Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

Lucas kapot

evertevert PPO Burner
edited August 2008 in Citroën/Peugeot
helaas heeft mijn pomp het begeven , as gebroken, ruim 150000km heeft ie het volgehouden , uitzondrlijk lang als ik de verhalen mag geloven nu wordt het dus een 2e pomp in mijn wagen, en voorlopig fietsen
mod, gooi maar gelijk een slotje erop
«1

Comments

  • soapwatersoapwater Livin' and Breathin' PPO
    edited July 2008
    Ai ai, ach ja... 150.000km vind ik zo slecht nog niet. Heb je al een 2de hands pomp gevonden? Kijk hier eens: * www.reKup.net = www.reKup.be & www.reKup.nl * tweedehands auto en moto - recup onderdelen via die weg vond ik mijn injectiepomp voor de Xsara 2de hands (€200 incl verzending met 3mnd garantie). Had jij ook geen DW8 motor? Ik heb nog een Lucas pomp als je interesse zou hebben. Als het een XUD7/9 is, dan is het helemaal geen ramp, die vind je bij de vleet (uit BX/Xantia) en zijn relatief eenvoudig te monteren.
    Succes ermee!!
  • SinnefjildSinnefjild PPO Addict
    edited July 2008
    Dag Evert,

    Is dat je 405 zonder aanpassingen? Heb je 150K gereden op een mix? Hoeveel %

    Ondanks je slotje zou ik graag willen weten hoe en wat.
  • evertevert PPO Burner
    edited July 2008
    [QUOTE=soapwater;37773]Ai ai, ach ja... 150.000km vind ik zo slecht nog niet. Heb je al een 2de hands pomp gevonden? Kijk hier eens: * www.reKup.net = www.reKup.be & www.reKup.nl * tweedehands auto en moto - recup onderdelen via die weg vond ik mijn injectiepomp voor de Xsara 2de hands (€200 incl verzending met 3mnd garantie). Had jij ook geen DW8 motor? Ik heb nog een Lucas pomp als je interesse zou hebben. Als het een XUD7/9 is, dan is het helemaal geen ramp, die vind je bij de vleet (uit BX/Xantia) en zijn relatief eenvoudig te monteren.
    Succes ermee!!

    ik had al wat gezocht, en ook al een blauwtje gelopen bij de plaatselijke sloper.
    Dat van Citroen wist ik niet Hartelijk dank voor de tip!
  • evertevert PPO Burner
    edited July 2008
    [QUOTE=Sinnefjild;37801]Dag Evert,

    Is dat je 405 zonder aanpassingen? Heb je 150K gereden op een mix? Hoeveel %

    Ondanks je slotje zou ik graag willen weten hoe en wat.

    Ah laat dat slotje nog maar even zitten
    het betreft een 406 reed zonder aanpassingen `s winters 30-50% zomers 65 tot 90% afh vanhet weer (de temperatuur)
    dus je ziet, de pomp kreeg het aardig voor z`n kiezen :-)
    op de snelweg begaf het het , tijdens het uitrollen op de afrit, was gelukkig bijna thuis.
    laatste eindje laten slepen, en nu sleutelen
  • mennomenno Webmaster
    edited July 2008
    wel een slotje, geen slotje, wel een slotje, geen slotje, w... laat maar, ik laat 'm open :p
  • Tim Livin' and Breathin' PPO
    edited July 2008
    Menno,

    Proef ik daar wat dikke buiken irritatie? Het komt allemaal goed hoor, gewoon rustig blijven, dat werkt het beste.

    Tim
  • evertevert PPO Burner
    edited July 2008
    zo dik ken ik menno niet
    verder een andere pomp op de kop getikt die gaat er vanavond in, en misschien wordt ie ook nog vanavond "op tijd" gezet als de beun tijd heeft, en gelijk 5 graden vroeger
  • soapwatersoapwater Livin' and Breathin' PPO
    edited July 2008
    [quote=evert;37922]zo dik ken ik menno niet
    verder een andere pomp op de kop getikt die gaat er vanavond in, en misschien wordt ie ook nog vanavond "op tijd" gezet als de beun tijd heeft, en gelijk 5 graden vroeger

