Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

Wellicht niet in de juiste discussiegroep, maar: OLIEKACHEL MET APO MOGELIJK???

Nyulli PPO Burner
edited December 2008 in Algemene Techniek
Beste leden!

Tot gisteren was ik van plan om mijn huisje met de winter te voorzien van een houtkachel. Ziet leuk uit en ik hoef het dure gas niet te betalen... Na een bezoek aan een kachel - winkel wist ik beter: Gezien er een buis in de schoorsteen moet en nog een aantal dingen bij moeten komen... Wij beginnen bij € 4500,00. NIET DUS! Da kan ik een hoop gas voor betalen...

Maar ik zat mij later te bedenken: Een klein oliekachel (6-7w vermogen) met een klein tankje APO naast en de stookkosten zijn voortaan nihil...

Mijn vraag: Heeft er iemand ervaring mee? Kan dat?
(of het mag vraag ik beter niet):regels:
Graag hoor ik het van jullie,

Frank
«1

Comments

• pjotterpjotter Banned
    edited July 2008
    is nog niemand gelukt Frank:D

PPO schijnt aan te koeken .door niet volledige verbranding.

is ook beter van niet ,daar er dan helemaal APO schaarste zal zijn:mozilla_laughing:
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited July 2008
    [quote=Nyulli;36847]........Gezien er een buis in de schoorsteen moet en nog een aantal dingen bij moeten komen... Wij beginnen bij € 4500,00. NIET DUS! Da kan ik een hoop gas voor betalen....

Kijk eens op marktplaats, een nieuwe hoeft ook niet eens zo duur te kosten.

Ik heb een Brabus houtkachel met deurtjes waar 4 glazen raampjes in zitten A 2000 (toen nog de goede en vertrouwde) Gulden. Ik stook 6 M3 hout a 35 Euri per jaar in deze kachel en heb dus nooit meer de CV aan.

Ik heb ook geprobeerd PPO te stoken in de kachel, ging best goed maar dan wel in combinatie met hout.

Groeten,

Easy rider.
  • TjorqueTjorque Livin' and Breathin' PPO
    edited July 2008
    Vorige zomer heb ik KZO dmv een wiek laten branden... (principe van een olielamp)

Misschien is daar wel een mogelijkheid in te vinden.
    edited July 2008
    Hey Tjorque, weer nuchter? een wiek is een lont neem ik gemakshalve aan.

Dan zou PPO in een olielamp ook moeten werken.

Groeten,

Easy rider.
  • pjotterpjotter Banned
    edited July 2008
    [quote=easy rider;36862]Ik heb ook geprobeerd PPO te stoken in de kachel, ging best goed maar dan wel in combinatie met hout.
    Groeten,
    Easy rider.

heb je de statestieken bijgehouden E.R.
    maw: hoeveel bomen heb jedoor APO bijgieten minder verstookt.
    of was alleen oliebollenmeur uit je schoorsteen de kick:cool:.

grtn
    edited July 2008
    [quote=pjotter;36867]......of was alleen oliebollenmeur uit je schoorsteen de kick:cool:. grtn

Nee, was eigenlijk alleen uit experimenteel oogpunt, vond het gewoon leuk en natuurlijk om mijn vervelende buurman te zieken natuurlijk :D.

Ik had er gewoon een leeg blikje kattenvoer in gezet met wat PPO, fikte best lekker.

Groeten,

Easy rider.
  • pjotterpjotter Banned
    edited July 2008
    dus wel ffn lekker kicken.

en als je nou droog hout ( aanmaakhout)in een bad PPO laat intrekken:idea:
  • ingmar89 PPO Burner
    edited July 2008
    ja, dan heb je inderdaad vette handen;)
  • TjorqueTjorque Livin' and Breathin' PPO
    edited July 2008
    [quote=easy rider;36866]Hey Tjorque, weer nuchter? een wiek is een lont neem ik gemakshalve aan.

Dan zou PPO in een olielamp ook moeten werken.

Groeten,

Easy rider.

