Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

Hatsu Charade TD

Toyoloog PPO Newbie
edited October 2008 in Oosterse merken
Omdat het rijden in m'n rolla met deze prijzen wel erg prijzig wordt heb ik ook maar een kleine diesel aangeschaft. Na het een en ander rond te hebben gelezen hier op het forum is het een Daihatsu Charade 1.0l 3-cylinder Turbodiesel geworden. Deze heb ik voor 250,- gekocht met een half jaar APK, en gratis lekke koppakking :p. Goede punt is dat er nog geen spatje roest op zit. Motor ligt momenteel uit elkaar, in eerste instantie om de koppakking te vervangen, maar misschien is het interresanter om meteen de lagers te controleren en de zuigerveren te vervangen nu de boel toch uit elkaar ligt.
Als de boel eenmaal weer lekker draait wil ik er dus ook PPO in tanken.
Als voorbereiding hiervoor wil ik een apart brandstoffilter gebruiken met een warmtewisselaar en een gloeiplug heater in de filterkop.
Zodra er updates te melden zijn dan post ik ze hier.

Comments

• pjotterpjotter Banned
    edited June 2008
    moi toyoloog: of word t hatsu-loog.

een koelwaterWW is altijd een must: is door de tijdheen terug bewezen.
    zowel voor 1 tank als 2 tank ppo-ers.

verder lijkt t wel een leuk project te worden.

sucses.grtn
  • Tim Livin' and Breathin' PPO
    edited June 2008
    Yo,

Vervang je koppakking met liefde, rij je hatsoe met liefde. Doe je dit niet, dat word je met de hastoe een ervaren koppensneller.

Tim
  • Dieselbiker PPO Newbie
    edited June 2008
    [quote=Toyoloog;36559]Omdat het rijden in m'n rolla met deze prijzen wel erg prijzig wordt heb ik ook maar een kleine diesel aangeschaft. Na het een en ander rond te hebben gelezen hier op het forum is het een Daihatsu Charade 1.0l 3-cylinder Turbodiesel geworden. Deze heb ik voor 250,- gekocht met een half jaar APK, en gratis lekke koppakking :p. Goede punt is dat er nog geen spatje roest op zit. Motor ligt momenteel uit elkaar, in eerste instantie om de koppakking te vervangen, maar misschien is het interresanter om meteen de lagers te controleren en de zuigerveren te vervangen nu de boel toch uit elkaar ligt.
    Als de boel eenmaal weer lekker draait wil ik er dus ook PPO in tanken.
    Als voorbereiding hiervoor wil ik een apart brandstoffilter gebruiken met een warmtewisselaar en een gloeiplug heater in de filterkop.
    Zodra er updates te melden zijn dan post ik ze hier.
    Hee heb je die in Groningen gekocht? een blauwe volgens mij....
    succes in elk geval, wordt een mooi project
  • Toyoloog PPO Newbie
    edited June 2008
    [quote=Dieselbiker;36574]Hee heb je die in Groningen gekocht? een blauwe volgens mij....
    succes in elk geval, wordt een mooi project

Nee, ergens in de Lingewaard. Tis een rode. Toen ik em kocht stak er overal nog sto en zo vantussen maar een poetsbeurtje later..... Bijna als nieuw!
  • furyfury Livin' and Breathin' PPO
    edited June 2008
    wel lief zo'n klein turbodiesel motortje... wij gaan zelf de isuzu 1.7 TD gebruiken ook nog bij een ombouw project omdat deze ook lekker compact is. maar bij jou ligt die er al standaard in..,makkelijk.

en natuurlijk ook de reden dat dieselbiker dit blok gebruikt. waarschijnlijk 1 vd hele weinige diesel motortjes die goed op te tillen is.

alleen idd met beleid rijden. weet iemand die er eentje had en die heeft idd ook wel eens een koppakkingkje er van tussen gereden. scheuren de koppen ook wel eens? of ist meer pakkingen werk?

grtz, Hans
  • Toyoloog PPO Newbie
    edited June 2008
    In dit geval is het de pakking. Gescheurde kop heb ik ook al eens van gehoord maar niet niets bijzonder kunnen zien aan mijn kop. Nu moet ie nog schoongemaakt worden dus kan altijd nog voor verassingen zorgen... Zal proberen alvast wat foto's erop te zetten als ik weer aan de wal ben.
  • neronero Livin' and Breathin' PPO
    edited June 2008
    kop laten vlakken!
    Deze motortjes staan erom bekend dat de kop krom trekt.
    Vlakken kost peanuts.

