Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

Afromen van olie op vettigheid

Tim Livin' and Breathin' PPO
edited August 2008 in Filteren van GPO
Mannuh,

Heeft iemand een goed idee om olie van gestold vet af te romen?

Timmeeeee
«1

Comments

  • wodanwodan Super Moderator
    edited June 2008
    Euhm... filteren?
  • ericzwiepericzwiep Livin' and Breathin' PPO
    edited June 2008
    schepnetje
  • pjotterpjotter Banned
    edited June 2008
    olie met een schepnetje:rolleyes:

    zo Tim zn post te lezen zit t gestolde vet onderin.
    kun je de olie niet verpompen tot t vet nivo
  • Chicken PowerChicken Power Banned
    edited June 2008
    Grote pollepel of steelpannetje.

    Groet, Cp
  • penapena Livin' and Breathin' PPO
    edited June 2008
    Behalve de idee
  • Chicken PowerChicken Power Banned
    edited June 2008
    Dan nog moet je decanteren.

    Groet, Cp
  • Tim Livin' and Breathin' PPO
    edited June 2008
    Ha,

    Makkelijke antwoorden, weinig inhoud, dan is pjotter de enige die z'n hersens (what's left of it :wink: :lol:) liet werken!

    Filteren jah, dat begreep ik ook al wel. Ook al gebruikt iedereen filters om vettigheid eruit te krijgen, ik wil dit anders doen. Decanteren is een oplossing, maar duur en technisch gevoelig.

    Ik koel de WVO tot bv 0 graden gedurende 3 dagen. Dan heb ik onderin een kluit vet, bovenop een laag vloeibare olie. Met steelpannetje oid de olie eraf halen wordt kliederen, ik heb het proces tot nu toe zo ontworpen, dat ik nergens vieze handen krijg, misschien alleen bij de kaarsen wissel.

    Bv een buis, die haaks in de zijkant van het vat zit. Op deze buis een bocht, welke niet volledig aangedraaid zit in de draad van de bocht. Vanaf de bocht een pijp omhoog, welke dus gedraaid kan worden in het niveau van de vloeistof.

    Of bv 2 pvc buizen zo kopen, dat ze precies in elkaar passen. Dan kan ik telescopisch de afroom hoogte bepalen. Op tien cm van de bovenkant buis een paar gaten boren, dan hoef je ook niet in de vloeistof om de hoogte te veranderen. No sticky hands.

    Dat soort idee
  • NiekNiek Super Moderator
    edited June 2008
    Ideetje ??
    1. doorzichtig vat, zodat je kunt zien waar de scheidingslaag zich bevindt. Galg met een katrolletje en touwtje met daaraan dompelpomp. Dompelpomp laten zakken tot de juist hoogte en pompen maar. Dit principe gebruik ik als ik vaatjes van de frietboer krijg. Heb nog geen galgje, maar houdt het pompje even vast.
    2. Inderdaad: IBC container met om de 10 cm vanaf de bodem een kraantje. IBC op een bok.

    Wat niet werkt: kraan onderin IBC en daar vet aftappen. Er vormt zich dan een vaargeul in het vet en door die vaargeul komt juist de vloeibare fractie naar buiten, Deze methode moet wel kunnen als je een trechtervormig vat hebt.

    Niek
  • penapena Livin' and Breathin' PPO
    edited June 2008
    Hoi Tim,

    Nou snap ik het pas: schone handen :D.

    Als het 2 'vloeistoffen' zijn, denk ik dat een vat met kraantjes (zie Niek) het beste werkt. Eerst de onderste aflaten dan 10cm daar boven.

    Als je een half vaste stof hebt (Nike's vaargeul) is misschien de eerste vraag wat te doen met het vet? Je kan het ook in het vat laten zitten en dan in zijn geheel afvoeren, als het vet de top bereikt heeft. Het galgje van Niek is dan misschien de oplossing (maar schone handen image).

    Een kontinue proces met een half vaste stof moet je volgens mij zien te voorkomen.

    Herman
    300SD
  • reinout PPO Newbie
    edited June 2008
    Tim,

    Als je de olie in "tilbare" hoeveelheden opslaat (bv jerrycan van 25 liter) kan je de vloeibare olie gewoon afgieten. Als je daarna de gestolde olie weer op kamertemperatuur laat komen kan je die bij je afval gooien.
    Ik krijg zelf m'n olie aangeleverd in 20L Levo blikken. Ik laat ze een maand bezinken en schenk dan de schone olie uit (wel even ontluchtingsgaatje in het blik maken) totdat ik vervuiling zie meekomen. De overige vuile olie gooi ik in een verzamelblik, het lege blik gooi ik weg. Als het afval blik vol is, breng ik het terug naar mijn leverancier en wordt het via de gebruikelijke weg verwerkt.

