Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

Fury's ombouw plan

furyfury Livin' and Breathin' PPO
edited May 2008 in Algemene Techniek
hey hoi allemaal.
ik ben dus hans en heb al met veel intresse vele berichten op dit forum gelezen. ik twijfelde al een tijdje om op ppo te gaan rijden maar nu ik jullie ervaringen heb gelezen, en ook nu de diesel de magische 1.30€ grens is gepasseert is mijn keuze gemaakt. ook ik ga naar ppo. maar ok. daarvoor hoef ik natuurlijk geen nwe discussie hier te starten. ik wilde mezelf graag eens voorstellen en mijn idee voor een betaalbare ombouw eens aan jullie voorstellen.

Ik en een kameraad willen beide teglijkertijd onze diesels ombouwen. ik een opel astra (nu nog een 1.7D opel motor met bosch pomp, strax een isuzu 1.7 turbo diesel-ook met bosch pomp)en mn maat heeft een oude bmw 524 TD, ook met bosch pomp.nu kan ik hier via een bekende van me aan mooie 2weg kleppen komen. ik geloof dat ze gemaakt zijn door impco(het zijn valtek's) en worden gebruikt om de benzine af te sluiten bij grotere LPG systemen(ook gas bestendig).(doorlaat ca 8 ) .

nu wil ik dus 4 kleppen gebruiken voor aanvoer en retour te schakelen. en nog een 5de klep om tussen aanvoer en retour te koppelen van de ppo. alsmede een electrische pomp (voor carburateur motoren bedoeld-quinten&hazel- lage druk. ook goed geschikt voor diesels) om mijn doorstroming te garanderen. voordeel is dan dat als ik op diesel rij om de boel op te warmen dat ik al de ppo door de warmte wisselaar (vaillant - zilmet 14 plaats) kan laten circuleren via de 5de klep weer retour naar de tank. dit verwarmt mijn tank alvast voor en garandeert dat ik altijd warme ppo tot aan de klep heb. zat te denken om nog een terugslag ventiel parallel aan de pomp te zetten zodat ik ook zonder pomp kan rijden als alles al lekker warm en dun is.

uiteraard dan 2 timertjes van conrad erop en een paar relais en een temperatuur meter ergens nabij de kleppen (en mischien nog een 2e meet element in de tank -omschakelbaar op dezelfde meter).
Heb al een filter van een zelfde astra welke ook nog eens electrisch verwarmt is en wil nog een lijn filter voor de pomp zetten (volgorde tank - lijn filter - pomp met parallel terugslagklep - warmte wisselaar - verwarmt diesel filter - meet element - bypass klep en hoofd aanvoer klep bij mekaar - zo door naar de inspuit pomp vd motor.

ik heb op papier wel een principe schema gemaakt en zal jullie dit graag zo spoedig mogelijk eens laten zien. (kijken of dat dan lukt want heb totaal geen ervaring met forums en foto''s erop zetten enzo) tips zijn altijd welkom. ik hoop morgen om de kleppen te gaan en heb de warmte wisselaar al liggen.

Voor de bmw hebben we al een tank.(oude mazda 818 tank welke mooi onder hoedenplank past) nu voor de mijne nog. ik zit te twijfelen tussen 2 kleinere tanks onder de dubbele bodem (grijs kenteken wagen- voormalig voeteneinde vd passagiers) of op de plek van mn reserve wiel (wel meer ruimte, maar wel weer het reserve wiel opberg probleem -en verder weg) of maybe wel beide. kwil hem iig onzichtbaar monteren.(laad ruimte behouden)

Zodra het lukt komen er foto's... ennuh alvast echt cool om al jullie ervaringen te lezen hier:D

Greetz, Hans

Comments

• DyslectieDyslectie PPO Master
    edited May 2008
    welkom Hans

je heb je zeker al goed ingelezen , top

en je weet ook al wat je wld super.

hoop dat de 2weg kleppen echt goed koop (gratis?)zijn anders

heb je voor €60 al een heele mooi 3weg klep.

hou ons op de hoogte.

dyssie:mozilla_cool:
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited May 2008
    [quote=fury;33265]................en mn maat heeft een oude bmw 524 TD, ook met bosch pomp..........voor de bmw hebben we al een tank.(oude mazda 818 tank welke mooi onder hoedenplank past...........:Dgreetz, Hans

Hi Fury,

Welkom op dit forum, je hebt je goed ingelezen zie ik, succes met het ombouwen en heb je vragen stel ze gerust (wel eerst ff de zoekfunctie gebruiken natuurlijk).

