Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

Renault Megane 1.9DTi

Toetsje PPO Newbie
edited August 2008 in Renault
Hoi !

omdat ik per 1 september van werkgever verander moet ik mijn lease auto inleveren. De vervanger is ook al gekocht, een Renault Megane Break 1.9DTi uit 2001 met 120.000km op de klok. Het betreft de motor zonder intercooler (80pk) maar met een Bosch pomp.

Nu zou ik graag de diesel willen bijmengen met zonnebloemolie uit de fles. Om eerlijk te zijn doe ik dat meer voor de eventuele besparing dan voor het milieu (alhoewel dat ook mooi is meegenomen).
Ik rijd per jaar 45.000 kilometer. Als het mogelijk is zou ik tot een mengverhouding van 50-50% willen gaan (1 tank systeem dus).

Mijn wensen:
  • Het is een auto voor mijn werk, sleutelen / pech krijgen wil ik niet met deze auto.
  • Er zal lang niet altijd gemengd gereden worden, 100% diesel moet dan ook mogelijk zijn zonder (veel) handelingen.
  • De auto moet uitgeleend kunnen worden zonder gebruiksaanwijzing.
Is een Poelheizer of WTX (met 2 pluggen) electrisch verwarmingselement vlak voor de pomp voldoende om tot een mengverhouding van 50-50% te komen? Of is een platenwarmtewisselaar op koelwater echt noodzakelijk?
Voordeel voor deze oplossing is namelijk voor mij dat ik het systeem met een simpele schakelaar buiten bedrijf kan stellen zonder gebruik te maken van kleppen.

Als dit niet voldoende is, wat voor soort wisselaar heb ik dan nodig? En wat is de eenvoudigste manier om het buiten bedrijf te stellen? (in geval van 100% diesel)

Alvast bedankt !

Comments

• NiekNiek Super Moderator
    edited June 2008
    Toetje
    1. Een platenwisselaar kan je zonder schakelaars in het systeem opnemen. Ook warme diesel lust de pomp. Als je dat niet vertrouwd, zet je er gewoon een stopkraan op.
    2. Heb je als uitgerekend wat je voordeel is ?? Olie van de super is niet meer zo goedkoop. En omdat je gaat mengen telt het prijsverschil tussen rijden op mix en op diesel maar voor de helft mee. Je verdient er dus maar 20 cent per liter mee. Beter voor je motor en voor je portemonnee: tweetanksysteem. Nog beter voor het milieu: ga zelf filteren of ga met een groepje filteren. GPO is niet meer aan te slepenm dus zoveel mogelijk zelf doen.
    Niek
  • Toetsje PPO Newbie
    edited June 2008
    Zo, das een snelle reactie :D

20 cent per liter is voor mij toch een besparing van 550 euro op jaarbasis.
    Op dit moment heb ik ook al een jerrycan in de auto liggen om overal maar de goedkoopste brandstof te halen, dus ik ben wel iets gewend.
    Zelf filteren gaat me te ver, flessen leegkieperen zie ik mezelf nog wel doen. Ook las ik dat je bij of in Nijmegen KZO kunt kopen, hier kan ik natuurlijk ook zo'n 500 liter van aanschaffen.

Een 2 tank systeem vind ik weer te omslachtig, je moet dan voor het stoppen weer spoelen.... ik zie mijn vriendin of mensen die de auto even lenen niet doen.
    Ik wil dus echt een 1 tank systeem met een verhouding van 50-50%.

Volgens jou is het dus niet schadelijk om de pomp diesel aan te leveren van +/- 80 graden? Ik heb namelijk op diverse sites gezien dat je dit beter niet kunt doen.
    En dan kom ik toch weer tot mijn begin-vraag, is een Poelheizer of WTX alleen voldoende om tot 50-50% te gaan?

Alvast bedankt !
  • soapwatersoapwater Livin' and Breathin' PPO
    edited June 2008
    Zie: Is het erg om op verwarmde diesel te rijden

Daarin heb ik het al eens aangehaald: Temperatuur van mijn Lucas-pomp bij normaal diesel gebruik zonder aanpassingen op een medium zomerdag: hoger dan 70°C!!
  • MiglowieMiglowie Livin' and Breathin' PPO
    edited June 2008
    Toetsje, je kan net achter Nijmegen in Duitsland KZO kopen idd, route is makkelijk. Verder is het best gevaarlijk om zonder aanpassingen bij te gaan mengen en flesjes is no-go als je het lang wil blijven doen.