GR
    Nero
    edited June 2008
    Ha,

Vriending van een maat van me kocht zo'n auto. Hij (automonteur) grapte, zal ik direct maar een koppakking bestellen?

Twee week later :mrgreen:

Tim
  • Toyoloog PPO Newbie
    edited July 2008
    Ik had het in je topic gelezen ja:p

Afgelopen week de zuigers uit het blok getrokken.
    Spelingen bleken allemaal nog prima in order te wezen.
    Afgezien van een licht beschadigde zuiger en holte van cylinder 2 (bovenste compressieveer zat vast) geen noemenswaardige problemen.
    Zuigerveren dus uiteindelijk niet vervangen (schuurpapier langs de zuiger die vast zat en ook deze is weer binnen te toleranties)
    Enkel cylinderwand nog even licht honen en dan kan ook de middelste zuiger er weer in.

Pakkingsset blijkt er toch wat langer over te doen om per post deze kant op te komen.
    Hopen dat het deze week wel zover komt, dan kan de boel volgende week weer enigzins in elkaar.
    (het gebakkje staat wel lekker hoog zo zonder het gewicht van de motor :smile:)

Wat wel vrij vreemd was is dat er in het onderste distributiedeksel een stuk of 5 kogeltjes uit een lager lagen. Nu heb ik alles eigenlijk al nagekeken dat waar zit maar geen kapotte lagers kunnen ontdekken. Ik denk dat dit lagers uit de spanrol zijn maar de huidige is nog prima, zonder beschadigingen of speling.
    Ow en er lag een RVS cassesoriering onderin het carter. Lijkt me daar ook niet thuis te horen :)
  • Toyoloog PPO Newbie
    edited July 2008
    Afgelopen week de motor weer in elkaar gemeubeld. Vloeistoffen bijvullen en starten maar. Dat deed dus niets, oorzaak vergeten choke.:p Karretje rookte in het begin een beetje maar later liep het motortje wel weer knap...

Tot een minuut of 10 later bij de proefrit, toen begon het koelwater ineens wat warm te worden. Snel weer bij mij thuis neergezet en motor uitgezet.
    Ben bang dat het niet (alleen) de pakking was maar ook een gescheurde kop oid waardoor de motor het water via de expansietank eruit blaast.

Ik ben d'r eigenlijk al weer een beetje klaar mee maar ga toch nog even kijken of ik hier of daar een andere motor/kop kan scoren. Bovendien is het anders toch ook jammer van al het werk dat er tot nu toe inzit.
    edited July 2008
    Toyoloog,

Laat je niet kisten en leer ervan, bij lekke koppakking altijd de kop laten vlakken en afpersen. Kost misschien iets, maar nu moet je 2x.

Tim
    edited July 2008
    heb je toch geen last van een vastzittende thermostaat, dichtgeslibde radiateur[teveel toevoeging ofzo] of lucht in het koelsysteem? altijd nog dingen om te checken voordat de kop er weer afgaat,,,zo te horen heb je er wel verstand van..dus vrees dat je het wel al gecheckt hebt,,,mjah... nwe kop maybe dus?

greetz, Hans
  • Toyoloog PPO Newbie
    edited July 2008
    Gisteren compleete 2e motor opgehaald, nu weer van voor af aan beginnen.
    De staat van dit blok is echter onbekend dus betekent eerst weer alles doorspoelen, schoonmaken, verstuivers controleren e.d.
    Ben al een heel eind, morgen de lektester er eens op zetten om te kijken of deze nog wel z'n compressie tussen de cylinderwand houd.:)
    Als ook dit enigzins klopt dan blijft de kop op dit blok zitten en gaat het motortje er in z'n geheel in. Enigste nadeel is dan dat ik niet kan kijken hoe de zuigerveren e.d. eraan toe zijn maar als ie redelijk lekdicht is dan heb ik ook daar wel vertrouwen in.