Inderdaad een lont :)
    Als de PPOlielamp mooi brandde, kwam er ook nagenoeg geen roet af.
    [dronkenschap modus is weer uitgeschakeld]
  • ericzwiepericzwiep Livin' and Breathin' PPO
    edited July 2008
    Pellet heating systems - Products - Windhager Zentralheizung

mooi alernatief voor de houtkachel. in combinatie met een zonneboiler et voila....
    kunt de heater dus ook als decoratieve kachel gebruiken, restwarmte wordt opgeslagen in een waterbuffer waar gelijk voor de zomer dus de zonneboiler op is aangesloten om bijv zomers je tapwater te verwarmen.
  • Nyulli PPO Burner
    edited July 2008
    [quote=easy rider;36862]Kijk eens op marktplaats, een nieuwe hoeft ook niet eens zo duur te kosten.

Hoi Easy rider! De kachel zelf is idd niet het gootste probleem. Maar er moet nog een buis in de schoorsteen. Alleen deze klus kost al (incl. materiaal) €2500,00

Als deze buis ook bij een oliekachel moet - so be it... (Er is blijkbaar wel een "schoorsteen verschil" tussen hout en gas kachel...

Maar ik heb rondgeneusd: Op de duitse Ebay verkopen ze (dankzij de geweldige olieprijzen) tweedehands oliekachels voor twee tientjes...

Dus geen grote installaties voor het hele huis - alleen een kleintje voor in de woonkamer...

Frank
  • ingmaringmar Livin' and Breathin' PPO
    edited July 2008
    Frank,

Kijk een op de site van Sam Hotte (ook een ervaren PPO-er of fmso.de ) Neue Seite 2 hij heeft een MAN raketen brenner omgebouwd op altpoel. De taal lijkt me voor jou geen probleem ...

Groet,
    Ingmar.
  • diersmandiersman PPO Newbie
    edited July 2008
    Ik heb laatst een kachel gezien speciaal voor bio olie en vetten. Het was een compleet gestuurde cv kachel. De prijs weet ik niet meer. Het ding zou werken op alle olien en vetten.
    Apparaat strond in de showroom van Pietro & Calore sfeerverwarming en Hout CV-kachels
  • Dutch John PPO Wannabe
    edited August 2008
    [QUOTE=pjotter;36849]is nog niemand gelukt Frank:D

PPO schijnt aan te koeken .door niet volledige verbranding.

Het kan wel. Maar als je het echt schoon wilt verbranden, kan het alleen met een geblazen brander. In een kachel wordt dat weer wat moeilijker, maar in een ouderwetse huisbrandolieketel gaat het prima. Wel kost het wat grijze haren om de brander betrouwbaar te krijgen. Zoals Sam Hotte het gebouwd heeft zou ik het niet doen, dat kost teveel nozzles en pompen.

Met de huidige brandstofprijzen is het aantrekkelijker om erop te rijden.....

Bezinksel of drab kun je over hout gieten en het zo stoken. Wel met mate..... anders wordt de pijp eerst rood, dan oranje en als hij wit wordt zou ik me ernstig zorgen gaan maken.....
  • smulsmul Livin' and Breathin' PPO
    edited August 2008
    Vraag Cp maar eens, die heeft het
  • Tim Livin' and Breathin' PPO
    edited August 2008
    Smul,

Fotofoto:mozilla_tongue:

Ook hiero: Rapsöl Heizung | Pflanzenöl Heizung | Informationen

Tim
  • Chicken PowerChicken Power Banned
    edited August 2008
    Sorry jongens, komt nog een of meerere verhalen, links en zo.

Piccies wellicht ook nog van onze jonge godheid, hoef ik niks aan te doen.

Maar heb tig gaszijdige warmtewisselaars van een AWB ketel gescoort.

Komt boven een bakbrander op glycerine.

Brandt zonder roet. Hoop H molecuultjes met weinig C's, kan dus condenseren.

Laters, Cp

Ps zoek op youtube
  • pieterbell0001pieterbell0001 PPO Addict
    edited September 2008
    heb gisteren een oude faber olie haard gekocht,..... tankje vol gegooid met 50%diesel en 50 % apo,... branden dat ie deed. En het roken viel erg mee ,...... alleen als ie koud is rookte hij wel een beetje ,.. maar eenmaal op temperatuur was er bijna geen rook te bekennen.

