Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

aangepaste kgr.

ericzwiepericzwiep Livin' and Breathin' PPO
edited July 2008 in Algemene Techniek
Het kost wat maar dan heb je ..........hopelijk ook wat :-)

oude situatie
image

nieuwe situatie
image
weekend maar eens inbouwen.

Comments

• Tim Livin' and Breathin' PPO
    edited June 2008
    Eric,

Zat die draad al in de filterkop?

Tim
  • ericzwiepericzwiep Livin' and Breathin' PPO
    edited June 2008
    nope, heb dat ****ing duur ventiel eraf gesloopt, daarna bij een gepensioneerde machinefabriek prof gevraagd om er 3/8 gas draad in te tappen.
    Maar misschien dat er bij die andere koppen die monopoel te koop heeft staan er wel 1 tussen zit met en tapgat....maar op zich zit er voldoende vlees om te tappen vermoed ik in al die aangebodene??
    heb geprobeerd de man warm te maken om enkele poelheizers te maken maar helaas....
  • ingmaringmar Livin' and Breathin' PPO
    edited June 2008
    Hee Eric haal die advertentie dan ook maar van Marktplaats....lijkt erop dat je hem toch zelf gaat gebruiken.

Groet,
    Ingmar
    edited June 2008
    mmmmmmmm staat die er nog????
    edited June 2008
    Ja ik kwam hem toevallig van de week tegen, en dat kon geen toeval zijn gezien naam en woonplaats.

Groet,
    Ingmar
    edited June 2008
    inbouw piccies, morgen eens testen door lange toertocht door belgie.

overzicht
    image

image

image
    edited July 2008
    Nu 3.000km in een constante KGR gereden, geen problemen van luchtophoping of iets dergelijks.
    In de oude situatie kwam het voor dat als het reserve lampje begon te knipperen er lucht in het systeem kwam. Lucht trekken via de tank was het idee.
    Nu denk je, met een KGR zal het niet voorkomen omdat het debiet vanuit de tank een heel stuk lager is. En prompt tijdens de terugreis vanuit zuid-duitsland, flikker flikker, inhouden en plop, de motor weer uit. Reserve PPO erbij, KGR uitschakelen, doorstarten en rijden maar weer.

Blijft fijn zo'n indicatie lampje...u valt nu stil :D
  • CarloCarlo Livin' and Breathin' PPO
    edited July 2008
    Hij zal toch veel sneller naar de 70° gaan denk ik met jouw systeem?
    edited July 2008
    Er zit voor het filter nog een kleine WW op koelwater, die wordt met de KGR omzeilt op dit moment. Het koelwatersysteem is veel sneller op temperatuur dan de IP behuizing. Dus de temp winst is er eigenlijk niet. De grote WW in combinatie met de poelheizer leveren vooral de warmte na de koude start.
    Gedurende de rit knalt de grote WW de temp na de maximale temperatuur.
    edited July 2008
    Hoe kan een WW na een koude start warmte leveren???
    Heb je geen schema?
    I love schema's!
    edited July 2008
    herhaling EZ

De grote WW in combinatie met de poelheizer leveren vooral de warmte na de koude start.

carlo, wordt eens wakker ;-)
    Ps. had je mijn voicemail nog gehoord laatst? reed voorbij venlo, had je gelijk in real time kunnen kijken.
    edited July 2008
    Nu ja, maar de grote WW zal de warmte die de Poelheizer heeft gegenereerd weer onttrekken aan de brandstof. (bij koude motor)
    P. S. je moet ook niet zo vroeg (12:00 of zo) bellen op een vrije dag! ;)
    Ik lag nog in Snurkenstein.
    edited July 2008
    Poelheizer zal toch wel direct aan de IP vastzitten ? lijkt me het meest logisch, dan terug door de KGR het filter in en weer via de poelheizer naar de IP. Op deze manier zal de dutycycle van de poelheizer steeds kleiner worden omdat de grote koelwater ww het overneemt.