Op hoop van zege zeg maar...
    edited August 2008
    mooi..kan ie iig gaan rijden:)

oude motortje evt nog apart houden voor delen..of eens gaan sporen naar een kop..kun je em altijd nog eens terug opbouwen als reserve motor.

kameraad vd bmw is druk bezig om minstens altijd 1 perfect blok op reserve te hebben....gaan mss blok reviseren of deels reviseren. dan is ie altijd weer binnen 2dagen op de baan

ook mss een kadett ombouwen als reserve PPO wagen...hij moet toch elke dag ruim 200km rijden

khoop dat je nwe motortje perfect is!!!

greetz, Hans
  • Toyoloog PPO Newbie
    edited August 2008
    Goed... weer een kleine update:

Motor in de takel bijgevuld met koelvloeistof en met de hand de krukas rondgedraait om te kijken of er eventueel luchtbellen/drukverhoging in het koelsysteem optrad. Niets noemenswaardigs te melden. Nu weet ik dat bij een stationair draaiende motor het allemaal wat sneller gaat dan met de hand ronddraaien maar goed.

Motor hangt er nu weer in. Stukje gereden, zag heel even de temp. meter iets voorbij de helft gaan waarna deze zakte. Zit is waarschijnlijk het moment dat de thermostaat opengaat. 15 km verder auto even aan de kant gezet en onder de kap gekeken. Blast! weer belletjes en koelwater dat eruit gegooit wordt door het expansietankje.
    Ging toen ongeveer 1 liter water bij. Hierna weer teuggereden met de kachtel vol open om evetueel lucht in de leidingen te elimineren en eenmaal thuis wederom 1 liter bijgevuld.
    Vanmorgen auto gestart met open radiateurdop. Geen bellen te zien, echter wel een stijging in het niveau. Zou dit toch door drukopbouw kunnen komen voordat de bellen een weg hebben gevonden om te kunnen ontsnappen? Of kan ik er nog op gokken dat de radiateurdop niet meer helemaal goed is? (Te snel doorlaat bij een te lage druk) Motor heeft een minuut of 2 stationair gedraaid zonder dat er bellen te zien waren. Koelvloeistof was toen nog niet op temperatuur dus thermostaat was nog niet open. Thermostaat werkt trouwens wel, even in een pannetje op het vuur gezet en je ziet em openen. (echter geen thermomter bij de hand om de kijken bij welke temperastuur dit gebeurd)
    Overigens is de motor niet heet geweest tijdens het rijden, de temp.sensor bleef (de meeste tijd) in het midden staan, dus kokende vloeistof lijkt me uitgesloten.

Iemand nog ide
  • NiekNiek Super Moderator
    edited August 2008
    Ideetje ??
    Ja: warm draaien en afpersen. Als ik het zo lees heb je last van een lekke koppakking. Als blijkt dat hij lek is: kop eraf en af laten persen om te zien of er soms ook een scheurtej in de kop zelf zit. Verder altijd je kop laten vlakken voordat hij er weer op gaat en liefst nieuwe bouten gebruiken. Zo maar een ideetje.
    Niek
    edited August 2008
    hmm... zijn die motortjes nu echt zo berucht & beroerd? leek me toch wel schattig blokje..... maar als het zulke koppakkingen en koppenvreters zijn:( nog erger dan zo'n 2400td bmw motor of VW LT/Volvo 2.4TD motor zo te horen...en die zijn al berucht.

Heb nog ff gekeken bij n firma in duitsland waar ik wel eens koppen bestel (heeft nwe imitatie koppen)...maar deze stond er zelfs nie eens bij:(.. lastig!

sterkte en suc6!!

grtz, Hans
  • Toyoloog PPO Newbie
    edited August 2008
    Nou volgende week kan ie terecht bij de garage om te snuffelen. Dan weten we het in ieder geval zeker. Voordat ik em er heen breng ga ik in ieder geal het koelsysteem eens doorspoelen met soda (geen caustic!) om er zeker van te zijn dat de oorzaak van de bellen niet een plaatselijke oververhitting is door een verstopt koelkanaal. Dit omdat bij een koude motor geen bellen ontstaan en na het afzetten van de (warme) motor de bellen nog even blijven doorbubbelen.

Maar goed, volgende week dinsdag weten we meer! Als alles toch in orde blijkt te zijn dan meteen de WW installeren:)
  • fergie PPO Wannabe
    edited August 2008
    Hello Daar,

De CL61 motor is inderdaad een zorgenkindje. Voornaamste probleem is de koeling van de middelste cylinder. Blok wil krom, kop wil krom. Ben zelf al bijna een jaar bezig er een te reviseren. Onderdelen zijn bijna niet te krijgen. Ding zit vol met rare maten. Zie ook Hier komt binnenkort een nieuwe website! of daihatsutuning.com :: Onderwerp bekijken - here goes nothing.... - YourBB.nl Gratis Forum Service.

