Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

Seat Inca 1.9D (geen SDI)

hanzo PPO Burner
edited February 2010 in Volkswagen, Audi, Seat, Skoda
Hallo mensen, dit is mijn eerste bericht. Ik heb een Seat Inca SDI 1.9D ("gewone" diesel, met Bosch pomp). Ooit dacht ik dat het een SDI was maar het blijkt een gewone D te zijn; dat viel tegen (het verbruik is hoger heb ik begrepen), maar dat betekent volgens mij ook dat PPO minder een probleem is.

Op de tankdop staat dat hij op Biodiesel kan rijden (in Duitsland wel eens getankt). Ik ben van plan op biodiesel te gaan rijden, of zo mogelijk op PPO.
Zelfs 100% PPO zou in deze motor in de zomer geen probleem moeten zijn.

Het gaat mij voornamelijk om het milieu, niet zozeer om het geld (ik rij niet zo heel veel) en om minder afhankelijk te worden van de olieproducenten. Of het milieuvoordeel zo groot is is soms moeilijk te bepalen; ik weet in ieder geval dat de uitstoot van kankerverwekkende roetdeeltjes een heel stuk minder is bij gebruik van PPO en biodiesel.

Nu heb ik begrepen dat het milieuvoordeel van biodiesel niet zo hoog is (of zelfs afwezig). Ik denk dat we op termijn sowieso af moeten van de minerale olie, dus elke ontwikkeling in de richting hiervan juich ik toe.
«1345

Comments

• CaddyEdCaddyEd Livin' and Breathin' PPO
    edited June 2008
    Hallo Hanzo,

Welkom hier! Op dit mooie forum.

Lord Drappo heeft de zelfde wagen als jij hebt en er is ook iemand die zonder aanpassing 100% rijdt. Hoewel dat toch word afgeraden. Jgdenhol heeft een Vento met de 1.9D.

Grtz, Ed
  • hanzo PPO Burner
    edited June 2008
    Wat zou mijn eerste aanpassing (met kleine investering) kunnen zijn? Misschien alleen een thermostatisch geregelde electrische brandstofverwarmer? Op die manier zou ik het bij een 1-tanksysteem kunnen houden. De viscositeit wordt daarmee verlaagd, en erg ingewikkeld is het niet.

Andere mogelijkheden zoals een complete ombouw zie ik voorlopig niet zitten vanwege de investeringskosten. Het betreft nl. een auto met een waarde van nog geen 3000 euro; ik ga daar geen investering van bijv. 1000 euro in doen. Ik ben zelf vrij handig maar aanpassingen aan mijn auto ben ik toch voorzichtig mee. Wat me vooral handig lijkt is e.e.a. met iemand anders - een klusser met meer ervaring, omgeving Den Bosch - te doen. Het te laten doen vind ik niet leuk en ook te duur :)

Ik ben dus niet vies van klussen en experimenteren; misschien ga ik ooit ook nog wel APO filteren etc. (Ik vind het absurd dat we tegenwoordig voor een restproduct als APO, gemengd met diesel, tegenwoordig de belachelijk stijgende olieprijs betalen.)

(Ah, een Caddy TDI. Had ik ook bijna gekocht, ooit, maar de turbo floot nogal. Dat exemplaar was ook gechiptuned naar 110 PK of zo geloof ik. Ik durfde de gok van niet aan vanwege de kosten van vervanging. Daarbij is zo'n TDI wel sneller
  • Tim Livin' and Breathin' PPO
    edited June 2008
    Hanzo,

Welkom op het forum. Simpel ombouwen die hap! Als je ook biodiesel wil rijden, begrijp ik dat je daar aan kan komen. Dan kun je goed 1-tank ombouw rijden, en bij de ppo altijd biodiesel bijmengen.

Biodiesel heeft natuurlijk milieuvoordeel, gemaakt van GPO, bijna CO2 neutraal. Alleen de (m)ethanol gebruikt bij de bereiding is wellicht van fossiele afkomst. Dit is hooguit 20% van de liter.

Voorbeeld:
    image

Succes,
    Tim
  • hanzo PPO Burner
    edited June 2008
    Ha Tim,

Bedankt voor het schema. Ik snap echter nog niet alles; ik neem aan dat elders op dit forum het schema uitgelegd wordt. Ik zou op zich wel snel aan de slag willen. Waar zou ik deze onderdelen kunnen krijgen?

Als het gaat over CO2-neutraal rijden: het is van belang dat bij het berekenen de uitstoot van de hele keten wordt meegenomen. Voor minerale brandstoffen geldt dat het rendement vanaf winning ongeveer 80% is (tot aan de motor). Dat betekent dat voor elke liter diesel er minimaal 1,25 liter (equivalent) aan ruwe olie wordt opgepompt, dit in verband met energieverlies tijdens winning, raffinage en transport.

PPO uit APO (oude, afgewerkte olie) wordt anders tegenwoordig meestal verwerkt of - als het over huishoudens gaat - verbrand bij het huisvuil waarbij ook energieterugwinning plaatsvindt. Ik moet wel zeggen dat dit laatste - verbranden met het huisvuil - me aan het hart gaat, want in principe is het een hoogwaardige grondstof. Maar goed, laten we ervan uitgaan dat gebruik van gefilterde en/of in biodiesel omgezette APO bijna CO2-neutraal is. Dat geldt natuurlijk niet voor PPO (echte dus, bijv. koolzaadolie). Tijdens het verbouwen (ploegen, zaaien, bemesten etc.) vindt nog wel CO2-uitstoot plaats. Volgens sommige berichten zelfs zoveel dat het erger vervuilt dan gewone diesel. Ik denk dat het vooral afhangt van de manier van telen, de winning en de verwerking.