    Mooi zo, toch een BOSCH mag ik hopen... Veel succes (en plezier) ermee.
    Is 5 graden niet wat veel? (1/72 omwenteling)...
  • evertevert PPO Burner
    edited July 2008
    ja dat klopt 5 was te veel, we maken er 2 of 3 van
  • evertevert PPO Burner
    edited July 2008
    `t is een drama geworden, pomp verwisselen was geen probleen , maar de startblokkering gooit het roet in het eten, wage staat nu pij een peugeot dealer, maar die weet het ook niet meer , blokkering opheffen wil niet , omzeilen lukt ook niet, nu proberen we het zo met het overzetten van de oude blokkering, en daarvoor moeten zowel de oude als de "nieuwe'pomp flink gesloopt worden, alles zit achter een soort harnas
    BALEN!!
  • soapwatersoapwater Livin' and Breathin' PPO
    edited July 2008
    Geen enkel probleem. Gewoon wat slijp, hak en kapwerk. Wij hadden hetzelfde probleem. Bij Citro
  • evertevert PPO Burner
    edited July 2008
    [QUOTE=soapwater;38090] Gewoon wat slijp, hak en kapwerk.
    Owja, was het nu een DW8 motor die jij hebt?

    ja daar ben ik achtergekomen ,
    het is een xud9 motor
  • soapwatersoapwater Livin' and Breathin' PPO
    edited July 2008
    De pomp die ik eerst had was van een XUD9-motor en die had gewoon een 12V-stopklep. Waarschijnlijk een minder geavanceerd model ofzo... Die had ik dan beter voor je bijgehouden blijkt nu.

    Grtz
  • furyfury Livin' and Breathin' PPO
    edited July 2008
    onder het harnas zit vaak toch gewoon een 12V startklepje standaard model?...sommige hebben een blok in het harnas en onder het harnas gewoon 1 draadje naar standaard klep (oftwel zorgen dat daar gewoon 12v op komt zonder computer zooi) of andere hebben een klep met 3 draden..dan klep eruit draaien..mee naar de lokale bosch dienst ofzo en daar een vergelijkbaar model klepje (vaak maar 2 modellen..lucas of bosch) halen en erin draaien.da zijn echt de kosten niet..en dan heb je gelijk nwe klep....dan ook weer 1 draad gewoon 12v vanaf het contact(12v geschakeld op contact, maar wle op een lijn die 12v blijft geven tijdens de startpuls). idd wel wat hak en breekwerk...maar dan draait ie ook weer gewoon zonder al da stomme startonderbreek gedoe.Tis me tot nu toe altijd gelukt zonder de pomp eraf halen...maar das zeker niet makkelijk. als de pomp er makkelijk af kan..en je hebt toch de knowhow om em op tijd te zetten dan scheelt je dat wel veel werk. Ff op letten dat er geen ijzerresten in je verstuiverleidingen enzo kunnen komen. Meestal als zo'n breekboutje begint te draaien komt ie zo los....alleen om die eerste draai te geven moet je echt fors kappen , breken en slijpen. Gietijzer:S

    greetz, Hans
  • pjotterpjotter Banned
    edited July 2008
    [quote=fury;38122]idd wel wat hak en breekwerk...maar dan draait ie ook weer gewoon zonder al da stomme startonderbreek gedoe., Hans

    KREK:

    de wegenwachter moest mn golf zn dino toevoerklep ook bevrijden van zn hars.

    enigste nadeel is: moet de apk monteur en mn beun wel uitleggen hoe die start.

    voordeel: verder niemand krijgt mn VW aan de praat.
  • furyfury Livin' and Breathin' PPO
    edited July 2008
    ach met beetje sleutelwerk kun je de auto zonder startonderbreek rotzooi ook weer zo maken dat ie start zoals elke diesel moet starten... gewoon met het sleuteltje,....

    maar strax met mijn PPO installatie wil ik het wel zo maken dat het idd een auto met uitleg wordt..... alle ascessoires en ook PPO op 1 groot schakelpaneel met ca 15 ongemerkte schakelaartjes...lolz..laat meneer de autodief dan maar eens proberen de wagen te starten..met de sirenes al loeiend..:D:D:D denk dat de lol er snel af is om een oude astra F te stelen dan....