    Reinout
  • CarloCarlo Livin' and Breathin' PPO
    edited June 2008
    Tim ik ken het probleem maar verder dan brainstormen heb ik het niet gebracht.
    Ik heb wel een elek. pomp die ik aan de slang in de olie laat zakken maar ook daar blijf je niet 100% schoon bij.
    Suc6
    EDIT: het beste (en ook duurste waarschijnlijk) zal idd zijn meerdere kranen te gebruiken.
    Of een "olieafslurpdobber" die op de oliespiegel drijft.
  • pjotterpjotter Banned
    edited June 2008
    Tim: hoeveel litervat is t?
    staal,kunstof??.
    hoe een grote opening van boven?

    heb mn beetje brains ffn laten knarsen,en heb nog wel een :idea:

    biedewee: hoe dik is die gekoelde drab onderin.? zachte boter of???
  • Tim Livin' and Breathin' PPO
    edited June 2008
    Pjotter,

    Idd, zachte boter. Kunststof 200L vat met zo'n zwarte deksel met klemband.

    Gaten in de zijkant, alleen als echt niet anders kan (klieder).

    Burn your brain out :mrgreen:

    Tim
  • pjotterpjotter Banned
    edited June 2008
    k zat te denken aan een rvs/alluminium plaat die een iets kleinere dia heeft dan t vat zelf.
    en deze voorzichtig laten zakken tot op de ingedikte vet.
    k verwacht niet dat deze erin weg zal zakken.

    en zo kun je probleem loos vanaf boven wegpompen.
    of vanonder t vet af laten lopen zonder t risico van een vaargeul;

    verder zou je een peilglas aan buitenkant vat kunnen monteren.om te zien hoe dik de vetlaag is.
    ( voor evt.bepalen van afstandhouders)

    wat t ook wordt Tim: echt schone handjes zul je niet houden denk ik
  • MiglowieMiglowie Livin' and Breathin' PPO
    edited June 2008
    Ik vind het idee van de dobber wel ok. Aanzuigslang van je pomp (als die zelfaanzuigend is uiteraard) drijvend maken dmv kurk oid en hij zuigt altijd van de oppervlakte.
  • Chicken PowerChicken Power Banned
    edited June 2008
    [QUOTE=Tim;35488]Ha,
    Makkelijke antwoorden, weinig inhoud, dan is pjotter de enige die z'n hersens (what's left of it :wink: :lol:) liet werken!
    Ja zeg, t was ook wel een eminete en briljante vraag zeg!

    Als je er nu zelfs is over nadenkt, snap je ook dat er 4 oplossingen zijn:

    Afscheppen> kan kliederboel worden en is veel werk. Wel het kleinste dode volume.

    Afschenken(het feitelijke decanteren)> Wordt wat lastig met een vat van 200 liter, gaat weer wel met een kantelbare boterkarn of zo iets (roomkoker van de banketbakker). Dode volume wat groter.

    Aflaten, middels kranen op het vat> Gaat goed, je moet er wel een berg hebben, want het scheidingsvlak is sterk wisselend. Dode volume afhankelijk van de afstand der kranen.

    Afpompen van de heldere laag> werkt het beste, minste dode volume benodigd (maar wel een zekere- en vaste hand, alsmede een transparante zuigbuis). Wel een ECHT zelfaanzuigende pomp nodig.

    [QUOTE=Tim;35488]Filteren jah, dat begreep ik ook al wel. Ook al gebruikt iedereen filters om vettigheid eruit te krijgen, ik wil dit anders doen.
    Dat deed ik al, gebruik alleen filters om de laatste vettigheid (i.q. vetkristallen met de zelfde SM als de olie) eruit te krijgen.

    [QUOTE=Tim;35488]Decanteren is een oplossing, maar duur en technisch gevoelig.
    Simpeler dan je lamellenseperator!

    [QUOTE=Tim;35488]Ik koel de WVO tot bv 0 graden gedurende 3 dagen. Dan heb ik onderin een kluit vet, bovenop een laag vloeibare olie.
    Kluit, of een pasteuze massa? Het zal wss het laatste zijn. Zelfs een vat met een zeer conische bodem ( zoals je kunstof Biodiesel reactor) biedt weinig soulaas. Die vetkristallen haken lekker in elkaar, zelfs met een schraapwerk wordt vet aftappen van onder al een lastig verhaal. Het koekt allemaal lekker vast op de wand van het vat.

    [QUOTE=Tim;35488]Bv een buis, die haaks in de zijkant van het vat zit.
    Op deze buis een bocht, welke niet volledig aangedraaid zit in de draad van de bocht. Vanaf de bocht een pijp omhoog, welke dus gedraaid kan worden in het niveau van de vloeistof. .
    Een doorvoer in de wand van het vat, waarop aan de binnenzijde van het vat een draaibare bocht zit? No sticky hands?