Totdat er electrische auto's zijn die je zo oplaadt d.m.v. je zonnecellen lijkt me voor de particulier de enige optie gebruik te maken van olie, al dan niet uit plantaardige afvalolie... Wie houdt die electrische auto's trouwens tegen, de regering? Vanwege het mislopen van accijnzen soms???

Ik zou gr
    edited June 2008
  • hanzo PPO Burner
    edited June 2008
    Wat bedoel je Tim? Dat electrische auto's slecht zijn?

Kijk hier eens: YouTube - Electric Car - Sony Pictures Classics Presents : Who Killed the Electric Car?

Het beleid in Nederland (en de EU) is op z'n minst ongerijmd, maar dat komt ook door de razendsnelle ontwikkelingen. Ze weten gewoon niet wat ze ermee aan moeten.

Ik geloof best dat de NiMH accu van een Prius niet zo jofele chemicali
    edited June 2008
    Hanzo,

Ik zit in het biogas. Motoren kunnen slecht tegen biogas, er zit vaak veel zwavel en silicium in. Dit kun je eruit halen, maar dat is €€€. Een motor op biogas laten lopen kan meestal alleen uit als je ook de warmte kunt gebruiken.

Zonnecellen zijn ook nog niet erg energie efficiënt, net als windmolens. Ik denk dat waterstof (brandstofcel) de toekomst heeft. Waterstof kun je in de woestijn maken met zonne-energie en de infrastructuur voor/en distributie heb je al (huidige olie infra).

De regering kan ook het openbaar vervoer weer terugkopen, dan goedkoop maken en verbeteren. Kost misschien een paar, maar daarmee is het milieu veel beter geholpen.

Maar back on topic, m'n favoriete adres voor ombouwspullen is Monopoel Pflanzenltechnik Daar vind je zowieso alle onderdelen uit het schema.

En je investeert niet alleen in deze auto, maar ook het milieu en al je andere diesels in de toekomst, je kan het setje immers zo overzetten.

Tim
  • smulsmul Livin' and Breathin' PPO
    edited June 2008
    Hanzo, een goede ombouw hoeft niet duur te zijn. En, alles wat je er qua geld investeert is niet weggegooid. De ombouw kan namelijk weer voor een volgende auto gebruikt worden, of je kunt het weer verkopen. Plus, je kunt beter je ombouw in een keer goed doen, dan twee keer half.
  • ericzwiepericzwiep Livin' and Breathin' PPO
    edited June 2008

Misschien alleen een thermostatisch geregelde electrische brandstofverwarmer?

Professor ;) , hier al eens gekeken voor tekst en uitleg??

http://www.ppo.nu/forum/f44/voorbeeld-van-een-1-tank-systeem-2211/

en nu verder met een mooie topic over je ombouw met foto's
  • hanzo PPO Burner
    edited June 2008
    Ik heb even gezocht (met Google, ik zie geen search op deze site), want de link werkte niet.

Bedoel je:

http://www.ppo.nu/forum/f44/voorbeeld-van-een-1-tank-systeem-2211/

Dat ziet er interessant uit. Wel ingewikkelder dan ik dacht.

Maar... in de winter is een 2-tank systeem beter begrijp ik. Ik wil het niet te ingewikkeld maken, maar het kan dan zijn dat de PPO in de brandstofpomp (bij een koude start bedoel ik) door de kou te dik is waardoor de pomp (al is het een Bosch) stuk gaat. Dan wordt het dus diesel (of biodiesel?) tanken in de winter met een 1-tanksysteem?
  • MiglowieMiglowie Livin' and Breathin' PPO
    edited June 2008
    Je hoeft niet op diesel te rijden, maar op 50/50 kom je de winter wel door. Verder is het een kwestie van ervaren, je weet meestal wel wanneer de winter eraan komt, dus je kan vast beginnen te mixen tegen die tijd en voor de zekerheid met een 75% gevulde tank rijden, zodat wanneer je denkt dat het erg koud word, je een liter of wat diesel bij kan tanken.
    edited June 2008
    yep die link bedoelde ik, foutje bij inplaatsen.

Dat ziet er interessant uit. Wel ingewikkelder dan ik dacht.

kijk das nu pecies waarvoor dat topic bedoeld is, eye-opener. als je nu nog eens in de mixverhoudingen topic gaat kijken zul je zien hoe je de winter kunt doorkomen met een 1-tank-systeem.
  • hanzo PPO Burner
    edited June 2008
    Ik vraag me af: als ik nu een 1-tank systeem plaats, zal ik dan straks een 2-tanksysteem willen (voor de winter)? Dan kan ik het maar beter goed doen. Zomer en winter (afgezien van de start en evt. enkele kilometers aan het begin en einde van de rit) rijden op 100% PPO spreekt me nl. meer aan dan mengen in de winter. Ik heb inmiddels in de buurt (Genderen, N-BR) een koolzaadolie-tankstation gevonden.

Is het mogelijk de onderdelen voor een 1-tanksysteem ook te gebruiken in een 2-tanksysteem? Ik vermoed zelf van wel, want in principe hoeft er alleen een extra tank en wat afsluiters geplaatst te worden.

