Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

GPO schoonmaken, nieuwe manier

124

Comments

• ingmaringmar Livin' and Breathin' PPO
    edited June 2008
    Pjotter,

Mijn auto is een (nog) onaangepaste TDI, 100% is te dik ben ik bang.

Groet,
    Ingmar
  • pjotterpjotter Banned
    edited June 2008
    mijn 1900D is s morgens ook onaangepast Ingmar.
    k durfde xw100 100% met de huidige temperaturen wel aan.

tot aan die extreem 2 koude nachten van de afgelopen paar weken.
    en heb voor me zelf nu een overtuigend oordeel van de wx100 zoals t nu is.

jij nog niet.en kan dus ook geen testverslag meedelen hier.
    waar de heren CP en Smul om zitten te springen

grtn;)
  • CaddyEdCaddyEd Livin' and Breathin' PPO
    edited June 2008
    Hoi Smul en CP,

Ik heb gisteren dus weer 20 liter van het goedje in de originele tank gekiept, bij zo'n 5 liter XW100 1ebatch, 5 liter APO en 15 liter dino.
    En gisteren 5 minuten van te voren bij aankomst thuis, terug geschakeld.

Maar ik had vandaag met de "koude start", het was buiten 27°C geworden, toch weer moeite de motor aan de praat te krijgen. Hij sloeg na de eerste start, na 5 seconde weer af. Na de volgende start, blijf hij lopen, maar rommelig. Ik ben direct naar het pompstation gereden en heb daar 10 Liter dino bij getankt.
    We gaan het morgen weer zien hoe hij start.

Btw: Normaal ben ik een late spoeler. Als ik net de straat in rij schakel ik over, spoel 10 seconden en daarna volledig op de 1e tank. Voor nog zo'n 100 meter te gaan. En de volgende ochtend raak ik de sleutel aan en hij loopt.

Grtz, Ed
  • smulsmul Livin' and Breathin' PPO
    edited June 2008
    Zo, na een lange dag hard werken, hierbij de zuurtest van onze XW100. In de maatbeker zie je de gebrouwen emulsie. (mix van biodiesel, gpo en water) Je kunt aan het PH-papier zien dat deze gekleurd is tussen PH-6 en PH-7. Ons goedje is lichtzurig, zoals het hoort te zijn.

pH - Wikipedia

image

@Pjotter: wat betreft het koelen. We zijn momenteel op zoek naar een melkkoeltank, zodat we de biodiesel en gpo sneller en directer kunnen koelen. Mocht je daar in het noorden nog wat tegenkomen, dan houden we ons aanbevolen. Maar, er wordt aan gewerkt.
    edited June 2008
    @Pjotter,

Yep...maar ik heb geen lijnpomp..!

Maar we gaan door hoor.

Groet,
    Ingmar
  • FaceFace PPO Burner
    edited June 2008
    Ik dacht altijd dat het meten van de pH van niet-waterige vloeistoffen onbetrouwbare waarden kan opleveren. Heb je al eens gekeken wat de pH van de emulsie is wanneer je een beetje hiervan met wat water doorverdund? En is het een w/o- of o/w-emulsie? Want als je buitenste fase water is kun je de pH natuurlijk wel meten. Het lijken misschien nuances, maar voor de kwaliteit van je product wel van belang lijkt me.
    edited June 2008
    [QUOTE=Face;36133] Heb je al eens gekeken wat de pH van de emulsie is wanneer je een beetje hiervan met wat water doorverdund?

De emulsie is ontstaan door gpo te mengen met water en ongewassen biodiesel.
  • CaddyEdCaddyEd Livin' and Breathin' PPO
    edited June 2008
    Nog even een update van mijn laatste bericht hier.

Met de 10 liter dino erbij, waren alle problemen weer verholpen.

Grtz, Ed
  • FaceFace PPO Burner
    edited June 2008
    [quote=smul;36218]De emulsie is ontstaan door gpo te mengen met water en ongewassen biodiesel.

O.k., de emulsie kan zich juist vormen door de verontreinigingen in de grondstoffen (die fungeren als emulgator aan het grensvlak). Werk je met zuivere grondstoffen, dan had je uiteraard duidelijk fasescheiding gezien.

