Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

GPO schoonmaken, nieuwe manier

245

Comments

  • DyslectieDyslectie PPO Master
    edited May 2008
    GPO rulez:D:D:D:D

    dyssie
  • smulsmul Livin' and Breathin' PPO
    edited May 2008
    Update:

    Pjotter is weer helemaal terug aangezien hij woensdag aanstaande de volgende wordt die op onze XW100 gaat rijden. Hij zal zijn ervaringen met ons delen.

    Dit wordt de derde Volkswagen. Wanneer biedt iemand zich aan met
  • CarloCarlo Livin' and Breathin' PPO
    edited May 2008
    Smul, kun je nog eens kort vertellen wat je nu in de 180 l. pan, ibc1 en ibc2 doet want het kwartje wil hier maar niet vallen. :confused:
  • CaddyEdCaddyEd Livin' and Breathin' PPO
    edited May 2008
    Update van CaddyEd:

    Vanochtend om 8:00 stapte ik in de wagen. Temperatuur was 13°C. Weer een halve seconde voor gloeien, maar had moeite om aan te slaan. De motor moest circa 6 slagen maken om aan te slaan en liep daarna nog redelijk moeizaam.

    Tot zover, 'k zit nog op mijn werk tot vanavond laat. Dan gaan we weer zien hoe hij start.

    Grtz, Ed
  • Chicken PowerChicken Power Banned
    edited May 2008
    Ok dan, ik merk het alweer!

    Maakt d'r maar gelijk een euro van...

    In de 180 literpan wordt van harde vetten die overblijven en van elders komen, volgens het gekende proces biodiesel gemaakt.

    Dat gaat naar IBC 2, 5, 4711, of waar ik maar plek heb. Die ongewassen biodiesel wordt gekoeld. Het biodieselproces is een evenwichtsreactie, dus niet alles is omgezet. Dat gaan we koelen, en het niet verwerkte deel wordt hard. Wat wel gereageerd heeft is dun vloeibaar en filteren op 1 mu.

    Dat is dus de productie van biodiesel.

    Die gaat in het wasvat (IBC 1, 4, 119 or whathever) tesamen met de ruwe GPO.

    Beetje mengen, dagje of wat laten staan en gaan wassen. Uit laten zakken en vervolgens koelen. Oliefractie afscheiden en filteren> winterdiesel. Koeling uit en naar buitentemperatuur. Oliefractie afscheiden en filteren> zomerdiesel.

    Restant> biodiesel

    Kortom, balconnetje vol!

    Groet, Cp
  • smulsmul Livin' and Breathin' PPO
    edited May 2008
    [QUOTE=CaddyEd;34233]Update van CaddyEd:

    Vanochtend om 8:00 stapte ik in de wagen. Temperatuur was 13°C. Weer een halve seconde voor gloeien, maar had moeite om aan te slaan. De motor moest circa 6 slagen maken om aan te slaan en liep daarna nog redelijk moeizaam.


    @CaddyEd,

    Kun je eens vanavond als je de auto wegzet eens wat langer spoelen? Ik weet namelijk van mijzelf dat ik behoorlijk kort spoel omdat de Caddy ook op 50% PPO start. Maar dat is dan 50% gemengd met diesel.
  • Tim Livin' and Breathin' PPO
    edited May 2008
    Carlo,

    Lees deze site eens door, je zal veel tegenkomen wat de smullers ook doen.

    Biofuels: Journey to Forever - how to make your own clean-burning biofuel, biodiesel from cooking oil, fuel alcohol, renewable energy, glycerine, soap making

    Het wassen van GPO is ook niet nieuw, maar wel hierop het forum. Google maar eens op "Washing WVO".

    Tim
  • ericzwiepericzwiep Livin' and Breathin' PPO
    edited May 2008
    CP Smul, nice work ;-)
    smul de econoom goes ali chemicali :cool:
  • Chicken PowerChicken Power Banned
    edited May 2008
    [QUOTE=Tim;34238]Carlo,
    Lees deze site eens door, je zal veel tegenkomen wat de smullers ook doen.

    Biofuels: Journey to Forever - how to make your own clean-burning biofuel, biodiesel from cooking oil, fuel alcohol, renewable energy, glycerine, soap making
    Klopt! Maar er waren zelfs biodieselbrouwers die nut en noodzaak van wassen zelfs met die kennis niet toepasten.

