Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

Inflatie loopt op

smulsmul Livin' and Breathin' PPO
edited August 2008 in PPO in het nieuws
CBS: Nederlandse inflatie in mei flink hoger

05-06-2008 09:40:11
Amsterdam (BETTEN FINANCIAL NEWS) - De inflatie is in mei uitgekomen op 2,3%. Dat is 0,3 procentpunt hoger dan in april. Dit blijkt donderdag uit het voorlopige consumentenprijsindexcijfer van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Het niveau van de inflatie is het hoogste sinds maart 2003, toen de cpi-index uitkwam op 2,4%.

De stijging is vooral het gevolg van gestegen voedsel- en brandstofprijzen. Voedingsmiddelen waren in mei 6,3% duurder dan een jaar eerder. Voor voeding is dit de sterkste prijsstijging sinds februari 2002, volgens het CBS. 'Vooral de prijzen van verse groenten lagen in mei een stuk hoger dan een jaar eerder (+8,0%).'

De prijzen van dieselolie lagen in mei 32% hoger dan een jaar eerder. Benzine was 7,2% duurder dan een jaar eerder. Door de hoge brandstofprijzen is ook vliegen duurder geworden. Vliegtickets waren in mei 15% duurder dan een jaar eerder.

De Nederlandse inflatie volgens de Europese methode (HICP) is in mei uitgekomen op 2,1%. Dat is lager dan de gemiddelde inflatie in de eurozone. Die kwam volgens een raming van Eurostat uit op 3,6%.

Carlie van Tongeren
[email]carlie@bfn.com[/email]

(c) BETTEN FINANCIAL NEWS (tel: +31 20 710 1756; fax: +31 20 710 1875)

Kijk, dat de brandstofkosten stijgen door de stijgende olieprijs begrijp ik. Maar het is apart dat diesel zoveel meer in prijs is gestegen als benzine. Zou dat nou puur door het dieseltekort in Europa komen?

Comments

• belgbelg PPO Burner
    edited June 2008
    ik dacht, in belgie dan toch dat ze de dieselprijs gelijk willen brengen met de prijs van de benzine om het fiscaal aantrekkelijker te maken om met een benzinewagen te rijden, voor mensen die niet heeel veel km doen, omdat er nu te veel mensen met een diesel zouden rijden die dat niet nodig hebben. en dat ze zo de dieselwagen proberen weren voor de vervuiling die ze met zich meebrengen.

heb vervolgens ook ergens gelezen dat het vooral onaantrekkelijk zou zijn voor de dieselgebruikers met weinig km als de prijs op 1.70 euro zou komen, en dat in combinatie met de hogere taxen die je hier op een diesel moet betalen
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited June 2008
    [quote=smul;34989]...........Kijk, dat de brandstofkosten stijgen door de stijgende olieprijs begrijp ik. Maar het is apart dat diesel zoveel meer in prijs is gestegen als benzine. Zou dat nou puur door het dieseltekort in Europa komen?

That is the million dollar question smul, en tegelijkertijd een vast staand feit. Dus als je weet hoe dat komt schiet je er nog niets mee op omdat wij (lees de burger) niet in staat zijn om hier iets aan te veranderen, of heb jij daar een ander idee over?.

Groeten,

Easy rider.
  • smulsmul Livin' and Breathin' PPO
    edited June 2008
    [QUOTE=easy rider;34991]Dus als je weet hoe dat komt schiet je er nog niets mee op omdat wij (lees de burger) niet in staat zijn om hier iets aan te veranderen, of heb jij daar een ander idee over?.

Je kunt er wel wat aan doen. Je kunt de stijging van de brandstofprijzen afdekken met oliefutures. Nu is het handelen in de futures zelf voor de kleine particulier te kostbaar en ingewikkeld, maar daar zijn mooie alternatieven voor ontwikkeld:

Bijvoorbeeld een turbo long Brent Crude Oil Future:
    ABN AMRO Markets: Turbo's Notes & Certificaten

Aan te kopen via elke beleggingsrekening.
    edited June 2008
    OK voor de meeste van ons volledige abacadabra en lees ook even:

"Dit product is alleen geschikt voor ervaren beleggers die de werking van futures en de invloed hiervan op de prijsvorming van het product goed begrijpen."