    [QUOTE=Tim;35488]Of bv 2 pvc buizen zo kopen, dat ze precies in elkaar passen. Dan kan ik telescopisch de afroom hoogte bepalen. Op tien cm van de bovenkant buis een paar gaten boren, dan hoef je ook niet in de vloeistof om de hoogte te veranderen.
    Je gaat lucht zuigen, en dat kan jouw pomp niet echt aan. Beter een parallele buis met beugeltjes aan je zuigbuis, kan je de minimale zuighoogte ook instellen zonder luchtinslag.

    [QUOTE=Tim;35488]Dat soort idee
  • Tim Livin' and Breathin' PPO
    edited June 2008
    [QUOTE=Chicken Power;35776]Afpompen van de heldere laag> werkt het beste, minste dode volume benodigd (maar wel een zekere- en vaste hand, alsmede een transparante zuigbuis). Wel een ECHT zelfaanzuigende pomp nodig.

    En dit is de ideale pomp nodig die we nodig hebben; alleen beetje veel centjes:
    http://www.johnson-pump.com/OTHER/industry_pdfs/Impeller/SB-FIP/SB_FIP_NL.pdf
    Ik ken iemand die de italiaanse versie van deze pomp verkoopt. Zal hem eens vragen wat €€.

    [QUOTE=Chicken Power;35776]Een doorvoer in de wand van het vat, waarop aan de binnenzijde van het vat een draaibare bocht zit? No sticky hands?Ook hier boor je een gat, wat lager dan de bovenkant. Daarmee verander je de hoogte, de olie gaat door het gat.

    [QUOTE=Chicken Power;35776]Nou naar de dobber; ik had die denkpiste ook gehad, en kwam uit bij een 'skimmer'.De beroemde skimmer, die je wel eens in een put zag drijven bij een olie sanering. Ik heb nog ergens zo'n ding liggen, zal eens gaan zoeken.

    Tim
  • CarloCarlo Livin' and Breathin' PPO
    edited June 2008
    OK dan, de haakse draaibuis in combinatie met een vlotter (dobber).
    Haakse draaibuis moet natuurlijk enigszins olie- en luchtdicht zijn (oliedicht als de knie onder olie is. luchtdicht als de knie boven olie is).
    Ben alleen bang dat de knie weinig "draais" meer is als deze langer in lucht moet draaien (olie droogt in of hardt uit).
    Remedie: vlotter met hoog gewicht en hoog drijfvermogen.
    Tim Knutselofiel make my day!
    :-P:p
  • Chicken PowerChicken Power Banned
    edited July 2008
    Update:

    Na ook overgestapt te zijn op de kaarsfilters wegens aangenamer gebruiksgemak en makkelijker implementeren in autonome systeemen, hierbij toch kond van mijn ervaring.

    Waar ik eerst mijn olie van vet ontdeed door het eerst te filteren over de conische frituurolie filters van Ven (thans Sligro); specifiek 10'' inch filtercones van Welcome to Royal Paper, en vervolgens twee keer over de papieren koffiefiters van Bravilor.

    Vorige week had ik voor het eerst de ervaring dat mijn T4 ging inhouden, nog nooit gebeurd. Was op weg om H200's thuistank pomp, meter en IBC op te halen.

    Zaakje begon bij Nieuwerkerk in te houden. Te aldaar 10 liter ultimate diesel en 3 liter euro 95 erin gekiept. Bij Bodegraven liep het zaakje weer enigzins normaal, alhoewel mijn voorgloeilampje erg bleef knipperen. Doet ie wel mee wegens een naaldlifthoogtesensor die het niet naar zijn zin heeft. E.e.a. volgens VAGCOM.

    Weer thuisgekomen had ik nog een liter of 20 van de door de kaarspatronen op 1 mu gefilterde brandstof staan.

    Ik ben heel secuur wat ik in de tank kap. Heb deze brandstof nog is door mijn oude systeem van papierfilters laten lopen, en ik was onthutst welk een vetfractie er nog op bleef liggen! Weliswaar een zeer fijne creme-achtige laag, maar het was me wel duidelijk waarom mijn motor begon te protesteren.

    Hypotese op basis van voorenstaande ervaring is dat de patronen vervaardigd zijn uit Polypropyleen, een polair reagerende kunststof. Evenals de olie die er doorheen moet.

    1Mu = 1Mu, maar polair op polair is als een paling (aal) in een emmer snot. De vetmoleculen hebben met een dergelijk kunstof filter minder moeite om hierdoor heen te glippen.

    Inmiddels deze ervaring ook met Easy Rider gedeelt, en het blijkt dat er inmiddels ook papieren filterkaarsen verkrijgbaar zijn. Papier reageerd apolair, en houdt daardoor waarschijnlijk beter de vetten tegen dan de thans zo populaire PP patronen.

    In grovere maten schijnen er ook wat uitwasbare RVS inserts te komen.

    Ik ben op basis van de nieuwe producten in onderzoek naar de mogelijk beschikbare alternatieven, die beter moeten presteren dan de huidige euforie op 1 mu in filterkaars.

    Koffiefilter en fiterdoek blijken nog steeds afdoende alternatieven!

