Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

VW Passat tdi aan de ppo en Biodiesel

tdibertje PPO Burner
edited October 2009 in Volkswagen, Audi, Seat, Skoda
Hallo ppo-rijders,
Ik ben nieuw hier, maar ik lees al een hele tijd op dit interesante forum.
Mijn naam is (ik noem mezelf) tdibertje en kom uit het zonnige zuiden van het land.
Mijn auto is een VW passat 1.9 tdi pd uit 2001.
Waarom ben ik op ppo gaan rijden?
Toen begin vorig jaar (of eerder, ik weet het niet meer precies) de dieselprijzen boven de 1 euro kwam, heb ik besloten om een alternatieve brandstof te zoeken, want ik vond (vind nog steeds) dat er personen zijn die hun zakken vullen ten koste van de burgers.
Eerst heb ik ge-expermenteerd met slaolie van de jumbo (toen nog 52 cent), en langzaam de verhouding verhoogd.
Ik kon gaan tot bijna 100% in de zomer.
Bij kouder weer (onder 10 C ) begon hij te stotteren en ging in noodloop.
Intussen ook gewerkt aan een ombouw.
Die ziet er nu zo uit:
Tweede tank (jerrycan 35l) in de koffer, twee sarai kleppen, extra brandstof leidingen (8 mm inw.),webasto standkachel, extra brandstoffilter met verwarming (nog niet aangesloten).
Eind vorigjaar heb ik een nieuwe uitdaging gevonden: Biodiesel (zelf maken). Ook hiermee begonnen met de wellicht bekende pet-fles methode.
Nu maak ik nog kleine batches van 20L, Ik wil de produktie verhogen, maar ik heb nog te weinig grondstoffen.
Het op biodiesel rijden bevalt me goed, en het maken van biodiesel beschouw ik nu als een hobby.
En dat het goed is voor het milieu is ook een bijkomend voordeel, naast het feit dat die zakkenvullers in Den Haag en bij shel nu minder verdienen.

Groetjes tdibertje.

Comments

• jgdenholjgdenhol PPO Master
    edited May 2008
    Welkom Bertje,

Tof dat jij je ervaring met ons komt delen!
  • DyslectieDyslectie PPO Master
    edited May 2008
    welcom tdibertje

). Ook hiermee begonnen met de wellicht bekende pet-fles methode.

wil hier graag meer over weten
    of waar ik het kan vinden op internet.

hoe doe je nu je olie verwarmen ?
    met de webasto?
    en hoe werkt dat

dyssie
  • GolfIIdieselGolfIIdiesel PPO Burner
    edited May 2008
    Hallo en welkom inderdaad!!:mozilla_cool:

Zoals ik in het PB heb geschreven wil ook meer weten over de biodiesel productie (ik weet al wel wat, maar nog noit in het echt gezien;))

Post ook eens wat foto's van je bolide, daar houden wij van:D

groeten!!!
  • tdibertje PPO Burner
    edited May 2008
    [quote=GolfIIdiesel;34324]Hallo en welkom inderdaad!!:mozilla_cool:

Post ook eens wat foto's van je bolide, daar houden wij van:D

Achter dit linkje staan wat foto's van mijn bolide:
    Fotoalbum, Gratis Online! Uw Digitale Foto's in een Online Fotoalbum bij Mijn Album!

Groetjes tdibertje
  • tdibertje PPO Burner
    edited May 2008
    [quote=Dyslectie;34323]welcom tdibertje

wil hier graag meer over weten
    of waar ik het kan vinden op internet.

hoe doe je nu je olie verwarmen ?
    met de webasto?
    en hoe werkt dat

dyssie

Even googlen met biodiesel bottle.

De olie (brandstof) wordt verwarmd door de motor (cilinderkop). Ik heb geen dieselpomp zoals bij een normale diesel maar pompverstuivers.
    Hierin wordt de druk opgewekt door nokkenas-aandrijving en de verstuivers worden elektrisch aangestuurd door de ecu (zoals bij benzine-injektie).
    Er zit zelfs een brandstof-koelsysteem in mijn auto, met een ww en miniradiator, die in werking treed als de temp. boven de 70 c (dacht ik) komt.

