Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

Voorbeeld schema's voorpagina

Tim Livin' and Breathin' PPO
edited May 2008 in Forum beheer
Stokers,

Ik heb wat schema's ineen geplakt voor op de voorpagina. Braak uw commentaar, graag uitgebreid voor en nadelen. Dan filter ik dat en plaatsen we het voorop. Ik kan nog meer schema's toevoegen, your wish is my command (NOT) :wink:.

Timmyppofilio

1: 1-Tank ------------------------------------------------2: 1-Tank
imageimage

3: 1-Tank ------------------------------------------------4: 1-Tank
imageimage

5: 2-Tank
image

Comments

• DyslectieDyslectie PPO Master
    edited May 2008
    ziet er gelikt uit Tim

ik mis allen nog een 2tank met 2kleppen en de ppo/gpo kgr.

dyssie:cool:
  • Tim Livin' and Breathin' PPO
    edited May 2008
    You wish... :rolleyes:

Schrijf je een paar regels waarom jij hiervoor kiest?

image

Timoschema
  • DyslectieDyslectie PPO Master
    edited May 2008

image

voordeel:
    -zeer veel gebruikt 2tank systeem hier.
    dus veel getest.
    -1leiding van je ppo/gpo tank
    -door het kgr ontlast je de pomp .(het rond pompen woord makelijker
    hoefd het niet helemaal terug te buwe naar tank en het aanzuigen gaat ook gemakkelijker)

Nadeel:
    -als je de ppo/gpo tank leeg rijd
    heb je lucht in het systeem
    en die gaat er niet vanzelf uit
    (kan opgelost woorden door een TOC maar woord niet gebruikt hier op het forum volgens mij :rolleyes:)
    gewoon niet leeg rijden (gebeurt altijd wel een keer:D)

eigen ervaring :

heb hier zelf 18.000km me gereden .
    komt ook weer in de vwt4
  • pjotterpjotter Banned
    edited May 2008
    [quote=Dyslectie;33104]-door het kgr ontlast je de pomp .(het rond pompen woord makelijker
    hoefd het niet helemaal terug te buwe naar tank en het aanzuigen gaat ook gemakkelijker)

vergeet je de belangrijkste reden van een KGR.
    en dat is de snellere opwarming van de brandstof.

wbt de quote: heeft er niks meet te doen.
    Nero heeft in t verleden meerdre malen uitgelegt dat de brandstofpomp meer dan voldoende aanzuig en terugpers capaciteit heeft.

grtn
    edited May 2008
    Pjotter,

Pers vanaf de pomp klopt, maar zuig niet helemaal. De pomp van de combo van m'n maatje is wel gevoelig voor hoge aanzuigdrukken. KGR/LGR heeft het schommelen zo goed als opgelost.

Ook Elsbett past op sommige, ook non CR auto's, alsnog een opvoerpomp toe, om de IP te ontlasten. Ik heb hier een meterje voor gemaakt, dan kunnen bv op meetings meten wat je waardes op dino zijn en op koude ppo.

@Dyssie, je kan wel ontluchten, elke keer als je omschakeld, of dit in zo'n geval heel vaak achter elkaar doen.

Tim
  • CaddyEdCaddyEd Livin' and Breathin' PPO
    edited May 2008
    [quote=Dyslectie;33104]
    (kan opgelost woorden door een TOC maar woord niet gebruikt hier op het forum volgens mij :rolleyes:)

Ja zeker wel, *KLIK* alleen dan een Afriso Flow-Control. Waarbij ik de middelste aansluiting, de brandstoftank, niet gebruik.
    Het schema is trouwens alweer niet meer actueel, bij de filter zit nu een vw oliekoeler bij geschroefd.

Ik had last van lucht, als ik had omgeschakeld van dino naar PPO.

Grtz, Ed
  • pjotterpjotter Banned
    edited May 2008
    klopt.Tim

blijft nog over de belangrijkste reden om een KGR/LGR toe te passen.

en dat is dus de PPO sneller op temperatuur.

grtn
  • CaddyEdCaddyEd Livin' and Breathin' PPO
    edited May 2008
    [quote=pjotter;33111]klopt.