    [QUOTE=Tim;34238]Het wassen van GPO is ook niet nieuw, maar wel hierop het forum. Google maar eens op "Washing WVO".
    Niet waar!

    Er werd wel eens over gerept door een commerci
  • DrivertjeDrivertje PPO Master
    edited May 2008
    Smul ik bedoelde dat je er misschien reststoffen of reacties van die stoffen in kunnen blijven zitten, en dat het wellicht geen zuur is maar iets anders. En is dat dan goed voor je karretje. Van Niek en andere heb ik toch gehoord dat ze een paar monsters laten nemen voor ze tot gebruik over gaan. Dus om er gewoonweg een stikje door te halen leek me niet erg betrouwbaar. Ik heb van APO en GPO een stikje, en die geven allebij HP 5.
    Daar zit dus mijn wantrouwen, want het zijn toch heel gemene goedjes die ja je apo toevertrouwd. :-)
  • Tim Livin' and Breathin' PPO
    edited May 2008
    Cp,

    If you mean myself, I did not have the knowlegde back then.

    Google nou es op : "washing wvo", je zult lezen dat er zat anderen zijn die het doen.

    Echter GPO wassen met ruwe B100, nope, dat heb ik ook nog niet eerder gelezen.

    Tim
  • NiekNiek Super Moderator
    edited May 2008
    Smul,
    Dit is echt gel*l, Geen idee waar je deze zogenaamde kennis vandaan haalt, maar je zou beter moeten weten. De wet kent de termen APO en GPO niet. Afval is spul waar een producent van af wil, omdat hij er zelf niks meer van kan maken. Zo'n bedrijf moet zijn afval kwijt zien te raken bij een gecertificeerd afvalverwerker. Jullie als particulier (en ik dus ook) mogen gebruikte plantaardige olie, die door een bedrijf is afgestoten gewoon gebruiken en er iets moois van maken.

    [QUOTE=smul;34178]NEE! APO valt onder de afvalstoffenwetgeving, GPO valt onder de voedingsmiddelenwetgeving. En wij werken niet met afval, maar met voedingsmiddelen. Voor verwerking van afvalstoffen heb je speciale vergunningen nodig.
  • Chicken PowerChicken Power Banned
    edited May 2008
    [QUOTE=Tim;34249]Cp,

    If you mean myself, I did not have the knowlegde back then.
    Je had het gewoonweg niet gelezen (dat komt bij anderen nog veel vaker voor), stond er 4 jaar geleden ook al(bubble washing).

    [QUOTE=Tim;34249]Google nou es op : "washing wvo", je zult lezen dat er zat anderen zijn die het doen.
    Net nog is gedaan: Alleen als opmaat naar biodiesel, en de rest als hopeloze expirimenten die een groter ontzag hebben voor de 'panproef', dan dat men besef heeft van vrije zuren en hun hygroscopiciteit.

    [QUOTE=Tim;34249]Echter GPO wassen met ruwe B100, nope, dat heb ik ook nog niet eerder gelezen.

    Krek, dat zeg ik! hahaha:mozilla_cool:

    Groet, Cp
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited May 2008
    Had ik toch gelijk Niek image, I love it.

    Groeten,

    Easy rider.
  • Chicken PowerChicken Power Banned
    edited May 2008
    [QUOTE=Niek;34252]Smul,
    Dit is echt gel*l, Geen idee waar je deze zogenaamde kennis vandaan haalt, maar je zou beter moeten weten.

    Beste Niek; bij mij natuurlijk!

    [QUOTE=Niek;34252]De wet kent de termen APO en GPO niet.
    Klopt, mogelijk komt daar wel eens jurisprudentie over. Maar dat mag van mij nog wel even duren. En als we dat allemaal willen is dat ook zo.

    De wetgever kent wel levensmiddelen, en daar spreekt de wet milieubeheer zich niet over uit. Niks aan te doen als er 40 kuub cognac in mijn achtertuin staat, naast 10 sterre brandhout.