Geen oplossing op grote schaal lijkt mij.

Nog meer goede ideeen salesrep?

Groeten,

Easy rider.
    edited June 2008
    [QUOTE=easy rider;34993]"Dit product is alleen geschikt voor ervaren beleggers die de werking van futures en de invloed hiervan op de prijsvorming van het product goed begrijpen."
    Nog meer goede ideeen salesrep?

Voor de onervaren beleggers onder ons is er ook een Markets Academy. Als je dat effe doorleest weet je hoe zo'n turbo werkt en begrijp je wat je moet doen :-P

ABN AMRO Markets: Academy

Overigens werk ik niet bij de ABN Amro hoor, maar bij
    edited June 2008
    [QUOTE=easy rider;34993]"Dit product is alleen geschikt voor ervaren beleggers die de werking van futures en de invloed hiervan op de prijsvorming van het product goed begrijpen."

En eigenlijk toch best logisch dat je je ergens eerst in moet verdiepen voordat je iets doet?
  • Tim Livin' and Breathin' PPO
    edited June 2008
    Smul,

Het enige wat ik van ABN weet, dat het bijna de ergste schurken zijn in bankenland.

De diesel in Ierland is €1.40, benzine €1,30.

Tim
    edited June 2008
    [quote=Tim;35039].....Het enige wat ik van ABN weet, dat het bijna de ergste schurken zijn in bankenland...........

Tim, alle banken zijn schurken, wat nog erger is dat ze controleerd worden door de diverse overheden en dat zijn dus ook schurken.

De beste manier om een volk in bedwang te houden is een communistisch regime of een democratie die bestuurd word door schurken. Bij de tweede variant zorg je er gewoon voor dat het volk net met de kop boven water kan blijven zodat ze geen middelen meer hebben om zich tegen de gevestigde orde te verzetten.

Groeten,

Easy rider.
  • TjorqueTjorque Livin' and Breathin' PPO
    edited June 2008
    zwijg me van banken!

voordag ik m'n vorige bank heb kunnen buitenkicken heeft me dat 3maand gekost en een hoop gezeik waarvoor ik dan nog 36€ mocht neertellen....

het zijn allemaal dikke smeerlappen!
    Er komt een dag dat ik m'n geld weer ergens in een vuile sok ga verbergen. :D:D
  • belgbelg PPO Burner
    edited June 2008
    heb ik ook al moeten betalen, maar mogen ze sinds kort niet meer aanrekenen
    edited June 2008
    spijtig, dan ben ik te vroeg naar den Argenta overgestapt :D:D
  • suzukisuzuki Livin' and Breathin' PPO
    edited June 2008
    De inflatie is rond de 3% geloof ik. De economische groei schijnt 'maar' 1,25% te zijn dit jaar.

Beleggen in aandelen vind ik ook helemaal nix meer, vooral sinds de boekhoudschandelen bij bv: exxon,shell en ahold. Als dergelijke reuzen niet meer integer zijn, heeft het geen zin meer om te beleggen.

gr Ton
  • CaddyEdCaddyEd Livin' and Breathin' PPO
    edited June 2008
    Gelukkig heb ik meer verstand van techniek :)

Grtz, Ed
    edited July 2008
    Olieprijs up +4,2% naar $141,18. Even leek de economische teruggang de olieprijs te drukken, echter door militaire raketten van Iran en mogelijke stakingen bij Petrobas (de nationale oliemaatschappij van Brazilie, pruducent van 1,5 miljoen vaten per dag) spurt de olieprijs weer omhoog. Komende dagen zullen cruciaal zijn of de olieprijs doorstijgd tot boven het vorige record ($147 per vat) of een defintieve terugval richting $125 per vat.
    edited July 2008
    [QUOTE=smul;37276].........echter door militaire raketten van Iran en mogelijke stakingen bij Petrobas............ of een defintieve terugval richting $125 per vat.

