Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

zonnebloemolie vs slaolie?????????

jorgen PPO Wannabe
edited May 2008 in Olieen
Ik rij al heel lang gelukkig rond in mijn sunny op zonnebloemolie (2 tank systeem).

Nu hebben onze suppermarktvrienden de prijs van de zonnebloemolie wel erg extreem verhoogt (0,75->1,29)

Ik eens even rond gekeken maar de slaolie is nog wel goedkoop (0,85), maar hier heb ik geen enkele ervaring mee....

Kan ik zo overstappen van zonnebloemolie naar slaolie, of zitten er haken en ogen aan?????

Jörgen

Comments

• wodanwodan Super Moderator
    edited May 2008
    Slaolie bestaat niet, althans, dat is een mengeling van mogelijks:
    Soyaolie, Zonnebloemolie, en andere.
    Is het licht van kleur en goed vloeibaar: Testen.
  • smulsmul Livin' and Breathin' PPO
    edited May 2008
    slaolie is over het algemeen dikker als zbo
  • browniebrownie Livin' and Breathin' PPO
    edited May 2008
    Smul, je zegt het verkeerd: Sojaolie is dikker als ZBO. KZO word in Frankrijk gebruikt voor de "slaolie", die is weer dunner dan Soja.
  • jorgen PPO Wannabe
    edited May 2008
    Er stond op het etiket dat het sojaolie was.

Dat die dikker is moet met deze temperaturen niet zo veel uitmaken. (toch)

Jörgen
  • jgdenholjgdenhol PPO Master
    edited May 2008
    Ik heb wel eens zonder merkbare verandering metalen blikken sojaolie bij de makro gekocht. Waren wel wat duur overigens dus bij de makro moet je ze niet halen hehe.
    Af en toe nam ik ook wel wat slaolie mee uit de supermarkt. Merk je niets van.
    Maar dit is mijn ervaring. Misschien zijn er mensen die er een negatieve ervaring mee hebben?
  • ericzwiepericzwiep Livin' and Breathin' PPO
    edited May 2008
    slo heeft een ander geurtje dan zbo, als slo op basis van soja is. niet kapot van de geur van slo maar het loopt ook goed. alleen in de winter wordt het snel behangplak.
  • neronero Livin' and Breathin' PPO
    edited May 2008
    ik rij altijd op soja! en 100% dan nog. Geen probleem, ook bij temp deze winter van -5 C in m'n garage was de soja lekker vloeibaar.

Gr
    nero
  • wodanwodan Super Moderator
    edited May 2008
    [QUOTE=nero;33852]ik rij altijd op soja! en 100% dan nog. Geen probleem, ook bij temp deze winter van -5 C in m'n garage was de soja lekker vloeibaar.

Meent ge dat? -5°Celcius en nog vloeibaar? Nog helder ook?
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited May 2008
    Gewoon kopen die slaolie, een beetje (10%) "fijne olie van boer peter" erbij en hij word lekker dun.

Groeten,

Easy rider.
  • neronero Livin' and Breathin' PPO
    edited May 2008
    zeker meen ik dat Wodan!
    Heb ze in november gekocht (soja) en staat in een niet-geisoleerde garage met platendak. Temp 's nachts was tot -5°.
    's morgens starten : tik en weg.
    Bij het bijtanken (enige keer dat ik de soja letterlijk ZIE) liep hij zoals anders. Misschien ietsje dikker, maar zeker nog goed vloeibaar en zeker SUPERhelder. Geen vlokje te zien hoor!

Gr
    Nero

Trouwens in winter van 2005-2006 had ik een ibc met soja-olie buiten staan. Ik reed toen met 2tank in m'n astra. Die winter was redelijk koud (vroor toen goed, maar niet extreem) en heb nooit problemen ondervonden.
    Die ibc was wel goed gesloten tegen vocht.
    Maar nu zit alles in potdichte en bomvolle bidons van 5L.
  • suzukisuzuki Livin' and Breathin' PPO
    edited May 2008
    [QUOTE=nero;33852]ik rij altijd op soja! en 100% dan nog. Geen probleem, ook bij temp deze winter van -5 C in m'n garage was de soja lekker vloeibaar.

Gr
    nero

Mijn goldsun slaolie stond met -5 strak bevroren in m'n schuurtje. De goldsun zbo bleef wel vloeibaar.

Maar zal te maken hebben met de samenstelling v/d slaolie zeker???

gr Ton
  • ingmaringmar Livin' and Breathin' PPO
    edited May 2008
    Kan Nero zijn ervaring onderschrijven...ik heb meegenomen wat Nero heeft laten staan lol.
    Deze waren al aan datum, een enkele was wat troebel, maar allen zeer mooi vloeibaar.

Groet
    Ingmar
  • pjotterpjotter Banned
    edited May 2008
    [quote=jorgen;33789]Kan ik zo overstappen van zonnebloemolie naar slaolie, of zitten er haken en ogen aan?????

Jörgen

plantaardig is plantaardig: dus geen probleem.
    alleen met kou dikt soja sneller in.: zie foto sojafles na 2 nachtvorsten.

image

wbt geur, daar valt niet over te twisten:bij mij meurt ZBO behoorlijk meer naar oliebollen dan soja.
    APO geurt zoeter.

k bemerk t verschil ivm een lekkend flexiebel deel van de uitlaat.
    en snuif dus in de file of bij verkeerslichten regelmatig mn eigen PPO meur8)
  • CarloCarlo Livin' and Breathin' PPO
    edited May 2008
    Probeer eens een druppie aceton toe te voegen. (daar gaan we weer) :mrgreen:
  • stoterstangen90stoterstangen90 PPO Burner
    edited May 2008
    [QUOTE=nero;33909]zeker meen ik dat Wodan!
    Heb ze in november gekocht (soja) en staat in een niet-geisoleerde garage met platendak. Temp 's nachts was tot -5°.
    's morgens starten : tik en weg.
    Bij het bijtanken (enige keer dat ik de soja letterlijk ZIE) liep hij zoals anders. Misschien ietsje dikker, maar zeker nog goed vloeibaar en zeker SUPERhelder. Geen vlokje te zien hoor!

Gr
    Nero

Trouwens in winter van 2005-2006 had ik een ibc met soja-olie buiten staan. Ik reed toen met 2tank in m'n astra. Die winter was redelijk koud (vroor toen goed, maar niet extreem) en heb nooit problemen ondervonden.
    Die ibc was wel goed gesloten tegen vocht.
    Maar nu zit alles in potdichte en bomvolle bidons van 5L.

Van die batch heb ik ook 500 liter gehad. (inmiddels op, zou ie weer eens nieuwe hebben)

Prima spul, maar nu wel op bij mij image
Sign In or Register to comment.