Zou het anders mogelijk zijn om de brandstofpomp in de winter (electrisch) voor te verwarmen en zodoende met een 1-tanksysteem ook 's winters te kunnen PPO'en? Desnoods met een dikkere accu en een zonnecel op het dak :P
    edited June 2008

Zou het anders mogelijk zijn om de brandstofpomp in de winter (electrisch) voor te verwarmen en zodoende met een 1-tanksysteem ook 's winters te kunnen PPO'en? Desnoods met een dikkere accu en een zonnecel op het dak :P

Hey Hanzo, je ideeen zijn leuk maar uit bovenstaande filter ik nog dat je het topic niet grondig hebt gelezen. Dus je ideeen en fantasie, super maar nu weer effe down to earth :-)

regel 1 van een 1-tanksysteem, besef altijd dat bij de eerste koude start de olie temp in de brandstofpomp altijd de temp van de omgeving heeft. Dus is het 5 graden dan is de olie ook 5 graden en dus heeft deze ook de viscositeit die bij 5 graden hoort....en als je dan start is het de vraag, houdt mijn asje het of breekt mijn asje.
    http://www.ppo.nu/forum/f45/brandstofpomp-waarom-kan-ze-stuk-gaan-breekt-de-899/
    Als je die snapt....komt de rest vanzelf. Wil je je IP voor gaan verwarmen, erg leuk om uit te vinden maar in de praktijk niet bevredigend haalbaar vanwege de tijd en energie die er nodig is om je IP op te warmen.

Als je geen ervaren sleutelaar bent, keep it simple en bouw het later uit.
    dus zonnepanelen, tja, dikke accu's, tja....euh wat wilde je ook alweer investeren? ga dan voor een volwaardige elsbett kit zou ik zeggen.

Ik ben met een 1-tank systeem begonnen...en blijven hangen omdat het zo verrekte simpel werkt. Alleen de winter vraagt om fingerspitzengevoel en beseffen dat niemand jou kan vertellen wanneer en onder welke omstandigheden dat beruchte asje in je brandstofpomp gaat breken.

Wil je safe spelen ga dan 2-tank, bestudeer ff wat schema's maar inderdaad extra tank en 2 of 3 kleppen in combinatie met je 1-tanksysteem en je komt een heel eind.
    Ikzelf begin er niet meer aan omdat ik de kriebels krijg bij de gedachte aan al die extra slangklemmen in mijn systeem.

begin alvast met een warmtewisselaar op koelwater in je circuit te zetten.
  • hanzo PPO Burner
    edited June 2008
    [quote=ericzwiep;35590](...)
    regel 1 van een 1-tanksysteem, besef altijd dat bij de eerste koude start de olie temp in de brandstofpomp altijd de temp van de omgeving heeft. Dus is het 5 graden dan is de olie ook 5 graden en dus heeft deze ook de viscositeit die bij 5 graden hoort....
    (...)

Wil je safe spelen ga dan 2-tank, bestudeer ff wat schema's maar inderdaad extra tank en 2 of 3 kleppen in combinatie met je 1-tanksysteem en je komt een heel eind.
    Ikzelf begin er niet meer aan omdat ik de kriebels krijg bij de gedachte aan al die extra slangklemmen in mijn systeem.

begin alvast met een warmtewisselaar op koelwater in je circuit te zetten.
    Wat betreft je zwartgedrukte gedeelte: juist, dat snap ik, dat bedoel ik, en daarom zou ik ook de brandstofpomp willen verwarmen. Ik heb ergens gelezen van iemand die met een föhn de brandstofpomp op temperatuur bracht. Zoiets, maar dan veel efficiënter, zou ook kunnen. Heb ik niet goed gelezen als ik concludeer dat 100% PPO in de winter (beneden 5 graden sowieso) een probleem is? Ik heb GEEN zin om te mengen als dat met enige aanpassingen niet hoeft. Ik zag in het topic over de viscositeiten dat die van bijv. zonnebloemolie bij lagere temperaturen al flink daalt.

Ik noem nu een zonnecel etc. --- zo gek is dat niet, en zo heel duur ook niet. Tenminste, als je een vrij goedkope zonnecel kunt regelen. Qua inbouw is dat ook niet zo moeilijk, gewoon een (paar) accu's in de laadruimte, en wat kabels. Afgezien natuurlijk van een systeem om de brandstofpomp op temperatuur te brengen. Op zich niet zo erg om bijv. 5 minuten vóór de eerste rit van een dag een schakelaar om te zetten. Als ik met mijn föhn op (dure) electriciteit in de weer moet lijkt me dat het paard achter de wagen spannen.

Maar goed, tegenwoordig hebben we toch geen echte winters meer... :):(

Nu is het zo dat mijn auto een bedrijfswagen is, en ik heb gehoord dat een Elsbett-systeem kan worden ingebouwd waarmee vrijstelling van accijns wordt verkregen. Jammer alleen dat de investering daarvan (ca. 1600 euro excl. BTW) meer dan de helft van de waarde van mijn auto is... Dat wordt me toch wat te gortig.
    edited June 2008
    Pjotter waarom heb je ooit eens al je topics gedeleted grrr nu moet ik mijn ouwe spreuk weer uit mijn achterhoofd filteren. waar heb je de originele van mij ooit vandaan geplukt?

kennis over PPO kan je vergaren door er veel over te lezen, wijsheid over PPO krijg je alleen maar door het te doen.

dus, ik wil niet investeren, ik wil accu's, ik wil opwarmen, ik wil knutselen, zet dat ff af tegen, ik heb er wel wat geld voor over, ik kijk lange termijn, ik ga zelf filteren, ik doe het voor het milieu, ik ben handig, ik heb tijd en geld om te experimenteren, ik durf mislukkingen e accepteren, ik ben bereid om mijn vergaarde wijsheid terug in het forum te steken, ik ga doen....

en een paard achter de wagen spannen.... ach leer je ook weer van

Ik heb GEEN zin om te mengen als dat met enige aanpassingen niet hoeft.