Ik begrijp er helemaal niets van. er zitten nog miljoenen liters olie in de aarde voor de komende eeuw en de prijzen lopen steeds verder op.

Misschien een idee om de olie "van de beurzen te halen", dat doen ze ook bij bedrijven waarbij het slecht gaat. die beurzen zijn oorzaak van een berg ellende over de hele wereld.

Definitive terugval? jij had toch economie gestudeerd Smul, vergeet het maar.

Groeten,

Easy rider.
    edited July 2008
    [QUOTE=easy rider;37278]Ik begrijp er helemaal niets van.

Iedereen hier heeft zo zijn kwaliteiten ;-)

[QUOTE=easy rider;37278]er zitten nog miljoenen liters olie in de aarde voor de komende eeuw en de prijzen lopen steeds verder op.

Klopt, dat komt omdat er meer vraag is als aanbod. Dat principe ken jij toch wel :-)

[QUOTE=easy rider;37278]die beurzen zijn oorzaak van een berg ellende over de hele wereld.

Tja...de een roept dat kapitalisme het probleem is, de ander roept de beurzen, weer iemand roept ongelijkheid....Uiteindelijk weet niemand het.

[QUOTE=easy rider;37278]Definitive terugval? jij had toch economie gestudeerd Smul, vergeet het maar.

Definitieve terugval on beurs-economische termen betekent dat de prijs voorlopig niet over de oud top komt.

Tot zover het lesje economie van vandaag :-)
    edited July 2008
    [QUOTE=smul;37280]Iedereen hier heeft zo zijn kwaliteiten ;-)

Ja lekker is dat!!!!!!

[QUOTE=smul;37280]Klopt, dat komt omdat er meer vraag is als aanbod. Dat principe ken jij toch wel :-)

Ja maar dat is/word doelbewust gecreeerd, er zou genoeg aanbod zijn als ze het maar al naar geland de vraag uit de grond halen.

[QUOTE=smul;37280]Tja...de een roept dat kapitalisme het probleem is, de ander roept de beurzen, weer iemand roept ongelijkheid....Uiteindelijk weet niemand het.

De beurs is mijns inziens een bijzonder fernuftig instrument om net als de banken geld te maken uit het niets, dat is tegen alle natuur wetten in en zal ons uiteindelijk de kop kosten, vroeg of laat gaat dat een keer goed fout.

[QUOTE=smul;37280]Definitieve terugval on beurs-economische termen betekent dat de prijs voorlopig niet over de oud top komt.

Dus in beurs-economische termen betekend terugval dan stilstand. dat is niet het zelfde. "beurs-economische termen" zouden zeer wel in het woordenboek van de hedendaagse politicus kunnen staan, die zeggen ook wat ze niet zo bedoeld hebben.

Geef mij maar een oude sok aan de muur met gouden ducaten, alleen jammer dat goud ook over de beurs verhandel word en als zodanig ook prijs technisch afhankelijk is aan een berg gesjeesde emotionele speculanten.

Groeten,

Easy rider.
    edited July 2008
    [QUOTE=easy rider;37278]Definitive terugval? jij had toch economie gestudeerd Smul, vergeet het maar.

Tot nu toe gaat dat best aardig. Van de top van $147 per vat naar.......

Olieprijs zakt door USD130-grens
    17-07-2008 21:40:00
    AMSTERDAM (Dow Jones)--De olieprijs in New york is voor het eerste in ruim een maand onder de USD130 uitgekomen, op zorgen dat de aanhoudend zwakke economie de vraag naar olie zal afremmen.

De augustus-future voor een vat ruwe olie sloot donderdag op de New York Mercantile Exchange 3,7% lager op $129,65.