En..... BMW Rules image

Groeten,

Easy rider.
  • furyfury Livin' and Breathin' PPO
    edited May 2008
    thnx voor julle replies :)ben blij nog geen negatieve klanken te horen over mijn ontwerpje:Dde kleppen mag ik overnemen voor 20euro per klep en dan mocht ik zelfs koppelstukken van hem gebruiken. dus das al met al wel netjes. ik weet niet wat de normale prijs hiervan is. makkelijk om kennissen te hebben. maar bij meerdere intresse wil ik wel vragen of dit normale prijs is.Ik hoop dat er nu wel enters tussen de regels staan. had dat eerder toch ook gedaan maar op de een of andere manier werd het 1 groot blok.ik hou jullie op de hoogte:)zijn er trouwens nog meerdere die een 2400td bmw motor op ppo hebben laten draaien? ik lees meerdere stukken over de 2500td/tdw motor met electronische pomp enzo, maar dit is nog de oudere 2400 motor met mechanische pomp (maar wel dramatisch slechte koppen)greetz, Hans
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited May 2008
    FF zoeken joh,

Kijk hier es naar http://www.ppo.nu/forum/f50/bmw-524td-2042/

Groeten,

Easy rider.
  • TjorqueTjorque Livin' and Breathin' PPO
    edited May 2008
    Die dramatisch slechte koppen heb ik ook ooit mogen ervaren met m'n toenmalige 1986 318i :lol:
    Met een barst bij de klepzitting en een olie sproeileiding boven de nokkenas zonder gaatjes... :)
    Mooi hoor zo ingesleten nokken :(

In ieder geval heel veel succes met de ombouw... Maak gerust schema'tjes waarop we ons kunnen verlekkeren :) :D
    edited May 2008
    gisteravond de kleppen opgehaald. en mallen gemaakt voor paneeltje voor de schakelaars enzo........begint ergens op te lijken:D ps:ik zet enter's genoeg in dit typscherm maar toch alles aan mekaar vast...wat doe ik fout?grtz
    edited May 2008
    kleine wijziging gedaan in de gebruikersinstellingen.. kijken of het nu wel goed is.(want ik zet wel enters en spaties enzo).

vandaag steunen gelast om de mazda tank in de bmw te zetten.

morgen weer een dag:) (wel vrij drukke dus het zal wel weer vh weekend worden dat we verder gaan)

grtz, Hans
    edited May 2008
    vandaag nog paar koppelstukken gehaald en foto's gemaakt van de spullen.

nu de moeilijke vraag: hoe kan ik hier foto's zetten? heb totaal geen ervaring met forum's en websites enzo

grtz, Hans
    edited May 2008
    Er zweeft hier ergens een topicje over foto's plaatsen als ik me niet vergis...

De essentie blijft: foto's ergens uploaden naar een of andere fotosite en dan het linkje hier tussen volgende code dumpen:

[img ] link link [/ img]

Boven de het tekstveld staat er overigens een geel knopje dat daarvoor kan dienen.
    edited May 2008
    Heyzz ..ben ik weer. het kleppen gedeelte is gefabriceerd. nu nog een mooie plaat om het op te schroeven.

ik heb nog een stuk of 10 slangen wartels 10mm over dus als iemand er eens tekort heeft (schroefdraad 1/4 buitendraad aan de ene kant-10mm slangenwartel aan de andere kant).

khoop de foto's zo snel mogelijk te laten zien.

prettig weekend allemaal alvast!!!! :D:D:D

greetz, Hans
  • RaafRaaf Modding Member
    edited May 2008
    Fury, misschien is het beter om dan maar een eigen topic voor je opel astra te openen onder opel >> Opel - PPO Experience: rijden op plantaardige olie en meer!
    edited May 2008
    Hey Raaf, tzou op zich wel kunnen.....alleen zou ik dan eigenlijk ook weer een topic moeten openen voor de bmw die hetzelfde systeem krijgt.

kzal hier iig de foto's vh basis systeem zetten....en dan mss aparte topic openen voor het opel specifieke. sta altijd open voor suggesties.

kzie net dat je van sas bent...bekan buren dan:)

greetz,Hans (terneuzen)
  • MiglowieMiglowie Livin' and Breathin' PPO
    edited May 2008
    Ik ga altijd naar imageshack.us, daar bladeren naar je foto, resize naar 640x480 aanvinken, host it klikken, ff wachten, dan de hotlink voor forums kopieren en in je bericht kwakken. Voila!
  • RaafRaaf Modding Member
    edited May 2008
    [QUOTE=fury;33497].

kzie net dat je van sas bent...bekan buren dan:)

Ai weer een olie concurrent in de buurt ;)

Wat de aparte topics betreft, de basis van de meeste systemen is hetzelfde.
    Maar omdat je per merk en model andere oplossingen moet kiezen om in te bouwen beter aparte topics aanmaken op merk en model.
    Dat houd het voor iedereen wat overzichtelijker.