2-tank systeem.
  • hanzo PPO Burner
    edited June 2008
    [quote=ericzwiep;35612]overbodige quote

Kijk.... als je moe van me wordt hoef je alleen maar te stoppen met reageren. Ik ben een newbie met al redelijk wat kennis, sowieso ook aardig wat theoretische kennis over automotoren, milieu, etc. (Ook Milieutechnologie gestudeerd, niet afgemaakt weliswaar.)

Dat mijn voorstellen / idee
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited June 2008
    Hi Hanzo,

Dit forum word veelal gezocht door techneuten, wannabe techneuten, mensen die het goed voorhebben met het milieu, enz. enz. het meerendeel is in het bezit van een redelijek mate van eigenwijsheid en dat is goed, ik stel als techneut ook altijd veel vragen.

Wat we een beetje proberen te voorkomen is dat men opnieuw het wiel gaat uitvinden en niet gebruik maakt van de kennis die al reeds voorhanden is.

Het zou echter zomaar kunnen zijn dat juist jij het ei van Columbus hebt of gaat uitvinden, Dus..... veel lezen en veel vragen en let op... een domme vraag stellen bestaat niet, geen vragen stellen is dom.

Soms hebben de reacties van anderen een kleinerende of dwingende ondertoon maar dat moet je vaak met een korreltje zout nemen., het is vaak niet zo bedoeld, in tegendeel.

Groeten,

Easy rider.
  • hanzo PPO Burner
    edited June 2008
    [quote=easy rider;35614]Hi Hanzo,
    (...)

Soms hebben de reacties van anderen een kleinerende of dwingende ondertoon maar dat moet je vaak met een korreltje zout nemen., het is vaak niet zo bedoeld, in tegendeel.

Groeten,

Easy rider.
    Ah, dank je, ik moet toch weer even lachen :)

Mijn redenatie m.b.t. het verwarmen van de brandstofpomp is de volgende:

De bottleneck van de bruikbaarheid van een 1-tanksysteem in de winter (zonder mengen) is de koude start, dat lijkt me duidelijk. Er is in de winter geen manier om onder mengen uit te komen dan een 2-tanksysteem. Verder heb ik gezien in het topic over viscositeit dat bij pak 'm beet 0 graden 50/50 dino/PPO de viscositeit ook nogal hoog is, wat dus roken en evt. schade kan veroorzaken. Maar als de brandstofpomp (plus een klein beetje brandstof) al warm is v
    edited June 2008
    Dat wat jij als randvoorwaarden oppakt was eerder bedoeld om voor jezelf te bepalen welke richting je inwilt, je kunt namelijk heel snel en goedkoop klaar zijn maar ook heel exotisch en vaak duur.

Maar Easy verwoordt dat beter als ik :-)

easy, thanks voor de verduidelijking, hij valt nu bij Hanzo :-) no offence.
    edited June 2008
    Hanzo,

Nog wat extra gedachten goed. De pomp is niet het enige startprobleem, koude ppo ontsteekt ook slecht. Dus alleen de pomp verwarmen vermindert de kans op as breuk, maar wil niet direct zeggen dat je in de winter makkelijk start.

Tim
    edited June 2008
    Hanzo,

Het is een feit dat geen enkel 1 tank systeem lekker start in de winter, mijn 1 tank systeem niet, een Elsbett systeem niet, geen enkel 1 tank systeem.

Erikzwiep is hier z'on beetje de goeroe van de 1 tankers en heeft al van alles geprobeerd op dat gebied, zelfs ik heb hem op de voet gevolgd.

Tim heeft een Elsbett systeem, start ook niet prettig in de winter en die heeft zelfs speciale verstuivers.

Feit is dat in de winter de viscositeit van de PPO daald, hij word soms zo dik als stroop, probeer daar maar eens op te starten.

Ik rijd nu op 100% APO en start ook op 100% APO maar in de winter moet ik tot 30% fijne olie van boer Peter toevoegen en 3 keer voorgloeien om de motor aan de gang te krijgen, eenmaal op z'on 65C is er niets meer aan de hand en start hij als op Dino.

Ik zou je willen adviseren o.a. alle sticky's van Erikzwiep te lezen en dan een keuze te maken voor welk systeem je gaat.

Ik wil zelf nog steeds een snelspoel systeem aanbrengen maar het ontbreekt mij aan de tijd, ondernemer weet je wel.

Kom ook eens kijken op de volgende meeting, dan kan je zien wat er allemaal voorhanden is aan systemen en de diverse varianten daarop.

Groeten,

Easy rider.
  • hanzo PPO Burner
    edited June 2008
    Volgende meeting is een goed plan.

Ik begrijp dat ik in principe simpel kan beginnen met een warmtewisselaar en nog wat zaken, en dat deze onderdelen ook gebruikt kunnen worden voor een 2-tanksysteem.

Laten ombouwen is me dus te duur, het moet een hobby blijven die in principe ongeveer net zoveel kost als het oplevert op termijn. Ik rijd te weinig om die 1600 euro voor een Elsbett-systeem uit te geven.

Het zou nog simpeler kunnen als ik op biodiesel ga rijden of op 50% zelfgebrouwen biodiesel / PPO. De investeringen zou ik dan kunnen doen in filtreerinstallaties, de tijd gaat in het filteren / biodiesel brouwen zitten.
    edited June 2008
    [quote=hanzo;35643].......Ik begrijp dat ik in principe simpel kan beginnen met een warmtewisselaar en nog wat zaken, en dat deze onderdelen ook gebruikt kunnen worden voor een 2-tanksysteem.

Ja klopt, warmte wisselaar is absoluut noodzakelijk zowel voor 1 als 2 tank systeem.