De olieprijs is in de afgelopen drie handelsdagen meer dan USD15 gedaald. De daling werd ingeleid door uitspraken van Fed-voorzitter Ben Bernanke die dinsdag zei dat het nog maanden kan duren voor de Amerikaanse economie weer opkrabbelt. Woensdag daalde de olieprijs na een onverwachte stijging van de voorraden ruwe olie en bezine.

Donderdag steeg de olieprijs aanvankelijk door een stijgende dollar en het stilleggen van een deel van de olieproductie in Nigeria door Eni, de grootste olieproducent van Italie. De dollar won in de middag echter weer aan waarde, waarna de olieprijs voor het eerste sinds 5 juni onder de USD130 uitkwam.

Door Harm Luttikhedde, Dow Jones Nieuwsdienst; +31-20-5715 201, [email]harm.luttikhedde@dowjones.com[/email]
    edited July 2008
    Olieprijs sluit lager
    29-07-2008 21:47:00
    AMSTERDAM (Dow Jones)--De olieprijs is dinsdag lager gesloten. De prijs voor een vat ruwe olie daalde vanwege zorgen over een afnemende vraag naar brandstoffen. Ook een sterke dollar drukte de prijs.

De septemberfuture voor een vat ruwe olie sloot dinsdag op de New York Mercantile Exchange $2,54 lager op $122,19.

Oliefutures zijn bijna 20% gedaald sinds het tussentijdse hoogtepunt van meer dan $147 per vat op 11 juli. Beleggers denken dat de vraag naar olie zal afnemen vanwege de afkoeling van de economie in de VS.

De markt is in afwachting van de bekendmaking van de Amerikaanse olievoorraden woensdagmiddag. Analisten voorzien een daling van de ruwe olie reserves met 900.000 vaten, maar een toename van 100.000 vaten van de benzinevoorraden. Een verdere stijging zou bevestigen dat de vraag naar brandstof daalt, stellen analisten.

Maandag sloot de olieprijs nog met winst. Berichten dat een pijpleiding van Shell in Nigeria is aangevallen stuurden de prijs omhoog.

Dow Jones Nieuwsdienst; +31 20 5715200; [email]amsterdam@dowjones.com[/email]

Zeg easy, mijn posting van 10 juli (scroll maar even terug) was niet onaardig getimed he!
    edited July 2008
    [QUOTE=smul;38214]...........Beleggers denken dat de vraag naar olie zal afnemen vanwege de afkoeling van de economie in de VS.............

Wacht maar tot Obama aan de macht komt, stopt ie de oorlog, kan iedereen weer naar huis fijn de US weer een stukje opbouwen en hopla we hebben weer een gezond Amerika en de olieprijzen schieten weer door het plafont.

[QUOTE=smul;38214] Zeg easy, mijn posting van 10 juli (scroll maar even terug) was niet onaardig getimed he!

Ja ehhh..... wie heeft er nu verstand van dat soort glazenbollenkijkerij (hoge woord waarde scrabble), ik niet dus.

Groeten,

Easy rider.
    edited July 2008
    [QUOTE=easy rider;38215]Wacht maar tot Obama aan de macht komt, stopt ie de oorlog, kan iedereen weer naar huis fijn de US weer een stukje opbouwen en hopla we hebben weer een gezond Amerika en de olieprijzen schieten weer door het plafont.
    En gaat de hypotheek rente weer normaal doen.......FTUSA

Tim
    edited July 2008
    [QUOTE=easy rider;38215]Wacht maar tot Obama aan de macht komt, stopt ie de oorlog, kan iedereen weer naar huis fijn de US weer een stukje opbouwen en hopla we hebben weer een gezond Amerika en de olieprijzen schieten weer door het plafont.

Hoe groot acht je de impact van een paar honderduizend man op een bevolking van 250 miljoen?
  • wodanwodan Super Moderator
    edited July 2008
    Zelfs 1 man kan het verschil maken... maar zulke mensen zijn zeer dun gezaaid.
    edited July 2008
    [QUOTE=smul;38221]Hoe groot acht je de impact van een paar honderduizend man op een bevolking van 250 miljoen?