    Groet, Cp

    Ps. Hangt er ook een beetje vanaf wat de producent ter onderzoek beschikbaar stelt.
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited July 2008
    [QUOTE=Chicken Power;38185].............. Hangt er ook een beetje vanaf wat de producent ter onderzoek beschikbaar stelt.

    Dat kan het probleem niet zijn. Door het juist toepassen van de ervaringen en te verkrijgen producten komen we uiteindelijk tot een PPO waar probleemloos op gereden kan worden met een kwaliteit die beter zal zijn dan de PPO die nu op de markt is.

    Groeten,

    Easy rider.
  • Chicken PowerChicken Power Banned
    edited July 2008
    Daar was ik ook niet bang voor, maar ik ben blij met deze bevestiging.

    Maar voor de goede orde, in mijn beleving ga ik niet uit van een PPO, maar van een verantwoorde hoog kwalitatieve raffinage van GPO, met minimaal de specs van de tweede generatie biobrandstoffen.

    Das toch wat anders dan primaire PPO of goed bedoelde gefilterde *PO. Tis niet dat ik het zag in dat glazen ding van IKEA a 14,95. De gebroken pompen vliegen thans om je oren.

    Alhoewel het zelf filteren heel populair wordt, is het uitgangsproduct eigenlijk alleen maar geschikt en verantwoord voor gekende oude motortechnologie a la de Benzen.

    Hoe serieus er ook gefilterd wordt, microvuil en zuren blijven er inzitten. Heb recent weer eens wat IBC's van anderen leeggehaald, je wil het niet weten.

    De regel van niet meer leegtrekken dan 15 % van het totale volume is niet overbodig, welk een drek er onderin uitzakt.

    Dat uitzakfenomeen stopt bij mijn idee pas, op het moment dat die olie verstookt wordt... .

    D'r zit zoveel rotzooi in (ondanks de 1mu), die wel mee verbrand, maar geen energie afgeeft. Das nog niet zo erg, maar waar tot op heden niemand bij stil staat is dat deze rommel wel wel een gigantische asberg geeft.

    Als dat de bedoeling was, hadden motorfabrikanten echt wel een asla op hun motoren gemaakt. Ik heb die alleen op stoom- locs en -locomobielen gezien.

    Resume; alleen maar filteren en bezinken is een eindig verhaal. De motoren die dit aankunnen nemen naar rato af, en de nieuwe motortechnologie wordt alleen maar complexer, zonder ook maar technolochische ontwikkeling naar ecologisch hernieuwbare brandstoffen (commonrail e.d.).

    Groet, Cp
  • DyslectieDyslectie PPO Master
    edited July 2008
    1mu = niet altijd 1mu.

    de filters woorden gedraait.
    dus 5mu kan ook wel 3 zijn .
    en zo ook 1 kan dat wel zijn .
    staat ook ergens in mijn topic filterparikelen.

    het heeft dus niet zo veel zin om van 10 naar 1 tegaan
    maar eerder van 25 naar 1.

    dyssie

    ps wat een hoop geblabla maak het eens wat lees baarder:rolleyes:
  • wodanwodan Super Moderator
    edited July 2008
    Je hebt absoluut filters, wat wil zeggen dat 1µ absoluut dat minimum 99% van alle partikels groter dan 1µ tegengehouden worden.
    In de praktijk wil dat zeggen eens dat zo een filter wat 'gebruikt' is,
    hij zonder problemen 99,99% van alle partikeltjes groter dan 1µ zal tegenhouden.
    Vandaar dat ik de eerste olie die door mijn 1µ absoluut filters gaat, niet gebruik maar herfilter ;)

    Maar niet absoluut filters, daarvan is niet geweten goeveel % ze tegenhouden... Kan 80% zijn maar evengoed 95%.