    [QUOTE=Niek;34252]Afval is spul waar een producent van af wil, omdat hij er zelf niks meer van kan maken.
    In het huidige milieubesef gaat dat verhaal sowieso niet op; eerstens: het kan geen afval zijn, want bij de laatste productierun van de levensmiddelenfabrikant, zal het nog steeds aan die voorwaarden moeten voldoen. Is dat niet zo, dan is hij al in overtreding. En kan je er zakelijk en particulier niks mee.

    Maar de levensmiddelenproducent is bewust en ververst zijn olie vaker en bied ons, na herhaaldelijk aandringen ons aan dat aan. Is het nog steeds een aanvaardbaar levensmiddel. Geen enkel beletsel tot overdracht! Cr2 to Cr2: Cradle to cradle! of zoiets.

    [QUOTE=Niek;34252]Zo'n bedrijf moet zijn afval kwijt zien te raken bij een gecertificeerd afvalverwerker.
    Neen! Tis maar net hoe gek je wilt zijn om die overheid te willen geloven! Vaak interpretatie van ambtenaartjes die zelf iets menen te vinden, maar ze kunnen de wettekst waarop ze hun oordeel willen vellen niet aan je laten zien.

    Bij het collecteren merk je dat heel vaak, bronnen waar je olie kunt scoren vragen dan ook of ze een bonnetje van je krijgen... Begrijpelijk, maar feitelijk in deze context nergens voor nodig... .

    [QUOTE=Niek;34252]Jullie als particulier (en ik dus ook) mogen gebruikte plantaardige olie, die door een bedrijf is afgestoten gewoon gebruiken en er iets moois van maken.

    Precies! Dat gaat juridisch helemaal goed, zolang je er maar geen fijn spul van boer Peter instopt. Filtertechnisch interessant maar dan is game over.

    Groet, Cp
  • Chicken PowerChicken Power Banned
    edited May 2008
    [QUOTE=Drivertje;34245]Smul ik bedoelde dat je er misschien reststoffen of reacties van die stoffen in kunnen blijven zitten, en dat het wellicht geen zuur is maar iets anders.
    Vooralsog is de primaire uitkomst licht basisch. Maar in de en na laatste slag wordt er 'iets aan een soort zuur' aan toegevoegd die ook het probleem van eventueele warm geperste olie ondervangt.

    [QUOTE=Drivertje;34245]En is dat dan goed voor je karretje. Van Niek en andere heb ik toch gehoord dat ze een paar monsters laten nemen voor ze tot gebruik over gaan.
    Ik heb begrepen dat en zelf ervaren dat die onderzoeken niet te betalen zijn, zeker in relatie tot wat ik doe.

    [QUOTE=Drivertje;34245]Dus om er gewoonweg een stikje door te halen leek me niet erg betrouwbaar. Ik heb van APO en GPO een stikje, en die geven allebij HP 5.
    Daar zit dus mijn wantrouwen, want het zijn toch heel gemene goedjes die ja je apo toevertrouwd. :-)

    Waarom doe je dat dan? Je vertrouwd op een APO, die dat duidelijk blijkt te bewijzen.

    Je bedoelt kennelijk een pH van 5? Joh, met de beste bedoelingen, en ik hoop dat het ook niet te hard overkomt, maar deze kennisachterstand ga je ook niet met een zware centrifuge inhalen.

    Rommel, is van het niveau zware stookolie voor zeeschepen, die hopelijk buiten de Europeese teritoriale wateren varen.

    Groet, Cp
  • DrivertjeDrivertje PPO Master
    edited May 2008
    [QUOTE=Chicken Power;34259]Vooralsog is de primaire uitkomst licht basisch. Maar in de en na laatste slag wordt er 'iets aan een soort zuur' aan toegevoegd die ook het probleem van eventueele warm geperste olie ondervangt.


    Ik heb begrepen dat en zelf ervaren dat die onderzoeken niet te betalen zijn, zeker in relatie tot wat ik doe.



    Waarom doe je dat dan? Je vertrouwd op een APO, die dat duidelijk blijkt te bewijzen.

    Je bedoelt kennelijk een pH van 5? Joh, met de beste bedoelingen, en ik hoop dat het ook niet te hard overkomt, maar deze kennisachterstand ga je ook niet met een zware centrifuge inhalen.