De test is simpel. Als je enige emulsie doorverdund met water en de pH verandert niet veel of is misschien i
    edited June 2008
    [QUOTE=pjotter;36020]waarom niet de moeite nemen om die tank diep in t rooie rijden.
    of desnoods om leeg te hevelen.

om zo een goed beeld van xw100 te krijgen.

grtn
    Op Speciaal verzoek/aanraden van Pjotter...dus maar net thuis gekomen zonder de ANWB....diep genoeg in het rood ????

image

Dus morgen nu starten op 83 % XW100 en 17 % Diesel...decimalen maar even afgerond.

Groet,
    Ingmar
    edited June 2008
    Vanmorgen koude start 17.5 graden, voor zover dit koud te noemen is. Draaien en lopen, geen probleem, geen zagen waarneembaar. Heb gisteren na het tanken nog wel zo'n 5-6 km gereden om in ieder geval te zorgen dat mijn filter gevuld was met de nieuwe mix.
    Volgende test 100 % ?....voor zover de 80 liter die ik had dit haalt.

Groet,
    Ingmar
  • MiglowieMiglowie Livin' and Breathin' PPO
    edited June 2008
    Oei, met de billen tegen elkaar naar huis?
    edited June 2008
    Gisteren wel dus...met 80-85 over de A27, maar het was druk dus ik hield niet te veel op.

Groet,
    Ingmar
  • pjotterpjotter Banned
    edited June 2008
    [quote=ingmar;36128]@Pjotter,

Yep...maar ik heb geen lijnpomp..!

Maar we gaan door hoor.

Groet,
    Ingmar

VW golf toch ook niet.
    en mn 300D krijgt alleen soja olie.

grtn
  • Chicken PowerChicken Power Banned
    edited July 2008
    Even wat update's, ik ben loeidruk, een weekje geheel en al alleen, en al vier weken achter elkaar bezig. Maar het uitvinden gaat onderwijl verder:

[QUOTE=CaddyEd;35653]Ik heb nog even zitten nadenken, over mijn koudestart verschijnselen samen met de XW100. Ik las gisteren een uitspraak van Nero over het zagen/jojo'en tijdens het stationaire lopen van de motor, dat de plaatjes van de schottenpomp in de dieselpomp dan blijven kleven.

Ik heb die opmerking gemist. Linkje, welke draad? De plaatjes van de schottenpomp, ken ik die als lamellen?

[QUOTE=CaddyEd;35653]Als ik aan het warm rijden was op de XW100 had ik ook totaal geen vermogen, lees; te weinig brandstof. Het gekke was als ik dan over schakelde op de APO, was direct zelfs met 30°C APO het probleem verholpen.
    In de meeste schottenpompen, zorgt het medium voor het aandrukken tegen de wand van de lamellen. XW 100 is beduidend dunner dan GPO, dus ook haar aandrukkende kracht. Ik denk in dit geval meer naar een 'blow by' door je schottenpomp door de dunnere XW 100. De dikkere GPO drukt je schotjes dan wel weer aan, waardoor je transferdruk weer oploopt.

[QUOTE=CaddyEd;35653]Mijn conclusie is dus dat er een kleverige substantie zit in de XW100.
    Die route zal niet gaan kloppen, zie Ingmar's verhaal over zijn tappomp en het debiet. Zou niet kunnen als XW 100 idd 'kleveriger' zou zijn.

[QUOTE=CaddyEd;35653]Bij een warm gelopen motor, was het probleem ook weg.
    Zaakje zet uit en speling wordt minder, dus druk hoger?

[QUOTE=CaddyEd;35653]Ik hoop dat je wat aan deze info heb en van mijn brainwave ;)
    Uiteraard, zeer veel dank!

Groet, Cp
    edited July 2008
    [QUOTE=pjotter;35792]deze week s morgens tijdens de bijna nachtvorst was t belabberd starten met xw100.

Beste Pjotter, heb je nu eindelijk al eens die 100% biodiesel over de meet gescored? Ben zeer benieuwd hoe je motor daar op reageerd!