[quote=hanzo;35643]....Het zou nog simpeler kunnen als ik op biodiesel ga rijden of op 50% zelfgebrouwen biodiesel / PPO. De investeringen zou ik dan kunnen doen in filtreerinstallaties, de tijd gaat in het filteren / biodiesel brouwen zitten.

Er zijn er hier die zelf biodiesel maken maar dat bevind zich nog in een experimentele fase.

Voor het zelf filter van olie van de patatboer stuur maar PB naar mij met 06 nummer dan leg ik je uit hoe dat werkt. In filteren gaat niet zoveel tijd zitten, je vriend is de zwaartekracht.

Groeten,

Easy rider.
  • hanzo PPO Burner
    edited June 2008
    Na een gesprekje met Easy Rider ben ik tot de volgende conclusie gekomen:

- Het liefste wil ik een 1-tanksysteem op 100% PPO
    - Biodiesel is (voorlopig) niet aan de orde, ik zal dus goed moeten verhitten en evt. bij strenge vorst mengen

Nu heb ik het volgende plan:
    Ik plaats een warmtewisselaar, en een verwarmingselement vlak voor de brandstofpomp. Deze laatste --- en dat is zeer experimenteel --- ga ik proberen te verhitten met (een evt. gemodificeerde) haarföhn. Hieronder ga ik het plan nog verder uitwerken.

Wie heeft er nog een warmtewisselaar, verwarmingselement en andere benodigdheden liggen? Ik ga later in Vraag en Aanbod nog wel specifieker hierop in.

Voor het verwarmen van de brandstofpomp gebruik ik een gewone haarföhn (die ik momenteel heb is 750-1500W). Dit is alleen van toepassing in koude omstandigheden. Ik zou deze op de laagste stand gaan gebruiken. Hoe lang deze moet draaien zal proefondervindelijk moeten worden bepaald.

Zo mogelijk kan later een op 12V werkende verwarmingsspiraal / ventilator worden gebruikt. Misschien hebben mensen hier nog tips. Ik besef goed dat het opwarmen van een vrij dik stuk metaal met hete lucht niet echt efficiënt is en lang kan duren, maar dit is beter dan een defecte pomp!

De energie voor de föhn kan in eerste instantie uit het lichtnet komen. Stel dat het een half uur kost op de laagste stand om de kern van de Bosch-pomp op 60 graden te brengen dan zou hiervoor 375 Wh nodig zijn (kosten ca. 9 eurocent).

Later zou ik op het dak zonnecellen kunnen plaatsen en hiermee 1 of twee accu's van 75 of 105 Ah opladen. De energie-inhoud hiervan is 12 x 75 = 900 Wh, genoeg dus voor twee keer starten in dit voorbeeld. Mocht het veel langer duren dan een half uur dan wordt het onpraktisch en is dit idee niet echt uitvoerbaar. Waarom zonnecellen? Opladen van de extra accu's met electriciteit die opgewekt wordt door de generator van de auto kost extra olie.

Zonnecellen en dergelijke bijvoorbeeld van deze site:
    Zonne-energie Noord Nederland (als er betere zijn hoor ik het graag)

Zonnepaneel: 43W Kyocera
    Type KC 40T-1
    GDO* 172 Wh
    Afmeting 52.6 x 65.2 x 5.6 cm
    Garantie 25 jaar
    Prijs € 235,-

Regelaar
    6 Ampère regelaar met 6 ampère onderlaad beveiliging
    Max. 100 watt zonnepaneel
    Prijs € 39,-

Accu: Calcium, 75 Ah
    VMF24M
    75 Ah (K20)
    275x172x230
    19,5 Kg
    € 129,-

Omvormer (overbodig bij gebruik van 12V verwarmer):
    Voorlopig een omgebouwde UPS (gratis, heb ik liggen):
    APC 1000VA UPS

Totale kosten van deze extra aanpassing (excl. bedrading en föhn, zeg 25 euro):
    430 euro

Totale kosten van de hele ombouw: afhankelijk van onderdelen en wie het doet. Hier moet ik nog meer info over verzamelen.
  • hoptillehoptille PPO Burner
    edited June 2008
    Ik ben echt heel benieuwd naar de precieze uitwerking! Ik heb zelf ook al eens lopen brainstormen over een voorverwarming. Ik ben heel benieuwd!
    Succes!
    edited June 2008
    gebruik de zoekmachine eens op de volgende termen:
    warmteelement, tracing, k5, gloeibougie, poelheizer.
    huiswerk voor ideeen:

K5 http://www.ppo.nu/forum/f47/1-tank-voorbeeld-ombouwverslag-peugeot-205-1-8d-xud7-872/?highlight=warmte
    poelheizer http://www.ppo.nu/forum/f45/poelheizer-emrich-kruipende-gloeikaars-met-fotos-1363/?highlight=warmte
    ook nuttig voor je kennis http://www.ppo.nu/forum/f45/temperatuurschok-voor-de-ip-1254/?highlight=warmte
    k5 warmteelement http://www.ppo.nu/forum/f45/verwarmen-met-12-v-verwarmings-element-1013/?highlight=warmte
    voorloper http://www.ppo.nu/forum/f45/een-1tank-idee-van-fantast-71s-993/?highlight=warmte
    http://www.ppo.nu/forum/f45/gloeibougie-de-ppo-969/?highlight=warmte

Nu het bijna zomer is hoef je je IP/pomp nog niet zo dramatsich te verwarmen, directe.
    das mooi want in die tijd kan je alvast 1-tank gaan rijden en geld opzij leggen voor je investering. de overige tijd knutselen en testen, dan hopen op een winter om de boel goed uit te testen.

