Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

Farymann dieselmotor

ingmar89 PPO Burner
edited July 2008 in Professionele toepassingen
Ik ben begonnen met de restauratie van een oud dieselmotortje..
Dus ik dacht dat het wel een leuk idee was om jullie hier een beetje op de hoogte te houden van de vorderingen!
Het gaat om een Farymann 1 cilinder luchtgekoelde 4 takt diesel.
Ongeveer 5 Pk bij 1500 toeren.

Gisteren opgehaald, en hij was niet in super staat, maar wel compleet!

En das het belangrijkste! Hij loopt nog niet, want hij heeft weinig compressie.
Ook is de verstuiver niet fris, hij piest een beetje, het palletje wat er zegmaar uitsteekt is namelijk doormidden gebroken. Dus even een nieuwe nozzle halen deze week.

Natuurlijk thuis gelijk uitgeladen, en even geprobeert... Maar echt niet genoeg compressie..Het lontje begon helemaal niet te branden.

Kleppen sluiten wel goed, en de "koppakking" dicht ook wel af(is een koperen ring, want luchtgekoeld). Dus de zuigerveren gaan nu eerst ook vervangen worden.

Verder... De olie er ook even uit laten "lopen"...
Van lopen was echter niet echt meer sprake:P, echt zo dik als stront...
Dus het Carterdekseltje er af, en het er wat uitgeschept, daarna met diesel schoongespoeld.(er zat nog wat oude vieze diesel in de tank, dus dat kwam mooi uit.)

Nouja verder deze week even kijken voor een ander brandstoffiltertje.
Ik hou jullie op de hoogte, en foto's volgen!

[update]
De foto's van de motor zoals ik hem kocht:
image
image

En de dingen die nu naar de diesel service zijn, een nieuwe nozzle is nodig, en het slangetje is ook aan vervanging toe:
image
image
image

[update #2]
Gisteren weer even wat gedaan aan de motor. Ik heb de (kapotte) poelie er af gehaald, en daarna de moer die het vliegwiel op zijn plaats hield log gedraaid. het was een behoorlijke moer, sleutel 46 kwam er aan te pas, was een gelukje dat die er was...
Verder, de tank helemaal kaal geschuurd en in de menie gezet, en het onderhoudsluikje/olie vul en pul punt schoongemaakt.
Wat foto's:
Het vliegwiel met de poelie en de moet er al af.
image
De tank, reeds in de menie.
image
Het olievul plaatje:
image
En nog een plaatje van de IP:
image

Comments

  • neronero Livin' and Breathin' PPO
    edited May 2008
    ik heb er ook zo 1tje, maar dan wel watergekoeld.
    Vond ik beter, omdat ik zo nog de warmte van het koelwater wil benutten (in de toekomst.......)
    Hopelijk heb je er niet teveel voor betaald. Want hier in Belgie gaan ze echt niet duur die motortjes.

    Gr
    Nero
  • ingmar89 PPO Burner
    edited May 2008
    €75 Dus opzich niet raar...
    Maargoed hij loopt dan ook nog niet..
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited May 2008
    'K weet iemand die ook 2 van die dingen heeft liggen, 'K zal es foto's posten.

    Groeten,

    Easy rider.
  • neronero Livin' and Breathin' PPO
    edited May 2008
    ja, die prijs valt mee.
    Hier betaal je 150 euro voor 1 in goed werkende staat.

    @eric : ja, zeker foto's zetten . Wil zoveel mogelijk info over die motorotjes hebben.
    Gr
    Nero
  • ingmar89 PPO Burner
    edited May 2008
    Nouja dat zal deze me ook ongeveer kosten als hij weer loopt..
    De verstuiver is nu dus weg, en ik moet nog om nieuwe zuigerveren.
    Als het goed is loopt hij dan weer als een zonnetje:)
    En dan moet ik nog even gaan kijken of hij als waterpomp of compressor gaat dienen.
    Of mischien nog als aggregaat... maar das weer lastig te regelen(toerental) in eilandbedrijf.
  • neronero Livin' and Breathin' PPO
    edited May 2008
    dat naaldjes is afgebroken. Hopelijk is je pompje nog goed.
    Meestal breekt dit bij gebruik van verontreinigde brandstof (lees : water erin).
    Hierdoor kan je pompje enorm afzien en sneller verslijten.

