Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

"klopgeesten" het tikken van verstuivers op PPO

easy ridereasy rider PPO Junkie
edited July 2008 in Algemene Techniek
Hallo stokers,

Graag zou ik het fenomeen van "tikkende verstuivers" bij het rijden op PPO inzichtelijker maken om er achter te komen wat het probleem nu precies is.

Mijn verstuivers (nog maar 40.000 weg) tikken af en toe als ik rijdt op PPO, meer gebruikers hebben hier last van volgens de diverse berichten van de afgelopen weken.

Het zou handig zijn als men wat gegevens plaatst van de auto en zo, ik dacht aan het volgende:

Type/soort IP:
Leeftijd verstuivers (km):
Soort PPO:
Waneer doet het tikken zich voor:

Groeten,

Easy rider.
«1

Comments

• pjotterpjotter Banned
    edited June 2008
    komt door APO.

mijn 300D tikkert op APO en niet op soja.
  • jgdenholjgdenhol PPO Master
    edited June 2008
    Maar wat tikt er dan? En wat zou er evt aan te doen zijn? Nog fijner filteren? Warmere brandstof?
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited June 2008
    De verstuivers tikken, het lijkt op een harde dieselnok maar toch feller. (hoger in toonhoogte)

Hierbij mijn gegevens:

Type/soort IP: Bosch
    Leeftijd verstuivers (km): 40.000
    Soort PPO: 100% APO van soja & zonnebloem
    Waneer doet het tikken zich voor: meestal als de APO warm is en of als de motor een uurtje stil gestaan heeft, als ik op de snelweg goed het gas in trap word het minder en verdwijnd het soms helemaal om even later weer terug te komen. De motor draaid er niet minder door.

@Pjotter, Waarom denk jij dat het door APO komt?

Groeten,

Easy rider.
  • pjotterpjotter Banned
    edited June 2008
    exacte symptonen bij mn 300D zijn.

rond een bepaald hoger toerental bij t automatisch schakelen,en dan met een snelheid rond de 90 km/uur tikkert t motorblok.

met 40% dino bij de APO gaat t over.
    en met mn mix van soja/dino 85% om 15% ook geen problemen.

zodoende geen APO meer .

grtn
  • penapena Livin' and Breathin' PPO
    edited June 2008
    Zou het te maken kunnen hebben met de viscociteit (ondanks de hoge druk?)?

Herman
    300SD
    edited June 2008
    Ik heb het ook (of juist) als de olie 85C is, dat meet ik op div. plaatsen. Voor de IP, op IP, na IP en op KGR.

Als een hoog percentage APO wel tikken geeft en een hoog percentage "verse" soja niet wat is er dan met de APO aan de hand wat het tikken veroorzaakt?

Groeten,

Easy rider.
    edited June 2008
    [QUOTE=easy rider;35815]Als een hoog percentage APO wel tikken geeft en een hoog percentage "verse" soja niet wat is er dan met de APO aan de hand wat het tikken veroorzaakt?

Hoi ER,

Misschien was de APO voorzien van 10-20% van Boer Peter waardoor de visco toch nog lager was dan de Soja?

Herman
    300SD
    edited June 2008
    Ik rijd nu zelf op 100% APO van Dyssie, die gebruikt geen fijne olie van boer piet om te filteren en nog heb ik last van tikkende verstuivers.

groeten,

Easy rider.
  • NiekNiek Super Moderator
    edited June 2008
    De fijne olie kan het niet zijnm Ik heb nergens last van.
    edited June 2008
    Zou dan het soort APO een verklaring kunnen zijn?

Ik bedoel: je hebt APO van visboeren met zout, dierlijkvet en nog meer minuscuul kleine bestanddelen die met vis bakken te maken hebben.

En je hebt olie van de notenbar, weer iets heel anders. Je hebt olie van de patatzaak, ook met zout maar dan weer met minuscuul kleine deeltjes aardappel en natuurlijk ook dierlijk vet van de frikandel en zo.