Lees Raaf zijn onderschrift eens :mozilla_wink:

Groeten,

Easy rider.
    edited August 2008
    Olieprijs daalt ruim $3; grondstoffen verliezen terrein
    04-08-2008 21:24:00
    AMSTERDAM (Dow Jones)--De olieprijs is maandag fors lager gesloten, onder invloed van afnemende bezorgdheid over een tropische storm in de Golf van Mexico. De daling maakt deel uit van een brede terugval van grondstoffenprijzen.

De septemberfuture voor een vat ruwe olie sloot maandag op de New York Mercantile Exchange $3,69 lager op $121,41.

De olieprijs zakte in korte tijd met meer dan $5, en tikte voor het eerst sinds maanden een niveau onder $120 aan, om uiteindelijk de verliezen enigszins in te perken.

Aanleiding voor de prijsdaling waren berichten dat de storm Edouard in de Golf van Mexico niet verder aanwakkert en geen ernstige schade zal aanrichten. De Golf van Mexico vormt het hart van de Amerikaanse olie- en aardgasproducerende industrie.

De daling van de olieprijs viel samen met een "significante terugval" van metaal- en grondstoffenprijzen in het algemeen, zei Jim Steel, analist voor de metaalsector bij HSBC.

De decemberfuture voor goud daalde $9,60 tot $907,90 per ounce op de Comex-divisie van de New York Mercantile Exchange. Volgens analist Carlos Sanchez van CPM Group wordt de grens van $900 getest, door de liquidatie van long-posities en short selling door optiehandelaren.

Ook de prijzen voor zilver en platina waren fors lager. De prijs voor platina daalt al enkele dagen hard, na de publicatie van grote verliezen bij autofabrikant General Motors vorige week. De industriele vraag naar platina wordt in belangrijke mate bepaald door de fabricage van katalisatoren voor auto's.

Door Archie van Riemsdijk; Dow Jones Nieuwsdienst; +31-20-5715 201, [email]archie.vanriemsdijk@dowjones.com[/email]
    edited August 2008
    Gefeliciteerd smul,

Dit was je duizendste post, biertjes!!!!!!

Op je posting reageer ik niet meer hoor, 'T is mij veel te veel geneuzel van speculanten met spastische darmen, als ze een scheet laten gaat de olie prijs weer omhoog, ik wordt hier niet wijzer van.

Groeten,

Easy rider.
    edited August 2008
    Hey,

Ik hoop dat die malaise nog even doorzet. Kan de rente ook weer wat naar beneden.....

Tim
    edited August 2008
    Olieprijs sluit lager
    05-08-2008 21:45:00
    AMSTERDAM (Dow Jones)--De olieprijs is dinsdag opnieuw lager gesloten. Beleggers maken zich zorgen over oplopende olievoorraden en afnemende vraag naar brandstof.

De septemberfuture voor een vat ruwe olie sloot dinsdag op de New York Mercantile Exchange $2,24 lager op $119,17.

De futures daalden tussentijds tot $118 per vat. De markt reageerde op berichten dat de vraag naar benzine daalt. Uit cijfers van MasterCard Inc. zou blijken dat de vraag 3,4% lager is dan een jaar geleden.

Voor morgen staat de publicatie van de Amerikaanse oliereserves op de agenda. Investeerders zijn benieuwd of ook daaruit blijkt dat de vraag naar brandstof afneemt.

De olieprijs werd ook geraakt door de stijgende dollar. Beleggers denken dat de Amerikaanse Federal Reserve de rente dit jaar zeker e e n keer zal verhogen. De koers van de "greenback" wordt daarmee opgedreven.

