Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

Accijns op hout?

Dutch John PPO Wannabe
edited May 2008 in Wetgeving Nederland
Hallo,

Ik hoor misschien niet helemaal thuis op dit forum, maar stel toch de vraag omdat er nogal wat kennis present is.

Ik was dus zo maf om de dienst accijnzen te bellen om te vragen of er accijns geheven wordt op hout of houtgas. Ik ben namelijk een houtgasgenerator aan het bouwen en hoop binnenkort te kunnen gaan rijden. De dienst accijnzen wil hun lab de samenstelling van houtgas uit laten zoeken, om te kijken onder welke GN-code het gegroepeerd kan worden. Afwachten dus. Ik ga er echter vanuit dat ik moet gaan betalen......

Maar later bedacht ik dat ik in principe hout "tank" en geen houtgas. Zou er een maas in de accijnswet te vinden zijn? Of vrijstelling vragen bij het ministerie? In het slechtste geval zou ik ook in het nabije Duitsland kunnen tanken.

Anders dan bij PPO, is de pakkans 100% bij rijden op hout. Valt namelijk nogal op.

Groet,
DJ

Comments

• wodanwodan Super Moderator
    edited May 2008
    Je gaat daarmee terug in de tijd... Ik weet dat men in de oorlog nog wagens op vergast hout heeft laten rijden, omdat dat het enige was dat de burger kon vastkrijgen... hout.
  • NiekNiek Super Moderator
    edited May 2008
    John,
    In het algemeen wil de douane altijd accijns vangen. Maar soms weten ze niet onder welke categorie het valt. Verder heb je het probleem, dat je alleen mag tanken op een accijnsgoederenplaats (AGP). Nu heb je een rijdende gasfabriek. Volgens mij voorziet de wetgeving daar niet in, maar ik ben er niet zeker van. Als je het echt wilt weten: schrijf een brief aan de douane. Je krijgt altijd netjes antwoord terug. Als dat gunstig uitpakt, heb je ook wat op papier als je door een ander douanedistrict gepakt wordt. (jazeker, er zijn douaneregio's die verschillend opereren.)
    Niek
  • RaafRaaf Modding Member
    edited May 2008
    " Een rijdende gasfabriek "

Dat lijkt me niet het grootste punt, een benzine auto doet dat ook immers.
    Verder wel interessant, want voor verwarming van je te vergassen hout ( is brandstof voor verwarming niet laag belast ? ) zou je misschien minder accijns moeten betalen dan op het hout wat je vergast om op te rijden ;)

@Dutch John
    Heb je trouwens geen link naar zo'n installatie ?
    Ben erg benieuwd hoe zo iets werkt
  • Dutch John PPO Wannabe
    edited May 2008
    Niek,
    Ik heb al telefonisch en per mail contact met iemand van de douane. Hij zoekt het uit. Zo iemand zal natuurlijk niet meer informatie geven dan strikt noodzakelijk. Vandaar mijn vragen hier.

Raaf,
    Inderdaad offer je ca 15% van de brandstof voor het vergassingsproces. Iets om mee te nemen. Hier vind je plaatjes van Finse houtgasgenerators. Mijne wordt ook uit RVS.

Hier komt binnenkort een nieuwe website!

kalustoesittely
  • TjorqueTjorque Livin' and Breathin' PPO
    edited May 2008
    image

:lol: :lol: :lol:

En ik maar denken dat ik gekke plannen had met m'n extra tanks en toebehoren... Hahaha :D

Cool dat het werkt, maar niet retepraktisch :)
  • penapena Livin' and Breathin' PPO
    edited May 2008
    [QUOTE=Tjorque;33250]... maar niet retepraktisch :)

nou....hout genoeg daar in Finland :D
  • ericzwiepericzwiep Livin' and Breathin' PPO
    edited May 2008
    John, 18 mei is er de herhaling van zoiets op national geographic channel
    National Geographic Channel - Planet Mechanics

was laatst trouwens ook leuk item over KZO persen op koeiemestgas.
  • MiglowieMiglowie Livin' and Breathin' PPO
    edited May 2008
    En op houtgas rijden lijkt me ook niet echt goedkoop met al dat dikwandige rvs :D
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited May 2008
    En je sleept wel een hoop zooi mee, dat kost ook energie.

Op zich een interessante ontwikkeling maar rijden op PPO lijkt mij om diverse redenen toch economischer.

Groeten,

Easy rider.
  • ingmaringmar Livin' and Breathin' PPO
    edited May 2008
    Grmpff en stel je voor dat een slimmerik gaat zeggen dat al dat gewicht ook nog vor de houderschapsbelasting moet worden meegeteld ?

Groet,
    Ingmar
  • Dutch John PPO Wannabe
    edited May 2008
    ericzwiep,
    Bedankt, ik heb de uitzending gisteren grotendeels gemist. Johan Linell (de bouwer) is een hele bekende houtgasser. Zijn vermakelijke avonturen zijn te zien en lezen op Around Sweden with wood in the tank .