    over diefstal gesproken...gisteravond hebben ze hier ingebroken...mn corsa dieseltje gerat:(... dacht gistermiddag nog van goh corsa heeft ook bosch pomp...zal em dr eens bijzetten. maar helaas....khoop dat ze em terugvinden. Forensische dienst is net geweest. Twaren gelukkig geen pro's..veel sporen achtergelaten:D:D Duimen maar of ie terug komt. ...dus jah..je ziet ook met start blokkering stelen ze hem..dan slaan ze gewoon ruit in en stelen ze de sleutels (zoals hier het geval)

    greetz, Hans
  • evertevert PPO Burner
    edited July 2008
    wat jammer van je auto, terug zien?? dat denk ik niet die zal nu wel ergens in polen op een of andere locale automarkt staan
    en om gelijk even te antwoorden op de 12 volt klep
    die kregen ze bij de garage niet aan de praat, tja aardige lui , maar `t lijkt er meer op een school dan een werkplaats, ik zie er tenminste geen een monteur boven de 30.....
    tja ervaring komt met de jaren , die jonge gastjes kunnen geeneens meer kleppen stellen
    je vraag je af waarom ga je naar de garage als je het zelf zo goed weet?, nou van electronica weet ik geen ZAK
  • neronero Livin' and Breathin' PPO
    edited July 2008
    daarom ben je best bij een reviesiebedrijf voor zoiets.
    Wij doen niks anders. En vele garages brengen hun auto's met deze problemen naar ons (en andere revisies natuurlijk). Meestal weet de klant dit niet.

    ELke transponder zorgt vroeg of laat voor problemen.
    Dus inderdaad eruithalen en gewoon de stopklep aansturen via sleutelcontact.
    Lucas is ofwel 1 X 12V+ ofwel 1 X 12V+ en 1 massa.
    Maar elke transponder is ook wel te herprogrammeren.

    GR
    Nero
  • evertevert PPO Burner
    edited August 2008
    de transponder was niet meer aande praat te krijgen , ook herprogammeren wilde dus niet , nu zit er een stopklep op die via de plus draad van het contact loopt
    als ik dat allemaal geweten had.......... had ik die gasten niet nodig gehad, maar ja..... achteraf kijk je de koe in de kont
    het was reuze jammer dat mijn beun net met vakantie is, want hij wist tenminste wat er gedaan moest worden, 1 dag voor ie weg ging heeft ie een en ander uit de doeken gedaan, en de garage had 4 dagen nodig om dezelfde conclusie te trekken
    rek€480,-- leuke jongens he,
    het enige positieve was dat ze een bijna gebroken motorsteun ontdekten dat heeft me dus voor een andere ramp en €€€€ behoed
  • furyfury Livin' and Breathin' PPO
    edited August 2008
    mooi:D... blij te horen dat het opgelost is...precies zoals ik ook gedaan zou hebben... draait ie nu weer netjes?

    nog meer goed nieuws.,..de politie heeft juist gebeld..mn auto is teruggevonden:D:D khad niet de agent die em had gevonden aan de lijn..dus hij wist nix van schade..maar er stond nergens vermeld dat de auto opvallende schade had...dus als het goed is geen uitgebrand wrak ofzo.... moet de details nog horen..maar iig al positief begin... en de schermrand van mn escort is ook al ver klaar..dus al met al tot nu toe een goed einde vd week... hopenlijk blijft het nu enkel maar beter gaan vanaf nu:D

    greetz, Hans
  • evertevert PPO Burner
    edited August 2008
    Fijn voor je dat je je wagen weer heb, mij staat zo langzamerhand het huilen nader dan het lachen
    ik vond dat de wagen nogal naar diesel rook, dus vanochtend even getest met m`n vrouw aan het gaspedaal en wat zien ik : bij de stopklep een waaiertje van diesel, dus direct naar de garage
    de monteur kon geen passende sleutel vinden dus probeerde hij met een drevel de stopklep vaster te draaien/slaan na alles even drrog te hebben gemaakt, weer flink gegast: geen lekkage meer
    toen ik opperde dat ze misschien een ringetje waren vergeten schrok hij een beetje, maar ik dacht mou hij lekt niet meer dus `t zal wel goed zijn vanmiddag even een ritje gemaakt ca 25 km thuisgekomen zijnde zag ik de hele achterklep onder de diesel zitten
    dus nog lek nu even met handgas de motor laten draaien/razen
    DRAMA: de stop klep leek wel een lekke kraan er liep gewoon een straaltje diesel
    ik denk dat mijn vertel het nooit flater wel is : naar de garage gaan
    dus morgen weer ter beevaart naar de dealer
  • hoptillehoptille PPO Burner
    edited August 2008
    Het zit je echt niet mee......