Daarna kunnen we weer verder filosoferen over hoe een brandstof voor jouw motor te kunnen componeren.

Bie te wee: De oorspronkelijke XW 100 was gemaakt om tot 0 graden helder te blijven, wat je hebt gebruikt slaat na nachtvorst blind.

En nog een paar vraagjes open: o.a. bekertje van styreen? Je foto's zijn pleite!

Groet, Cp
    edited July 2008
    [QUOTE=Tim;35817]De XW100 is natuurlijk nog steeds ongeveer 70% GPO. De biodiesel zal allicht de viscositeit verbeteren, echter biodiesel is dikker dan diesel.
    Niet alleen dat, ook het cetaangetal is beduidend beter dan PPO/GPO.

[QUOTE=Tim;35817]Dit zouden de heren eens kunnen gaan meten, ook tbv het lijstje van Peus.
    Vooralsnog geen tijd en equipment voor; wie zich geroepen voelt, melde zich. Draait voorlopig op het 'fingerspitzengeful' van bijna zes jaar blenden.

[QUOTE=Tim;35817]Dit vind ik voorlopig dan ook wat vroeg geroepen.
    Dat valt wel mee, ik rij er sinds half maart 100% op. Het tekent wel af dat het succes per motortype sterk kan wisselen, nog geen idee waarom.

Het schijnt dat dit fenomeen ook op treed bij systemen waarbij de motor aangepast wordt aan de brandstof.:mozilla_sealed:

Groet, Cp
    edited July 2008
    [QUOTE=pjotter;35839]1ste week juni ook startproblemen (Jojo-en).gelijk smiddags dino getankt.
    en deze week ook.
    Nogmaals, vandaar zeer benieuwd naar de reactie van jouw motor op 100% biodiesel.

[QUOTE=pjotter;35839]maar niet de wijze van testen.en de raad die ik geef..
    Het enige wat we niet gedaan hebben, is een viscositeitstest. De testomstandigheden van wat hier eerder gepubliceerd is, is niet eenduidig te reproduceren. We beoordelen de viscositeit gewoon puur optisch naar andere olien.

[QUOTE=pjotter;35839]en wel :simpel testen .
    wat inhoud kleine hoeveelheden koelen, dan heb je de volgende dag resultaat.
    en niet in hun mega:cool:-le koelcel waar een week lang 2x 600 liter word gekoeld
    en dan nog niet zeker kunnen zeggen hoeveel de temperatuur in t hart van de container is.

Pjotter, je eerste misser van de 1000 liter IBC is er nu uit. Nu val je weer in de misser van 2X 600 liter. Bij de eindproductie van XW 100 is maar een IBC van 600 liter betrokken, waar ongeveer 500 liter inzit. Die andere IBC staat er dan nog wel, maar is dan ongeveer leeg.

Over het meten van de temperatuur; lees nog eens mijn reactie (# 113 op pag 12) nog eens goed door! Je zult zien dat we het niet alleen zeggen, maar ook geschreven hebben.

[QUOTE=pjotter;35839]grtn en sucses verder.
    Merci, en hou ons op de hoogte!

Groet, Cp
  • pjotterpjotter Banned
    edited July 2008
    moin C.P.

biodiesel nog niet gehaald: k werk de laatste tijd 7 dagen per week.
    daarom dus geen tripjes met de 300D over de grens.

beker was van styreen.

foto s weg doordat ze geen andere titel hebben gehad.(vergeten)
    en na het deleten in photobucket waren ze hier ook weg.
    had t geheugen van mn filmcamera ook al gewist.
    dus foetsie zijn ze.

grtn
    edited July 2008
    Zoals,

Ik aangaf zou ik nogmaals de test uitvoeren met de 100 % xw100, ik heb dit echter maar niet gedaan. Bij het peilen van de olie vorige week, heb ik toch moeten constateren dat mijn niveau van tussen min en max naar max gestegen was. Hierbij de aanname dat dit veroorzaakt wordt door de XW100 (die overigens niet verwarmd wordt dmv ww.) en derhalve niet goed verstuifd wordt en in de motorolie belandt.

Dus van het weekend en motorolie ververst en een flush toegepast om eventuele klonters en andere residuen uit de motor te krijgen.