Miglowie,
    Het meeste is 1 mm dik. Valt dus wel mee. Maar alles bij elkaar toch nog 200 kg RVS.

easy rider,
    Het gaat mij niet om het goedkope, het gaat om de uitdaging. Niet alles draait alleen maar om geld......... Ik neem aan dat PPO rijders, buiten het goedkoop rijden, ook een soort onafhankelijkheid ervaren. Bescheiden anarchie. Een dikke middelvinger richting Bigoil?!

ingmar,
    Die slimmerik heeft me er al op gewezen.... En ik ben nog niet eens aan het rijden.....

Groet,
    DJ

Niemand die op de hoogte is van de regelgeving? Douane gaat uit van houtgas. Maar wat is volgens de regels "brandstof"? Ik tank hout, maar geen gas. Net zoals je benzine tankt, maar geen benzinedamp. Voor mij is het nog wat complexer, vanwege de chemische processen die plaatsvinden.
  • RaafRaaf Modding Member
    edited May 2008
    Hoe zit dat met die oude stoom tractoren ?
    Die tanken kolen
  • Tim Livin' and Breathin' PPO
    edited May 2008
    [QUOTE=Dutch John;33309]Het gaat mij niet om het goedkope, het gaat om de uitdaging. Niet alles draait alleen maar om geld......... Ik neem aan dat PPO rijders, buiten het goedkoop rijden, ook een soort onafhankelijkheid ervaren. Bescheiden anarchie. Een dikke middelvinger richting Bigoil?!
    Die amerikaan (hoe heet ie ook al weer) heeft daar een goeie voor:

WHY? BECAUSE WE CAN :mrgreen:

Tim
  • penapena Livin' and Breathin' PPO
    edited May 2008
    Jay Leno (leuke site).
  • PPO-SystemsPPO-Systems PPO Burner
    edited May 2008
    Reserve brandstof genoeg :

image
  • Dutch John PPO Wannabe
    edited May 2008
    Mooi h
  • Ruud S Livin' and Breathin' PPO
    edited May 2008
    John: dus als jij je hout bij een AGP ophaalt, met 0% accijns, dan mag je er op rijden?
  • Dutch John PPO Wannabe
    edited May 2008
    Hallo Ruud,

De ambtelijke taal is wat moeilijk te bevatten, maar als ik het goed begrijp dan is mijn voertuig de AGP. Het hout is de grondstof voor de brandstof: het houtgas. Op zich geen probleem, maar een AGP mag niet mobiel zijn. Dat het voertuig gebonden is aan een kentekenadres doet niet ter zake. Het hele verhaal lijkt waterdicht, maar gaat m.i. de realiteit toch wat voorbij.

Groet,
    DJ
    edited May 2008
    Hallo John,

Volgens mij:
    Je mag alleen op brandstof rijden als die afkomstig uit een AGP. Dus als de AGP (er zijn er velen) jouw je hout geeft (daar zit de brandstof in) en de accijnzen afdraagt (0%) kan jij er belasting technisch gezien op rijden. Kan de wagen na ombouw ook nog gewoon op benzine rijden, dan is de RDW ook blij.

De twee douane mensen die alles van de AGP materie weten hebben beiden een vrije dag vandaag. Ik zal ze maandag voor je bellen om hun visie te vernemen.
  • Dutch John PPO Wannabe
    edited May 2008
    Hallo Ruud,

De letterlijke tekst:

"het "vergassen" van het hout dient aangemerkt te worden als vervaardigen
    zoals bedoeld in artikel 1a lid 1 letter b WA. Als hoofdregel geldt dat het
    vervaardigen plaats moet vinden in een AGP als gevolg van de
    verbodsbepaling van artikel 5 lid 1 letter a WA"

Ik kan dit niet anders lezen, dan dat de auto de AGP is.

Misschien is het allemaal niet zo heftig: de RDW laat de auto gewoon op benzine staan, omdat zij geen houtgas kennen en omdat voor de korte ritten benzine noodzakelijk blijft. Ik had het idee dat voor hen (maar ook voor mij) dit de makkelijkste weg was en "benzine" op het kenteken te handhaven. "LPG" kon er gelukkig niet op, omdat het geen vergelijkbaar gas is (vloeibaar).

Ik weet niet wat een surveillerende douanist zal zeggen als op kenteken noodgedwongen benzine staat (RDW) terwijl ik op houtgas rijd. Ik denk dat alles af zal hangen van de gemoedstoestand en de interesse voor techniek van de betreffende ambtenaar.

Groet,
    DJ
    edited May 2008
    Hallo DJ,

Ik zie het zo (of de douane dat ook vindt is twee):

De PPO of WVO die via een AGP komt en die het voertuig officieel in gaat moet eerst verwarmd worden voor hij bruikbaar is. Dat gebeurt met een warmte wisselaar en/of elektrisch.
    Jij moet je hout ook achteraf verwarmen. OK er treedt dan wel een ander soort reactie op.