    Mijn ervaring met garages is helaas niet anders. Ik heb veel oldtimers en daar weten de garages geen raad meer mee. Ze zijn altijd maar wat aan het prutsen.
    Ik rijd tegenwoordig liever een week op benzine dan dat ik mijn auto naar de garage breng.
  • furyfury Livin' and Breathin' PPO
    edited August 2008
    mijn ervaring is dat stopklepjes meestal niet op hun rubberring van onder lekken. meestal als alles lekker warm is komt het van boven tussen het kunstof door...dus bij lekkage vernieuw ik ze gewoon liever.

    meestal liggen ze hier toch wel op voorraad..en anders volgende dag in huis. Tis net zoveel werk en dan weet je tenminste dat het goed is.

    Greetz, Hans
  • evertevert PPO Burner
    edited August 2008
    even een kleine update
    "nieuwe"stopklep erop gezet, nu met een enkele plusdraad werkende
    en eindelijk werkt alles weer vertrouwd, met die lekke klep was het gas ook al zo vaag( met een kippeveer kon je al gassen naar m`n gevoel) nu weer een normale gevoels weerstad op het gaspedaal. en ..... kosteloos 2 dagen mogen rondtoeren met een 1007, met elec deuren, best een lekker wagentje! En geen verdere kosten das dus heel fideel van ze `k had een kleine rekening verwacht voor een andere stopklep, maar nee, ze hebben het fijn opgelost. Zo zie je maar weer: na regen zonneschijn. En ga als de mieter een ww plaatsen
  • evertevert PPO Burner
    edited August 2008
    weer een ellende update, sinds zaterdag wou de wagen niet meer afslaan, stopklep dacht ik , garage kon niks vinden en ik had ook geen vertrouwen meer in ze , geleek even langs de bosch diesel specialist gegaan ( hak veel eerder moeten doen, maar nooit aan gedacht) monteur keek even koppelde de stopklep even af, en zei je lager begint er uit te lopen daardoor kan de plunjer van de stopklep niet meer naar beneden, deze pomp houd er eerdaags wel mee op dus terug bij af
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited August 2008
    Hi evert,

    Ik kan het niet helemaal goed zien op de foto's (beetje wazig) maar het lijkt er op dat er een oude breuk in zit, of wel hij heeft twee maal een opneuker gehad.

    Kan je ze nog eens scherper posten.

    Groeten,

    Easy rider.
  • bozzma PPO Newbie
    edited August 2008
    Hee, mijn Xantia 2.1td met lukas pomp gaat ook niet uit, dat wil zeggen: ik draai contact uit, trek de sleutel eruit, stap uit, sluit de auto af en dan hoor ik een piep en slaat de motor af. Ook brand het motorlampje. Ik heb de wagen zo gekregen, maar ik vraag me nu toch af of dit met elkaar te maken heeft.

    Verder geen problemen met de auto. Ze loopt superzuinig (>1:20) en maakt geen slag verkeerd. Ik rij nu op 30% afgewerkte frietolie en 70% DINO.

    Ik heb een XUD11 motor
  • furyfury Livin' and Breathin' PPO
    edited August 2008
    Hey Bozzma,

    maar blijft hij dan doordraaien zonder spanning op de stopklep? of blijft hij met contact af nog ff de stopklep bekrachtigen? of heb je al een stopklep met startonderbreker code?

    greetz, Hans
  • evertevert PPO Burner
    edited August 2008
    zo ff betere foto`s
    image
    image

    hier de gesloopte pomp, ook hier is de breuk goed te, zien beetje roest
    image
    image
  • evertevert PPO Burner
    edited August 2008
    dat is het verschil tussen jou en mij Bozzie, de mijne blijft "lekker eigenwijs" doorlopen.
    Ach sommige mensen boffen ook altijd
  • TjorqueTjorque Livin' and Breathin' PPO
    edited August 2008
    [quote=bozzma;38806]Hee, mijn Xantia 2.1td met lukas pomp gaat ook niet uit, dat wil zeggen: ik draai contact uit, trek de sleutel eruit, stap uit, sluit de auto af en dan hoor ik een piep en slaat de motor af. Ook brand het motorlampje. Ik heb de wagen zo gekregen, maar ik vraag me nu toch af of dit met elkaar te maken heeft.