Ben Zwirs; Dow Jones Nieuwsdienst; +31-20-5715201; [email]ben.zwirs@dowjones.com[/email]
    edited August 2008
    MARKET COMMENT: Sprong dollar bedrukt AEX-zwaargewichten
    08-08-2008 15:45:00
    AMSTERDAM (Dow Jones)--De AEX-index zakt vrijdagmiddag dieper in de rode cijfers, terwijl de lokale indices positief blijven, onder invloed van AEX-zwaargewichten ArcelorMittal (-4,2%), ING (-2%) en Royal Dutch Shell (-1,5%). Van dit drietal reageren staalconcern ArcelorMittal en olieconcern Shell op een ongekende sprong omhoog van de dollar, die de olieprijs omlaag jaagt, zegt handelaar Rob Koenders van Harmony Vermogensbeheer. De euro verliest 1,7% ten opzichte van de Amerikaanse munt, en noteert $1,5056. De olieprijs in New York daalt $2,30 tot $117,72. De AEX noteert rond 15.45 uur 1,0% lager op 401,48 punten. (AVR)

Dow Jones Nieuwsdienst: +31-20-5715200; [email]amsterdam@dowjones.com[/email]

Zal dus weinig effect hebben op de brandstofprijzen aan de pomp. Immers, de euro zakt weg..... Maar nu moet ik ook zeggen dat ik nagenoeg nooit meer bij de pomp kom :) Natuurlijk zal dit wel effect hebben op prijzen als gas en elektriciteit. Als de daling doorzet kunnen we prijzen van gas en elektra volgend jaar weer dalen.
    edited August 2008
    Olieprijs sluit op laagste niveau sinds mei
    08-08-2008 22:17:00
    AMSTERDAM (Dow Jones)--De prijs voor een vat ruwe olie is vrijdag sterk gedaald tot het laagste niveau sinds 1 mei, onder invloed van de sterk aantrekkende dollar.

De olieprijs daalde terwijl de dollar een rally liet zien ten opzichte van de euro. De Europese munt viel voor de eerste keer sinds februari onder de $1,50, om het laagste punt van $1,4997 aan te tikken.

De septemberfuture voor een vat ruwe olie sloot vrijdag op de New York Mercantile Exchange 4,0% of $4,82 lager op $115,20. Het is het laagste slotniveau sinds 1 mei en het grootste dagverlies sinds 17 juli, toen er $5,30 afging.

De oliefutures sluiten hiermee een volatiele week af. Het verlies bedroeg 7,9% of $9,90 ten opzichte van de stand van $125,10 per vat vorige week vrijdag. De futures hebben sinds het hoogste slotniveau van $145,29 per vat op 3 juli inmiddels $30,09 of 21% afgestaan.

Handelaren voorzien geen opleving van de olieprijs in de nabije toekomst; veel van hen verwachten de komende dagen nieuwe laagteniveaus.

Bedreigingen omtrent de wereldwijde olievoorraden werden vrijdag volledig genegeerd. Zo sloot BP afgelopen woensdag een pijpleiding vanwege een brand in Turkije afgelopen woensdag. De pijpleiding zal naar verwachting vijf weken gesloten zijn en vervoert normaal gesproken 850.000 vaten per dag, 1% van de wereldwijde vraag naar olie.

Door Carlie van Tongeren; Dow Jones Nieuwsdienst; +31-20-5715201; [email]carlie.vantongeren@dowjones.com[/email]

DNB Wellink: Inflatie tot 5% beheersbaar via beleid
    08-08-2008 15:30:00
    (Update van eerder gepubliceerd bericht 'DNB Wellink: Inflatie onder 5% nog beheersbaar via beleid' om extra uitspraken Nout Wellink toe te voegen.)

AMSTERDAM (Dow Jones)--Zolang de inflatie beneden 5% blijft is ze nog beheersbaar via monetair beleid. Daarboven wordt het moeilijk voor centrale banken om het inflatieniveau te beinvloeden. Dit heeft Nout Wellink, president van De Nederlandsche Bank (DNB) en bestuurslid van de Europese Centrale Bank (ECB) vrijdag gezegd in een interview met het NOS journaal.