Dus ga deze in mijn garage inbouwen en van de winter lekker stoken , en probeer dan de apo nog iets op te voeren.

het is een vrij zware haard met een vlotter systeem , en zonder katoenen pitten er in.
  • pjotterpjotter Banned
    edited September 2008
    [quote=pieterbell0001;40514]50%diesel .

k zou petroleum nemen ipv dino.:koe:

dat is qwa in de kachel verbranden ipv de auto legaal.
    en goedkoper.:idea:

dus wat let je.... en wie weet

en uh: k zou wat meer mixen gaan proberen.
    want dat kun je.
    [quote=pieterbell0001;29497]
    vanaf mix: 4l slaolie 5l zbo 3l diesel 1l peterolie 1l lampolie = 64%
    ga het nu maar zo proberen en kijken wat ie gaat doen.
    4l slaolie 5l zbo 3l diesel 2l peterolie 1l lampolie = 60%
    .

;)

( mn lange termijn geheugen werkt gelukkig ook nog):mozilla_cool:
  • Chicken PowerChicken Power Banned
    edited September 2008
    Ah,

Een Friese Faber nummer 4 of 5?

Met of zonder katalysator?

Nummer 5 heb ik hier, voor thuis. Ombouwen van overwegend convector naar waterverwarming. Eerst op biodiesel, en dan naar glycerine.

Groet, Cp
    edited September 2008
    faber nr 5 ..... geweldige kachel.
    ben nu bezig met ietsje op te voeren, daar de slaolie iets te dik is brand hij wel,.... maar wat zachtjes.
    heb nu op de middelste ijzeren pit een klein schaaltje gezet waar ik dan ook 2 dl afgewerkte ppo in doe,..... HET LIJKT DAN WEL EEN TURBO KACHEL, EN HEET DAT IE WORD ,....
    dus als ik het even snel warm wil hebben vul ik dat schaaltje een aantal keren , en als het eenmaal warm is ,.. laat ik hem gewoon branden.
    zal binnenkort wel eens een paar fotos ervan maken.
    ps... je kan dat ding ook gewoon via het deurtje met olie volgooien . niet te veel te gelijk natuurlijk ,... maar het kan.

[QUOTE=Chicken Power;40737]Ah,

Een Friese Faber nummer 4 of 5?

Met of zonder katalysator?

Nummer 5 heb ik hier, voor thuis. Ombouwen van overwegend convector naar waterverwarming. Eerst op biodiesel, en dan naar glycerine.

Groet, Cp
    edited September 2008
    ik zie dat je hem omgebouwd heb naar water verwarming????
    heb je daar ook details van en evt fotos?

ben wel geintereseerd.
    edited October 2008
    gisteren vlottersysteem uit elkaar gehaald en eens gekeken hoe ik dit kon opvoeren.

er zitten 2 sproeiers in , eentje niet regelbaar ( aanvoer )
    en eentje wel regelbaar ( naar kachel toe )
    heb ze alle 2 een beetje opgeboord

aanvoer was 2mm is nu 2.5 mm

naar kachel toe is nu 3 mm

weer aangesloten, en brand nu perfect, geen rook uit de kachelpijp, dus kataliseerd heel erg goed. zie zelf in de kachel blauwe vlammetjes .

zelfs als ik er een halve liter afgewerkte olie in gooi, zie ik buiten nog geen noemenswaardige rook ontwikkeling . Dus voortaan gaat de motorolie uit mijn auto ook in de kachel

ps, weet iemand wat er met chicken power aan de hand is ,
    had hem een privebericht gestuurd , maar nog steeds niets gehoord!
  • wodanwodan Super Moderator
    edited October 2008
    [QUOTE=pieterbell0001;41121]
    zelfs als ik er een halve liter afgewerkte olie in gooi, zie ik buiten nog geen noemenswaardige rook ontwikkeling . Dus voortaan gaat de motorolie uit mijn auto ook in de kachel Uit respect voor je eigen gezondheid en die van andere wezens, zou ik dit niet doen... Afgewerkte autoolie 'perfect' verbranden gaat ik jouw kacheltje niet lukken, met alle slechte uitstoot vandien.
  • pjotterpjotter Banned
    edited October 2008
    [quote=pieterbell0001;41121]zelfs als ik er een halve liter afgewerkte olie in gooi,

lekker bezig Pieterbell.

je bent zeker een alles asociaal onder uit de kan halen type.?
    edited October 2008
    valt wel mee met die uitstoot

hier zijn een paar fotos

http://83.160.188.70:50000/kachel/faber01.jpg

http://83.160.188.70:50000/kachel/faber02.jpg

http://83.160.188.70:50000/kachel/schoorsteen.jpg

tijdje terug halve liter afgewerkte olie erin gegooid,.... brande net zo goed , en ook geen of weinig uitstoot.
    edited October 2008
    Het is niet omdat je weinig tot geen rook ziet, dat het "proper" verbrand is... daarvoor is er te weinig zuurstof bij de verbranding... kijk maar naar de vlammetjes.