    Rommel, is van het niveau zware stookolie voor zeeschepen, die hopelijk buiten de Europeese teritoriale wateren varen.

    Groet, Cp

    Ja Cp ik bedoelde pH, haha heb al een biertje op. En ik geloof best dat jullie meer ervaring hebben, maar hier hoor je dit en daar hoor je dat. Is het dan zo gek dat er vragen in de bovenkamer komen? Voor wat betreft de kosten van het laberatorium, dat kan misschien wel via iemand van het forum. Juist omdat ik me niet wil branden aan te weinig kennis en Carcamelachtige tafrelen ga ik het toch met een centrifuge proberen. Dat is voor mij minder hoog gegrepen dan al het gebrouw.
    gr Drivertje
  • smulsmul Livin' and Breathin' PPO
    edited May 2008
    [QUOTE=Drivertje;34262]Juist omdat ik me niet wil branden aan te weinig kennis en Carcamelachtige tafrelen ga ik het toch met een centrifuge proberen. Dat is voor mij minder hoog gegrepen dan al het gebrouw.

    We zoeken nog wat smurfjes....interesse ? image
  • Chicken PowerChicken Power Banned
    edited May 2008
    Oja, nog even over de schraalheid:

    Zelfs 100% commmerci
  • Chicken PowerChicken Power Banned
    edited May 2008
    Ho Drivertje,

    Ben vanavond aan de Grolsch,wat bitterder en zuurder, maar zeer apetijtelijk en aangenaam degusteerbaar.

    Laten we is even afspreken om het niet volgens jouw model te doen.

    Hoeft ook niet volgens het mijne of die van Smul, maar laat die centifuge alleen ff zitten. Kost je bakken vol geld, en naar je eigen kennis gaat het niets opleveren.

    Als het een beetje meezit een afgebakken meterkast, en voor de rest gaat dat nergens toe leiden.

    Ik wil je enthousiastme niet ontnemen, maar dat wordt zo niks. Ik ben altijd maar eerlijk zoals ik kan en wil zijn. Dan functioneer ik op m'n best. Ik hoop dat je de boodschap snapt.

    Met warme groet, Cp
  • Chicken PowerChicken Power Banned
    edited May 2008
    [QUOTE=nero;34155]ik denk dat hij bedoelt dat je niet weet wat er allemaal in de ruwe gpo zit/zat.

    Gr
    Nero
    Beste Nero,

    Dat is eigenlijk een hele juiste en wetenschappelijk verantwoorde constatering!

    Want ik weet het ook niet echt. Wel wat er aan bagger, en zelfs van oorsprong kleiner dan 1 mu uitgaat in de waterfractie.

    Branden wil dat soort brol niet, moeten we niet willen hebben.

    Groet, Cp
  • CaddyEdCaddyEd Livin' and Breathin' PPO
    edited May 2008
    [quote=smul;34237]@CaddyEd,

    Kun je eens vanavond als je de auto wegzet eens wat langer spoelen?

    Vanochtend toen ik de plaats van het werk bereikte, heb ik twee minuten van tevoren omgeschakeld.
    Net geleden om 23:30 de wagen gestart, iets meer tijd genomen om voor te gloeien. Na vier slagen sloeg de motor aan, maar liep niet stabiel. Iets verder voor diverse stop lichten, was hij stationair aan het zagen in het toerental en met rijden moest ik het gas dieper intrappen om normaal te kunnen accelereren.
    Pas toen ik om schakelde op de 2e tank, liep de motor zoals het zou horen.

    Grtz, Ed
  • smulsmul Livin' and Breathin' PPO
    edited May 2008
    [QUOTE=CaddyEd;34270]Na vier slagen sloeg de motor aan, maar liep niet stabiel. Iets verder voor diverse stop lichten, was hij stationair aan het zagen in het toerental en met rijden moest ik het gas dieper intrappen om normaal te kunnen accelereren.

    Dus nog niet starten als op diesel, maar ik weet wel dat mijn Caddy een koude start op 100% PPO niet trekt. Dan kan ik starten wat ik wil, maar hij slaat niet aan.
  • Chicken PowerChicken Power Banned
    edited May 2008
    Beste Ed,

    En hoe zit het met het roken? Kan je ook nog iets terug leiden uit je VAG-COM?