    Mijn ervaring is dat je best filtert met katoenen filters, maar die geraken ook iets sneller vol en zijn niet goed "uitwasbaar", dus meer afval. Vandaar mijn voorkeur voor synthetische filters. 'Vet' blijft daar zo niet IN plakken, maar vormt een schil er rond die maakt dat de filter een paar keer 'herbruikbaar' wordt.
  • NiekNiek Super Moderator
    edited July 2008
    Laat ik ook maar eens een duit in het filterzakje doen.
    1. CP is niet helder over zijn laatste filterwissel. Inhouden van de motor kan alles te maken hebben met vervuild filter en/of te koude GPO.
    2. Dat onze filtermethodes niet leiden tot 100 % kwaliteit a la GTL diesel is wel duidelijk.
    3. Dat er in alle GPO IBC's 15 % narigheid uitzakt is niet juist. Bij mijn afnemers is het altijd beperkt tot maximaal 20 liter in de zomer en maximaal 50 liter in de winter.
    4. Als er meer zooi achterblijft, heb je je filterwerk dus niet goed gedaan.
    5. Toch blijft het ook voor mij een raadsel, dat een swinters gefilterde GPO ook 'szomers nog een beetje lijkt te leven.
    5a. Het blijft dus inderdaad zaak om je IBC niet helemaal leeg te zuigen.
    6. De genoemde waarden van maximaal 20 liter en maximaal 50 liter op een container van 1000 liter zijn voor gewone open filters (zakken).
    7. Ook voor het gemak heb ik een achttal kaarsfilters aan het systeem hangen (kaarssen van Dyssie). Dat werkt alleen bij temperaturen boven 20 graden. Best boven 25 graden. Ik heb nog geen verschil gevonden tussen kaarsfilters en zakfilters. Kan dus de stelling/hypothese van CP niet bevestigen.
    8. Heb slecht in 1 geval klachten gehad in verband met verminderde trekkracht. Na filterwissel geen klacht meer gehoord.
    9. Wij baseren ons altijd op de viscositeitsmetingen van Peus. Misschien zit daar wel een misser: We bieden na goede verwarming de GPO/PPO aan de Injectiepomp aan met dezelfde viscositeit als koude diesel. Echter in de pomp wordt de diesel warmer en de GPO ook. Alleen weten we niet of juist in de pomp of het traject daarna de viscositeitsverschillen niet weer toenemen. Dat zou een verklaring kunnen zijn van de grotere gevoeligheid van moderne motoren.

    Niek
  • wodanwodan Super Moderator
    edited July 2008
    Men mag niet vergeten dat de ene GPO de andere niet is...
    Ik heb er lichtgele al gezien die dunner was dan verse ZBO en donkerbruine die zeer stroperig was bij 20° Celcius...
    Beide zijn GPO, maar een wereld van verschil qua viscositeit.
    Bij verwarmen wordt de lichtgele dunne nog "iets" dunner, de bruine wordt bij verwarmen zo goed als even vloeibaar (70°C+),
    dus de laatste is perfect voor de 2-tanker... maar niet voor de 1-tanker dunkt me.
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited July 2008
    [QUOTE=Chicken Power;38196]Daar was ik ook niet bang voor, maar ik ben blij met deze bevestiging.

    Het is al enige tijd bekend dat er slechte GPO op de markt is welke geproduceerd wordt door mannen die er meer een boterham in zien dan een leuke zich zelf betalende hobby. Men kijk dan vaak niet zo nou, als er maar omzet is. Ik zou het een uitdaging vinden een manier te ontwikkelen waarbij het mogelijk is om op een simpele en goedkope wijze GPO te maken die in elke auto probleemloos gestookt kan worden

    [QUOTE=Chicken Power;38196]......................De gebroken pompen vliegen thans om je oren.

    En dat bevestigd meteen bovenstaand commentaar.

    [QUOTE=Chicken Power;38196]Alhoewel het zelf filteren heel populair wordt, is het uitgangsproduct eigenlijk alleen maar geschikt en verantwoord voor gekende oude motortechnologie a la de Benzen. Hoe serieus er ook gefilterd wordt, microvuil en zuren blijven er inzitten.

    Hier moeten wij het niet mee eens zijn omdat het goed mogelijk moet zijn om zoals ik al eerder schreef, men een GPO moet maken die in elke auto probleemloos gestookt kan worden.

    Ik ben geen Chemicus maar wel Techneut dus met het uitwisselen van kennis en ervaringen moeten we in staat zijn een product "terug te filteren" wat heel erg dicht in de buurt komt van het orgineel, in mijn vakgebied noemt met dat "reverse engineering".

    Groeten,

    Easy rider.
  • CarloCarlo Livin' and Breathin' PPO
    edited July 2008
    Ik zou zeggen ga naar een zonnebloemoliefabriek (wat een woord) en bekijk hoe ze daar filteren.
    Hey CP wat bedoel je eigenlijk met "zuren"? Heb je daar molecuulformules van?
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited July 2008
    [QUOTE=Carlo;38226]Ik zou zeggen ga naar een zonnebloemoliefabriek (wat een woord) en bekijk hoe ze daar filteren............

    In GPO zitten nog vaak: water, zouten, zuren, suikers en andere stoffen die niet of nauwelijks uit te filteren zijn op de normale door ons gebezigde manier. We filteren dus alleen verontreiniging weg die groter is dan 1 Mu en de rest gaat dus gewoon door de filters.

    Bij een PPO uit de winkel zoals ZBO of Soja om er maar eens twee te noemen heb je dus geen last van zaken die in de olie komen waar men vis, vlees, patat enz. in bakt.

    Groeten,

    Easy rider.
  • Chicken PowerChicken Power Banned
    edited July 2008
    [QUOTE=Niek;38210]Laat ik ook maar eens een duit in het filterzakje doen.
    Helaas lijkt het er voor mij na dat we daar niet veel voor krijgen/kopen. Rare zaken worden me nu helder.