blijft nog over de belangrijkste reden van een KGR/LGR

grtn

Geen opvoerpomp nodig :) en geen mega grote warmtewisselaar

Edit 3: En de tank word niet bloed heet
    Edit 4: Geen dikke aanvoerslang nodig, bij de Caddy volstaat een 6mm pa slangtje al, gisteren nog 170km/u gereden op APO :mozilla_surprised:
  • ericzwiepericzwiep Livin' and Breathin' PPO
    edited May 2008
    image

opmerking 1: nagloeirelais is zeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeer aan te raden, wil eigenlijk zeggen een must have voor 1-tank systemen in de winter.
    opmerking 2: electrisch voorverwarmd filter ineen geloof niet in het nodige vermogen, tenzij het Tim's Elsbett is.
    opmerking 3: ericzwiep setup tank-> kleine k.WW-> filter-> grote k.WW-> poelheizer emrich-> IP-> tank
    edited May 2008
    Eric,

Hoe je elektrisch voor verwarmd, heb ik maar in het midden gelaten. Ik wil toch wel graag weten wat die geupgrade bosch versie van monopoel doet.

Edit: idd pjotter, de het snel opwarmen van de loop blijft the key!

Tim
  • penapena Livin' and Breathin' PPO
    edited May 2008
    Hoi Tim,

Helemaal geweldig.
    Bij mij is het allemaal nog theorie, de praktijk moet nog komen.
    Maar ik wil op mijn Sterretje een 1-tank volgens jouw 2e plaatje.

image

Wat ik anders wil/maak is geen elek. verwarming.
    Ik zeg maar zo, als de lijnpomp het kan dan moet hij het ook maar doen.
    We praten hier alleen maar over de eerste (10?) minuten, tot het water op temp. is.

Mijn KGR loopt naar het originele filter en vandaar terug naar de tank. Deze fungeert meteen als ontluchter.

In het water circuit komt nog een kraantje voor te hoge temp. Of dit nodig is weet ik niet. Maar Easy Rider had hier problemen mee.

Dan mis ik nog, ipv mijn brandstoftankzeef, een voorfilter.

Grapje: natuurlijk mag mijn IP 5 pikkies hebben ipv 4 :D.

PS een variatie voor de 2 hoofdfilters is om ze in serie te zetten a la Elsbeth en dan het kraantje parallel over het 1e filter. Hier het plaatje van Menno's ombouw.

image
    PPO komt rechts uit de WW. Gaat daarna omhoog naar het filter, wat onder de WW zit en door naar het originele filter (niet zichtbaar). Het kraantje sluit dit 1e filter kort.
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited May 2008
    [quote=pena;33120]Hoi Tim,.............In het water circuit komt nog een kraantje voor te hoge temp. Of dit nodig is weet ik niet. Maar Easy Rider had hier problemen mee.......

Hi Pena,

Ik heb een bypass om mijn WW staan die geschakeld word als de ingang temp op de IP 85C word. Ik heb een Boschpomp met veel electronica en de ervaringen die op de Duitse sites (sam hotte) lees over deze pomp zeggen dat de IP niet warmer mag worden dan 85C vandaar.

Als je een lijnpomp of normale mechanische Bosch heb lijkt mij (zoals Niek eerder schreef) "hoe heter hoe beter".

Zoals al eerder op dit forum gemeld, als je met je warme PPO onder de 30 cSt blijft kan je geen schade veroorzaken aan pomp en andere delen.

Groeten,

Easy rider.
    edited May 2008
    [QUOTE=pena;33120]PS een variatie voor de 2 hoofdfilters is om ze in serie te zetten a la Elsbeth en dan het kraantje parallel over het 1e filter. Hier het plaatje van Menno's ombouw.Elsbett zet ze parallel, zoals bij menno met een kraantje ertussen. Loopt je ppo filter dicht, dan zet je de originele er ook bij.

Filters in serie zetten is onzin, werkt alleen maar druk verhogend.

Tim
    edited May 2008
    Stokers,

Kom aan, ik heb een half uur gestoken in het maken van schema's, nu jullie met voor en nadelen (zoals Dyssie reeds gedaan heeft) komen, maken we er iets moois van!

Tim
  • RaafRaaf Modding Member
    edited May 2008
    Mijn 1 tank setup:

>>Origineel filter >> Platen WW >> Inline filter >> IP
    <-----------------------KGR---------------------<

Omdat de platen WW na het filter staat is de IP sneller warm.
    Het filter word ook warm door de KGR, maar wat later.
    Ontluchting ?? gewoon je tank niet helemaal leeg rijden !
    Werkt al ruim 30.000 Km probleemloos.
    slechts 1 filter wissel gedaan.