Een met je neus boven de schoorsteen gaan hangen (of afdekken met een witte doek) zal je al helemaal anders doen denken.

Maar je bent baas over wat je doet, aan ons ben je geen verantwoording schuldig. Maar je bent gewaarschuwd dat afgewerkte motorolie GEEN optie is in een gewone oliekachel.
    edited October 2008
    [QUOTE=pjotter;41129]lekker bezig Pieterbell.

je bent zeker een alles asociaal onder uit de kan halen type.?

over asociaal gesproken...... laat eerst deze overheid de gasprijzen voor het aardgas maar eens flink naar beneden doen ..... het komt notabene uit onze eigen grond ,... dus waarom moeten wij nederlanders er dan zo veel voor betalen?????

schandalig !!!!!

Dat noem ik pas asociaal

maar ja de nederlander word net zo hard geknepen totdat ie au zegt.

het word nu eens tijd dat we met z'n allen dat gaan zeggen.
    edited October 2008
    moet jij je uitlaat eens met een witte doek afdekken,... dan stop je ook meteen met apo rijden.

[QUOTE=wodan;41134]Het is niet omdat je weinig tot geen rook ziet, dat het "proper" verbrand is... daarvoor is er te weinig zuurstof bij de verbranding... kijk maar naar de vlammetjes.

Een met je neus boven de schoorsteen gaan hangen (of afdekken met een witte doek) zal je al helemaal anders doen denken.

Maar je bent baas over wat je doet, aan ons ben je geen verantwoording schuldig. Maar je bent gewaarschuwd dat afgewerkte motorolie GEEN optie is in een gewone oliekachel.
  • pjotterpjotter Banned
    edited October 2008
    [quote=pieterbell0001;41135]het word nu eens tijd dat we met z'n allen dat gaan zeggen.

je had hier mee kunnen doen met een actie voorstel.
    http://www.ppo.nu/forum/f67/kan-het-zo-doorgaan-2131/index8.html

[quote=pieterbell0001;41135]over asociaal gesproken......
    Dat noem ik pas asociaal
    .

zal ik ffn lekker asociaal met je mee***len.

dat gas waar je t over hebt is van ons Friesen/Gronigers ,en Drenten.
    eerst hebben jullie ons turf opgefikt,daarna de limburgse kolen.
    en nu massaal ons gas er door gefikt hebben.

daardoor is jullie economie zo omvangrijk geworden.
    zal is tijd worden dat smeltende water echt niet te stoppen hoog wordt.
    zodat dat ik de huur van mn huisje in(dan) Amesfoort aan zee kan verdubbelen

wij zijn PPO forum en niet gebruikte motor olie.

grtn
  • pjotterpjotter Banned
    edited October 2008
    [quote=pjotter;41137]
    zal ik ffn lekker asociaal met je mee***len.

zal is tijd worden dat smeltende water echt niet te stoppen hoog wordt.
    zodat dat ik de huur van mn huisje in(dan) Amesfoort aan zee kan verdubbelen

dit is natuurlijk een geintje(begrijpen jullie toch wel)

asjeblieft:komen jullie hier allemaal naar toe zwemmen.
    en wordt t hier net zo vol als bij jullie nu:shock:

( alhoewel Amesfoort aan zee):cool::D
  • Ruud S Livin' and Breathin' PPO
    edited October 2008
    Off topic: Pjotter ik ben druk aan het zoeken naar een boerderij in
  • pjotterpjotter Banned
    edited October 2008
    goebezig Ruud;

kzou toch voor Drenthe kiezen.
    want delen van Friesland en Groningen zijn ook niet helemaal safe.:rolleyes:

sucses
    ;)
    edited October 2008
    [QUOTE=pieterbell0001;41136]moet jij je uitlaat eens met een witte doek afdekken,... dan stop je ook meteen met apo rijden.
    Euhm, eens ie op temperatuur is, valt dit reuze mee hoor ;)