Tanken duurt een eeuwigheid, je heb er veel afval van en je wordt het snel zat. Daarbij, als je niet ombouwt zal je maximaal een 30% bij kunnen mengen, investeer je in een goeie ombouwkit (professioneel ingebouwd bijv Elsbett, maar goed aan de prijs) kan je meestal wel 100% rijden en hoef je weinig pech te verwachten, bouw je een 2-tank systeem in, kan je afgezien van de start 100% rijden en leen je de auto uit, schakel je je ppo-circuit uit en rijdt hij gewoon op diesel (al dan niet met 30% ppo-mix).

Keuze zat dus en vergis je niet in de vrouwen, ook zij kunnen leren om terug te schakelen voor ze stoppen. Dat hoeft trouwens niet echt als het maar een paar uur is, voor een nacht moet het wel.

Tevens zijn er mensen hier (volgens mij o.a. Douwe) die hun lichtzoemer aan de ppo-installatie hebben gekoppeld, dus als ze uitstappen terwijl het circuit nog aanstaat, gaat de zoemer. Dan is het terugschakelen en motor een minuutje laten draaien.
  • Dappere DouweDappere Douwe PPO Master
    edited June 2008
    @Miglowie hoi,

Je zit wel in de buurt maar mijn zoemer is in het systeem ge
  • ericzwiepericzwiep Livin' and Breathin' PPO
    edited June 2008

En dan kom ik toch weer tot mijn begin-vraag, is een Poelheizer of WTX alleen voldoende om tot 50-50% te gaan?

ja! in de lente, herfst en zomer. winter niet aan te raden. mare daar is stroom voor nodig en dat kost dus brandstof. De investering in een WW op koelwater heb je daarom snel terug verdiend en maakt het daarnaast mogelijk om richting de 100% te gaan in de zomer.
    Een poelheizer zet er namelijk maar maximaal 20C bij op. das dus geen wenselijke 50-60C.
    lees anders http://www.ppo.nu/forum/f44/voorbeeld-van-een-1-tank-systeem-2211/#post35518

Volgens ... is het dus niet schadelijk om de pomp diesel aan te leveren van +/- 80 graden? Ik heb namelijk op diverse sites gezien dat je dit beter niet kunt doen.

Die temp van 80 haal je dus nooit met louter een poelheizer in je systeem. Mare doe ons eens een lol en post die sites eens hier :cool:
  • TjorqueTjorque Livin' and Breathin' PPO
    edited June 2008
    Hoi,

In mijn auto zit momenteel ook een WW, die niet afgesloten wordt als er gedieseld wordt.

De pomp krijgt dus (weet ik veel hoe) hete olie te slikken.
    Ik rijdt 50 a 60% PPO en soms zo goed als puur.

Een elektrische verwarming heb ik niet.

Het kan dus heel simpel...
    edited July 2008
    [quote=Tjorque;36350]Hoi,

In mijn auto zit momenteel ook een WW, die niet afgesloten wordt als er gedieseld wordt.

De pomp krijgt dus (weet ik veel hoe) hete olie te slikken.
    Ik rijdt 50 a 60% PPO en soms zo goed als puur.

Hey pstt... Het kan geen kwaad hoor...
  • smulsmul Livin' and Breathin' PPO
    edited July 2008
    En nu horen we niets meer van Toesje.........
  • Toetsje PPO Newbie
    edited August 2008
    [quote=smul;36679]En nu horen we niets meer van Toesje.........

Jawel hoor :) Ik ben alleen een tijdje weg geweest.

Jullie hebben me overtuigt. Ik ga voor een combinatie van electrische voorverwarming en een warmtewisselaar. Ik ga geen kleppen gebruiken om het geheel uit te kunnen schakelen, wel een schakelaar om de electrische voorverwarming buiten bedrijf te kunnen stellen.

Inbouw gaat komen, alleen het huis heeft nu prio 1. Bedankt !
    edited August 2008
    E
Sign In or Register to comment.