    [QUOTE=Niek;38210] CP is niet helder over zijn laatste filterwissel. Inhouden van de motor kan alles te maken hebben met vervuild filter en/of te koude GPO.Ik ben rete helder, doe deze kunst al meer dan 5 jaar, en heb nog nooit stil gestaan. Ondanks de beziging van heel aparte brandstoffen.

    Brandstoffilter wordt minstens altijd bij APK/ grote beurt in februari vervangen. Bij 'zwaar mogelijke belastingen' eerder. Thans niet het geval, minder kilometers dan gebruikelijk.

    Analyse van deze rit:
    Startpunt Rotterdam. Trubbels bij Nieuwerkerk a/d IJssel, korte afstand, hoog verbruik. Opwarming filter duurt even te lang.

    Filter slibt dicht door fijne vetten/wassen. Die zijn er door gebruik van PP kaarsfilters, waar eerst een papierfilter gebruikt werd.

    Diesel en benzine toevoegen deden het probleem vanaf Woerden (en later)verdwijnen.

    [QUOTE=Niek;38210]2. Dat onze filtermethodes niet leiden tot 100 % kwaliteit a la GTL diesel is wel duidelijk.
    Uhhu, waar heeft iemand deze boude uitspraak gesteld? Draaf je na het ban- onzin verhaal niet nog een beetje door?

    [QUOTE=Niek;38210]3. Dat er in alle GPO IBC's 15 % narigheid uitzakt is niet juist. Bij mijn afnemers is het altijd beperkt tot maximaal 20 liter in de zomer en maximaal 50 liter in de winter.

    Uhhu, wie zegd dat, waar staat dat?

    [QUOTE=Niek;38210]4. Als er meer zooi achterblijft, heb je je filterwerk dus niet goed gedaan.
    Klopt, maar filtreren is dus niet alles.

    [QUOTE=Niek;38210]5. Toch blijft het ook voor mij een raadsel, dat een swinters gefilterde GPO ook 'szomers nog een beetje lijkt te leven. Niet goed bijgehouden, die oplossing had ik al eens gepubliceerd. Ondanks het filteren blijft het micro- vuil aanwezig. Dit blijft vocht aantrekken en zwelt en zinkt vervlogens. Dit proces gaat ook na gedegen filtering gewoon door!

    [QUOTE=Niek;38210]5a. Het blijft dus inderdaad zaak om je IBC niet helemaal leeg te zuigen. Tot niet minder dan 15%. Dat betekent dus niet dat er 15% troep inzit, maar door die marge zuig je het niet aan.


    [QUOTE=Niek;38210]6. De genoemde waarden van maximaal 20 liter en maximaal 50 liter op een container van 1000 liter zijn voor gewone open filters (zakken). Heb ik gemist, wie en waar noemt dat onder welke condities?


    [QUOTE=Niek;38210]7. Ook voor het gemak heb ik een achttal kaarsfilters aan het systeem hangen (kaarssen van Dyssie). Dat werkt alleen bij temperaturen boven 20 graden. Best boven 25 graden. Ik heb nog geen verschil gevonden tussen kaarsfilters en zakfilters. Kan dus de stelling/hypothese van CP niet bevestigen. Dat kan kloppen, de zakfilters zijn ook niet van papier!


    [QUOTE=Niek;38210]8. Heb slecht in 1 geval klachten gehad in verband met verminderde trekkracht. Na filterwissel geen klacht meer gehoord.

    Bevestigd dus vorenstaande verklaringen, d'r komt troep in voor, hoe fijn ook. Filterwissel is dus noodzakelijk, en lost het probleem op.

    [QUOTE=Niek;38210]9. Wij baseren ons altijd op de viscositeitsmetingen van Peus. Misschien zit daar wel een misser: We bieden na goede verwarming de GPO/PPO aan de Injectiepomp aan met dezelfde viscositeit als koude diesel. Echter in de pomp wordt de diesel warmer en de GPO ook. Alleen weten we niet of juist in de pomp of het traject daarna de viscositeitsverschillen niet weer toenemen. Dat zou een verklaring kunnen zijn van de grotere gevoeligheid van moderne motoren.
    Hier sticht je verwarring, en leidt je de boel af van de hoofdzaak: Bij mij komt er pas na/in het filter verwarming, en daar ging het fout.

    Duidelijk geen problemen NA de IP! Onzin verhaal.

    Groet, Cp
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited July 2008
    Wat mij verbaasd is dat GPO gefilterd op 1Mu een hoofdfilter van een auto doet dicht slibben. Het hoofdfilter heeft doorgaans een maaswijdte van 3 tot 5Mu. Zou het zo kunnen zijn dat het hoofdfilter een steeds kleinere doorlaat krijgt omdat het dichtslibt met delen kleiner dan 1Mu en daardoor misschien wel 0,5Mu word? en plots helemaat dicht slaat.

    Of kan het komen dat vet welke door een 1Mu filter gegaan is weer kristaliseerd en daardoor balletjes vormd groter dan 1Mu en zodoende het hoofdfilter doet verstoppen.

    Of welligt beide?

