Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

FORD Transit 2.5 D 1998

SinnefjildSinnefjild PPO Addict
edited September 2008 in Ford
Voor een vriend ga ik een Transit uit '98 ombouwen tot een 2-tanker

Ik heb een vraagje voor de kenners:

Foto 1 Bosch-pomp (TIM)

Wat is de aanvoer en wat is de retour op deze bosch-pomp? De leidingen naar de verstuivers zitten aan de "achterkant"van de pomp. Onder de ronde cirkel zeg maar.

Foto 2 filter (TIM)

Dit is de filter van de transit. De aanvoer en retour lopen door de "filterkop". Wat is de electrische aansluiting op de filterkop? verwarming of een vochtsensor?

Ook hier weer de vraag: wat is aanvoer en wat is retour naar de tannk

En wat is de roze leiding?

Comments

• tp3lxs PPO Newbie
    edited June 2008
    grappig,

ik rij zelf ook in een 98 2.5 transit (geen turbo) maar ik doe het nog met flesjes (ik rij erg weinig vandaar)

je foto's zijn niet zichtbaar, maar als je wilt kun je de mijne gebruiken:

http://www.ppo.nu/forum/f45/brandstofpomp-waarom-kan-ze-stuk-gaan-breekt-de-899/index6.html#post35611
  • neronero Livin' and Breathin' PPO
    edited June 2008
    Toevoer op de pomp zit vooraan, net tegen distributiekast aan.
    De Retour zit ALTIJD HOGER dan de toever op ve-pomp. Dus retour zit bovenop het pompdeksel.

Op je filter volg je gewoon de leiding die van je pompretour komt. Dan weet je wat retour is. Verstuiverretour komt daar toch ook bij.

Gr
    Nero
  • SinnefjildSinnefjild PPO Addict
    edited June 2008
    image

@ Nero: Groen is aanvoer, rood is retour?

image

Wat is de paarse leiding?

En waarom loopt de retour ook weer door/over het filter heen?

@ Tim: Joepie, het is mij als dummie gelukt een foto te plaatsen! Dank voor je info.
  • neronero Livin' and Breathin' PPO
    edited June 2008
    jup, groen toevoer, rood retour en paars waarschijnlijk retour naar tank (overloop).
    edited August 2008
    Het 2-tank systeem zit er in en is al in Frankrijk geweest.

image

Het is wederom een plug-and-play setje van Biopoel.de. Ik heb goede ervaringen met het materiaal van deze firma.
    De retourklep is in te stellen met een tijdschakelaar. Hierdoor gaat bij het spoelen de brandstof retour naar de juiste tank.
    Momenteel staat hij ingesteld op 8 seconden. Dit is de minimale tijd maar ik zou nog wel minder willen hebben. De inspuitpomp van de Transit pompt nogal rond. Ik heb het gevoel dat ie < 5% van de brandstof gebruikt en de rest weer retour naar de tank gaat..... (Nero?)

Uiteraard heb ik er een fijnfilter voor gezet. Dit is een koelwaterverwarmde versie met ontluchting/opvoer van Renault express/5. De thermostaat die in dit filter zit, heb ik er uit gehaald. Hierdoor stroomt het koelwater permanent rond.
    Dat er nog een filter voor zit is een goede zaak want de 1mu gefilterde GPO die we geleverd kregen bleek niet helemaal schoon te zijn. Er zit weer een nieuw filter in en we gaan kijken hoe lang het nu goed gaat.

image

De 90 liter rvs-tank staat achterin, weggewerkt onder de dubbele vloer. Aan de zijkant zit een kijkbuis om te ziet hoeveel er nog in de tank zit. Vullen gebeurd met een flexibele slang van 2 meter. Aan het einde zit een schroefdop.

image
  • pjotterpjotter Banned
    edited August 2008
    nooit geweten dat de transit een boschpomp hebt.
    hebben alle bouwjaren er eentje
    edited August 2008
    De auto wil niet trekken in de 2-e en 3-e versnelling. Ik vrees dat ie ergens lucht trekt en verdenk het filter er van. Binnenkort de boel maar een nalopen en uitsluiten.
    edited September 2008
    Update:

[QUOTE=Sinnefjild;39602]De auto wil niet trekken in de 2-e en 3-e versnelling. Ik vrees dat ie ergens lucht trekt en verdenk het filter er van. Binnenkort de boel maar een nalopen en uitsluiten.