    Er zit toch niet toevallig een turbotimer ingebouwd...?
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited August 2008
    Hi Evert,

    Ik heb (scherpe) de foto's nog eens goed bekeken en zie twee breuken zitten. dat roestige gedeelte wat je ziet is een oude breuk, je pomp heeft dus al in een eerder stadium schade opgelopen. dit gebeurd meestal al de pompas niet goed ontlaten is na het hardingsprocess (lees te veel interne spanning in het staal).

    Groeten,

    Easy rider.
  • bozzma PPO Newbie
    edited August 2008
    Er zat ooit een startonderbreker op. Maar daar is de haakse slijper al ingezet. Dus die is verdwenen. Ik heb inderdaad wel eens meegemaakt dat er een heel kleine spanning bleef staan op een relais waardoor er een lekstroompje liep die precies genoeg was om het relais aangetrokken te houden. Na een aantal seconden viel het relias dan vanzelf af. Dat was op het start-gedeelte van een CX (benzine). Dat zou hier ook fout kunnen zitten. Ik zal het draadje van de stop-klep eens loshalen. Kijken of de motor dan onmiddelijk uitvalt.

    Verder brandt dus dat motorstoringslampje. Geen idee wat er mis is met de pomp, maar de auto heeft vermogen genoeg, is zuinig en rookt niet. Dus laat maar branden. Het enige wat ik me afvroeg: is mijn pomp per ongeluk ook aan het sterven ? Want als ik zo stilval dan krijgt onmiddelijk de PPO de schuld terwijl dat helemaal niet het geval hoeft te zijn gezien de signalen die de pomp nu al geeft. Dat zou dan het PPO project een deuk doen oplopen terwijl de pomp dan vermoedelijk toch wel kapot was gelopen.

    Overigens heb ik een keer een Renault Master gehad met een 2.5Dti motor. Deze lekte ook brandstof, het leek alsof er een deksel scheef opgedraaid was. Bovendien was het schroefdraad van een paar bouten dol. Dat was een vervangingsauto omdat ik mijn Sprinter totall-loss had gereden (op een Rolls-Royce....) en op een nieuwe aan het wachten was. Uiteindelijk brak de plunjer in Engeland. Dat grapje heeft me toen ruim 2000 euro gekost. You win some, you lose some..

    Een leuk verhaaltje tussendoor: mijn vriendin reed een Fiesta uit '89. Zo eentje met een oud, maar onverwoestbaar kent motortje (op de nokkenas na, die liepen wel kapot..). Het motortje heeft de gewoonte koolafzetting in de cilinderkoppen op te bouwen en die resten gloeien dan na als de motor afgezet wordt waardoor de motor gewoon nog even blijft hikken, ratelen en rochelen. Om de laatste plof een stukje achteruit te gaan lopen. Geen gehoor. Ford heeft daar destijds wel modificaties voor gehad, maar die werkten niet meer.

    Dus zij komt een keer op haar werk. Haar chef parkeert naast haar en stapt uit. Zij stapt ook uit, sluit de auto af en de auto doet nog een keer: hik-klak-pof-hik-PRRRRRR ! Waarop de chef verbaasd naar de auto wijst en zegt: zou je hem niet uitzetten ? Ze zijn met die nieuwe wagens wel gewend dat ze af en toe niet starten, maar dat ze blijven lopen, dat was nieuw voor hem !
  • MiglowieMiglowie Livin' and Breathin' PPO
    edited August 2008
    Lijkt wel een vrachtwagen dan, die sterft ook langzaam af als ze wat ouder worden. Vooral de oude Daf's hadden daar last van (1700/2300/2800), zeg maar <1995.
  • evertevert PPO Burner
    edited August 2008
    [QUOTE=bozzma;38840]Ik zal het draadje van de stop-klep eens loshalen. Kijken of de motor dan onmiddelijk uitvalt.