Groet,
    Ingmar
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited July 2008
    [QUOTE=ingmar;37600]Poelheizer zal toch wel direct aan de IP vastzitten ? .................Groet, Ingmar

Zo heb ik het ook, Poelheizung geeft bij koude motor al zijn warmte af aan de IP om vervolgens koud weer de IP uit te komen naar de WW die vervolgens de PPO weer iets verwarmd en vervolgens weer de Poelheizung in gaat.

Groeten,

Easy rider.
    edited July 2008
    OK. Om eea zeker te weten zou je aan aantal temp.opnemers aan een datalogger moeten hangen om zeker te weten hoe groot het nadeel van een WW bij koude motor is.
    Een v
    edited July 2008
    De manier die easy beschrijft voorkomt ook evt dat je een koude-schock krijgt bij het terugschakelen op diesel.....

Groet,
    Ingmar
    edited July 2008
    smul hier ook maar eens jip en janneke taal toepassen.
    Aaaah carlo, was toch wel ietsje later en mooi zonnig weertje!! ouwe slaapkop ;)
    Ik heb me daar al eens eerder over verwonderd, bijv de beweringen dat de IP ook nog eens de brandstof opwarmt, tja.
    Enige wat ik kan zeggen op basis van mijn 3 tempsensoren is dat het verrekes lang duurt voordat de brandstof komende uit de IP in temp stijgt na de koude start. Mijn koelwater is dan al vaak boven de 50C.

enne eric rijdt 1-tank en tuurlijk de poelheizer zo dicht mogelijk bij de pomp :D en die 20 platen WW stookt de boel goed heet.
  • Dappere DouweDappere Douwe PPO Master
    edited July 2008
    [QUOTE=Carlo;37607]
    Dan krijg je mooi 5 lijntjes...... übergeil! ;)

Heb 1) voor de Eckes, 2) voor de electr. naverwarmer, 3) voor de ESP, 4) na de ESP en 5) koelwater. En ook nog 1 voor de binnen- en buiten temperatuur. Als straks het bedieningspaneeltje van de standkachel er ook nog bij zit is het net een helikopter :)
    edited July 2008
    [quote=ericzwiep;37611]die 20 platen WW stookt de boel goed heet.
    Ja maar als het koelwater koud is stookt die de boel goed koud!
    edited July 2008
    aber aber aber du! carlo, temp koelwater is bij de start net zo koud als de IP so what is the problem? de poelheizer krijgt koude olie aangevoerd vanuit de WW. Na starten wordt het koelwater snel warm, de poelheizer doet er ook nog eens gemid 3 minuten over om op 75C te komen.....maar daar houd een goede mixer allemaal rekening mee :-)
    Waar het in het verhaal ff om ging is dat in mijn systeem ik merk dat het niet veel uitmaakt voor de uitgaande temp van de IP of ik met of zonder KGR rijd. De mogelijke winst in het begin door minder warmteverlies naar de tank, daar geloof ik niet in. De IP blijft in temp toch lang achter op de temp van het koelwater.
    edited July 2008
    OK dus in jouw geval is KGR BS.
    Ben benieuwd of meerdere mensen tot die conclusie kunnen komen.
    Dan kunnen alle Looptigers en Tigerloops de prullenbak in. (al spaar je er natuurlijk een slang mee uit)
  • penapena Livin' and Breathin' PPO
    edited July 2008
    Heren,

Leuke test. Wie kan dit meten?
    Of de temperatuur van de WW sneller op temperatuur is dan de KGR?
    Het zou zomaar kunnen.

Iets voor Douwe misschien?

Herman
    300SD
  • pjotterpjotter Banned
    edited July 2008
    is toch vanzelfsprekend dat de platenWW eerder op temperatuur is dan de KGR.
    zelfs mn filter die bij de platenWW is ingeisoleerd is eerder op temperatuur dan mn LGR en IP.

en komt doordat de IP en de loop onder de motorkap meer afkoeld door rijwind.
    edited July 2008
    Als mijn IP de 65C nog niet heeft gehaald dan draai ik ook op KGR.

Ik merk ook dat mijn WW sneller warm word dan mijn IP.