    Gr
    Nero
  • ingmar89 PPO Burner
    edited May 2008
    Dat water zou je best gelijk in kunnen hebben, die diesel die er uit kwam was best bruin..(roest er door dus...) Maar hij sproeide wel gewoon met deze verstuiver er op...
    Niet mooi natuurlijk, maar hij sproeide wel..
  • neronero Livin' and Breathin' PPO
    edited May 2008
    mooi zo.
    Gaan met die banaan.

    Ben benieuwd wat je ermee zal aanvangen. Generator, compressor, waterpomp, ppo-pomp, boomzaag, houtkliever, ...
    Toepassingen zat.

    GR
    Nero
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited May 2008
    Ze staan al op marktplaats. Marktplaats.nl > Diesel motor Bernard W51 - Bouw en Tuin - Motoren

    Voor wie interesse heeft kan ik wel een mooi prijsje regelen bij de verkoper.

    Groeten,

    Easy rider.
  • TjorqueTjorque Livin' and Breathin' PPO
    edited May 2008
    Ik vind zo'n motortje wel interessant :) Wat zou dat ongeveer moeten kosten?
  • ingmar89 PPO Burner
    edited May 2008
    Nou, die daar staan zitten ook goed in de lak, en lopen...
    Je mag dan zon 150-200 rekenen denk ik.
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited May 2008
    'K heb de eigenaar even gebeld, hij krijgt ze niet aan de gang, hij denkt diesel bacterie. Hij gaat nu het systeem spoelen en beld mij terug als ze lopen. Hij weet dan ook een prijs.

    Groeten,

    Easy rider.
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited May 2008
    Heren,

    Heb een mooi prijsje geregeld bij de verkoper, 125 Euro per stuk, hij heeft er twee staan, Je kan ze bij mij afhalen. klik voor de advertentie Marktplaats.nl > Diesel motor Bernard W51 - Bouw en Tuin - Motoren

    De motortjes moeten nog wel schoon gemaakt worden, er zit oude diesel in waardoor ze niet starten. Ik heb ze zelf even aangeslingerd, je moet de uitlaatklep open zetten zodat ie tijdens het aanslingeren geen compressie heeft, vervolgens flink slingeren, klep dicht en dan lopen.

    Er zit ook een koppeling in de motor waarmee je de uitgaande as kan ontgrendelen.

    Stuur maar PB als je interesse hebt.

    Groeten,

    Easy rider.
  • ingmar89 PPO Burner
    edited May 2008
    Maare, mischien even een eigen topicje openen in vraag en aanbod?
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited May 2008
    Goed idee ingmar.

    Groeten,

    Easy rider.
  • suzukisuzuki Livin' and Breathin' PPO
    edited May 2008
    Heren,

    Hoeveel werk is het als je er een aggregaat van wilt maken(eilandbedrijf)?
    En hoeveel kw levert ie dan?

    gr Ton
  • TjorqueTjorque Livin' and Breathin' PPO
    edited May 2008
    7pk = 5,15kW

    5,15kW * 0,8 = 4,1kW ongeveer
  • suzukisuzuki Livin' and Breathin' PPO
    edited May 2008
    Behoorlijk dus!

    gr Ton
  • ingmar89 PPO Burner
    edited May 2008
    klopt, een redelijk vermogen...
    Alleen het probleem waar je tegenaan loopt: Hoe zorg je dat hij op 50 herz, oftewel 1500 toeren blijft draaien?
    Dat is dus een probleem dat je bij synchroon aan het net draaien niet hebt.
    Dan kun je hem aan het net koppelen(bv met gloeilampen synchronisatie) en eenmaal gekoppeld kun je het opgewekte vermogen regelen met de gashendel.
  • neronero Livin' and Breathin' PPO
    edited May 2008
    ik ben nog op zoek naar een "groep" of generator voor op m'n farymann.
    Moet wel zonder motor zijn, of met kapotte motor, aangezien ik deze al heb.
    Prijs? Zo laag mogelijk natuurlijk.

    GR
    nero
  • ingmar89 PPO Burner
    edited May 2008
    Update #2, Zie OP!
  • ingmar89 PPO Burner
    edited July 2008
    Oke, ik ben ondertussen al behoorlijk gevorderd.
    De zuigerveren zijn geslepen.
    De cilinderwand in gehoond.
    De zuigerveren zijn vervangen.
    De nozzle van de verstuiver is vervangen.

    HIJ DOET HET NIET!

    Er gaat toch op een of andere manier ergens compressie verloren.
    De compressie is wel beter dan toen ik hem kreeg, maar nog wel dermate slecht dat het lontje dus niet begint te branden.

    Dus als jullie dit nou zo lezen, waar zou het dan aan kunnen liggen?

