Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

Secret report: biofuel caused food crisis

jgdenholjgdenhol PPO Master
edited July 2008 in PPO in het nieuws
Internal World Bank study delivers blow to plant energy drive

Secret report: biofuel caused food crisis | Environment | The Guardian

Comments

• easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited July 2008
    Wie beheerd het geld van de oliemaatschappijen? de banken.

Wie bepaald dan het beleid van de banken? de oliemaatschappijen.

Wie bepaald de prijs van de mais? de banken.

Wie bepaalde nu ook weer het beleid van de banken?

Groeten,

Easy rider.
  • loekieloekie PPO Burner
    edited July 2008
    Een beetje kort door de bocht is dit wel ER,..maar..
    ook een beetje kort door de bocht van de wereld bank.
    Naar aanleiding van eenzelfde onderzoek van de uni. van wageningen, blijkt dat biobrandstof een van de redenen is van hogere voedsel prijzen, maar dus niet de enige. Slechte oogsten, stormen etc van de afgelopen jaren hebben ook bijgedragen aan een tekort op de markt.
    En, helaas, ER, de vraag en aanbod bepalen de prijs. ( dat zie je nu ook aan de zbo in de lidl;))
    Ik denk dat het slim is om niet de kop in het zand te steken, dat ook 'wij' oorzaak zijn van stijgende (voedsel)prijzen op de wereld markt.
    Als de prijs van diesel verder blijft stijgen zullen meer mensen naar de Lidl gaan..Zal de prijs dus stijgen!
    En wees eerlijk,..voor ons is het maar vettige troep waar je pataten in bakt, maar voor de meeste mensen op deze planeet, kostbaar voedsel..Helaas.
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited July 2008
    Ik heb het al meer geschreven: als we op bananen onze auto's konden laten rijden ging iedereen in bananen plantages inversteren en liep de prijs daarvan ook op door de marktwerking.

Het is een feit dat biobrandstof gekoppeld is aan voedsel tekorten maar het is niet de oorzaak, het draaid altijd om geld en niets anders.

Groeten,

Easy rider.
  • jgdenholjgdenhol PPO Master
    edited July 2008
    ik zeg altijd maar zo: Zo lang er in opdracht van de EU akkergronden braak liggen is er geen crisis.
  • browniebrownie Livin' and Breathin' PPO
    edited July 2008
    Al die verhalen over voedselcrisis en hoge prijzen gaat over het voedsel op de wereldmarkt. Maar meer dan 90% van het geproduceerde voedsel gaat niet eens via de wereldmarkt, en wordt lokaal tegen normale prijzen verkocht. Voedseltekorten in landen komt voort doordat die landen gewoon geen geld hebben om te importeren. Dat is niet anders nu. Voor hulporganisaties zal het wel duurder worden om voedselhulp te brengen natuurlijk.
    Het is zo dat de voorraden wereldwijd geslonken zijn, maar ze zijn zeker niet op. India is de laatste jaren behoorlijk belangrijker geworden op de wereldvoedselmarkt, zij zijn veel gaan exporteren (vooral mais en rijst). Maar sinds een jaar is het exporteren van voedsel uit India verboden of tegen zeer hoge belastingtarieven. Gevolg, de prijzen aldaar zijn flink gedaald en de pakhuizen zitten overvol te wachten op betere prijzen.
    Kortom het hele verhaal van voedselcrisis is een beetje overdreven vind ik en zeker niet alleen toe te schrijven aan biobrandstoffen, daar gaat altijd nog maar een marginaal deel van de opbrengst heen.
  • Jor= PPO Burner
    edited July 2008
    [QUOTE=brownie;37198]
    Kortom het hele verhaal van voedselcrisis is een beetje overdreven vind ik en zeker niet alleen toe te schrijven aan biobrandstoffen, daar gaat altijd nog maar een marginaal deel van de opbrengst heen.

Wat ik begrepen heb vanuit Wageningen, is dat momenteel 1% van alle voedsel wordt gebruikt als biobrandstof. Dus lijkt me sterk dat de prijs stijgingen hier door worden veroorzaakt. Volgens mij zijn is de handel (speculanten) de oorzaak van prijsstijgingen, die hebben er alle belang bij om de wereld te laten denken dat er meer voedsel schaarste is.

Anderzijds verwacht ik toch niet dat wij op eetbare olieen blijven rijden, die "beroemde" 2e generatie zal er onderhand toch wel aan komen?
Sign In or Register to comment.