De groeten uit Sas
    edited May 2008
    We kunnen dit topic natuurlijk ook verplaatsen naar het desbetreffende forum als je wilt :mrgreen:
    edited May 2008
    hey hoi... ik heb de foto's. tevens het laatste algemene want vanaf nu wordt het wel auto specifiek en daarvoor komt topic in de opel afdeling. schemaatje is met foto gemaakt daar ik momenteel even geen software heb om schema's te maken.

image

ik hoop dat het lukt. (zoja zet ik zo de overige 2 foto's)

greetz, Hans
    edited May 2008
    dat zag er hoopvol uit:)

hier de volgende foto's

de eerste van de kleppen en de warmte wisselaar. de 2e van de kleppen nu aan mekaar gemonteerd. nu nog mooie plaat maken om ze te monteren. daar meer van in het opel deel. (alsmede constructie tank etc etc..heb nog flink wa forse plannen)

image

image

greetz, Hans
    edited May 2008
    hmm..we zijn beiden nu aan het dubben wat beter is als aanvoer vanuit de tank...

3* een 8mm leiding te leggen (2* parallel heen + 1* retour)

of

1 * 10mm leiding + 1 * 8mm leiding

hebben jullie suggesties of ervaringen of idee
  • MiglowieMiglowie Livin' and Breathin' PPO
    edited May 2008
    [quote=fury;33626]Denk om de onnodige quote's gentlepeople
    1 * 8mm leiding en als dat niet genoeg is er een opvoerpompje bijzetten.
    edited May 2008
    Fury,

Vergeet niet dat de capaciteit van een 10mm leiding niet heel ver af ligt van die van 2 x 8mm leidingen...

10mm: 78mm² oppervlak
    8mm: 50mm² oppervlak x 2 = 100mm²

Een leiding leggen is gemakkelijker dan 2 denk ik zo :)
    edited May 2008
    nu zag ik zelfs bij de gamma hele mooie koperen 12mm buigbare leiding liggen..krappe 30euro voor 5 meter. dus da was wel erg mooi..maar nu reageerde ingmar op het topicje bij de opel dat koper niet echt ideaal is voor PPO...dat dit reageert. beter kunstofleiding pakken blijkbaar. ik ben zelf wel een metaal liefhebber....maar RVS leiding is nogal lastig lijkt me.

ik zit nu echt wel in dubio wat te pakken

had net al een mooie 8mm leiding als retour gekocht (in koper) :(

greetz, Hans
    edited May 2008
    Metaal is mooi... maar niet voor alle toepassigen.

Want:
    -metaal is een goede warmtegeleider en koelt dus snel af
    -metaal is duur en dus zonde voor iets doms als "verplaatsen" van een vloeistof zonder extreme drukken & temperaturen wat overkill
    -metaal is niet altijd chemisch inert
    -metaal is zwaar

Om een brandstofleiding aan te leggen is PA (nylon) ideaal... (of PE of PP)
    Redelijk goedkoop, bestendig, licht en sterk.

of gewoon rubber natuurlijk, dat kan ook das nog gemakkelijker maar niet zo goedkoop
    edited May 2008
    nog een vraagje over metaal. koper is dus blijkbaar niet ideaal met PPO, maar hoe zit dat met aluminium? dit evt voor gebruik in filter installatie en evt een koppeling waar de tempsensor inzit in de ppo leiding. Is aluminium wel PPO bestendig? vaak zijn filterhuizen en pompen tenslotte toch ook van aluminium enzo..dus lijkt me van wel... maar zeker is zeker:) want je hebt zoveel soorten aluminium...hoorde zeggen dat er al over de 20.000soorten aluminium legeringen enzo waren... daarmee (kan mss aan mooie plaat komen voor in de filter installatie met perforatie, ideaal voor het filterdoek)

grtz, Hans
    edited May 2008
    In veel gevallen is de regel voor alu: hoe zuiverder de legering hoe resistenter.
    Een 99,5% alu is zeer resistent tegen oxidatie, maar absoluut niet sterk.
Sign In or Register to comment.