Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

Wat gedaan met het vet?

soapwatersoapwater Livin' and Breathin' PPO
edited July 2008 in Filteren van GPO
Ik heb een lading WVO gekregen (en plan er nog meer tr gaan halen). Het nadeel is dat er zo'n 50% dikke drab in de vaatjes zit. Valt daar nog olie uit te halen en kan ik het best mee in de filter flikkeren of beter zo laten? En wat doe ik ermee? Composteren, is dat een optie? Smul wou het wel om er biodiesel van te maken maar ik denk niet dat ik zoveel smurrie kan stockeren tot de volgende meeting.

Grtz

Comments

• ingmaringmar Livin' and Breathin' PPO
    edited July 2008
    Soap...hoeft ook niet...als je het gewoon stockeert in de vaatjes die jouw vader na zijn verlof kan meenemen, dan zorg ik wel voor het "internationaal transport" als ik na mijn verlof in aug de vaatjes bij je kom ophalen. Desalniettemin komt Smul wellicht ook nog wel een keer bij je in de buurt ......

Groet,
    Ingmar
  • smulsmul Livin' and Breathin' PPO
    edited July 2008
    Soepie,

Als je even je telnr en adres naar mij PBt, dan kan ik even kijken of het een keertje bij me op de route ligt. Ook Ingmar komt er in de buurt, dus sla het nog maar effe op.
    edited July 2008
    Smul/Soap,

Voor jou als globetrotter woont Jan "relatief" om de hoek bij ookjan, t'is maar welke aanvliegroute je kiest en wat je gewend bent.

Ik zal waarschijnlijk pas 4e week augustus in staat zijn om bij Soap langs te gaan. Maar als een gedeelte van de vaatjes gevuld zijn, blijft het ook beter staan in de aanhanger.....
    Ik kan er ongeveer 15 denk ik zo tegelijk mee nemen, zo'n max 1600 Kg.

Groet,
    Ingmar
  • CarloCarlo Livin' and Breathin' PPO
    edited July 2008
    @Soapy; Yeah, daar zit ik ook mee. Ik sla alles op tot ik er zelf biodiesel van maak of anders geef ik het aan CP.
    Je kunt natuurlijk laten bezinken en de vloeibare olie er van af slurpen.
  • NiekNiek Super Moderator
    edited July 2008
    Je kan het ook gewoon afvoeren naar de vetverwerker.
  • smulsmul Livin' and Breathin' PPO
    edited July 2008
    Ik vind dat dat alleen een mogelijkheid is wanneer er geen olie van boer Peter is meegemengd. Een deel van het ingezamelde vet bij de vetverwerker wordt gebruikt in de voedingsindustrie. Wanneer er (ook voor het filterproces) olie van boer Peter is meegemengd, blijven hier resten van achter in het harde vet.

Ik ben een groot voorstander dat iedereen die "vermengde olie/vet met minerale brandstoffen" niet inleverd bij de vetboer

Het recept voor biodiesel is bekend hier op het forum. Maak er zelf biodiesel van zou ik zeggen. Indien je dat niet wilt of kunt, geef dat bij mij aan en we regelen onderling wel wat.
  • Tim Livin' and Breathin' PPO
    edited July 2008
    :wink:

Binnenkort ook een verzamelpunt boven de rivieren!

Tim
    edited July 2008
    [Balletje opgooi mode aan]

Ik zou wel eens een clinic/workshop bijwonen omtrent het maken van Bio-diesel, wie kan er iets voor organiseren ?? Wie heeft er belangstelling voor ???
    Als er toch meerdere mensen belangstelling voor hebben zouden we ook kunnen denken aan gezamelijk inkopen van de spullen en materialen, goede gelegenheid voor de kick-off van de vereniging ???