PPO of APO verbranden (in een motor of kachel) is veel 'properder' dan afgewerkte motorolie, neem dat van me aan.
  • pjotterpjotter Banned
    edited November 2008
    [quote=Ruud S;41139]Off topic: Pjotter ik ben druk aan het zoeken naar een boerderij in
  • CarloCarlo Livin' and Breathin' PPO
    edited November 2008
    [quote=pieterbell0001;41121]zelfs als ik er een halve liter afgewerkte olie in gooi, zie ik buiten nog geen noemenswaardige rook ontwikkeling .
    Hmzz als jij kunt aantonen dat het in jouw kachel 1500° wordt kan ik er mee leven. Maar je plaatst zélf fotoos waarop te zien is dat de verbranding VERRE van volledig is.
    Plz hou de eer aan jezelf en breng die meuk naar een milieustation. (dan ga ik er dus van uit dat het daar wel fatsoenlijk word weggewerkt)
  • kristof PPO Burner
    edited December 2008
    Hallo,

Ik ben ook bezig om te overwegen een brander te plaatsen op PPO.
    Vind hier maar weinig informatie over.

http://www.ppo.nu/forum/f51/ppo-de-cv-2/index2.html

Het forum is natuurlijk vooral bedoeld om te rijden op PPO.
    Ik filter mijn olie die ik bij de frituur ga halen tot 1 micron.
    Het "vet" dat ik uit mijn filters haal zou ik nu willen opbranden en mijn huis willen mee verwarmen.

ik ben naar een brander gaan kijken:
    Oliebrander op bestaande installatie te koop aangeboden > radiators en CV > Verwarming > Bouwmateriaal > kapaza.be

Heb hem wel nog niet in werking gezien. Ik ben heel ge
    edited December 2008
    Voor zover ik weet lopen die dingen meestal op Diesel, Petroleum, Kerosine en zo. PPO is echter een heel ander verhaal. 'K zou het gewoon es vragen aan de verkoper of ie ook op Plantaardige olie kan draaien.
  • kristof PPO Burner
    edited December 2008
    Ik ben bij de verkoper geweest. Hij verwarmd zijn huis met dezelfde brander, maar gebruikt sla olie. Hij verteld dat het geen probleem is om firtuurolie te branden. Hij heeft deze brander al geInstalleerd bij een frituur. Ze hebben dan een oude boiler genomen als "verwarmde tank" omdat de frituur met vet kookte en dit dus vloeibaar moest zijn om naar de brander te sturen.

Ik wil iets vergelijkbaar maken, dus ook een vat dat ik opwarm.
    De brander zou ook geschikt zijn voor motorolie, atf olie...

Wodan vertelde mij al dat het een blauwe vlam moest zijn om een goede verbranding te hebben.
    Ben nog niet terug geweest naar de verkoper om de brander in actie te zien.
    Omdat ik zag dat er hier een nieuwe post was gekomen ivm cv dacht ik het hier nog eens te vragen.
    Zijn er mensen die informatie hebben over "eventuele" schadelijke stoffen van het branden van plantaardige olie en vet. Dus het goedje dat je krijgt als je olie gaat halen bij de firtuur.

alvast bedankt voor je snelle reactie!
    edited December 2008
    Wel bijzonder gaaf dat deze kachel ook op plantaardige olie loopt.

Ik zou wel de olie, in geval van GPO, bijzonder goed filteren voor gebruik anders zit binnen de kortste keren je brander verstopt.
  • kristof PPO Burner
    edited December 2008
    Jaja, dat zou ik zeker doen. Ik dacht er zeker een grote zakfilter voor te plaatsen, voordat het naar de brander gaat. De brander is voorzien van een 1200 Watt elektrisch verwarmingselement.
    Ik dacht mijn tank op te warmen door de buis van de cv door de tank te sturen ( serpentijn).
    De bedoeling is dat ik mijn kassieke mazoutbrander laat staan, en dan deze olie brander op een apparte ketel bij parrallel/serie op de cv zou zetten. Ik kan dan de eeste keer opstarten met mijn mazoutbrander, en zodra de tank warm is schakel ik over naar de olie brander. Hierdoor zou ik dan het elektrisch vermogen van 12ooW ook al niet moeten verbruiken.