"Tot 5% kun je er iets aan doen via beleid. Tussen 5% en 10% zit je in een heel onzeker kwadrant en weet je niet of je het nog kunt beheersen", zei Wellink, die daaraan toevoegde dat de inflatie op een gegeven moment te hoog wordt om nog via monetair beleid te beinvloeden. "Boven 10% is het een verloren zaak", aldus de centrale bankier.

De inflatie in de vijftien landen van de eurozone heeft in juli volgens een eerste raming een recordhoogte van 4,1% bereikt.

Volgens Wellink moeten westerse landen accepteren dat hun koopkracht is achteruitgelopen door de stijging van energie- en grondstofprijzen. [i]"Veel van onze koopkracht wordt overgeheveld naar grondstofproducerende landen. Dat zijn we kwijt. Dat moeten we accepteren", zei Wellink. "Echter, er is
  • Chicken PowerChicken Power Banned
    edited August 2008
    Die Nout toch! ;)

Groet, Cp
    edited August 2008
    [QUOTE=smul;38642]Zal dus weinig effect hebben op de brandstofprijzen aan de pomp. Immers, de euro zakt weg.....

Dat is dus de meest smerige manier waarop ze van ons stelen. Toen de euri sterker werd tov van de dollar, zijn de brandstofprijzen nooit omlaag gegaan...

Tim
    edited August 2008
    [QUOTE=Tim;38718]Toen de euri sterker werd tov van de dollar, zijn de brandstofprijzen nooit omlaag gegaan...

Tim, als de euro niet ten op zichte van de dollar was gestegen, waren de brandstofprijzen in de eurozone nog harder omhoog gegaan aan de pomp. Toen de olieprijs verdubbelde, had dat grof genomen een prijseffect van +50% aan de pomp. Oftewel, diesel ging van 1 euro p/l naar 1,50.
  • hanzo PPO Burner
    edited August 2008
    Ben wel benieuwd hoe je de huidige daling van de olieprijzen interpreteert.

De OPEC-landen schijnen de markt voor olie "onzeker" te vinden (hahah) en daarom de prijs verlaagd te hebben. Nu blijkt ook dat de consumptie in de VS daalt met 800.000 vaten per dag (gigantisch, maar wat is dat procentueel?)
    nu.nl/economie | Grote daling olieconsumptie VS

De prijs ligt nu rond de 110 dollar, waar het op de top meen ik boven of op de 150 lag. Nu kun je dus ook zeggen, dat de olieprijs met ca. 40% daalt, maar de dieselprijs... ehh nee, misschien 12 cent, ofwel iets van 10%? Van ca. 144 naar 132 of zo. (Gemiddelde prijs.) Maar dat ligt natuurlijk aan het aandeel accijns, en vanwege - volgens Fokke en Sukke

"De wet van behoud van energieprijs"
  • hoptillehoptille PPO Burner
    edited August 2008
    De diesel is hier in FRL nu 1,264 euro per liter
  • MiglowieMiglowie Livin' and Breathin' PPO
    edited August 2008
    In Deventer 1,235
  • jgdenholjgdenhol PPO Master
    edited August 2008
    Zag vandaag aan snelweg 1,33 EUR.

De Oliespeculatiebubbel (scrabble) is gebarsten.

The great oil bubble has burst - Telegraph

"(...)Just possibly, it means that what investors refer to in shorthand as the great "oil up" story has finally revealed itself not as the fundamental reflection of scarce supply that its adherents liked to claim, but as a simple, speculative bubble that was always going to burst."
    edited August 2008
    Ik heb in frankrijk wel 1,42 betaald :(

Gelukkig was er een week later een speciale actie: brandstoffen aan inkoopprijs, toen was het 1,31. Dan maar ff 68L in m'n bak gegooid...

Het goedkoopste dat ik tot nu toe gezien heb in BE: 1,116€/l das aanvaardbaar...
Sign In or Register to comment.