Groeten,

Easy rider.
    edited June 2008
    Easy,
    Als het goed gemaakte GPO is, zit er geen water en geen zout meer in. Reinout heeft dat voor mij getest. Als het daarna op 1 mu gefilterd is en geen vetkristallen meer bevat zou het niets uit moeten maken. Mijn olie komt voor 90 % van de visboer: soja.
    Ik heb ergens op een USA site gelezen, dat water de oorzaak zou kunnen zijn. Daardoor zou je ook schade aan je cylinderwand kunnen oplopen.
    Probeer het volgende: zet een vaatje GPO voor drie weken in rust. Giet het bovenste deel af en stop dat in je tank. Bij een tweede batch zou je 10 % dino of fijne olie kunnen toevoegen. Kijken of de tik er nog steeds is.
    Niek
    edited June 2008
    Hoi Niek,

Als het water is dan kun je toch testen op water door het te verhitten (heb ik ergens gelezen)?

Herman
    300SD
    edited June 2008
    [quote=Niek;35850]..................Ik heb ergens op een USA site gelezen, dat water de oorzaak zou kunnen zijn. Daardoor zou je ook schade aan je cylinderwand kunnen oplopen.
    Probeer het volgende: zet een vaatje GPO voor drie weken in rust. Giet het bovenste deel af en stop dat in je tank. Bij een tweede batch zou je 10 % dino of fijne olie kunnen toevoegen. Kijken of de tik er nog steeds is.
    Niek

Ga ik doen niek, je kan best gelijk hebben. Ik pomp immers uit de onderkant van mijn IBC zo de tank in dus daar kan van alles bezinken.

Groeten,

Easy rider.
  • ingmaringmar Livin' and Breathin' PPO
    edited June 2008
    Easy,

Ik had vroeger ook dat probleem, geen water maar allerlei ander bezinksel. Toen vanaf de bovenkant op 10 cm van de bodem ongeveer gaan opzuigen..geen probleem meer.

Groet,
    Ingmar
    edited June 2008
    Kijk, zo komen we ergens.

Ja ik zuig van onderuit op het punt waar de afsluiter in de IBC zit, dat is wel het laagste punt. Maar mijn APO is gefilterd op 1Mu en voordat het de tank in gaat word het nog eens door 3 filters van 1Mu gepompt.

Kan natuurlijk water of andere verontreiniging zijn wat door een 1Mu filter gaat?

Groeten,

Easy rider.
    edited June 2008
    Condens kan er natuurlijk altijd inkomen en dat trekt zich niets aan van een filter van 1u.

Groet,
    Ingmar
    edited June 2008
    @Pena/Herman,
    Ja je kunt ook zelf op water testen: de pantest. GPO in de koekenpan verhitten tot boven 100 graden. Als er geen belletjes/bruis opkomt zoals met biefstuk braden in de boter; dan is de GPO watervrij. Een labtest is natuurlijk altijd beter. Maar de pantest geeft een goede indicatie.
    Niek
    edited June 2008
    Heb afgelopen week alleen maar op APO gereden en eigenlijk geen last meer gehad van de harde tik die ik de eerste dagen hoorde. Mogelijk is het dus vervuiling geweest die ik nu kwijt ben. Net nieuwe leidingen e.d. Dus er kan wel wat in hebben gezeten.
    edited June 2008
    Ik moet zeggen dat nu ik het 5" 1Mu filter heb geplaatst in de auto het tikken minder is geworden maar helemaal weg is het nog niet.

Groeten,

Easy rider.
    edited June 2008
    Zo komen we ergens! Probeer eens met
    edited June 2008
    Is wel een idee maar weet niet of ik de dikke GPO door een 0.5Mu filter kan trekken. Zou ik eens moeten proberen.

Groeten,

Easy rider.
  • Dappere DouweDappere Douwe PPO Master
    edited June 2008
    H
    edited June 2008
    Ja, de olie gaat heel makkelijk door het filter, hij heeft een vrij groot oppervlak, maar hoe dat gaat als het wat kouder word weet ik niet, dat zal de ervaring moeten leren.

Ik ben nog van plan een onderdruk meter te plaatsen tussen de IP en de filters zodat ik kan zien wat er gebeurd.