De webasto gebruik ik om de motor sneller op temp. te krijgen, zodat ik sneller kan omschakelen van dino naar ppo.

En hoe een standkachel werkt staat hier: Standkachel

Groetjes tdibertje
  • Nautica PPO Newbie
    edited May 2008
    [quote=tdibertje;34313]
    Mijn auto is een VW passat 1.9 tdi pd uit 2001.
    Waarom ben ik op ppo gaan rijden?

Ik ben ook nieuw tdibertje en heb ook een Passat 1.9 TDI uit 2001 met een 3BG motor. Weet jij misschien of er verschillen zijn in brandstofpompen bij dit type motor of zijn ze allemaal gelijk?

Ik wil namelijk ook eerst proberen slaolie te rijden door gewoon bijmengen en eens kijken hoe de auto daarop reageert. Misschien dat ik later nog eens aan ombouwen denk.
  • tdibertje PPO Burner
    edited May 2008
    [quote=Nautica;34385]Ik ben ook nieuw tdibertje en heb ook een Passat 1.9 TDI uit 2001 met een 3BG motor. Weet jij misschien of er verschillen zijn in brandstofpompen bij dit type motor of zijn ze allemaal gelijk?

Je hebt geen 3BG motor. 3BG is het model.
    Er bestaat ook 3B (het model ervoor) en 3C, het nieuwste model.
    De 3C kan zowiezo niet op ppo of biodiesel ivm commenrail-techniek.
    Welk motortype je hebt is afhankelijk van de cilinderinhoud (1,9, 4cil. of 2,5, v6), het vermogen (90, 100, 115, 130, enz. pk) en inspuittechniek (vp= verdelerpomp of pd= pumpeduse(pompverstuivers).
    Verder zijn er kleine verschillen die afhankelijk zijn van het type versnellingsbak en het bouwjaar.

Mijn motortype is AVF 1,9 4cil. TDI (rode D en I) 130pk (96kW) en heb een tiptronic automaat (code EYF).
    De motorcode staat in het serviceboekje en op de zwarte kap vooraan op het motorblok.
    Als je je motorcode opzoekt kan ik misschien opzoeken wat de verschillen zijn, vaak zijn dat maar kleine verschillen.

Groetjes tdibertje
  • ingmar89 PPO Burner
    edited May 2008
    [QUOTE=tdibertje;34477]
    De 3C kan zowiezo niet op ppo of biodiesel ivm commenrail-techniek.

Onzin!
    Alleen je moet wel zorgen dat het goed voorverwarmd is!
  • tdibertje PPO Burner
    edited May 2008
    [quote=ingmar89;34478]Onzin!
    Alleen je moet wel zorgen dat het goed voorverwarmd is!

Ok, Ik dacht ergens gelezen te hebben dat commenrail-techniek niet op ppo kon rijden.
    Dan heb ik verkeerde info gelezen.

Groetjes tdibertje
  • Nautica PPO Newbie
    edited June 2008
    [quote=tdibertje;34477]
    Als je je motorcode opzoekt kan ik misschien opzoeken wat de verschillen zijn, vaak zijn dat maar kleine verschillen.

Groetjes tdibertje

Ik heb overal gekeken maar op de motor (zwarte kap) zie ik niks. wel een stikker wanneer de vertande riem vervangen is.

In het service boekje staat voorin wel een mogelijkheid om deze gegevens te noteren echter hierover is een sticker geplakt. Hier staat het volgende op:

Chassisnummer en dan

Passat Var. COMFO
    96KW TDI SG5
    AWX FHN
    LC5X GA

en daarna nog codes voor meeruitvoeringen zoals:

X2C B0A C5E G0C H6S J0R D3E Q2J
    - 1AT 1G2 2PQ 5RQ 5SL T9J
    - 3S2 8TC QG2 - 8GL
    8RE 1ZC 0JH 0YE 1BA 0GE

Weet je het nu nog ??
  • Ruud S Livin' and Breathin' PPO
    edited June 2008
    Ik denk AWX:) en dat zou Bosch moeten zijn.
  • MiglowieMiglowie Livin' and Breathin' PPO
    edited June 2008
    Nautica, bereid je vast voor op de dag dat je die zwarte kap eraf gaat schroeven en echt je motor gaat leren kennen :)
  • tdibertje PPO Burner
    edited October 2009
    Vandaag enkele aanpasingen en reperaties aan mijn passat afgerond.
    De standkachel werkte niet goed (veel roken), die heb ik vervangen.
    En op advies van smul heb ik ook een warmtewisselaar in het ppo-circuit ingebouwd.
    Omdat voor bijde klusjes het koelwater-circuit open moet, heb ik dit maar gekombineerd.