Als de douane jou aanhoudt zullen ze vol bewondering je installatie aanschouwen. En je daarna een prettige reis toewensen:)

Ruud
    edited May 2008
    Ik heb het gevoel dat je beter niet verder gegaan was dan vertellen aan de douane dat je op hout rijdt... Heel de techniciteit achterwege laten, laat ze desnoods maar denken dat jouw auto een stoomauto is....
    Want in essentie blijft het hout de brandstof h
  • Dutch John PPO Wannabe
    edited May 2008
    Tjorque,

Ik had beter niets kunnen vragen, maar van de andere kant kan dit ook goed uitvallen. Met een document in de auto is het niet alleen makkelijk om de douane direct te overtuigen, maar ook politie af te wimpelen. En geloof maar dat je aangeschoten wild bent met een gasfabriek achterop.......
    Inderdaad tank ik hout als primaire brandstof. Helaas ziet de dienst accijnzen dat anders.

Ik zie het als een tegenslag die op een of andere manier toch overwonnen zal worden. Meestal kom ik sterker uit de strijd bij tegenslag. Hopelijk nu ook.

Ruud,

Bij mij treedt een chemisch proces op en geen verwarming, verstuiving/verdamping. Ik denk dat dat het verschil is. Misschien moet ik bij een controle alleen spreken over "verdamping" van hout. Klinkt toch vriendelijker.

Groet,
    DJ
  • Martijn, Arnhem PPO Burner
    edited May 2008
    Als je op LPG rijdt blijft er ook niet gewoon benzine op je kenteken staan omdat je nou eenmaal nog wel eens op benzine rijdt. Als je op houtgas gaat rijden valt dat misschien toch onder de noemer "gas en overigen" zoals dat ook voor de houderschapsbelasting nu wordt gebruikt.

Martijn, Arnhem
  • Dutch John PPO Wannabe
    edited May 2008
    Martijn,

Ook dat nog...... Voorlopig heb ik even genoeg van de belastingdienst. Ik laat het wel op mij afkomen.

Iedereen,

Vanavond 19.00 uur, National Geographic, Planet Mechanics: de ombouw van een auto op houtgas. Kijken!

Groet,
    DJ
    edited May 2008
    DJ,

Je hoeft je geen zorgen te maken. Dit is geen zaak voor de douane. En ook niet voor de politie. Ze wensen je veel succes met de ombouw. Als je meer wilt weten: je hebt mijn mail adres.

Ruud
  • MiglowieMiglowie Livin' and Breathin' PPO
    edited May 2008
    Je mag toch ook hout stoken om je huis te verwarmen, waarom zou je dan geen houtgas mogen stoken?
    edited May 2008
    Dat mag dus ook:)
    edited May 2008
    Je kan ook claimen dat de houtgasinstallatie op je auto eigenlijk dient om het interieur te verwarmen... :lol:

't feit dat je er ook door vooruit gaat is een bijproduct :D:D:D
    edited May 2008
    Ja, zeg gewoon dat je zelf een standkachel hebt gebouwd :D.

Een beetje luxe auto heeft tegenwoordig een standkachel hoor.

Groeten,

Easy rider.
  • Martijn, Arnhem PPO Burner
    edited May 2008
    Ik neem inderdaad ook aan dat je op houtgas mag rijden, je mag overal op rijden. Het toppic ging echter over de welbekende accijns. En dat verhaal is denk ik hetzelfde als voor elke andere brandstof.

Al rijd je op water, in NL tanken is accijns betalen en in D tanken is accijnsvrij.

Martijn, Arnhem
  • Dutch John PPO Wannabe
    edited May 2008
    Ruud,

Nogmaals bedankt!

Miglowie,

Brandstof voor huis verwarmen is anders dan brandstof voor vervoersdoeleinden. Ik weet niet of je de WA al kent, maar hier heb ik hem gevonden
    Wet op de accijns (WA)
    Toch wel interessant om eens te lezen.

Martijn,

In mijn geval was de accijns niet het probleem, wel de auto als mobiele AGP. Dat schijnt niet te mogen. Maakt niet uit, Ruud heeft de lucht geklaard.

Groet,
    DJ
    edited May 2008
    Als je die wet eens goed door leest kom je tot de conclusie dat een particulier helemaal geen accijns kan creeren.

En dat er op hout en PPO geen accijns geheven kan worden tenzij het valt onder "tussenproducten".

Ik zal die wet nog eens goed doornemen en uitprinten, lijkt me leuk voor in de auto als ik weer eens in de file stil sta.

Groeten,

Easy rider.
  • NiekNiek Super Moderator
    edited May 2008
    ER,
    Neem er de tijd voor, want je conclusie is niet juist. Tenminste de interpratatie van de wet door de douane. PPO vervangt Diesel en is DUS accijnsplichtig.
    Niek
    edited May 2008
    Niek,

Ik was wel snel he :D. Aangeboren afwijking.

Ongetwijfeld zullen meer mensen dit document van dichtbij bekeken hebben en ga ik nu opnieuw het wiel uit lopen vinden. Maar goed, niet geschoten is altijd mis.

Groeten,

Easy rider.
Sign In or Register to comment.