Groeten,

Easy rider.
  • Dappere DouweDappere Douwe PPO Master
    edited June 2008
    Dank,

Hou ons op de hoogte.

Met vriendelijke groet,

Douwe --> "PPO ADDICT". Ha, ha, ha. Zo trots als een aap met ...........
  • BrajoBrajo PPO Burner
    edited July 2008
    Hallo,

Bij mijn auto (Toyota Hiace) ook regelmatig last van een zware dieselklop.

Dit komt bij de verstuivers vandaan (lekken of nadruppelen)

Ik heb nu een temperatuurmeter op de voorste verstuiverleiding gemonteerd en mijn vermoeden klopt wel. de PPO is daar al ca 20 graden afgekoeld en dus te dik om goed te verstuiven, daardoor slechte verbranding, daardoor aankoeken verstuivers, daardoor niet goed afsluiten, daardoor luide dieselklop.

Wat kun je hieraan doen, hebben jullie ideen om de leidingen direct voor de verstuivers te verwarmen?

Ik heb wel eens op e-bay een setje gezien met gloeibougies die op de verstuiverleing werden geklemd.
  • CarloCarlo Livin' and Breathin' PPO
    edited July 2008
    Kunt natuurlijk je verstuiverleidingen isoleren.
    Dat ben ik ook al drie jaar van plan! :-)
    edited July 2008
    Ben van de week op aanraden van diverse PPOers even aan het spoelen op DINO :mozilla_yell:.

Het tikken is nu bijna weg, ik heb er nu ongeveer 30 liter DINO doorheen gejast en het tikken word steeds minder.

@Brajo, ik loop ook al tijden te denken om de verstuiver leidingen te isoleren maar ja, tijd he. Ik heb een enorme propellor voor op de motor zitten die de zaak aardig afkoeld dus isoleren zal geen slecht idee zijn.

Ik ga toch binnenkort het spruitdtuk er af trekken om nieuwe temperatuur meters te plaatsen dus dan gelijk maar even doen.

Groeten,

Easy rider.
  • Man@workMan@work Livin' and Breathin' PPO
    edited July 2008
    Als je dan toch rigoreus aan de slag wilt kun je natuurlijk ook je verstuiverleidingen voorverwarmen met tracing.
    Dan heb je in de winterdag de boel sneller op temperatuur.
    edited July 2008
    Strak plan [EMAIL="man@work"]man@work[/EMAIL], zal de zoekfunctie is gebruiken, volgens mij is daar al eerder wat over geschreven.

Groeten,

Easy rider.
  • Tim Livin' and Breathin' PPO
    edited July 2008
    Fattywagons

Al vind ik het niet mooie, noch goeie manier.

Tim
    edited July 2008
    Zal deze gasten morgen eens op telefoneren.

Elektrische-Vloerverwarming.NET

Groeten,

Easy rider.
  • BrajoBrajo PPO Burner
    edited July 2008
    Hieronder met hoogfrequent (zoals de magnetron?)

http://www.dieselveg.com/BIOplantrixIDH1224manualEN.pdf

Injection Pipe Heating

Hieronder een grafiek met en zonder unit, de grafiek zonder lijkt precies op mijn temperatuurverloop.

Met:

http://www.dieselveg.com/surf%20bioplantrix%20switched%20on.pdf

Zonder

http://www.dieselveg.com/surf%20bioplantrix%20switched%20off.pdf

Heeft iemand al zoiets van het forum aangeschaft, ervaringen?
  • soapwatersoapwater Livin' and Breathin' PPO
    edited July 2008
    Ik begrijp het niet goed. Je pomp is +70°C, het blok is +/-90°c de afstand pomp --> blok is max 50cm en door de kleine diameter lijkt me het transport door de leidingen snel te gaan (ik kan me vergissen) bovendien hangen de leidingen nog eens vlak bij het warme motorblok. Dan komt de brandstof in de hete verstuivers, waar het dus ook +/-90°c is... Zal dit wel helpen of het het eerder een vorm van GAS?