Verder heb ik de aanzuigleiding in de 2de tank aangepast. Hieraan zat een pneumatische demper die ik gebruikte als een soort voorfilter, maar die raakte steeds verstopt. Deze heb ik nu verwijderd.

Ik had me voorgemonen om foto's te maken, maar ben de kamera vergeten mee te nemen.
    Dus heb ik maar met de gsm wat foto's gemaakt:
    Fotoalbum, Gratis Online! Uw Digitale Foto's in een Online Fotoalbum bij Mijn Album!

Ik wil eigenlijk ook elektisch gaan verwarmen, ik heb een elektrisch verwarmde brandstoffilter maar ik twijfel nog of ik die ook gebruik.
    De gloeiplug hierin komt direkt in kontakt met de brandstof. Ik weet niet of het verstandig is om op die manier te verwarmen, of dat ik beter een pölheizer kan nemen.
    Misschien heeft iemand hier een goed advies voor mij.

De volgende aanpassingen zijn het elektrisch verwarmen en temperatuurmeetpunten aanbrengen.

Groetjes tdibertje.
  • Tim Livin' and Breathin' PPO
    edited October 2009
    Pfoeiii,

Zou die wisselaar wel groot genoeg zijn :shock: Wat een ding man.

2-tank, dus geen enkele noodzaak om elektrisch te gaan verwarmen Bert, weg met die ballast.

Als je filter steeds dicht ging, gaat nu je hoofdfilter sneller dicht zitten. Is je olie wel schoon?

Tim
  • carl PPO Addict
    edited October 2009
    Mooie fotos Tdibertje.:)

Ook interessante standkachelsite.

grtjs carl
  • tdibertje PPO Burner
    edited October 2009
    [QUOTE=Tim;52098]Pfoeiii,

Zou die wisselaar wel groot genoeg zijn :shock: Wat een ding man.

2-tank, dus geen enkele noodzaak om elektrisch te gaan verwarmen Bert, weg met die ballast.

Als je filter steeds dicht ging, gaat nu je hoofdfilter sneller dicht zitten. Is je olie wel schoon?

Tim

De ww komt van ebay, voor minder dan 50 euro.
    Het filter zat steeds dicht met vet dat niet gereageerd heeft in de biodiesel. het proces is nu verbeterd (langer bezinken en filteren met 10-3-0,5 um).
    Omdat de kans dat het hoofdfilter nu sneller verstopt raakt groter is, is de ww erbij gekomen.
    Om sneller om te kunnen schakelen wilde ik ook het filter elektrisch verwarmen of een pölheizer gebruiken.

Groetjes tdibertje
  • tdibertje PPO Burner
    edited October 2009
    [QUOTE=carl;52100]Mooie fotos Tdibertje.:)

De foto's van de auto zijn in de ardennen genomen.

Groetjes tdibertje
  • Tim Livin' and Breathin' PPO
    edited October 2009
    Huh?

Biodiesel en ombouwen?

:confused:
    Tim
  • tdibertje PPO Burner
    edited October 2009
    [QUOTE=Tim;52106]Huh?

Biodiesel en ombouwen?

:confused:
    Tim
    Mijn biodiesel was vroeger niet van de beste kwaliteit en wordt ook dikker bij koude temperaturen.
    En door de ombouw kan ik ook op gpo rijden, als ik veel gpo heb.
    Ik heb verschillende kleine bronnen waarvan ik van gpo tot hard vet verkrijg.
    De vetten zijn voor de biodieselproduktie, de gpo spaar ik op, bezink ik en gebruik ik tussendoor.

Groetjes tdibertje
Sign In or Register to comment.