Het verwarmde filter is lek en trok lucht via ontluchtingsknopje. Ik heb m vervangen door een ander verwarmd filter van Renault. Wat bleek, ook lek. Ook weer vervangen door een derde en hij liep nog steeds niet lekker. De filters van Renault worden ondertussen te oud. Ze zijn minimaal 20 jaar oud.

Ik heb het verwarmde filter afgekoppeld en er een in-line filtertje tussen gedrukt en hij rijdt nu zoals het moet. Nadeel nu is dat er geen fijnfiltering is (en de GPO die we hebben is van bedenkelijke kwaliteit). Er zal dus zo snel mogelijk een goede , bij voorkeur verwarmd filter in moeten. Waarom verwarmd: eventueel vet in de GPO zal je filter dan niet verstoppen. Een andere mogelijkheid is een tweede ww te plaatsen voor een niet verwarmd fijnfilter.

+++++++++++++++++++++++++++++++

Wat nog meer: Stationair (850 toeren) spoelt de pomp 1,5 liter/minuut terug naar de tank! dit is nogal wat in verhouding tot het verbruik van de motor.
    Theoretisch is het dan bij 110 km (2800 toeren) 5 liter per minuut wat terug gaat naar de tank.

even doorrekenen:
    1 uur rijden bij 110 km is het verbruik ongeveer 10 liter brandstof maar is er 300 liter door de pomp gegaan. kortom 97% van de aangezogen brandstof wordt niet verbruikt maar gaat retour......... ?????? Kan de ww dit wel bijbenen???
  • RaafRaaf Modding Member
    edited September 2008
    De setup van mijn Mitsu is :
    Filter > Platen WW > Inline filter >> IP
    De retour komt via een KGR terug voor het filter, op die manier verwarm je je filter mee en voorkom je te veel warmte verlies.
  • smulsmul Livin' and Breathin' PPO
    edited September 2008
    [QUOTE=Sinnefjild;40088]Theoretisch is het dan bij 110 km (2800 toeren) 5 liter per minuut wat terug gaat naar de tank.

Nee

Als ik stationair sta te rijden is er een grote flow terug naar de tank. Als ik gewoon rij is die flow veel minder.
    edited September 2008
    Daarnet weer een telefoontje dat de auto toch NIET lekker loopt/trekt op ppo (maximaal 100km/h)

Ik ga de retour kortsluiten zoals Raaf aangaf.
  • ingmaringmar Livin' and Breathin' PPO
    edited September 2008
    [QUOTE=Sinnefjild;40093]Daarnet weer een telefoontje dat de auto toch lekker loopt/trekt op ppo (maximaal 100km/h)

Ik ga de retour kortsluiten zoals Raaf aangaf.

Niet lekker dus ?

Groet,
    Ingmar
  • pjotterpjotter Banned
    edited September 2008
    retour naar tank moet toch kunnen.

bij bv Niek werkt t ook, alleen heeft die zn tank geisoleerd.
    en schijnt behoorlijk warmte vast te houden.
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited September 2008
    Heb ook KGR gesloten wanneer IP onder 65C, daarboven gaat ie open naar de tank, geen centje last.

Zit er niet ergens een knik of andere vernauwing in de aanvoer leiding, misschien tank zeef verstopt?.

Groeten,

Easy rider.
    edited September 2008
    [QUOTE=easy rider;40097]

Zit er niet ergens een knik of andere vernauwing in de aanvoer leiding, misschien tank zeef verstopt?.

.

Ik sluit niets uit... Kga alles nalopen

de aanvoer en retour is 8 mm
    Er zit een in-line groffilter direct na de tank. Vervolgens komt de slang na 2,5 meter bij de fijnfilter/ ww/ ip.

Een andere mogelijkheid is het plaatsen van een Facetpomp bij de tank.
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited September 2008
    [QUOTE=Sinnefjild;40098]Een andere mogelijkheid is het plaatsen van een Facetpomp bij de tank.

Heb ik ook maar dan een Hardi pomp, die zijn beter.

Ik heb: tank>hardi pomp>5" 1Mu filter>WW>orgineel filter>Polheizung>IP>KGR gesloten onder 65C IP/KGR open boven 65C IP naar tank.

Groeten,

Easy rider.
  • Tim Livin' and Breathin' PPO
    edited September 2008
    Sinnefjild,

Plaats eerst een goed filter! Anders heb je met die vreemde apo straks je verstuivers en de IP naar z'n gootje. Het kleine filtertje kan al heel snel te vuil worden en teveel tegendruk geven, waardoor hij niet harder wil.

Ik zou trouwens die apo opnieuw verwerken.

Tim
Sign In or Register to comment.