    Alsvast bedankt:)
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited July 2008
    Heb je de kleppen ingeslepen op de zittingen?

    Groeten,

    Easy rider.
  • ingmar89 PPO Burner
    edited July 2008
    [QUOTE=easy rider;37061]Heb je de kleppen ingeslepen op de zittingen?

    Groeten,

    Easy rider.

    Ehm, ik heb dat zelf niet gedaan.
    De cilinder + zuiger + kop zijn naar een motorenrevisiebedrijf geweest.
    Daar hebben ze gehoond, nieuwe zuigerveren, en de kleppen geslepen.
    Ga er vanuit dat het nu goed is...
    Maarja die lucht moet toch ergens weglekken.

    Ik zit zo even te denken. Zou het mogelijk kunnen zijn dat de inlaatklep te vroeg sluit en er daarom een onderdruk onstaat? en vervolgens bij de compressieslag te weinig druk opgebouwd wordt?
  • MiglowieMiglowie Livin' and Breathin' PPO
    edited July 2008
    [quote=nero;33650]dat naaldjes is afgebroken. Hopelijk is je pompje nog goed.
    Meestal breekt dit bij gebruik van verontreinigde brandstof (lees : water erin).
    Hierdoor kan je pompje enorm afzien en sneller verslijten.

    Gr
    Nero

    Hier al aan gedacht?
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited July 2008
    [QUOTE=ingmar89;37063].......Ik zit zo even te denken. Zou het mogelijk kunnen zijn dat de inlaatklep te vroeg sluit en er daarom een onderdruk onstaat? en vervolgens bij de compressieslag te weinig druk opgebouwd wordt?

    Das een kwestie van de timing controlleren.

    Heb je alle oude diesel er uit gehaald en schone weet terug gedaan?

    Groeten,

    Easy rider.
  • ingmar89 PPO Burner
    edited July 2008
    [QUOTE=Miglowie;37065]Hier al aan gedacht?

    Maar dat heeft verder geen invloed op de compressie.
    Ik heb de versluiver ook al even buiten de motor getest, en het doet het goed.
    Kraakt ook netjes.(op de brandstofpomp van de farymann)
    Maar het punt is dus dat er niet genoeg druk opgebouwd wordt.(lontje brandt niet)
  • ingmar89 PPO Burner
    edited July 2008
    [QUOTE=easy rider;37066]Das een kwestie van de timing controlleren.

    Heb je alle oude diesel er uit gehaald en schone weet terug gedaan?

    Groeten,

    Easy rider.
    Ja hij draait nu met schone diesel.
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited July 2008
    Heb je een werktekening van die motor of zoiets, kan ik er even naar kijken.

    Groeten,

    Easy rider.
  • ingmar89 PPO Burner
    edited July 2008
    Nee, ik heb alleen de motor, was verder geen documentatie o.i.d. bij.
    Op internet was ook geen info over de motor te vinden.
    Zouden gedetailleerde foto's van de motor helpen?

    M.v.g.
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited July 2008
    plaatjes is beter dan niets.

    Groeten,

    Easy rider.
  • neronero Livin' and Breathin' PPO
    edited July 2008
    Geen compressie?
    Als je dat zeker weet, dan zijn er niet veel mogelijkheden.
    1) zuigerveren zijn niet goed meer. (hoogst waarschijnlijk is dit het)
    2) kleppen sluiten niet goed (herslepen? zou niet mogen)
    3) gat/barst in kop (moet al groot zijn om compressieverlies te hebben bij meting)
    4) timing krukas <--> nokkenas klopt niet (heel goed mogelijk!!)

    ZElf controleren:
    2) kleppen sluiten? Draai motor zodat beide kleppen gesloten zijn. Zet nu perslucht (luchtdruk) via verstuivergat op je cilinder. Spuit wat olie bovenop je cilnderkop (op de kleppen) en kijk en luister of er iets doorspuit of borrelt.
    4) timing controleren van krukas en nokkenas? Zet de kleppen op tuimelen. Dus klep uitlaat is net dicht en inlaat gaat al open. Als je beetje terugdraait gaat uitlaat open. Zet hem nu zodat beide kleppen NET dicht zijn. (tussenin dus). Als je nu via je verstuivergat een schroevendraaier of ijzeren stangetje op je zuiger laat rusten kun je zien of die helemaal bovenaan staat of niet. Teken dit punt af op (tuimelstand) je vliegwiel met een streepje. Als je de motor nu verdraait mag je zuiger niet meer hoger komen. Hij moest op hoogste punt staan.
    1) zuigerveren controleren.
    Neem opnieuw compressie, maar spuit nu een BEETJE motorolie bovenop de zuiger via het verstuivergat! BEETJE! Als de compressie nu hoger is dan voordien, dan zijn je veren versleten. Want het is niet omdat je veren geslepen zijn, dat ze nog voldoende afsluiten.