De XW100 heb ik overigens weer met 30 % diesel aangelengd, daar mijn ervaring is (in iedere geval met APO) dat dit niet leidt tot een verhogen van het motoroliepeil in de zomer.

Groet,
    Ingmar
    edited July 2008
    [QUOTE=ingmar;37207]Zoals, Ik aangaf zou ik nogmaals de test uitvoeren met de 100 % xw100, ik heb dit echter maar niet gedaan. Bij het peilen van de olie vorige week, heb ik toch moeten constateren dat mijn niveau van tussen min en max naar max gestegen was.

Beste Ingmar,

Alvast zeer bedankt voor je gedetaileerde gebruikservaring, wij hebben geen racestal voorhanden waar je dit allemaal eens straffeloos uit kan proberen. Dus ik ben zeer blij met je verslag. Alleen maar goed voor de ontwikkeling. Hierna de beschouwingen van deze kant.

Je smeeroliehoeveelheid zou dus met een kwart toegenomen zijn? Dat lijkt me heel veel voor de relatief kleine hoeveelheid XW 100 die je meegenomen hebt.

[QUOTE=ingmar;37207]Hierbij de aanname dat dit veroorzaakt wordt door de XW100 (die overigens niet verwarmd wordt dmv ww.) en derhalve niet goed verstuifd wordt en in de motorolie belandt.

Grapje: Aanname's> zie Easy Rider's stelling. Maar ter zake, de XW100 is beduidend dunner en heeft een lagere opervlaktespanning dan welke GPO dan ook. Gaat meer richting dieselolie. Ik heb geen angst voor het niet goed vernevelen. Wel uitgaande van goede verstuivers en inspuitdruk.

[QUOTE=ingmar;37207]Dus van het weekend en motorolie ververst en een flush toegepast om eventuele klonters en andere residuen uit de motor te krijgen.
    Het lijkt me onmogelijk dat, indien ze er zouden zijn, dat veroorzaakt werd door de betrekkelijk geringe hoeveelheid gebruikte XW 100.

Wat ik echter niet uit kan sluiten, is de dubbele reinigende werking van zowel plantaardige olie en biodiesel. Zeker na langdurig eerder gebruik van alleen gefilterde GPO, kan ik me voorstelen dat er een hoop 'clocking' op de verstuivers onstaat. Ook is het denkbaar dat niet uitgefilterde eiwitresten een extra aslaag tussen de zuigerveren doet onstaan die doorlekken in aanvang voorkomen. Ben er wel bang voor dat XW 100 dit oplost en wegspoelt naar je smeerolie.

[QUOTE=ingmar;37207]De XW100 heb ik overigens weer met 30 % diesel aangelengd, daar mijn ervaring is (in iedere geval met APO) dat dit niet leidt tot een verhogen van het motoroliepeil in de zomer.
    Dat is weer raar, wat doet je motor op 100% diesel, blijft lastig, want dat verdampt weer en de XW 100 practisch niet.

Ga proberen tussentijds een batch B100 te maken om te kijken hoe jouw motor en die van Pjotter daarop reageren.

Ben zeer druk, en retebenieuwd.

Groet, Cp
    edited July 2008
    CP,

Nou met een kwart toegenomen nee dat niet, even uit de top van mijn kersepit, tussen min en max zit een liter..max is 6,5 liter dus veel minder.

Goede verstuivers en inspuitdruk....tja voor zover ik weet zitten die er al 315.000 km in, dus zonder echter controle...zegt dat dus ook wel wat. Moet nog steeds eens een paar verstuivers scoren die ik erin kan zetten zodat ik Nero kan vragen ook deze onderhanden te nemen.

De flush overigens doe ik elke tweede oliewissel-beurt, dus om de 20.000 km, dus niet express nu omdat ik die toename had gehad. Ik merk altijd wel nadat ik het gedaan heb dat de motor veel beter(stiller) loopt.