Grtz
  • sauspasta PPO Burner
    edited July 2008
    Een wat late reactie maar beter laat dan nooit.

Mijn golfje 2 klopt ook aardig en denk dat het de vicositeit is.
    Zelfs boven de 70gr sensor voor de brstpomp klopt hij soms.
    Bij hoge toeren merk je het niet.
    Toevallig rijd ik nu op raps uit Duitsl en hij doet het ook met raps.

Vreemd is misschien dat het niet altijd is

Ik ga ook eens nadenken over de verstuiverleidingen isoleren

gr Niels
    edited July 2008
    Ik zal het eens meten maar een motorblok is volgens mij nooit 90 graden, misschien wel inwendig maar toch zeker niet aan de buitenkant waar de verstuivers zitten, ik denk dat dat alleen voor komt als je in de file staat of zo met draaiende motor.

Zo een verstuiver leiding zit in de rijwind en koelt snel af, misschien is isolatie al voldoende om warm aan te komen bij de verstuivers.

Het zou wel grappig zijn om b.v. de temp in de verstuiver leidingen op te voeren naar b.v. 150 graden, hoe heter de brandstof hoe beter omdat het dan nog beter verstuift.

Groeten,

Easy rider.
  • soapwatersoapwater Livin' and Breathin' PPO
    edited July 2008
    Ik probeer het ook eens te meten met de IR-thermometer... Het valt me op dat bij een professionele ombouw zelden of nooit ge
    edited July 2008
    [QUOTE=soapwater;36819]Het valt me op dat bij een professionele ombouw zelden of nooit ge
  • neronero Livin' and Breathin' PPO
    edited July 2008
    Ik roep niet meer! :D
    Is me verboden door m'n vrouw. :lol:

Gr
    Nero
  • Man@workMan@work Livin' and Breathin' PPO
    edited July 2008
    Het zijn dunne metalen leidingen die behoorlijk vrij in de luchtstroom onder de motorkap hangen. En daar kan het 'swinters behoorlijk fris tochten
    Bij de Saxo hangen ze aan de voorzijde van het blok.

Over het algemeen is bij de Saxo de uitgang van het PPO filter te heet om vast te houden. (Ondanks dat deze voor de radiateur hangt.) Maar ik kan op het werk de IR thermomether eens een avondje lenen.

Let op! zo'n IR thermomether werkt niet goed op glimmende metalen oppervlakken.
    Helaas kunnen we niet met de IR thermomether meten tijdens het rijden....

Als ik het idee zou krijgen dat de verstuiverleiding bij de IP beduidend warmer is dan bij de verstuiver (puur op "Fongerspitzengefühl") dan haal ik een paar meter dunne koelwaterslang snij deze in lengterichting open en klem deze met tie-rips om de verstuiverleidingen. Rubber transporteert warmte veel slechter dan metaal, kan tegen een stootje en trillingen en zo'n slang is lekker snel en simpel aan te brengen.

Als ik me goed herinner heeft Nero ooit geroepen:
    (correct me if I'm wrong)
    "Als uw warmtewisselaar goed is hoeft ge niets te isoleren"
    edited July 2008
    Ik heb zo een IR meter, die neem ik wel mee naar de Meeting. Ik heb ook zo een dingetje met draadje van conrad, es kijken wat dat gaat doen.

Groeten,

Easy rider.
  • pjotterpjotter Banned
    edited July 2008
    [quote=soapwater;36819]er... Het valt me op dat bij een professionele ombouw zelden of nooit ge
    edited July 2008
    In dat topic staat:

"Bijvoorbeeld isolatie van onderdelen??? En ik denk dat mijn bij elsbett en PPo Systems Wezep het toch wel iets beter weten dan ons aangezien de monteur van mijn auto die de ww heeft geplaatst al meer dan 20 jaar in het vak zit."

Dit is een mening van een forum lid en kan derhalve niet als waar bestempeld worden, hij schrijft namelijk "ik denk".

De praktijk wijst uit dat iedere auto anders reageerd op isolatie zoals te lezen is op dit forum. Bovendien zitten hier veel "promateurs" die uit eigen ervaring weten waar het over gaat m.b.t. het rijden op PPO en die ervaringen worden hier kostenloos gedeponeerd zodat de professionele ombouwer hier weer handig gebruik van kan maken.

