen doen het prima en ook het nagloeien is geen probleem. Ik heb wel eens kapotte gloeikaarsen gehad en daar leek het nml op. Helaas niet waar dus.

Mijn monteur voor de grote/lastige klussen vermoedt een brandstof probleem. Hij denkt dat de dieselpomp niet goed meer werkt: onvoldoende drukopbouw

Heb daarnet diesel getankt. Kijken hoe het starten morgen op diesel gaat ipv 100 % GP0......
    edited September 2010
    Als je auto warm is en hij loopt dan prima, dan heb je geen pomp probleem, lijkt eerder op een pisser.
    Niek
    edited September 2010
    Sinnefljild,

Of domweg een slecht filter....of een andere verstopping

Tim
  • penapena Livin' and Breathin' PPO
    edited September 2010
    Hoi Sin,

Hoe leeg was je tank :confused: :p

Herman
    300SD
    250D
    edited September 2010
    Vanmorgen ging het starten op ongeveer 70% diesel een stuk beter maar nog niet als vanouds.

Auto startte direct maar sloeg daarna ook weer af. toen weer starten en 4 seconden
    onregelmatig draaien, daarna goed.

Misschien nog niet goed gespoeld want tankstation is hier maar 400 meter vandaan.
    Vandaag 20 km gereden dus morgen nog een keertje proberen...
    edited September 2010
    Starten gaat nog steeds k*t. Maakt niet uit of het Dino of GPO is.
    Omdat de gloeiers het goed doen, denk ik nu aan een luchtlek. Kan alleen niets ontdekken of zien. heeft mischien ook met onderdruk te maken. De doorzichtige leidingen zijn ook allemaal gevuld met brandstof.
    Wie denkt met me mee?
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited September 2010
    En hoe start hij als hij warm is?

Hoeveel kilometer hebben je verstuivers weg?
    edited September 2010
    @Sinne,
    Als je lucht in je systeem hebt, zet een doorzichtig stukje slang of een filtertje op je retour, dan kun je de bubbels goed zien. Al eerder gemeld, dat ik denk, dat verstuivers niet fris meer zijn. Met die bak van jou moet je op pure koude GPO kunnen starten.
    Niek
    edited September 2010
    Je zal toch echt ergens een lek hebben, of, heb je die KGR al ge
    edited September 2010
    Dank allen,

ER en Niek: Verstuivers (elsbett) ongeveer 25.000 km "oud"
    ER: Starten gaat goed als ie warm is. Maar....... Hij start ook goed als ie niet warm is maar wel al heel even ( zeg 5 seconden) gedraaid heeft.
    Raaf: -Heb geen kgr

Enige aanpassing is het elsbett naalden-setje en een koelwater-ww.
    De aanvoer EN retourslang van de pomp zijn doorzichtig en hebben geen lucht.
    De retourslangen na de verstuivers zijn niet doorzichtig. Als die zouden lekken dan komt er, als de motor in betrieb is, naar mijn idee wel olie uit ivm lichte overdruk op de retour

Als het een luchtprobleem is zal het in de aanvoer moeten zitten en niet in de retour, toch?
  • mennomenno Webmaster
    edited September 2010
    @Sinnefjild: ik heb de dubbelpost helemaal verwijderd en volgens mij lukt het posten ook weer?
    edited September 2010
    [QUOTE=menno;58005]@Sinnefjild: ik heb de dubbelpost helemaal verwijderd en volgens mij lukt het posten ook weer?

Menno bedankt!
    edited September 2010
    OK Sinni,
    Het gaat dus alleen om de eerste koude start. Kennelijk krijgt de cinlinder dan te weinig brandstof. Probeer eens de Raaf oplossing, maar dan in de aanvoerleiding: terugslagklepje erin. Weet je zeker dat je leiding niet leegloopt.
    Niek
    edited September 2010
    [QUOTE=Niek;58019]OK Sinni,
    terugslagklepje erin. Weet je zeker dat je leiding niet leegloopt.
    Niek

Prima pleister Niek maat mijn auto heeft al 310.000 km/ 27 jaar geen terugslagklep hoeven gebruiken.....
    Met mijn boerenverstandlogica ga ik nu eerst de aanvoerslangen systematisch checken. Morgen de hand opvoerpomp afkoppelen.De lekt nml een klein een heel klein beetje.... overmorgen een nieuwe post.
  • pieterbell0001pieterbell0001 PPO Addict
    edited October 2010
    rij met mijn hiace al 6 jaar (275dkm) zo. wel 80/85 gpo en 15/20 procent dino, maar denk dat ie het 100procent ook wel zal doen ,... zeker in de zomer.
    edited October 2010
    Ik heb de flexibele aanvoerleidingen vervangen. Probleem is nog niet verholpen. Leidingen trekken ook geen lucht. Ik zal verder moeten zoeken....
  • ericzwiepericzwiep Livin' and Breathin' PPO
    edited October 2010
    misschien al opgemerkt, is dit niet een gevalletje van retourverstuiverleidingen (tussen verstuivers) vervangen?
    edited October 2010
    [QUOTE=ericzwiep;58088]is dit niet een gevalletje van retourverstuiverleidingen (tussen verstuivers) vervangen?

Mijn boer'nverstand zegt dat een eventueel lek in de retourleidingen niets met luchtbellen of drukopbouw in de pomp/verstuivers te maken heeft. "Allemaal na het proces" zeg maar..

Ik heb ze wel gecontreoleerd ( 2 jaar geleden allemaal vervangen) maar kon visueel niets ontdekken.
    edited October 2010
    Dat is NIET waar dat de retourleidinkjes op je verstuivers geen invloed hebben, als de boel daar niet dicht is dan kan er lucht inkomen en zakt de brandstof weg uit je IP
  • soapwatersoapwater Livin' and Breathin' PPO
    edited October 2010
    [QUOTE=Raaf;58096]Dat is NIET waar dat de retourleidinkjes op je verstuivers geen invloed hebben, als de boel daar niet dicht is dan kan er lucht inkomen en zakt de brandstof weg uit je IP

Logisch ook want ze zijn rechtstreeks verbonden met de retour. Als er ergens een klein lekje is in aanvoer of retour, trekt alles terug naar de tank en moet je lang gaan starten als de auto weer een tijdje stilstaat...
    Ik heb hetzelfde gehad met de Xsara. Weken naar gezocht, een terugslagklepje in aanvoer
  • ingmaringmar Livin' and Breathin' PPO
    edited October 2010
    [QUOTE=Raaf;58096]Dat is NIET waar dat de retourleidinkjes op je verstuivers geen invloed hebben, als de boel daar niet dicht is dan kan er lucht inkomen en zakt de brandstof weg uit je IP

Sterker nog, ik merkte dat mijn verstuiver kelken vol gingen staan met olie, en dat is best lastig schoon te maken. Gebruik voor de Benz aleen de originele leiding, die past het beste.

grtz,
    Ingmar
  • penapena Livin' and Breathin' PPO
    edited October 2010
    [QUOTE=ingmar;58102]Gebruik voor de Benz aleen de originele leiding, die past het beste.

Ze hebben ook een aparte maat.

Herman
    300SD
    250D
Sign In or Register to comment.