    Ik heb bij het zelf filteren van vuile PO gemerkt dat er zich in mijn 20Mu bak vetbolletjes vormen terwijl het eerst door een 50Mu vlies was gegaan, die vetbolletjes zijn 2 A 3 Milimeter groot en kunnen dus nooit in 1 geheel door het 50Mu vlies gekomen zijn. Het is mij duidelijk geworden dat vet weer "terug" gaat in zijn oorspronkelijke vorm. Dit kan dus ook makkelijk gebeuren nadat het door een 1Mu filter is gegaan.

    Groeten,

    Easy rider.
  • Chicken PowerChicken Power Banned
    edited July 2008
    ER,

    Ik ben blij met de weergave van jouw practische constateringen.

    Volgens mij gaan we, buiten de warmtepomp, nog wel een paar knutselweekeinden tegemoed.

    Groet, Cp
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited July 2008
    Ja je weet toch, Assumption is the mother........

    Ik ga alleen uit van feiten........ die vaak naar voren komen door het doen van aannames.

    M.a.w. we beginnen met aanmames, we doen vervolgens een praktijk test, en vervolgens rollen daar feiten uit die bruikbaar zijn om te diagnosteren.

    Mijns inziens ligt hier een onbekend gebied wat terdege onderzocht moet worden teneinde tot een bijzonder goed product te komen.

    Groeten,

    Easy rider.
  • Chicken PowerChicken Power Banned
    edited July 2008
    We beginnen dus vanuit een en/of feit/aanname.

    Op basis daarvan befilosoferen we enkele aannames/hypotheses.

    En die gaan we vervolgens praktisch toetsen.

    Geen idee wat er uitkomt, spannend!

    Groet, Cp
  • DD PPO Burner
    edited August 2008
    Ik heb een centrifuge gebouwd zoals simple centrifuge.
    Uit olie met een bezink tijd van 6 weken en gefilterd op 1 micron, haal ik nog heel wat prut.
    uit 100 liter haal ik nog een laag van 2 mm dikke bruin/zwarte kauwgom en een beetje water.
    Naar mijn mening is filteren en bezinken niet genoeg.

    Het wassen van gpo, ben ik al helemaal geen voorstander van.
    Je bent toch bezig met vet en chemicali
  • Tim Livin' and Breathin' PPO
    edited August 2008
    DD,

    Fotototooto :mrgreen:

    Tim
  • DD PPO Burner
    edited August 2008
    De centrifuge tijdens het draaien.
    Door de G kracht wordt de olie tegen de wand gedrukt.
    Het vuil en water blijft in de schotel.
    De olie wordt over de rand geslingerd.

    image

    De centrifuge in stilstand, na verwerking van 100 liter
    grof gefilterde olie met een bezink tijd van 4 weken.

    Duidelijk is te zien de afzetting van vuil.
    Op de bodem van de schotel vormt zich een hoeveelheid water.

    image

    De vervuiling na 100 liter.
    ongeveer een laag van 4mm dik.

    image

    De centrifuge heeft een capaciteit van 25 liter/uur.
  • DyslectieDyslectie PPO Master
    edited August 2008
    komt de centrifuge uit Amirika
    of heb je die zelf gemaakt?

    wel mooi hoor
    maar waar is je vet

    gr dyssie
  • wodanwodan Super Moderator
    edited August 2008
    Hoeveel RPM doet dat ding?

    Gekocht of zelf gemaakt?
  • DD PPO Burner
    edited August 2008
    Ik heb hem na gemaakt.
    Als je een beetje goed zoekt op het internet kom je de afmetingen en tekeningen tegen.
    Je moet alleen nog een lieve schoonvader hebben die handig is met een CNC machine.

    Het vuil in de rand is dus vet en vuil. door het centrifugeren bevat het vet geen olie meer.
    het is, zeg maar een stuk "droger", dan met bezinken of wat je in
    filter kaarsen terug vindt.

    Het meeste vet vang je nog steeds af door te bezinken. maar zelfs het bezinksel kun je nog gebruiken. je moet het alleen 4 of 5 keer door de centrifuge heen jassen.
    kost wel wat meer moeite maar je hebt dus alleen een kauwgom achtige pasta over.

    filteren op 1 micron is nog steeds nodig.
    stoffen/vuil die de zelfde dichtheid of gewicht hebben als de olie blijven in de olie zitten.

    Het vet afvangen blijft net zoals met filteren temperatuur afhankelijk.
    Dus je kunt de olie eerst koelen, maar dan wordt de olie dikker
    en gaat je aantal liters/min naar beneden of zoals ik het nu doe een
    stof toevoegen die het vet omzet zonder toevoeging van water.
  • DyslectieDyslectie PPO Master
    edited August 2008
    kun je ook wat foto`s van de hele centrifuge maken.

    dyssie
  • wodanwodan Super Moderator
    edited August 2008
    @DD: Waarom maak je er niet een paar en verkoop je ze?
    (Bv eentje aan mij voor een zacht prijsje ;))
  • DD PPO Burner
    edited August 2008
    Dit is de voorlopige proef opstelling.
    De behuizing is gemaakt van een ikea pan en staat op een 3 poot.
    Aan een betere behuizing ben ik nog bezig maar weinig tijd en ruimte door de verbouwing
    van mijn garage.
    Door de bovenste kogelkraan loopt de schone olie naar een opvang vat.
    De onderste is voor het reinigen.