Als ik een jaar op olie kan branden heb ik mijn installatie al bijna terug verdient.
    Ik blijf gewoon rijden op de gefilterde olie, en het "afval", vet dus zou ik willen opbranden.
    edited December 2008
    [QUOTE=kristof;43982]......... en het "afval", vet dus zou ik willen opbranden.

Het enige wat je nog met het vet kan doen is mengen met zaagsel voor op te branden in een haardhoutkachel of nog beter zelf biodiesel maken uit dat vet.
  • kristof PPO Burner
    edited December 2008
    Hoe wordt dat dan gedaan? Is de verbranding dan ook mooi?
    Zagemeel samen persen met het vet in een blokje?
    edited December 2008
    Ja, je kan je vet mengen met zaagsel en dan in een PVC pijp laten lopen en wachten tot het is afgestold. Vervolgens druk je de verkregen "worst" er weer uit en snijdt die in plakken.

Als je dat in een houtkachel wilt stoken moet je er wel een metalen bak in zetten omdat het vet weer gaat smelten en anders door heel je kachel naar beneden loopt zo de asla in. Om de bak heen stook je dan hout om de zaak goed op temperatuur te krijgen.

Gebruik niet te veel vet in een houtkachel he, het is moeilijk uit te krijgen, vraag maar aan Raaf :D, die had bijna een keer de brandweer op bezoek.
  • NiekNiek Super Moderator
    edited December 2008
    Nog een kleine toevoeging. Als je een vet/zaagsel mengsel in je houtkachel verbrandt, is de verbranding vaak onvolledig. Dat betekent een zwarte pluim uit je schoorsteen en dus luchtvervuiling. Reden waarom ik ermee gestopt ben.
    Niek
  • kristof PPO Burner
    edited December 2008
    Hallo Niek,

Zou je denken dat het verbranden van het vet ( na opwarming tot 80°C) in een allesbrander ( zelfde brander als die in een centrale verwarming ) wel een mooie verbranding zou geven? Er wordt perslucht aangesloten om een goede verneveling te verkrijgen om zo tot een betere/goede verbranding te komen.

ik ben nog altijd een reden aan het zoeken om de brander NIET te plaatsen, maar vind geen artikel/document/onderzoek waar men verteld dat verbranden van vet schadelijk kan zijn voor de gezondheid. Graag jou mening/ervaring?
  • NiekNiek Super Moderator
    edited December 2008
    Kristof,
    Het is mogelijk om plantaardig olie in een cv installatie te verbranden. Soms zijn aanpassingen nodig. Staat al het een en ander op het forum. Belangrijk is, dat de verbranding zo volledig mogelijk moet zijn, en dat bereik je alleen met hoge temperaturen (tenminste boven 800 graden Celsius). Als je het verbrandingsproces kunt zien en het geeft louter blauwe vlammen, dan gaat het goed.
    NB Ik praat hier theorie. Heb zelf geen cv ketel op PPO.
    Niek
  • RaafRaaf Modding Member
    edited December 2008
    Je zult een ketel geschikt voor afgewerkte motorolie moeten zoeken.
    Die werken in combinatie met verhoogde luchttoevoer.
    Of zelf een "turk burner" maken.
    WVO Turk Burner Project Page 1
  • kristof PPO Burner
    edited December 2008
    bedankt!

het gaat om volgende brander:
    Oliebrander op bestaande installatie te koop aangeboden > radiators en CV > Verwarming > Bouwmateriaal > kapaza.be

Ik hoop dat deze voldoet aan de specificaties. Ik ga volgende week eens kijken naar de brander in actie. Eens kijken ofdat ik een blauwe vlam zie. De verkoper gebruikt de brander op sojaolie.

nogmaals bedankt!
  • ingmaringmar Livin' and Breathin' PPO
    edited December 2008
    Kristof,

Google eens even op "mann raketenbrenner" zie hier Neue Seite 2 ook de ervaring van Sam Hotte een van de leden van de fora fmpo.de en fmso.de omtrent de ombouw op apo.

Greot,
    Ingmar
Sign In or Register to comment.