Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

Filterdoek schoonmaken

reinout PPO Newbie
edited May 2008 in Filteren van GPO
Hallo filteraars,

Mijn compacte (past in balkonkast) filter installatie werkt als volgt: ik laat de GPO ongeveer een maand bezinken in het 20l blik waar ik het in krijg (20l Levo Arachideolie blikken). Dan giet ik de olie op 1 micron filter doek (caddy-daddy methode met twee gamma bakken), de schone olie loopt in een 200l drum waar +/- 15 cm van de bodem een aftap kraantje zit. Vandaar via een 20l jerrycan in de tank.

Omdat ik niet goed aan 1 micron filterdoek kan komen (tot nu toe alleen uit Duitsland, hoge verzendkosten) ben ik mijn laatste stuk doek aan het recycelen. Ik leg het doek binnenste-buiten in een andere gamma bak met gaten, en sproei er warm water op. Dit warme water spoelt de vet deeltjes weg en maakt zo de porien van het filterdoek schoon.

Nou vraag ik me af, zou het schoonspoelen met warm water ook de porien van het doek kunnen beschadigen of groter maken? Hoe lang kan ik mijn doek blijven gebruiken op deze manier? Wie heeft hier ervaring mee?
En wie weet hoe ik in Nederland aan nieuw 1 micron filterdoek kan komen?

Bedankt voor de reacties,

Reinout

Comments

• pjotterpjotter Banned
    edited May 2008
    http://www.ppo.nu/forum/f55/filter-vlies-2113/

is dit misschien wat? ( gaat maar wel tot 5 micr) .
    misschien heeft Niek nog wat liggen.
  • NiekNiek Super Moderator
    edited May 2008
    Reinout,
    Filterdoek van 1 mu kun je gewoon uitwassen met petroleum. Je hebt een extra bakje nodig om je filtervlies in te laten uitweken. Je haalt het daarna door een wringer of wring het met de hand uit en spoel het eventueel na. De vervuilde petroleum kun je gewoon in je bezinkjerrycans gieten.
    ER heeft helaas geen 1 mu. 1 mu is wel te krijgen bij het bedrijf waar ik mijn zakken heb laten maken. Als je een paar stukken stof besteld, waar zij mijn filterzakken van hebben gemaakt, kan je jaren vooruit. Adressen achteraan mijn filterverhaaltje op dde site.
    Niek
Sign In or Register to comment.