Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

Op zonnebloemolie rijden verboden in Europese landen?

Ivecootje PPO Newbie
edited November 2008 in Wetgeving Nederland
Hallo allemaal!

Ik heb een vraag, en ik heb het antwoord nog niet kunnen vinden op dit forum. Ik hoop dat iemand mij er antwoord op kan geven.

Ik heb gelezen dat je in Nederland niet zomaar zonnebloemolie in je tank mag gooien. Als ze controleren en ze checken je tank, dan kun je een fikse boete verwachten als ik het goed heb begrepen.
Maar hoe zit dit in andere Europese landen? En dan met name Frankrijk en Spanje? Mag het daar ook niet? Wordt er veel gecontroleerd? Wat zijn de eventuele boetes? Hoe doen andere forumgebruikers dit tijdens bijvoorbeeld vakanties enzo?

Bij voorbaat dank!

Comments

• easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited June 2008
    Hi Ivecootje,

Welkom op dit forum.

Het is in Nederland verboden om zelf brandstof te maken, d.w.z. daar heb je een vergunning voor nodig en die krijg je niet.

Het in je tank hebben van een plantaardige olie om op te rijden kan en mag. Immers in duitsland ken je gewoon koolzaad olie aan de pomp tanken.

Hoe het in andere Europese landen zit weet ik niet, de regels kunnen niet anders zijn dan bij ons, we zitten immers in de Europese unie dus gelijke monniken gelijke kappen.

Boetes, zal er toch eerst geconstateerd moeten worden dat je zelf brandstof aan het maken bent.

Lees dit forum eens goed door en gebruik de zoekfuntie op b.v. accijns.

Groeten,

Easy rider.
  • furyfury Livin' and Breathin' PPO
    edited June 2008
    en hoe zou men het vinden (zowel nederland als buitenland) als je achterin een uitneembare afkoppelbare (maar wel vastschroefbare) tank zou hebben van zeg 200L vol met ZBO?.... want dan kun je hele vakantie rijden zonder te tanken.

grtz, Hans
  • FaceFace PPO Burner
    edited June 2008
    [quote=fury;36337]...zou hebben van zeg 200L vol met ZBO?.... want dan kun je hele vakantie rijden zonder te tanken.

grtz, Hans

Tja Hans, dan ben ik bang dat ik wel brandstof bij me heb... maar geen bagage! Of de kist moet weer op het dak natuurlijk. Je weet wel, die houten, met die mooie koperen hengsels en dat vilt van binnen.
  • wodanwodan Super Moderator
    edited June 2008
    [QUOTE=Ivecootje;36160]
    Ik heb een vraag, en ik heb het antwoord nog niet kunnen vinden op dit forum.

Ik denk dat je dan nog niet goed gezocht hebt...
    Lees eens wat meer rond, het antwoord staat hier zeker...
  • Martijn, Arnhem PPO Burner
    edited June 2008
    In Frankrijk kun je nu op 10 plekken gebruikte olie tanken wat van frites kramen afkomt.

Roule Ma Frite - Bienvenue

Die club is van plan flink uit te gaan breiden.

Martijn, Arnhem
    edited June 2008
    Ivecootje vraagt:

"Maar hoe zit dit in andere Europese landen? En dan met name Frankrijk en Spanje? Mag het daar ook niet? Wordt er veel gecontroleerd? Wat zijn de eventuele boetes? Hoe doen andere forumgebruikers dit tijdens bijvoorbeeld vakanties enzo?"

Ik kan dat even, behalve mijn eigen antwoord in dit draadje, ook niet vinden.

Ik ga er van uit dat je "geen brandstof mag maken zonder vergunning". Dus er op rijden mag maar tanken niet.

