Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

GPO bewaren

hoptillehoptille PPO Burner
edited June 2008 in Filteren van GPO
Ik heb net gezocht op het forum, maar kon nergens vinden hoe lang ik GPO kan bewaren voordat het bederft of dat er dingen in neerslaat.
Ik hoorde namelijk dat er schimmel kan ontstaan in de GPO. Klopt dit? En is dit erg? Of is het dan weer een kwestie van filteren en klaar ben je...
Kan iemand mij hier meer over vertellen?

Comments

• Chicken PowerChicken Power Banned
    edited June 2008
    Beste Hoptille,

Het hangt van een hoop omstandigheden af, d'r is moelijk wat eenduidigs over te zeggen.

Elementen die meespelen:

Hoe oud en hoe 'zwaar' gebruikt was die olie? Wat is daardoor de mechanische en chemische vervuiling?

Hoe goed wordt er gefilterd en bezonken? De algemeen aanvaarde standaard is 1mu. Maar door het verhittingsproces in de frituur onstaan er ook behoorlijk wat kleinere deeltjes die je er met filteren of bezinken niet uitkrijgt. Met name eiwiten en zetmelen; uitstekende voedingsbodem voor gisten, schimmels en bacterie
  • NiekNiek Super Moderator
    edited June 2008
    Hoptille,
    zoals je had kunnen lezen in het filterverhaal: 5 % fijne olie van boer Peter bijmengen. Met veel geduld op 1 mu terugfilteren. Ik heb hier monsters staan van 2,5 jaar oud. Nog steeds goed. In het begin heb ik ook kathlon toegevoegd. Of dat effect heeft gehad weet ik inderdaad niet. Fijne olie is goedkoper, dus gebruik ik dat nu.
    Niek
Sign In or Register to comment.