    Ben daar wel helemaal van onder de indruk, sinds je aangelogd hebt op mijn T4.
    Heb een helemaal fout inspuittijdstip. Curves te over; weer dingen uit te vinden in relatie tot... .

    Uberubergeil.8-)

    Groet, Cp
  • CaddyEdCaddyEd Livin' and Breathin' PPO
    edited May 2008
    [quote=Chicken Power;34272]Beste Ed,

    En hoe zit het met het roken? Kan je ook nog iets terug leiden uit je VAG-COM?

    CP, mijn wagen is nog maar vier jaar oud....die mag nog niet roken! :D

    Ik heb geen enkel rook pluimpje opgemerkt. Morgenochtend hen ik wel even tijd om Vag-Com aan te sluiten op de Caddy. Eens kijken of daar iets mee te zien is.

    @Smul: Op diesel hoef ik de sleutel maar even aan te raken en de motor loopt, spreekwoordelijk gezegd. Dus er valt nog wel aan de XW100 te tweaken ;)

    Grtz, Ed
  • Chicken PowerChicken Power Banned
    edited May 2008
    [QUOTE=CaddyEd;34273]Zinloze quote
    Blijft dus spannend, waarom gaat het bij mijn T4 bij de eerste start wel goed?

    Heb even uit m'n hoofd een AJX motor. Met een veels te late inspuiting, zelfs voor diesel. Is dat electronisch bij te regelen?

    Of gaan we sleutelen? Vondt het heel apart dat toen Ed's vagcom de besturing van mijn motormanagement overnam, het zeer ernstig begon te roken.

    Daar moet ik absoluut meer van weten hoe dat kan! Ik kan het van geen kant duiden, dus ik weet het ook wel is niet.

    Mss zelfs wel CAN, maar daar weet ik nou weer geen flikker van. Wie helpt?

    Groet, Cp
  • Chicken PowerChicken Power Banned
    edited May 2008
    Mijne heren,

    De discusssie was weer 'ultimated'. Vervolg kan weer even duren.

    Piccies zijn gemaakt. Duurt ook even.

    Groet, Cp
  • CaddyEdCaddyEd Livin' and Breathin' PPO
    edited May 2008
    [off-topic]
    [quote=Chicken Power;34274]Heb even uit m'n hoofd een AJX motor. Met een veels te late inspuiting, zelfs voor diesel. Is dat electronisch bij te regelen?

    Of gaan we sleutelen?

    Dan moet er worden gesleuteld, met Vag-Com is alleen de timing te controleren. Misschien een keer een mini meeting organiseren en een specialist uitnodigen.

    BTW: Smul zijn bakkie begon ook meer te roken.

    Grtz, Ed

    [/off-topic]
  • smulsmul Livin' and Breathin' PPO
    edited May 2008
    [QUOTE=CaddyEd;34273]Dus er valt nog wel aan de XW100 te tweaken ;)

    Dat is mooi want dan heeft Cp weer wat om over na te denken. Dan post hij weer wat minder en kunnen de biodiesel-newbies even op adem komen ;-)
  • CarloCarlo Livin' and Breathin' PPO
    edited May 2008
    Cheers CP, it makes sense now! :)
  • smulsmul Livin' and Breathin' PPO
    edited May 2008
    Gisteren heb ik al met al ongeveer het halve forum in levende lijve gezien. We kunnen hier de komende dagen de eerste resultaten verwachten van:

    Pjotter
    Dyslectie
    easy rider
    :apktje
  • pjotterpjotter Banned
    edited May 2008
    moi stokers:

    t 1ste verslag van mij van de bioAPO van CP en Smul.