[/Balletje opgooi mode uit]

Groet,
    Ingmar
  • wodanwodan Super Moderator
    edited July 2008
    Mischien ziet CP dat wel zitten, hij heeft de ervaring en de uitrusting 'denk' ik :)
  • FaceFace PPO Burner
    edited July 2008
    Een 'werkbezoek' aan CP Industries lijkt me erg informatief idd..!
    edited July 2008
    Werkbezoek te vrijblijvend...nee zelf vette handen dat bedoel ik dus...

Groet,
    Ingmar
    edited July 2008
    Ingmar,

Dat kan goed. Als iedereen een petfles, rubber handschoenen en veiligheidsbril meeneemt zijn we al een heel eind. Opwarmen kan wel in een tobje warm water.

Misschien ook leuk, iedereen neemt een liter eigen gebruikt frituurvet mee. Ik heb alleen geen frituur.....

Tim
    edited July 2008
    @Smul,
    Volgens mijn informatie is het verboden om afgewerkte olie/vet te gebruiken in de voedingsindustrie. Het mag sinds geruime tijd al niet meer gebruikt worden als veevoer. Ook export naar andere landen tbv veevoer is uit de boze/verboden.
    Ben dus benieuwd naar welke voedingsindustrieen afgewerkte olie gaat.
    Niek
    edited July 2008
    [QUOTE=Tim;37935]Ingmar,

Dat kan goed. Als iedereen een petfles, rubber handschoenen en veiligheidsbril meeneemt zijn we al een heel eind. Opwarmen kan wel in een tobje warm water.

Misschien ook leuk, iedereen neemt een liter eigen gebruikt frituurvet mee. Ik heb alleen geen frituur.....

Tim
    Hoor ik daar een uitnodiging om Up North te komen......? :wink:
    Lijkt me ook wel een keertje leuk...daar zijn we nog nooit geweest. Ik kan ook aanbieden om bij mij deze workshop te houden, maar het noorden lijkt me ook leuk. Als we het bv. in September doen dan heb ik als het goed is wat "vastere meuk" Soap opgehaald.

Groet,
    Ingmar
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited July 2008
    [QUOTE=soapwater;37804]......... Het nadeel is dat er zo'n 50% dikke drab in de vaatjes zit. Valt daar nog olie uit te halen en kan ik het best mee in de filter flikkeren of beter zo laten? En wat doe ik ermee? ........

Je kan die dikke drap ook mengen met zaagsel en in PVC buis stampen en laten stollen. Vervolgens druk je de "worst" uit de pijp en snij je er plakken van. Die plakken kan je weer in je kachel opstoken, als je die hebt dan.

Groeten,

Easy rider.
  • Chicken PowerChicken Power Banned
    edited July 2008
    [QUOTE=Niek;37945]@Smul,
    Volgens mijn informatie is het verboden om afgewerkte olie/vet te gebruiken in de voedingsindustrie.

Het mag sinds geruime tijd al niet meer gebruikt worden als veevoer. Ook export naar andere landen tbv veevoer is uit de boze/verboden.

Ben dus benieuwd naar welke voedingsindustrieen afgewerkte olie gaat.
    Niek

Niek,

Even als eerste reactie een antwoord, en gelieve dat door een bril te zien van iemand die daar zijn ambacht in bedrijft en daar zijn brood eerlijk in wil verdienen. Derhalve heb ik in de laatste jaren als gevolg van allerlei schandalen in de vlees- en voedingssector een aardige rekening door gepruts van anderen kunnen betalen.

Afgewerkte olie of vet uit de snack- en voedingsindustrie mocht nooit al hergebruikt worden voor levensmiddelentoepassing, niks nieuws. Waardes en specs zijn door de tijden wel aangepast, dat wel.

Wel voor de toepassing in dierenvoeders.

Wat na de BSE crisis wel Europees breed ingevoerd werd, is het verbod op het directe hergebruik van (bewerkte)slachtresten, zoals vetten, eiwitten (kans op prionenoverdracht, Creutzveld- Jacob), darmen, beender- en verenmeel e.d.