    !

    dan gaat ie ietsje langzamer lopen ik merkte het pas na de opmerking van de bosch monteur, maar echt niet uit
  • bozzma PPO Newbie
    edited August 2008
    [quote=Miglowie;38848]Lijkt wel een vrachtwagen dan, die sterft ook langzaam af als ze wat ouder worden. Vooral de oude Daf's hadden daar last van (1700/2300/2800), zeg maar <1995.</p>


    Als ik het me niet vergis waren dat Cummins motoren. En deze hadden het Time/Pressure open injectornozzle systeem met pomp-verstuivers. Dit is een nog steeds toegepast systeem in de scheepvaart. Het komt hier op neer: er zit een pompverstuiver onder een nokkenas. De verstuiver wordt gevuld door een lage-druk pomp. Doordat er een orifice in de verstuiver (eigenlijk injector) zit vult deze zich langzaam met diesel. Zowel de tijd als de druk is dus bepalend voor de hoeveelheid diesel die ingespoten gaat worden. Er zit nog een 2e sectie in de injector die het inspuitmoment bepaald. Deze verplaatst het afsnij-moment en werkt ook op Dieselolie / druk. Het moment dat de nok de injector leegperst stopt de toevoer van nieuwe Diesel. Door de druk op te voeren komt er sneller meer diesel in de injector. Kenmerkend voor deze injectoren zijn de piepkleine gaatjes waardoor de Diesel heengeperst wordt. Deze gaatjes staan gewoon open en zolang er geen druk op de diesel wordt uitgeoefend komt ze er niet doorheen. Maar soms wordt de retour een beetje raar gelegd waardoor er een restdruk op de injector blijft staan en er dus toch een klein beetje diesel door lekt en de motor daarop blijft draaien. Dit systeem is niet zo heel erg bekend bij de meeste installateurs en daardoor blijft deze storing vaak onopgelost. Overigens hebben de latere Scania (ISx serie van cummins) motoren eenzelfde systeem. Maar dan wordt de druk en de timing door 2 PWM valves geregeld per 3 cilinders. Er zitten dan nog steeds pomp-verstuivers onder een extra nokkenas. Wat wel grappig is: men adverteerd met de kreet "DOHC" (Double Overhead Camshaft) maar 1 van de 2 nokkenassen bedient niet de kleppen, maar de injectoren........ Het was interessante techniek, daar bij Cummins. Als je daar de vorm van een inlaatkanaal ziet dan ga je anders denken over flow... Daar losten ze alles op met joekels van turbo's (Holset). Die dingen waren amper te tillen, zo groot. Ik heb er een keer eentje moeten vervangen die 1 centimeter speling op de as had, en nog steeds opspoolen ! Alleen liep de motor zo ongeveer op motor-olie... Overigens zaten er mooie lijnpompjes op de ISB series..

    Maar:

    Onder normale omstandigheden zou de motor moeten afslaan als je de draad eraf trekt ? Ik kon de bewuste draad niet vinden vandaag, bij mij loopt er een hele kabelboom heen... En verdween achter een kap. Bij gebrek aan gereedschap....
  • MiglowieMiglowie Livin' and Breathin' PPO
    edited August 2008
    Een Scania met Cumminsmotor? Lijkt me enigszins stug, aangezien ze bij Scania zelfs eigen versnellingsbakken bouwen, waar de rest dat bij ZF haalt.
  • evertevert PPO Burner
    edited August 2008
    [QUOTE=bozzma;38879] Alleen liep de motor zo ongeveer op motor-olie.


    cummins zijn toch 2tact motoren? dat verklaart het hogere olie verbruik
    zaten ook in de FTF trucks
  • furyfury Livin' and Breathin' PPO
    edited August 2008
    normaal gezien zit er gewoon een klepje op de brandstof pomp. net als de meeste diesels...helaas zetten ze bij latere modellen er een klep op met startonderbreker...zie eerder geschreven stuk hierover...dan zie je vaak geen klepje maar meer of: een soort (vaak goudkleurig) gietijzeren stuk achteraan de pomp boven de brandstofleidingen naar de verstuivers... of op dezelfde plek een zwart kunstof blok. met breekbouten bevestigd (lekker diep in zo'n blok) en vaak 3 a 4 draden er naar toe...als je die stekker zou lostrekken moet ie ook stil donderen..dan gooi je toch de brandstoftoevoer dicht langs de aanvoer kant. oer simpel principe'tje....spoeltje met plunjertje en rubber onderaan de plunjertje...je zult het wel eens gezien hebben (maar voor degene die het nie gezien hebben altijd eens leuk om het te lezen maybe:) )

    mocht je je eens willen verdiepen in lucas pompen...kheb nog een pomp hier liggen waar ik beetje vergeten ben waar ie van af komt..stom h
  • neronero Livin' and Breathin' PPO
    edited August 2008
    Evert : je bent met een lucaspomp naar een boschdealer geweest! Tja, natuurlijk is die lucas niet goed meer dan. :p
    Neen, grapje.
    Ja, kan zijn dat ie te ver uitgesleten is.
    Maar kan ook goed zijn dat er een verkeerde stopklep ingestoken is. Er bestaan bij die dpc-pompen namelijk een 2tal verschillende plunjers in die kleppen.