Omvormer (overbodig bij gebruik van 12V verwarmer):

euh vlak die optie niet uit. electrische vloerverwarming op 220V als materiaal, tracing, hb je veel vermogen voor nodig. kan dus interessant zijn.

ga zo door.............
  • DyslectieDyslectie PPO Master
    edited June 2008
    he hanzo

ik weet dat je het graag een 1tank systeem wild .
    maar vogens mij was de reden dat dat goedkoper is toch.

als ik zo jou berekening zie is deze toch nog veel hooger dan mijn
    completen 2tank systeem

kijk hier eens
    http://www.ppo.nu/forum/f55/2tank-systeem-1888/

groeten dyssie
  • hanzo PPO Burner
    edited June 2008
    [quote=ericzwiep;35674]gebruik de zoekmachine eens op de volgende termen:
    warmteelement, tracing, k5, gloeibougie, poelheizer.
    huiswerk voor ideeen:(...).......
    Ah, goede tips, ga ik eens lezen.

[quote=Dyslectie;35676]he hanzo

ik weet dat je het graag een 1tank systeem wild .
    maar vogens mij was de reden dat dat goedkoper is toch.

als ik zo jou berekening zie is deze toch nog veel hooger dan mijn
    completen 2tank systeem

(...)
    Ja, dat is bij gebruik van nieuwe en "exotische" onderdelen. Als ik gebruikte onderdelen kan vinden gaat de prijs flink omlaag. Misschien is het helemaal niet slim om zonnecellen te nemen vanwege het geringe vermogen (het zou meer symbolisch zijn), en is het voldoende om een extra dikke (105 Ah) accu in plaats van de huidige (64 Ah) te plaatsen voor de koude start - als dat kan / past. Dat, plus een tracing element / föhn plus gratis omvormer etc. is denk ik nog wel goedkoper dan een 2-tanksysteem.

Verder zie ik op tegen het ruimtebeslag van een 2-tanksysteem (als dit niet onder de motorkap past moet ik ook ingewikkeld gaan doen met een tank in de laadruimte, slangen, koppelingen, kleppen etc.). Ik heb weliswaar genoeg ruimte in de Inca maar die wil ik voor lading benutten en evt. gewoon leeg laten.

Het blijft voor mij jammer dat het nog nodig is diesel te gebruiken bij een 2-tanksysteem. Maar ja, als de olie in de tank gestold is heeft het weinig zin de brandstofpomp te verwarmen. Maar dan heb je het echt over flink lage temperaturen. Als ik hoor dat de koude start bij een 1-tanksysteem zelfs in de zomer al een probleem kan opleveren in verband met de viscositeit van de PPO in de brandstoftank, wil ik dat eerst oplossen....
  • RaafRaaf Modding Member
    edited June 2008
    Ik heb zelf nog eens een circulatie systeem in gedachten gehad om de IP voor te verwarmen, nooit uitgevoerd overgens.
    http://www.ppo.nu/forum/f66/ombouw-mitsubishi-l400-2-5-td-997/
    edited June 2008
    Heb je link even gelezen, slim systeempje Raaf.

Met wat voor pompje heb je getest?

Groeten,

Easy rider.
    edited June 2008
    ik kon gewoon pompen met de handpomp maar had voor het uiteindelijke systeem een hardy aangeschaft.
    die ligt nog ongebruikt in de doos ;) net als de WT2
    edited June 2008
    Mooi, neem die Hardi dan maar mee naar de Meeting, die ben je bij deze kwijt.

Ik heb namelijk al eerder lopen denken om zo een systeempje te bouwen maar wist niet dat jij daar al mee getest had.

Groeten,

Easy rider.
    edited June 2008
    [QUOTE=easy rider;35722]Mooi, neem die Hardi dan maar mee naar de Meeting, die ben je bij deze kwijt..

Laat ik nu heel de tijd denken dat de meeting naar mij komt.....;)
    Dat ik het systeem nog niet heb uitgevoerd wil nog niet zeggen dat het er nooit van komt h
    edited June 2008
    mmmmja, ik durf wel hardop te zeggen dat indien je je 100% ZBO bij de eerste start in de IP op ten minste 10C kunt krijgen, middels opwarmen of circulatie of wat dan ook....en je daarna ff rustig aandoet, je poelheizer inschakelt, of al had...en de boel rustig op temperatuur kan komen....het risico erg beperkt is.

maar goed, de praktijk leert, boeie boer peter erbij en gassen...nou ja das wel erg lomp uitgedrukt. Mare met 100% ZBO bij een temp van rond het vriespunt met 120 km/h over de snelweg, 10 liter in de tank, nope, dat trekt mijn P205 echt niet meer door de leidingen onder de wagen hoor....laat staan APO

Hanzo, das weer stof om bij stil te staan.....rara wat ga je doen met je tank en met je leidingen op basis van bovenstaand praktijk gevalletje..euh ongevalletje.
    edited June 2008
    [quote=Raaf;35724]Laat ik nu heel de tijd denken dat de meeting naar mij komt.....;)

Meeting is toch bij Fury?

[quote=Raaf;35724]
    Dat ik het systeem nog niet heb uitgevoerd wil nog niet zeggen dat het er nooit van komt h
  • hanzo PPO Burner
    edited June 2008
    [quote=ericzwiep;35725]mmmmja, ik durf wel hardop te zeggen dat indien je je 100% ZBO bij de eerste start in de IP op ten minste 10C kunt krijgen, middels opwarmen of circulatie of wat dan ook....en je daarna ff rustig aandoet, je poelheizer inschakelt, of al had...en de boel rustig op temperatuur kan komen....het risico erg beperkt is.

maar goed, de praktijk leert, boeie boer peter erbij en gassen...nou ja das wel erg lomp uitgedrukt. Mare met 100% ZBO bij een temp van rond het vriespunt met 120 km/h over de snelweg, 10 liter in de tank, nope, dat trekt mijn P205 echt niet meer door de leidingen onder de wagen hoor....laat staan APO

Hanzo, das weer stof om bij stil te staan.....rara wat ga je doen met je tank en met je leidingen op basis van bovenstaand praktijk gevalletje..euh ongevalletje.