Dergelijke zaken worden nu door de destructor (monopolist Rendac, eigendom van de ZLTO)opgewerkt tot groene biobrandstof.

Echter, de vetten van de chinees, snackbar of wat dan ook, worden geacht uitsluitend voor menselijke consumptie aangewend te zijn.

De wetgever gaat er dus niet van uit, en de vetboer ook niet, dat daar ook maar enige vorm van een petroleumderivaat aan in zou kunnen zitten...

Gelukkig heeft de diervoedings industrie een GMP protocol ( Good Manufacturing Practices) afgesproken waarbij er nu een ingangscontrolle plaatsvindt op hun grondstoffen. Zo is ook de dioxine ellende boven water gekomen. Ik denk dat het terugleveren van dergelijke prut een grotere vervuiling levert, dan een liter smeerolie in een drinkwaterwingebied.

Het een en ander heeft wel tot gevolg dat goederenstromen nu breed gemonitord worden. Bonnetjes moeten kloppen. Het is dus niet vreemd dat er uit de inzamelingswereld momenteel weinig te scoren valt.

Zit het eenmaal daarin, blijkt nu toch wel helder, dan krijg je het er niet meer uit. En dat is nergens voor nodig.

Dus: > Niks meer afgewerkt, niks meer *PO; uitsluitend GPO! En, voordat ze het in Den Haag ondanks de mooie verhalen nou ook is echt snappen, definitief boer Peter bijzetten in het openluchtmuseum in de gallerij der heftige misinterpretaties.

Zoals genoegzaam bekend ga ik boude uitspraken niet uit de weg. Voordat we weer van dat soort idioterie van een ban krijgen. Mss was dit wel een van die aspecten daarvan... [suggestie mod uit]

Ik vindt het immoreel als filteraars zich op deze wijze zouden ontdoen van dergelijk gecontamineerde filterrestanten.

Maar het gebeurd, en nog achtelozer en nonchalanter dan dit voorbeeld.

Ik denk dat deze gemeenschap thans zo groot en rijp is, dat we het vooralsnog eens informeel (op een meeting of zo), afspreken hoe wij op een verantwoorde manier met ons restafval omgaan (dat kan heel goed en verantwoord), en hoe dit te communiceren. Ik heb een grote hekel aan achterkamertjes politiek. ;)

Dit is ook een oproep aan de 'niet' zelffilterraars; vraag je leverancier of jezelf eens af wat er met het restant gebeurd? Je hebt ook je eigen verantwoordelijkheid!

Groet, Cp
  • Chicken PowerChicken Power Banned
    edited July 2008
    Allen,

Naar het idee van een 'werkwinkel' ben dr wel voor in.

Is in de huidige opstelling niet te combineren. Potjes en pannetjeswerk op grote schaal.

OK, dat kunnen we elders ook klein doen.

XW100 proces en biodiesel is nog steeds in ontwikkeling (terugwinning methanol uit biodieselfractie schiet niet op > minder dan 0,5 liter uit 100).

Druk bezig met ontwikkeling van biodieselprocessor op grondvlak van 0,80 bij 0,60 m (Carlo's balkon).

Als tie werkt wordt het proces een stuk inzichtelijker. Eerst eens bouwen.

Groet, Cp
    edited July 2008
    CP,

Ik heb voor Carlo evt nog wel een luchtpompje en een bubbel slangetje.

Ik print de foolproof een paar keer uit en gaan met die banaan. Daarna kunnen we een beknopte hands on sessie doen, 2 stappen biodiesel maken. T-veresteren en wassen. Het gaat om het gevoel, de serieuze B100 stoker moet zich toch beter inlezen, dat gevoel moeten wij daarna over zien te brengen.

Ik heb alleen nog geen leslokaal, en alleen nog wat NaOH, de rest heb jij al opgestookt :mrgreen:

Misschien in September wel, maar dan mot je wel een stukkie rije...