Groeten,

Easy rider.
  • furyfury Livin' and Breathin' PPO
    edited June 2008
    face- heb nog wel een auto waar zo'n ding in heeft gehoord, maar die lust geen PPO. (of je moet nog een mooi amerikaans V8 dieseltje hebben liggen).zou het wel aandurven om met 200L PPO op vakantie te gaan. mn auto mag toch 500kg laden(maar das wel wa overdreven voor een astra). alleen officieel mag je geloof ik maar 20L in een jerrycan de grens overnemen(vertelde kameraad).... maar wat als het met paar bouten vast zit. dan is het toch een tank. tis wel de grenzen opzoeken. maar wel cool om zo ver te kunnen rijden zonder tanken.

wel cool dat je in frankrijk kunt tanken..alleen als ze het dan gefilterd hebben met de franse slag kun je beter een hele doos brandstoffilters meenemen...lolz..

heb helaas geen connecties bij offici
  • NiekNiek Super Moderator
    edited June 2008
    Ivekootje:
    Nederland: Als je accijns betaald en een tweetanksysteem hebt, mag je erop rijden. Mixen in een eentank mag niet.
    Belgie: accijnsvrij tanken bij de boer
    Engeland: 2500 liter APO voor eigen gebruik accijnsvrij
    Germany: klein beetje taks op de koolzaad.
    Andere landen: weet niet.
  • Nyulli PPO Burner
    edited June 2008
    In Duitsland mag je - hoogofficieel - voor de LIDL de tank met Slaolie,... volgooien.

In Oostenrijk idem

Het overtreden van grensen is wel toegestaan voor een "reele" hoeveelheid. Wat dat precies is weet ik niet, maar een gewoone jerrycan van 5, hooguit 10 liter mag volgens mij ALTIJD.
  • satblumensatblumen PPO Newbie
    edited June 2008
    Hier een linkje hoe het in Duistland zit. Helemaal "vrij" is het niet!
    Mobil ohne Fossil
  • browniebrownie Livin' and Breathin' PPO
    edited June 2008
    Wat Frankrijk betreft is het officieel alleen toegestaan voor landbouwvoertuigen. Maar veel boeren leveren ook aan particulieren. Dit wordt oogluikend toegestaan. Jaja, zelfs in Frankrijk kennen ze een soort van gedoogbeleid.
    edited June 2008
    [quote=brownie;36593].....zelfs in Frankrijk kennen ze een soort van gedoogbeleid.

In Nederland en Belgie toch ook? ik heb nog nooit gehoord dat er iemand veroordeeld is voor het rijden op plantaardige olie.

Groeten,

Easy rider.
  • browniebrownie Livin' and Breathin' PPO
    edited June 2008
    Ik bedoel ook de verkoop van olie door boeren aan derden.
    Er zijn in Nederland wel enige veroordelingen geweest, maar de exacte achtergrond weet ik zo even niet. Maar rijdt je in de punt van Bretagne met een halfvolle tank PPO, dan kan je toch moeilijk volhouden dat je dat in Duitsland of Belgie hebt getankt.

Maar goed, controles op dit vlak zijn in Frankrijk ook nauwelijks van toepassing. Ik ben op PPO met frans kenteken wel eens staande gehouden aan het eind van de peage door de gendarmes. Door de geur hadden ze wel in de gaten dat ik PPO reed, maar ze zeiden er niks van.
  • johnny5 PPO Burner
    edited August 2008
    IK kom net terug uit hongarije , maar ben geen enkel tanstation tegen gekomen waar je goedkoop kan tanken,
    Ben wel bezig om via via koolzaadolie bij de boer te kopen daar, maar zal wel lang gaan duren voor het rond is( en ook daar weten ze heel goed wat iets waard is )
  • ppo'rppo'r PPO Burner
    edited September 2008
    Ik weet dat het in Itali
  • Andretje PPO Addict
    edited November 2008
    Iemand een idee hoe grooot de kans is dat je aangehouden word als je gpo meeneemt door oostenrijk/hongarije.
    ik ga misschien richting romeni
  • Man@workMan@work Livin' and Breathin' PPO
    edited November 2008
    Van de Oosenrijkse/Hongaarse/Roemeense regels rond PPO weet ik niets.

Ik heb begin jaren '90 een aantal zomers vrijwilligers werk in Romeni
  • Andretje PPO Addict
    edited November 2008
    Ja dat doe ik, alleen heb ik nog wel twijfels of ik het wel durf nu :p
  • MiglowieMiglowie Livin' and Breathin' PPO
    edited November 2008
    Zolang je een dubbelloops jachtgeweer in je tent heb en met een oog open slaapt, kan je niks gebeuren. En daarbij, alle criminele Roemenen zitten hier in de cel.
  • Andretje PPO Addict
    edited November 2008
    ik ga denk ik maar naar sloveni
Sign In or Register to comment.