Groeten,

Easy rider.
    edited July 2008
    [QUOTE=nero;36851]Ik roep niet meer! :D
    Is me verboden door m'n vrouw. :lol:

Gr
    Nero

Nero...doe je dan alles wat ze zegt..zoo gehoorzaam ?

Groet,
    Ingmar
    edited July 2008
    tja....
    Hangt er een beetje vanaf waar en wanneer ze wil dat ik gehoorzaam ben! :twisted:

Gr
    Nero
    edited July 2008
    Heren,

In navolging op het spoelen kan ik jullie melden dat in na 80 Liter Dino (Ggggrrrrrrr) nog steeds last had van tikkende verstuivers.

Omdat ik al langer het vermoeden had dat dit misschien wel met slijtage te maken had (auto heeft 350.000 gelopen) heb ik een middeltje geprobeerd wat ik al een tijdje hier had liggen.

Ik had het bewust nog niet geprobeerd omdat ik eerst de adviesen/ervaringen van een aantal forum leden op wilde volgen. na gespoeld te hebben met 80 Liter = ongeveer 800 Kilometer heb ik de tank weer volgegooid met GPO, hierin heb ik 2 tubes van dat spul (revitalisant) gegooid.

De eerste 200 Kilometer was er nog niets te merken todat voor een week of twee terug ik ineens het tikken kwijt was. Vervolgens heb ik de tank leeg gereden en opnieuw vol gegooid. Vreemd was ook, omdat ik het zelfde spul ook in de motorolie had gegooid, dat het verbruik van de GPO vreselijk terug begon te lopen. Eerst had ik een verbruik van 1:10 en nu zit ik al op 1:13,5.

Deze constatering klinkt volslagen idioot vooral vanwege het toegenomen verbruik, ik heb het bewust ook niet eerder gepubliceerd omdat ik bang was een flater te slaan en op mijn bevindingen terug moest komen.

Vandaag dus weer 400 Kilometer over 'S lands wegen geknald en het verbruik is nog steeds 1:13,5 en de motor loopt als een zonnetje, eigenlijk beter dan hij ooit gedaan heeft.

Ik heb dus gelijk contact opgenomen met de leverancier toen ik deze constatering deed en ben nu ook dealer van deze revitalisant. Morgen 12-07 zal ik dan ook e.e.a. meenemen compleet met documentatie zodat jullie kunnen zien wat het inhoud.

Groeten,

Easy rider.
  • wodanwodan Super Moderator
    edited July 2008
    Is dat dat spul van Xado?

Ooit op een beurs zo een vertegenwoordiger gesproken, volgens hem waren de xado producten de oplossing voor tal van motorproblemen...
    edited July 2008
    Klopt Wodan,

Het is van XADO.

Als je daar wat van wil hebben kan ik met korting leveren.

Ze hebben ook een site XADO Reparatiemiddelen - Home

Groeten,

Easy rider.
  • MiglowieMiglowie Livin' and Breathin' PPO
    edited July 2008
    Dure shit, ER? Ik heb vd week weer 18 JC gescoord voor je :)
    edited July 2008
    Interessant, stuur mij er eens een pb'tje over. Verlaging van het brandstofverbruik klink wel goed. Ik heb 280K op de teller sinds van de week. Kan misschien ook wel wat van dat spul gebruiken.
    edited July 2008
    wat het spul van Easy precies doet, weet ik niet.
    Ik kan enkel constateren : Op de meeting in Melissant klonk z'n bmw als een slechtlopende naaimachine met grasmaaier motor erin. (:shock:)
    Nu op de meeting ronkte hij prachtig! :shock:
    Echt een wereld van verschil.
    Als dit enkel en alleen door dit product komt, is het een wonderspul.
    Publiciteit en verkoop hiervan moet dan verboden worden, anders hebben mensen als ik binnenkort geen werk meer! ;):D

Gr
    Nero
Sign In or Register to comment.