Groet,
    Ingmar
    edited July 2008
    Voor de liefhebbers nemen we een flinke voorraad XW100 mee. Dus...als je wat wil hebben, meldt je op de meeting effe bij Smul :)
  • monkee21 PPO Burner
    edited July 2008
    prijs methanol in Belgische DHZ 7.95 euro voor 5 liter. das 4ct goedkoper dan superbenzine. Dus heb je een zeeer goeie reden om methanol in het groot af te nemen.
    edited July 2008
    Afgelopen week 4 batches biodiesel achtereen gemaakt. We hadden een paar vaatjes ranzig vet dat eerst gefilterd moest worden, voordat het tot biodiesel verwerkt kon worden. Chicken Power stond te zweten boven die prut....te roeren.... nam een diepe teug en toen was het ineens...:

image image image image image
    edited July 2008
    Was het maar ranzig, zuur of vol met dooie beesten!

Maar nee hoor, het was tijdens het stukkoken van de resterende emulsie uit het wasproces van lichtgebruikte sojaolie van de visboer voor de biodieselproductie.

Wat een taaie zooi, tijdens het ophalen trok de zuigslang zelfs ovaal.

En haast niet te wassen dat spul. Lijkt wel of alle negatieve GMO/Monsanto aspecten in die kledder geconcenteerd waren.

Kostte dus weinig tijd voordat mijn chemisch- en vooral culinair getrainde zintuigen, een sterk versnelde omgekeerde peristaltische darmbeweging teweeg brachten.

Tis gelukkig wel aangenaam ruikende biodiesel geworden, en ik heb ook al weer een kommetje heerlijke truffelsoep op.;)

Groet, Cp
  • Tim Livin' and Breathin' PPO
    edited July 2008
    [QUOTE=smul;36121]ZWe zijn momenteel op zoek naar een melkkoeltank, zodat we de biodiesel en gpo sneller en directer kunnen koelen.

Marktplaats.nl > Alfalaval melktank 1500l - Dieren en Toebehoren - Vee | Overige

Tim
    edited July 2008
    Merci voor de link, staat in favorieten.

Eigenlijk ietsies te groot.

Komt wel goed, bedankt.

Groet, Cp
    edited August 2008
    Afgelopen weekend heeft mijn Caddy flink kilometers gemaakt door Nederland, in totaal 600km. Dit alles op de XW100, waarbij ik als grootste verschil opmerkte dat:

- minder wolkjes uit de uitlaat (na bijvoorbeeld bij een stoplicht te hebben gewacht en op te trekken)
    - minder geur

Mijn Caddy ga ik ook gebruiken om te kijken hoe lang mijn fijnfilter meegaat op XW100. Testresults will be published.
    edited September 2008
    [QUOTE=smul;34153]Maar ok
    edited September 2008
    [QUOTE=Tim;40116]Heb je hem er al voor kunnen krijgen?

Tim

Het enige wat het apparaat kan meten zijn de metalen. En dat is voor ons niet zo interessant.
  • CarloCarlo Livin' and Breathin' PPO
    edited September 2008
    Iets verbranden met argon?
    Dacht dat argon inert is?
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited September 2008
    Argon is een inert en onbrandbaar gas wat in het geval van een spectronometer of spectrometer gebruikt word om de aldaar aanwezige zuurstof te vervangen.

D.m.w verbranding van enkel de aangebode materie, in dit geval PPO kan men niet alleen de aanwezige metalen meten maar ook andere zaken zoals gassen e.d. meten in de PPO.

M.a.w., de spectronometer kan alles meten zolang men maar de juiste sensoren inzet.

Groeten,

Easy rider.
    edited March 2009
    Dit weekend hebben we een nieuwe stap aan het biodiesel gedeelte van het XW100-proces toegevoegd. Om het biodieselproces zo goed een volledig mogelijk te laten verlopen, moet namelijk gebruik gemaakt worden van zo zuiver mogelijke grondstoffen/ingredienten.