Er is een ruil systeem via revisie bedrijven voor de koppen. Die worden gelast en weer naar fabrieks specs bewerkt. Kosten zijn echter nogal hoog (ca 700,-€) Als je een lek onderblok heb, die heb ik nog nieuw in de aanbieding(nieuw in de doos !).

Het lijkt er op dat een intercooler wat soelaas bied. Op het Duitse Dai forum was ene Fritz_S actief die daar zonder problemen 300Kkm mee gehaald had. Verschil in inlaat temperatuur ca 70ºC en betere vulling en verbranding.

Groetjes,

René.

PS. Geen water in het koelsysteem doen, daar kan de waterpomp keering niet tegen !.
  • Toyoloog PPO Newbie
    edited October 2008
    Zo... weer terug van vakantie met het goede nieuws dat de charade het weer doet! Ik heb ondertussen ook de eerste uitslagen van het verbruik, namelijk 1:26.4 (diesel) komende maand moet ie echter naar de APK dus dat heeft even prio voor de WW.
    Ik zal kijken of ik nog een beetje glycolshell heb wat ik in het koelsysteem kan gooien, is ook antivries met smeermiddel en zo.
    Tot op heden wel redlijk tevreden over het hok, maaakt enkel wel een beetje veel geluid. Ook wil ik kijken voor een 5-bak zodat ie even lager dan de 4000 toeren op 100 km/h rijd en ik "normaal" 120 ermee kan. Geloof dat elke 5-bak uit een G100 erop past?

Keep U posted~
  • fergie PPO Wannabe
    edited October 2008
    Hello Daar,

Een 4 bak ??. In een Diesel ??. Da's nogal zeldzaam !.

G100 bak heeft een andere eindoverbrenging dan de G101. Heb er nog wel een uit de G101 liggen, 50 eurie lijkt me een prima prijs.

Groetjes,

Ren
  • Toyoloog PPO Newbie
    edited October 2008
    Dat is inderdaad geen verkeerde prijs. Weet je toevallig of assen e.d. wel gewoon gaan passen? Wat ik begrepen heb is dat er enkel een extra "bult" op het bellhouse zit met de 5e versnelling en de overige aansluitingen (dus ook plaats diff) gelijk zijn. Als ik weer aan land ben (dinsdag a.s.) dan stuur ik wel even een PM of mailtje.
  • fergie PPO Wannabe
    edited October 2008
    Hello Daar,

Bak is uitwendig en aansluit techniesch exact het zelfde als de G100 bak en de ongeblazen diesel bak. Echter is de overbrening naar het diff (de eind vertraging dus) anders als de benzine en de zuigdiesel. benzine 4.5, zuig diesel 4.933 en TD 4.642

De 5e versnelling zit in het blikken deel aan het eind van de bak, da's bij een 5 bak dan ook 5 a 6 cm hoog, de 4 bak ca 2 cm.

Gekke is dat de 4 bak alleen leverbaar zou zijn geweest voor de "gewone" benzine motor. Als je dus een 4 bak in de TD hebt zou die er in gezet moeten zijn.

Groetjes,

Ren
  • Toyoloog PPO Newbie
    edited October 2008
    hoera, de charade is weer door de APK, na 2 nieuwe bandjes en 2 remcylinders achter.

Dat houd dus in dat ik die 5-bak wel kan gebruiken.
    Waar heb je die liggen momenteel?

Het kan best wezen dat de vorige eigenaar de 4-bak erin heeft gezet om wat voor reden dan ook. Autogegevens kloppen ook niet overal moet ik zeggen want mijn G101 zou tot 92/93 gemaakt zijn en volgens het kenteken is ie toch echt van 1994, maar dat terzijde.

Komende week maar eens beginnen met xenon te bestellen en een WW in elkaar te knutselen... We kunnen er weer een jaartje tegenaan!
  • fergie PPO Wannabe
    edited October 2008
    Hello daar,

PM in je inbox !.

Groetjes,

Ren
Sign In or Register to comment.