Ik meet op 4 punten, WW, Voor IP (na poelheizung), op IP, Na IP en KGR.

De temp voor de IP loopt gelijk op met de WW, ik meet dan na de Poelheizung en Voor de IP.

Het feit dat alle temperaturen zo een beetje gelijk oplopen behalve die van de IP komt omdat de IP aan het motorblok veel warmte afgeeft als het blok nog niet op temperatuur is.

Na ongeveer 5 KM staat alles zo een beetje op 72C maar de temp van de IP ijlt na, Als de IP 65C heeft bereikt gaat de KGR open naar de tank en zie ik alle temperaturen niet verder oplopen behalve de IP dan, die gaat langzaam verder omhoog en na ongeveer 10 KM staat die ook op 72C.

Dit hele verhaal is wel afhankelijk van de buiten temperatuur natuurlijk, dan duurd het gewoon langer voordat alles op temperatuur is.

Groeten,

Easy rider.
    edited July 2008
    hela, vergeten we niet een ander ding wat de KGR als doel heeft, namelijk het ontlasten van de pomp.....of kunnen we die nu ook afschrijven???

kan een ervaren KGR gebruiker even de pos en negs van een KGR hier neerzetten :D
  • pjotterpjotter Banned
    edited July 2008
    niet mee eens:

Nero heeft in t verleden uitgelegt dat t aanzuig gedeelte van de IP sterk genoeg is en geen schade oploopt door aanzuigen van dikkere brandstof.

voor mij heeft een loop dus alleen de functie van sneller opwarmen.

pos/neg ervaring: is voor elke PPO-er anders.

zo kan de IP van bv BMW geen extreem hete PPO verdragen.
    en die van bv mijn golf maakt t niet uit.
    dus bij in de file , hitte of plankgas rijden word mijn brandstof 90 graden en soms meer.
    daarom spoelt ik dacht E.R als de temp te hoog wordt terug naar de tank.
    om dus de temperatuur in de hand te houden

nog een nadeel is t lucht trekken .
    maar das voor een ieder ook een andere ervaring.
    en hangt af van de kwaliteit van t systeem.
    edited July 2008

Nero heeft in t verleden uitgelegt dat t aanzuig gedeelte van de IP sterk genoeg is en geen schade oploopt door aanzuigen van dikkere brandstof.

dat klopt dat hij dat gezegd heeft. Technisch gezien klopt het wel dat de pomp ontlast wordt, of het echt nodig is......

het nut van een KGR begint te wankelen :confused:
    edited July 2008
    [QUOTE=pjotter;37662].........zo kan de IP van bv BMW geen extreem hete PPO verdragen.............daarom spoelt ik dacht E.R als de temp te hoog wordt terug naar de tank. om dus de temperatuur in de hand te houden.

Klopt, dat heb ik van Sam Hotte, die heeft dat op zijn site staan.

Ik spoel terug naar de tank als de IP boven 65C komt en als de IP boven 85C komt gaat een bypass klep op de WW open zodat de GPO koud naar de IP gaat. Het mengt zich dan eerst in het filter met warme GPO en als de temp voor de IP beneden de 85C komt schakeld de de bypass weer dicht, zo houd ik de Temp van de IP onder controle, de enige keer dat de bypass open gaat is als ik in de file sta met een buiten temp van boven 25C.

Groeten,

Easy rider.
  • soapwatersoapwater Livin' and Breathin' PPO
    edited July 2008
    Voor mij staat het vast dat je met KGR veel sneller de gewenste temperatuur bereikt, dat het zinloos is de hele tank te gaan verwarmen en dat de pomp minder aan moet zuigen waardoor de aanvoerleidingen kleiner gekozen kunnen worden. Nog een voordeel vind ik is dat je bij een tweetanksysteem je diesel en PPO strikt gescheiden kan houden (geen Diesel in kofferbak want dat stinkt) en dat je geen ongelukjes kan hebben met overlopende tanks in de cabine (wat ik met de C15 wel eens voor heb gehad).

Grtz
Sign In or Register to comment.