    Smul hebt me in Beverwijk gellijk 30 liter van t spul in de lege dino tank gepompt.( heb bewust de laatste dino liters naar mn PPO tank gereden)
    heb daarna mn systeem op dino gezet en daarna totaal tot aan mn sleurhut 20 km gereden.om zeker te zijn dat er 100% bioAPOin de IP zit.


    vanmorgen de koude start:( nou ja koud)???.
    heb vergeten om op de temperatuurmeters te zien maar k schat 15 graden.
    motor sloeg na 1 x gloeien gelijk aan .wat dus op PPO wat moeilijker gaat.
    t toeren tal was wel een minuutje een beetje aan t jojo-en.
    dat lijkt dus redelijk posietief.k mis wel de oliebollen geur. deze was niet nadrukkelijk aanzwezig.

    k wil dit weekend biodino uit duitland gaan halen, om te vergelijken.

    heb nog wel een paar leuke fotos van t spul gemaakt.,
    en vind t zeer helder.
    zal ze tzt nog wel is plaatsen( nu geen zin ,ben net thuus fckng file).

    tzv: grtn
  • CaddyEdCaddyEd Livin' and Breathin' PPO
    edited May 2008
    Hoi Pjotter,

    Welke VW dieselmotor heb jij in Golf hangen? Mijn TDI ALH in de Caddy had de grootste moeite om aan te slaan en ruikt dan behoorlijk uit de uitlaat, wat je hoogst waarschijnlijk wel heb meegekregen.

    Grtz, Ed
  • Tim Livin' and Breathin' PPO
    edited May 2008
    Hahah,

    Pjotter, ik ken berichten van jou over biodino, gelukkig ben je ook een mens!

    Way to go :)

    Tim
  • pjotterpjotter Banned
    edited May 2008
    1900D, bj 96, motortype 1Y of andersom,

    k heb mn pomp niet vervroegt, mischien is dat de reden:mozilla_laughing:,
  • pjotterpjotter Banned
    edited May 2008
    [quote=Tim;34460]Hahah,

    Pjotter, ik ken berichten van jou over biodino,
    Tim

    haha: klopt Tim.( berichten uit die goeie ouwe tijd toen PPO en t forum nog echt leuk was).

    herinner me nog t topic: wie is er PPO-er in hart en nieren.:rolleyes:
    nou dat word nu: wie is er APO-er in hart en nieren.( met die flesjesprijzen).
    of wordt t toch lpg g3:shock:

    tuurlijk ben ik ANTI biodino door de aanwezige methanol
    maar CP en Smul beweren dat er minimaal in zit.

    maar zie foto: image

    pjotter is en blijft sceptis, en doet eigen resurgd.
    door te zien hoe de muntjes in de sleurhut dr maandag uitzien.
    ( misschien is t bekertje wel weggevreten):shock:, en zit mn tafel nu inmiddels onder de drek), ik :koe:

    grtn
  • pjotterpjotter Banned
    edited May 2008
    [quote=pjotter;34468]pjotter is en blijft sceptis, en doet eigen resurgd.


    maar vind de bioAPO wel behoorlijk helder:

    zie foto s.van monster in 2 flessen


    image

    image
  • CaddyEdCaddyEd Livin' and Breathin' PPO
    edited May 2008
    [quote=pjotter;34462]1900D, bj 96, motortype 1Y of andersom,

    k heb mn pomp niet vervroegt, mischien is dat de reden:mozilla_laughing:,

    De 1Y is een voorkamer dieselmotor, volgens mijn info.

    Ik heb btw mijn pomp ook nog niet vervroegd ;)
  • smulsmul Livin' and Breathin' PPO
    edited May 2008
    Links: van boven naar onder: XW100 (voor filtering), eiwitten en verontreiniging, zeepfracties uit de biodiesel
    Rechts: De eiwitten uit de gpo en andere verontreinigingen opgelost in water (oftewel de middelste laag uit het linker potje)


    image
  • Tim Livin' and Breathin' PPO
    edited May 2008
    Smul,

    Mooie foto's, maarrrruuu...

    Het is een heel proces, ik wil piccies met roerwerken en stookinstallaties. Cp gebukt (zonder gapende bilspl**t) boven een rokend versgebrouwen XW100 brouwsel, filterinstallaties, kwijl kwijl...:mrgreen:

    Tim
  • pjotterpjotter Banned
    edited May 2008
    [quote=smul;33590]- Viscositeit nagenoeg gelijk aan diesel
    -

    kan niet terugvinden of dr een visco vergelijkings test door jullie is gedaan.??

    je schrijft nagenoeg: maar in hoeverre.?

    heb woensdag avond laat een flesje in t vriesvak van de sleurhutkoelkast gelegd.
    s morgens was de inhoud volledig ingestijfd .

    vandaar dus mn twijvel over de visco
  • smulsmul Livin' and Breathin' PPO
    edited May 2008
    [QUOTE=Tim;34540]Cp gebukt (met gapende bilspl**t) kwijl kwijl boven een rokend versgebrouwen XW100 brouwsel, filterinstallaties...:mrgreen:

    We gaan dit weekend weer volop brouwen, ik zal er een paar piccies voor jou maken :-P

    [QUOTE=pjotter;34541]je schrijft nagenoeg: maar in hoeverre.?