Nog eens even voor de duidelijkheid: Wij maken biodiesel alleen uit hard vet!

image

Bij het raffinageproces, komt het opgeloste deel van de vervuiling in het vet bovenop drijven, als een schuimlaag. Dit scheppen we af.

image

Om het water af te scheiden, decanteren we het vet. De mechanische vervuiling blijft hiermee ook achter in het vat.

image

Na fijnfiltering komt het vet in deze 180 liter ketel. Hier hebben we de methanol en zwavelzuur toegevoegd en hebben we door intensief pompen de vloeistoffen met elkaar vermengd. Een leuk detail: Hier kijkt Cp naar de zichtbare reactie aan het oppervlak.

image
  • NiekNiek Super Moderator
    edited March 2009
    Smul,
    Zou het niet eens tijd worden voor een volledige beschrijving van het proces ?? Dan wordt het verhaal makkelijker toegankelijk voor evt. toekomstige biodieselmakers.
    Niek
  • wodanwodan Super Moderator
    edited March 2009
    Hum... ik vind (persoonlijk) dat als je het echt wilt weten, je maar een distillaat moet maken van alle posts daaromtrent...
    Je hoeft de anderen niet zomaar de pap in de mond geven van wat je hoe en waarom allemaal doet als je er zelf veel onderzoekswerk in hebt gestoken.
    Niet iedereen ziet dat zo, maar ik kan - aangezien ik zelf ook zo een beetje redeneer - wel zeer goed begrip voor opbrengen als men keukengeheimen een beetje 'in de keuken' houdt ;)
  • penapena Livin' and Breathin' PPO
    edited March 2009
    Goe bezig CP en Smul,

Dat jullie van die zooi nog iets bruikbaar kunnen maken image.

Maar ook ik heb wat te zeuren, Die kleine fototjes en als je er dan op klikt worden ze niet echt groter. Ik ben al wat ouder.........

Hier zijn ze 1 stap groter, hoef je niet te klikken.

image

image

image

image

Herman
    300SD
    edited March 2009
    [QUOTE=Niek;46995]Smul,
    Zou het niet eens tijd worden voor een volledige beschrijving van het proces ?? Dan wordt het verhaal makkelijker toegankelijk voor evt. toekomstige biodieselmakers.
    Niek

Niek, mijn eerst posting in dit topic weergeeft het gehele proces. Hoe biodiesel gebrouwen kan worden is geen rocket science, er is al veel over geschreven. Op de site van Journey to forever kun je de receptuur halen.

Ik ben dit topic gestart omdat wij van mening zijn dat je GPO ook op een andere (wellicht betere) manier kunt zuiveren. Wat wij anders doen als bij het "normale biodieselproces", is dat wij de laatste stap, "het wassen van de biodiesel" samen doen met de gebruikte GPO. Hiermee was je namelijk ook alle opgeloste verontreiniging uit de GPO die veel kleiner is dan 1 micron. Dat geeft in de praktijk veel minder geurvorming uit je uitlaat door de volledige verbranding.

[QUOTE=smul;33590]Stap 1: Het brouwen van ongewassen biodiesel.
    Je neemt alle harde vetten (door ons gebruikt: kippenvet, hard frituurvet). Door toevoeging van methanol, zwavelzuur en natronloog brouw je in ca 3 dagen 180 liter biodiesel. De receptuur ga ik hier niet uitleggen maar kun je onder andere hier vinden: Biodiesel: Journey to Forever De biodiesel koel je vervolgens tot 0 graden Celsius.

[QUOTE=pena;47000]Hier zijn ze 1 stap groter, hoef je niet te klikken.

Thanks Herman!
    edited March 2009
    [quote=smul;46992]Dit weekend hebben we een nieuwe stap ... toegevoegd.
    Zeer interessant en nu?? Vertel verder!!!
  • NiekNiek Super Moderator
    edited March 2009
    @ Wodan. Als je keukengeheimen wilt bewaren, moet je niet vertellen dat je keukengeheimen hebt. Mijn ervaring is, dat heel veel mensen plezier hebben van een overzichtelijk artikel (zoals mijn filterverhaal op de site), waarna men vragen kan stellen en aanpassingen kan doen.

@ Smul. Juist omdat jullie het anders doen, is het interessant om dat in een overzichtelijk artikel te zetten. Kijk maar eens voor een voorbeeld op de site van: Foolproof biodiesel process: Journey to Forever

Niek
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited March 2009
    [quote=Niek;47026].......Mijn ervaring is, dat heel veel mensen plezier hebben van een overzichtelijk artikel (zoals mijn filterverhaal op de site), waarna men vragen kan stellen en aanpassingen kan doen.