Risico voor de pomp is dan misschien beperkt, maar zal het koud starten dan niet gepaard gaan met veel roken?

Het probleem van leidingen en tank hebben tweetankers ook... D.w.z., tenzij men ook de complete tank weet te verwarmen in de eerste kilometers. Tenzij je gaat mengen met petroleum of zo, maar dat probeer ik te vermijden.

Ik weet dus niet of, als de pomp en de olie in het eerste stuk leiding op temperatuur is, de rest van de olie (in de slangen naar de tank en in de tank) wel vloeibaar genoeg is om aangezogen te worden.
    edited June 2008
    zal de praktijk jou moeten leren..... elke auto reageert weer anders
    sommige hebben de leiding binnen liggen of er iets anders creatiefs mee gedaan zoals ander type leiding gebruikt. Mare dat soort dingen moet je pas gaan aanpakken als je er last van hebt.

Ga deze zomer maar eerst met een WW ertussen rondrijden en wennen aan het idee dat je op 100% PPO rijdt. Dan leer je het gedrag van je auto kennen. Nu loop je het minste risico. Wanneer had je gepland om te gaan ombouwen?
  • hanzo PPO Burner
    edited June 2008
    [quote=ericzwiep;35754](...) Wanneer had je gepland om te gaan ombouwen?
    Sja, eerst maar eens wat onderdelen scoren. Misschien op de meeting, 12-13 juli geloof ik? Ik kijk nog even rond (of had jij nog wat dingen liggen?)
  • CaddyEdCaddyEd Livin' and Breathin' PPO
    edited June 2008
    Hanzo,

Ik heb hier nog een Slang in Slang van max. 3 meter liggen, dat zou wat voor jou winter koude leiding kunnen zijn.

Grtz, Ed
  • hanzo PPO Burner
    edited October 2008
    Dit draadje was meer verkennend bedoeld, niet als verslag van een ombouw.

Omdat hier voor zover ik kon zien geen "kennismakings"-forum was heb ik alles maar in deze draad gezet. Sommige mensen schijnen niet te snappen dat sommige mensen eerst precies willen weten hoe ze het willen hebben en daarom ook wat balletjes opgooien, hardop nadenken en dingen in de groep gooien. Het verschil tussen theorie en praktijk zeg maar.

Ik zal een nieuw topic openen zodra ik tijd heb voor een ombouw en deze hierin omschrijven.
    Waarschijnlijk wordt dit een tweetanksysteem.
  • pjotterpjotter Banned
    edited October 2008
    je kan gewoon verder gaan in deze topic.

[quote=hanzo;41978] zodra ik tijd heb .

hebben meer gehad hier: maw beginners angst.
    vooral je koelwaterslang doorhalen:shock:

je kan ook in stappen beginnen,door bv eerst je brandstofslangen vanaf tank tot brandstofpomp te vernieuwen door grotere dia s.
    is niet zo n dure ingreep.maar wel een tijdrovende en zeker een belangrijke 1ste stap.
    want wat voor ombouw je ook van plan bent,
    met orginele leidingen (op bepaalde plekken hebben ze maar 3mm doorgang) heb je snel aanzuig problemen.
  • hanzo PPO Burner
    edited October 2008
    Er zijn erg veel redenen waarom ik me nu beperk tot 50% PPO rijden zonder ombouw...

- Het is nog niet helemaal duidelijk hoe de ombouw eruit moet gaan zien
    - Ik heb nog geen tank voor achterin de laadruimte
    - Ik heb wel een WW maar deze heeft allerlei verschillende aansluitingen en de koppelingen hiervoor zijn niet eenvoudig te krijgen
    - Ik heb wel brandstofslang maar geen waterslang voor de WW
    - Ik heb geen ruimte in de garage (garage staat vol met o.a. tonnen voor GPO)
    - Hier in de buurt is geen handige sleutelaar voor zover ik weet om dingen mee samen te doen. Ik heb hier namelijk geen ervaring mee.
    - Er is nog geen schutting met de buren, en ik heb liever geen pottenkijkers
    - Ik heb nog wat GPO en XW100 staan, daarnaast 150 l "vuile" GPO maar nog geen filterinstallatie

En dan het allerbelangrijkste: tijdgebrek. Sinds de zomer ben ik op vakantie geweest, daarna moet het werk dat je dan hebt opgespaard afgewerkt worden, heb ik 3 grotere project extra gehad (ICT-migraties) en sinds oktober een extra baantje van 1,5 dag per week erbij.

En dan nog hout regelen voor de kachel (ik probeer ook weinig gas te gebruiken), klussen in de tuin, in huis, en je sociale contacten aanhouden.... :) De zaterdag zit dan zo vol, en op zondag wil ik toch even rust hebben.

Een 1-tanksysteem lijkt me onpraktisch omdat ik hier en daar al geluiden hoor dat eentankers bij het huidige weer al 10 of 20% dino moeten bijmengen... Als we toch dino gaan verstoken, dan liever in een tweetanksysteem (minder startproblemen).