    We hebben het teruggekoeld tot 0 graden. Hoe het reageert onder 0 graden, hebben we nog geen idee van!
  • pjotterpjotter Banned
    edited May 2008
    zal toch wel degelijk uitmaken of je een vat van 1000 liter/een 200 liter vat of een ppo tank van rondom de 40 liter een bepaalde tijd afkoeld onder dezelfde conditie s.

    herrinner me nog van mn 1ste PPO leven dat een literfles soja na 1 nacht vorst ingedikt is : en een 20 liter kanister vol met soja pas na 3 dagen nachtvorst behangplaksel is.

    dus ik weet haast wel zeker dat een 1000 liter vat na een week koelcel van 0 graden in t centrum een temperatuur heeft van ruim boven nul.

    please: hou t simpel, meten is weten.meer niet
  • smulsmul Livin' and Breathin' PPO
    edited June 2008
    Deze foto's zijn allen van het biodiesel proces.

    Zie hier het wassen van het kippenvet. Dit komt uit een kippengril, en het vet bevat nog veel eiwitten. We warmen dit op met water, zodat de eiwitten zich afscheiden en aan het water gaan hechten.

    image


    Kippenvet en andere harde vetten (zonder eiwitten) gaan de kookpan in. Zo kunnen jullie allemaal zien dat de grondstof voor de biodiesel echt niet zo te gebruiken is in de auto.

    image


    Zie hier het mengsel van hard vet, methanol en zwavelzuur met een temperatuur van 35 graden Celsius.

    image
  • pjotterpjotter Banned
    edited June 2008
    naar de winter toe maak ik me toch zorgen over t gebruik van puur XW100.

    heb thuis een flesje 20 uur in de koeler gelegt.
    temperatuur schat ik tussen 3 en 6 graden( mn biertjes lagen dr naast, en die waren prima op temperatuur):)
    zie t verschil: de eerste 2 foto s behoorlijk troebel en licht lobbig en de 3e na deze ffn opgewarmt te hebben.

    image

    image

    image
  • jgdenholjgdenhol PPO Master
    edited June 2008
    Hoe dan ook, het is in ieder geval geen kansloos vetje!
  • pjotterpjotter Banned
    edited June 2008
    [quote=jgdenhol;34641]geen kansloos vetje!

    met deze dure dino prijzen niet nee.

    maar wel kansloos bij wat Smul en CP beweren.


    [quote=smul;33590]bij een standaard meganische Bosch-pomp bij een minimum van 0 graden Celsius, zonder aanpassingen 100% op dit mengsel gereden kan worden. Wij passen dus de brandstof aan en niet meer de auto.



    die vlieger gaat tot nu toe niet op.
    en dr zal toch helaas bijgemixt moeten worden.
  • wodanwodan Super Moderator
    edited June 2008
    Ik vermoedde zoiets al langer... 'Koelen tot 0°C' is niet hetzelfde als 'Koelen tot er 0° C gemeten werd' ...

    Als iets troebel wordt, gaat het moeilijker door filters, dat is mijn ervaring.
    Alle kans dus op valsgetrokken lucht of cavitatie in de IP met alle gevolgen van dien... :(
  • pjotterpjotter Banned
    edited June 2008
    en de koude start niet te vergeten.

    en das de bedoeling van de ontwikkelaars van t goedje.
    gezien de literprijs is t niet intressant om zomers er mee te gaan rijden.

    maar heb dr vertrouwen in dat de CP en Smul hun product nog wel winterproof kunnen aanpassen.

    ze hebben nog wel ffn de tijd.
  • wodanwodan Super Moderator
    edited June 2008
    Inderdaad, wie zoekt die vindt. Ze zijn op goede weg denk ik :)
Sign In or Register to comment.