Tim
    edited July 2008
    smul said:

Ik ben een groot voorstander dat iedereen die "vermengde olie/vet met minerale brandstoffen" niet inleverd bij de vetboer

Als ik CP's (en smul) post aangaande het kwijtraken van prut goed begrepen heb, heeft hij 100% gelijk dat indien je fijne olie van boer peter (of een ander petroderivaat) gebruikt bij het filteren van GPO, je de restafval NIET mag afgeven als: Frituurafval. Neen, dit is dan petrochemisch afval geworden. Het beste is in mijn ogen dit dan te verbranden maar wel met een zeer hoge verbrandingstemparuur, zodat er maar weinig vervuiling door wordt gegenereerd.

Daarom pleit ik dan ook voor om NIET te verdunnen (tenzij met iets dat biologisch veilig is, bv andere PPO) van GPO voor filtratie. Iets meer afval, minder problemen achteraf.

Just my 2 cents.
  • soapwatersoapwater Livin' and Breathin' PPO
    edited July 2008
    Helemaal mee eens!

Dat mengen met zaagsel en tot plakken snijden lijkt me ook een mooi idee. Mijn ouders hebben een houtkachel maar brandt dat mooi? Wat zijn de gevolgen voor de kachel (roetaanslag, ...) Zijn ze ook geschikt als BBQ-aanmaakblokken of zijn ze daarvoor niet ontvlambaar genoeg?

Als mijn Xsara nu eens biodino geschikt was, dan kon ik daar misschien mee aan de slag maar in het boekje staat alleen 'diesel', geen vermelding van biodiesel. Tim, hoe zit dat met de saxo eigenlijk?

Grtz
    edited July 2008
    Soapy,

De fransen zeggen 5% max of zo. Saxo heb ik eenmaal geprobeerd te tanken bij Delta oil in Leeuwarden, echter kwam er maar 13 eurocent biodiesel uit, toen deed de pomp het niet meer.

M'n zwager rijdt een 306 met Bosch, en erg vaak op biodiesel van de pomp uit duitsland. Hij heeft navraag gedaan bij z'n garagist, welke aangaf dat het vanaf een bepaalde datum geen probleem was met PSA. Ik weet niet waar die informatie vandaan komt.

Hij heeft alleen een verstopt filter gehad in het begin, daarna nooit problemen. Beest zit ook al over de 3,5ton.

Tim
    edited July 2008
    CP, Wodan,
    Dank voor de uitgebreide reactie. De vraag blijft natuurlijk: wat doet de vetverwerker met zijn prut. Als hij het gebruikt om op te werken naar biodiesel lijkt mij een restant fijne olie niet zo;n probleem. Mijn vetverwerker gebruikt de prut om er gas van te maken. Het spulletje komt dus in het geheel niet in de voedselketen.
    Ik betwijfel of er , gezien de huidige prijzen, nog wel vetprut in de voedselketen terecht komt.

Verder natuurlijk de vraag: als er in het filterproces fijne olie is gebruikt, loopt dan 100% van die fijne olie door naar het eindproduct, of blijven er resten hangen boven de filters. Ik heb in mijn proces aangenomen, dat 100 % terecht komt in het eindproduct. Alleen ben ik daar natuurlijk niet zeker van, want ik heb het nooit gemeten.

Niek
    edited July 2008
    Als daar 99.999999% van door het proces gaat en die 0.000001% komt op iemands bord terecht... je begrijp me wel.

Als je weet WAT de prutontvangende partij ermee doet is het geen probleem.
    Als je dat niet weet (bv inzameling containerpark) dan kan je dit risico niet lopen vind ik persoonlijk.

Iedereen moet zulks voor zichzelf uitmaken natuurlijk, maar gezond boerenverstand is altijd op zijn plaats, niet?

(Bij mijn weten wordt "vetprut" gebruik om er cosmetica mee te maken...;))

Dezelfde bedenking moet je ook maken als je recipienten (vaten, bidons ed) gebruikt: Wat zat er voordien in?
Sign In or Register to comment.