    Persoonlijk denk ik dat je de klep zelf moet verdenken, en niet de rest van de pomp. Maar ik heb het natuurlijk niet gezien of gehoord h
  • bozzma PPO Newbie
    edited August 2008
    Mooi ! Weet ik dat ook weer ! Lampje negeren dus.

    Scania had geen Cummins motoren, maar een soort P/T brandstofsysteem met PWM valves voor metering en timing. Ontwikkeld d
  • soapwatersoapwater Livin' and Breathin' PPO
    edited August 2008
    Heb ik ook, het alarm-ledje knippert permanent tijdens het rijden na het verwijderen van de transponder (nieuwe pomp). Ik ga er al een half jaar tape overheen plakken maar het is er nog nooit van gekomen en het went enorm want ik merk het al niet meer :)

    Grtz
  • bozzma PPO Newbie
    edited August 2008
    Ow, maar die van mij brand gewoon. Gaat aan bij het omdraaien van het contact. Gaat dan even uit als je de motor start. En gaat vervolgens gewoon weer branden, niet knipperen.

    Nou ja, ik maak me er geen zorgen over. De "piep" die de motor maakt bij het uitzetten is zorgelijker. Het beestje is erg moe. Van 2000 tot 3000 trekt ze als een lier, maar daarna is alle puf eruit terwijl ze bijna 5000 zou moeten kunnen maken. Ik geloof niet eens dat ze dat nog kan. Bijna 400.000 km achter de kiezen, wat wil je. Maar zoals ik ermee rij voldoet ze nog prima. Doorrijden tot ze de geest geeft dus. En dan kijken of er nog wat van te maken is.
  • furyfury Livin' and Breathin' PPO
    edited August 2008
    lijkt het erop dat ie wat inhoudt rond de 3500 toeren en daarna met moeite weer beetje doortrekt? en af en toe langer starten als normaal?

    dat heb ik namenlijk al eens gehad met een P605 2.1TD. was een lekje

    greetz, Hans
  • bozzma PPO Newbie
    edited August 2008
    Nee, inhouden doet ze niet, ze trekt gewoon niet zo hard meer door. Minder vermogen bij meer toeren.
  • RaafRaaf Modding Member
    edited August 2008
    Brandstof toevoer in orde ? (filter)
  • evertevert PPO Burner
    edited August 2008
    vliegenvanger (luchtfilter dat te lang heeft gezeten) verstopt??
    en een 2e vraagje rookt hij?
  • soapwatersoapwater Livin' and Breathin' PPO
    edited August 2008
    Zo kan je wel een hele lijst samenstellen natuurlijk...
    Compressie nog goed?
    Ik kan me voorstellen dat je bij viercilinder met zoveel km's je al blij bent als hij nog wil starten zonder wondermiddel-toevoegingen. (hoewel, ... Het is een Citro
  • evertevert PPO Burner
    edited August 2008
    weer even on topic, m`n wagen is weer klaar, ditmaal naar de diesel specialist geweest (Jaap Smits, Ede [bovenste beste mensen])
    helaas geen enkele bosch kunnen vinden dus weer een lucas
    stond bijna goed afgesteld, scheelde maar 1 tandje ( dus ik begin het te leren) maar gaf te weinig druk, is verholpen en nu rij ik weer :-))
    vrouwlief wil graag over naar een volvo 850 of V70 ik kijknog even rond of dat geschikte wagens zijn voor apo
  • bozzma PPO Newbie
    edited August 2008
    Er zwerft ergens een verhaal van een gelukkige v70 PPO-er.

    Mijn xantia slaat nu af en toe op hol. Dit lijkt van de pomp te komen maar als ik contact af zet loopt ze door. Vol gas....

    Motorolie pijl is te hoog en morgen eerst maar even 0-beurt doen! Filters en olie. Een dicht luchtfilter,een vermoeide turbo, dunne Oude olie kan heel goed de oorzaak zijn. Maar wel verdacht dat de toerenteller op 0 gaat als ie op hol slaat...
Sign In or Register to comment.