    Zo, dieseltechniek voor beginners, les 1 is gedaan. ;)

    Groeten,
    Nero
  • ingmar89 PPO Burner
    edited July 2008
    De veren kunnen het eigenlijk niet zijn, zijn namelijk nieuw. En daarbij heb ik de groeven laten opsteken. dus dat zou goed moeten zijn. Ik verdenk dus toch wel de timing!
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited July 2008
    [QUOTE=ingmar89;37110]........En daarbij heb ik de groeven laten opsteken. dus dat zou goed moeten zijn.......!

    Groeven opsteken, heb je dan geen overmaat nodig?, ik maakte ze gewoon schoon met een halve zuigerveer en daarna een beetje verfafbijt er in, zijn ze weer als nieuw.

    Groeten,

    Easy rider.
  • ingmar89 PPO Burner
    edited July 2008
    De cilinderwand is gehoond, de groeven zijn opgestoken, en de zuigerveren zijn idd overmaat. Dus ik zou haast zeggen dat daar het probleem niet kan zitten.
    Hij heeft 5 veren, namelijk:
    -3 compressieveren
    -2 olieschrapers

    Zou het nog invloed hebben om de compressieveren er zegmaar 120 graden gedraaid ten opzichte van elkaar er in te zetten?

    M.v.g.
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited July 2008
    [QUOTE=ingmar89;37118].......Zou het nog invloed hebben om de compressieveren er zegmaar 120 graden gedraaid ten opzichte van elkaar er in te zetten? M.v.g.

    Zeker, zo hoort het ook bij 3 compessieveren.

    Begin steeds meer te vermoeden dat je timing van slag is, heeft ie stoterstangen, is het een kopklepper of zitten de kleppen in het blok?

    Groeten,

    Easy rider.
  • ingmar89 PPO Burner
    edited July 2008
    Hij heeft inderdaad stoterstangen, de kleppen zitten in de kop. Het is een horizontale 1 cilinder.
    Hier is een handleiding van een farymann, een scheepsmotor.
    http://www.motoren.ath.cx/pdfs/farymann/w4000_farymann.pdf
    Weliswaar niet mijn motor, maar vertoont wel veel gelijkenissen.
    Foto's van de motor zelf moet ik nog even maken.
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited July 2008
    Op Pagina 9 zie je een tandwiel van de nokkenas, is die er ook af geweest? en heb je de klepspeling gecontroleerd?

    Groeten,

    Easy rider.
  • ingmar89 PPO Burner
    edited July 2008
    De klepspeling is wel afgesteld, de nokkenas is er niet afgeweest/ is niks aan gebeurd.
    Maar hij ligt nu alweer helemaal uit elkaar.
    Want ik heb de zuiger de laatste keer in de cilinder gezet met de ty-rip mothode..
    En bepaald niet op 120 graden.
    Maar: die borgveren die nu op de pistonpen zitten hebben geen gaatjes voor een tangetje...:(
    Hoe krijg ik die er in vredesnaam uit???
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited July 2008
    Heb je niet per ongeluk de stoterstangen omgedraaid?

    Groeten,

    Easy rider.
  • ingmar89 PPO Burner
    edited July 2008
    [QUOTE=easy rider;37127]Heb je niet per ongeluk de stoterstangen omgedraaid?

    Groeten,

    Easy rider.

    Nope dat zeker niet, de kleplichter zit namelijk op de uitlaatpoort. Dus het is duidelijk te zien welk het is.

    groeten
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited July 2008
    Ik weet het ff niet meer, gooi maar achter in de koffer dan sleutelen we op de meeting fijn een stukje aan die motor.

    Groeten,

    Easy rider.
  • ingmar89 PPO Burner
    edited July 2008
    tsjah, punt is alleen dat dat nogal een stukje hier vandaan is(heerenveen)
  • Bokkum PPO Addict
    edited July 2008
    Ouwe slinger-dieseltjes met te weinig compressie.
    Praat me er niet van, mijn hele machinistenjeugd zat er vol mee..:roll:

    Grosse truc om zo'n kreng s'winters t
Sign In or Register to comment.