    De centrifuge wordt gevoed door een hoger geplaatst vat met een kogelkraan om de doorstroom snelheid te bepalen.
    image

    Reinigen is heel makkelijk.
    -zet de toevoer kraan dicht
    -bovenste kraan dicht
    -emmer onder de onderste kraan en draait hem open.
    -zet de motor uit
    -de schotel komt tot stilstand en loopt leeg door de 3 gaten in de schotel.
    -pak een kokertje van een rol wc papier en lepel de rand van de schotel uit.
    -even een doekje er doorheen.
    -even centrifugeren met een beetje dino
    -weer leeg laten lopen en schoon voor de volgende lading.

    alles bij elkaar 5 minuten werk en het belangrijkste, schone handen en kleren.
    De inhoud van de emmer kan gewoon weer in het bezinkings vat

    De bedoeling is dat na de verbouwing van mijn garage het hele systeem automatisch werkt
    en er maar 1x in de 24 uur onderhoud gepleegd dient te worden.
  • NiekNiek Super Moderator
    edited August 2008
    [QUOTE=DD;38373]
    of zoals ik het nu doe een
    stof toevoegen die het vet omzet zonder toevoeging van water.

    DD,
    vertel daar eens wat meer over ??
    Niek
  • DD PPO Burner
    edited August 2008
    [QUOTE=wodan;38376]@DD: Waarom maak je er niet een paar en verkoop je ze?
    (Bv eentje aan mij voor een zacht prijsje ;))

    dat vind ik niet zo netjes om te doen.
    Het is toch geld verdienen met iemand anders zijn ontwerp.
    Ik vind als je het zelf helemaal uitzoekt om zoiets na te maken voor eigen gebruik
    een ander verhaal.
    En als je de uren telt wat er in gaat zitten, dan kun je hem beter kopen in de US.

    ik heb de heren van simple centrifuge een mailtje gestuurd vandaag
    of ik geen dealer of importeur kan worden.

    Eens kijken wat zoiets moet gaan kosten hier in Nederland.
  • wodanwodan Super Moderator
    edited August 2008
    Wie sprak er van 'verdienen' ? :D
    Neen, ik begrijp je perfect en vind ook dat je niet zomaar op de rug van een ander geld mag gaan verdienen.
    Voor een mede forummer iets in elkaar knutselen gebaseerd op een ander zijn ontwerp, dat is iets anders maar toch.

    Importeur: Klingt niet slecht. Hou ons op de hoogte :)
  • soapwatersoapwater Livin' and Breathin' PPO
    edited August 2008
    Kan je niet wat maken met een oude wascentrifuge. Wij hebben nog zo'n oud geval staan, misschien kan je ze wel op de kop tikken in de kringloopwinkel.
  • Tim Livin' and Breathin' PPO
    edited August 2008
    Soapy,

    Zo'n ding is misschien net 1000rpm. Ik schat dat de simple centrifuge minimaal 3000rpm is.

    Wat voor toerental gebruik je DD?

    Tim
  • DD PPO Burner
    edited August 2008
    Was-centrifuge heb ik geprobeerd.
    -De trommel is niet genoeg gebalanceerd
    -Trommel is te hoog
    -motor is te zwak om het toerental vast te houden.
    -de moter hangt in rubbers.
    -ze ontploffen als er een laag rotzooi in de trommel komt.
    vooral bij het uitschakelen.

    Ik heb er 2 laten ontploffen in mijn schuur.
    resultaat een grootte spetter boel.
    was geen prettig klusje om op te ruimen.
    De ppo spetters zitten nog op de muren. Zijn er niet meer af te krijgen

    (iets voor het grootte flater topic???)
  • DD PPO Burner
    edited August 2008
    [QUOTE=Tim;38425]Soapy,

    Zo'n ding is misschien net 1000rpm. Ik schat dat de simple centrifuge minimaal 3000rpm is.

    Wat voor toerental gebruik je DD?

    Tim

    2850 toeren op 1 fase.
    ik heb geen drie fase helaas, anders had ik een 4000 toeren (of meer)
    motor kunnen gebruiken.
    Met 4000 toeren kun je meer liters/uur draaien.
    Maar dan moet de schotel wel perfect in balans zijn, anders wordt het een tijdbom.
    Nu met 2850 toeren hoor je een heel zachte zoem van de schotel.
    Dus ik denk dat op 4000 toeren, het niet echt verantwoord is met de
    schotel die ik nu heb.
Sign In or Register to comment.