Wat ik dus nog nodig heb:

- Kleppen voor wisselen dino / PPO
    - Koppelingen en slangen voor de WW
    - Tank voor PPO

Verder nog: bevestigingsmateriaal voor de kleppen etc., electriciteitssnoer en schakelaars, en alles wat ik verder nog vergeet :)

Misschien toch handig om met de eigenlijke ombouw in een ander topic te beginnen. Een ombouwverslag dus. Desnoods kan ik alvast beginnen met alles te fotograferen en dus de basisingredi
  • pjotterpjotter Banned
    edited October 2008
    een beetje omgekeerde wereld: ( regen)tonnen in de garage ,en auto buiten.:)
    2 of 1 tank hangt natuurlijk veel af van t gebruik van je wagen.
    lange afstanden zou ik zeker voor 2 tank gaan.

gezien je tijdgebrek zul je tdan in stappen moeten doen.
    de WW plaatsen kan jij zelf ook.dat stelt niks voor.

Filialen=

neem je WW mee ,pak je zeker de juiste.
    bij lasaulec of brezan koelwater leiding.
    en de WW kan dan al tussen t koelwater systeem.
    de WW vullen met PPO en de aansluitengen afdoppen.

als je deze actie goed voorbereid ben je een paar uurtje bezig.
    dr staan hier ook voorbeelden van hoe .iets geplaats is.
    bv die van L.drappo
  • Man@workMan@work Livin' and Breathin' PPO
    edited October 2008
    Wat bij mij de doorslag heeft gegeven is het bezoek aan een stoker met eenzelfde auto en/of motorblok. Als je er via de ledenlijst niet uit kom kunnen de moderratoren je misschien een tip geven wie er bij jou in de buurt woont. Als je in het westen van NB woont zouk ik eens een sfspraak maken met CaddyEd hij kan je vast veel vertellen over zijn 2-tank ombouw.

Vrijwel elke stoker vertelt je graag over z'n ombouw, iets minder graag over de tegenvallers (maar vertelt ze toch) en is meestal bereid om je in geval van nood telefonisch bij te staan.

Een avondje babbelen met Tim heeft mij doen besluiten om het te doen en hoe het aan te pakken.
    De stap voor stap aanpak die Pjotter noemt heb ik ook toegepast; ik moest immers nadat ik in het weekend gesleuteld had 'smaandags weer aan de slag.
    Na elke stap, die nooit langer dan een middag geduurt heeft, heb ik een proefritje gemaakt.

De eerste snede door de koelwaterslang heeft ook mij overwinning gekost.
    Zorg dat je voor deze verbindingen een glijmiddel achter de hand hebt want de originele koelwaterslangen (zeker die dikke) hebben meestal niet veel rek.
    Je kunt mijn ervaringe nalezen in mijn topic: http://www.ppo.nu/forum/f47/derde-saxo-op-ppo-3-maal-scheepsrecht-1868/

Succes!
  • pjotterpjotter Banned
    edited October 2008
    image

stuk koper van 22 mm, de uiteind met de vijl wat verjongen en de koelwaterslang gaat met wat zeep er lekker strak op.
    VW- seat is bijna gelijk, denk wbt koelslang ook.

M@W: die koellslang kappen. haha.
    ben wel 3 x naar binnen bakkie gaan doen en een peuk paffen.
    voor dat t mes er doorging.
  • smulsmul Livin' and Breathin' PPO
    edited October 2008
    [QUOTE=pjotter;42027]M@W: die koellslang kappen. haha.
    ben wel 3 x naar binnen bakkie gaan doen en een peuk paffen.
    voor dat t mes er doorging.

Met een zijkniptank knip je er zo doorheen. Overigens heb je gelijk, indeling onder de motorkap is net als bij mij.
    edited October 2008
    @Hanzo,

Je kan eerst toch alle componenten plaatsen inclusief de elektra, neem hier de tijd voor om e.e.a. uit te zoeken en dan 1 voor 1 alles in de auto plaatsen. Elektra kan je al voor bedraden en aansluiten en testen. Op het laatste moment sluit je de WW aan en sluit je de kleppen aan op de brandstof leidingen. Zo hebben meerderen dat gedaan hier op het forum kan ik je vertellen.

Anderen bouwen in 1 dag met 2 man in 1 keer een auto om maar die weten dan ook exact waar ze mee bezig zijn en hebben dit vaker gedaan.

Geduld is een schone zaak en beter een langzame start dan helamaal niet gestart.
  • pjotterpjotter Banned
    edited October 2008
    [quote=hanzo;35484](ik rij niet zo heel veel)
    istnie beter voor 1tank ombouw.te gaan.

veel korte ritjes:1 tank.
    af en toe lange ritten: is 2 tank wel de optie.
  • soapwatersoapwater Livin' and Breathin' PPO
    edited October 2008
    Zelfs al ga je (nog) niet voor de volledige ombouw, ik zou die warmtewisselaar er toch al inzetten. Met 50% GPO zal je toch de pomp zwaarder belasten en het zal minder goed verstuiven als alles kouder is.
    Als je wil, ik help je wel even met ombouwen tijdens de volgende meeting ofzo... Er zullen nog wel kandidaten zijn. Uiteindelijk is er drie keer niks aan. De afwerking (zorgen dat het er een beetje goed uitziet) en alles mooi vastzetten onder de kap is veel moeilijker en arbeidsintensiever dan het aansluiten en alles werkend krijgen.
    Maar je moet er wat voor over hebben natuurlijk (tijd vooral).

Hier zit iedereen natuurlijk te wachten op nieuwe foto's en ombouw-verslagen. Langs de ene kant vind ik het mooi dat je al 50% bijmengt, langs de andere kant getuigt dat misschien van foute motieven (besparing)? Een
This discussion has been closed.