Exact, ik heb dat ook gedaan, wel es waar op kleinere schaal maar het doel was inzicht te creeren.

[quote=Niek;47026].......Juist omdat jullie het anders doen, is het interessant om dat in een overzichtelijk artikel te zetten.......

Ik wacht met smart, in die tussen tijd droom ook ik gewoon verder :mozilla_wink:
  • wodanwodan Super Moderator
    edited March 2009
    [QUOTE=Niek;47026]@ Wodan. Als je keukengeheimen wilt bewaren, moet je niet vertellen dat je keukengeheimen hebt. Mijn ervaring is, dat heel veel mensen plezier hebben van een overzichtelijk artikel (zoals mijn filterverhaal op de site), waarna men vragen kan stellen en aanpassingen kan doen.

Dat is waar. En hoe gemakkelijker je het de mensen maakt, hoe liever ze het hebben, dat klopt ook ;)
    edited March 2009
    Als ik een samenvatting maak van de post van Smul kom ik uit op het volgende:

Dit weekend hebben we een nieuwe stap toegevoegd.

Een totaal nietszeggende opmerking. Dus ik vind dan kun je net zo goed niks zeggen.
  • hanzo PPO Burner
    edited March 2009
    Die nieuwe stap is decanteren? Dat gebeurde toch al neem ik aan?

- Je schept het schuim van het oppervlak
    - Je tapt de "schone" olie bovenaf
    - Het grondsop is voor de goddelozen
  • pjotterpjotter Banned
    edited March 2009
    edited March 2009
    Heren,

Het is meermaals toegelicht. Ze hebben ruwe, vloeibare GPO. Hierbij voegen ze ongewassen biodiesel. Deze mix wassen ze op een normale biodiesel manier.

Nu filteren (ook op vet dmv koelen), en klaar XW100.

Zie post 1 van dit topic.

Tim
  • hanzo PPO Burner
    edited March 2009
    [quote=Tim;47083]

Tim
    Ja, ja ja..... jouw reactie roept nog meer vragen op. Nogmaals, wat is die nieuwe stap dan?
  • pjotterpjotter Banned
    edited March 2009
    Hanzo :dat onnodige hele posten quoten ook:confused:.

dit is wat ik er uit kan halen.( ZO ZUIVER MOGELIJK).
    verder is er niks nieuws.

[quote=smul;46992] Om het biodieselproces zo goed een volledig mogelijk te laten verlopen, moet namelijk gebruik gemaakt worden van zo zuiver mogelijke grondstoffen/ingredienten.

edited March 2009
    image
    [QUOTE=smul;33590]Stap 2: Mengen
    Je vult een IBC met 420 liter ongefilterde GPO. Uit het vat rauwe biodiesel zuig je de vloeibare laag af totdat je IBC gevuld tot 600 liter. Je laat dit vervolgens twee dagen staan zodat de vrije vetzuren in de GPO kunnen reageren met de methanol in de biodiesel. Je mengt vervolgens dit mengsel goed (bijv rondpompen)
    image
    edited March 2009
    [QUOTE=pjotter;47085]dit is wat ik er uit kan halen.( ZO ZUIVER MOGELIJK).
    verder is er niks nieuws.

Precies. Wanneer je verontreinigt vet gebruikt verloop je biodieselproces niet volledig / optimaal zijn wij achter gekomen. Vandaar dat we het vet nu eerst zuiveren van zoveel mogelijk andere zaken zoals water, mechanische vervuiling en andere rommel.

[QUOTE=Tim;47083]Het is meermaals toegelicht. Ze hebben ruwe, vloeibare GPO. Hierbij voegen ze ongewassen biodiesel. Deze mix wassen ze op een normale biodiesel manier.

Nu filteren (ook op vet dmv koelen), en klaar XW100.

Klopt, het is eigenlijk helemaal niet zo ingewikkeld... maar het moest natuurlijk wel bedacht worden! (die credits komen Cp toe!)
Sign In or Register to comment.