Keep it simple :D
  • jumperjumper PPO Burner
    edited May 2008
    [QUOTE=Raaf;33185]Mijn 1 tank setup:

>>Origineel filter >> Platen WW >> Inline filter >> IP
    <-----------------------KGR---------------------<

Omdat de platen WW na het filter staat is de IP sneller warm.
    Het filter word ook warm door de KGR, maar wat later.
    Ontluchting ?? gewoon je tank niet helemaal leeg rijden !
    Werkt al ruim 30.000 Km probleemloos.
    slechts 1 filter wissel gedaan.

Keep it simple :D</p>

Volgens mij heb ik hem ook zoo........
  • MiglowieMiglowie Livin' and Breathin' PPO
    edited May 2008
    Mijn 1-tank schema:

Tank===>Warmtewisselaar===>Filter===>IP===>KGR
    edited May 2008
    Miggy,

Waarom, wat zijn de voo ren nadelen, waarom heb jij er voor gekozen?

Tim
  • MiglowieMiglowie Livin' and Breathin' PPO
    edited May 2008
    Ik heb ervoor gekozen omdat de filter-WW volgorde het makkelijkst was, maar daarbij komt de ppo nu warm door m'n filter, wat het vast makkelijker maakt om te filteren. De KGR heb ik toegevoegd om de olie sneller warm te krijgen en een hogere eindtemperatuur te krijgen.
  • NiekNiek Super Moderator
    edited May 2008
    Warmtewisselaar na je filter en swinters rijden op zomer GPO geeft problemen: filter slibt snel dicht met vet. Tenminste dat is mijn ervaring uit het tijdperk dat ik nog met een onverwarmde tank reed.
    Niek
  • DrivertjeDrivertje PPO Master
    edited May 2008
    Tim jullie zijn al even bezig hier met de schema's. Ik heb een dikke duitser, die doet niet zo moeilijk. Ik wil nog wel wat aanpassingen doen, voor die duitser wil ik als ik tijd vrij kan maken nog dikkere lijdingen aanleggen en toch de warm water stroom anders gaan doen, want wat blijkt, kachel uit, geen warmte meer. Ik heb een tweede auto die ook op de dominatie staat om een knappe ombouw te krijgen. Wat ik in alle schema's mis is de voeding. Ik ben qua ombouw een groentje, en best wel een beetje bang om er aan te beginnen. mede omdat ik geen snars verstand heb van electra. Dus waar en hoe zit het met de uitbrijding van de zekeringenkast, of gaat het allemaal zwevend?
    kan je me een pb geven, het werkt niet meer dat je een melding krijgt als er in een topic is gereageerd.
    Drivertje
    edited May 2008
    Drivertje,

Wat heb je onder de kap zitten aan elektra? Als het 2 kleppen zijn, heb je bijna niets nodig. Van de poelheizer heb ik wel een schema, die kan er wel bij.

Tim
    edited May 2008
    [QUOTE=Tim;33339]Drivertje,

Wat heb je onder de kap zitten aan elektra? Als het 2 kleppen zijn, heb je bijna niets nodig. Van de poelheizer heb ik wel een schema, die kan er wel bij.

Tim

Nu nog niets, ik heb naast de Benz ook een galopper die ik nog om wil bouwen, en dat zal wel een twee tanker worden. Kan misschien ook wel een 1 tank, maar ik wil toch ook eens kijken of mij het lukt om het voor elkaar te krijgen.
    Drivertje
  • mulder PPO Wannabe
    edited May 2008
    Ik had dit schema in gedachten, aangezien ik op dit moment geen afbeeldingen kan laten zien, doe ik het zo.
    2 tank systeem:

ppo tank, platen ww, 3/2 klep (diesel of ppo),
    naar opvoerpomp (geintregeerd) in de inj. pomp, stuk br.st.leiding,
    3/2 weg klep, 1 leiding naar orginele filter, andere naar ppo filter
    beide leidingen van de filters met t-stuk vebinden,
    stuk leiding, dan platen ww, dan inj.pomp

Retour :
    retour van inj.pomp en verstuivers met t-stuk verbinden, dan stuk leiding A,
    retour van originele filter, de 2 leidingen (verstuivers en inj.pomp) vlak voor de banjobout aan elkaar met t-stuk, dan stuk leiding B
    dan leiding A en B verbinden met t stuk naar 3/2 weg klep, een naar retour ppo tank en een naar retour dieseltank.

De platen ww vlak voor de opvoerpomp lijkt mij goed om de pomp te ontzien ondanks dat het een lijnpomp is, gpo is qwa dikte totaal anders dan normale diesel.
    De platen ww vlak voor de inj.pomp zorgt voor een langere spoeltijd maar verwarmd de pomp eerst goed, voordat er overgescakeld wordt op ppo.

Leidingen tot aan opvoerpomp 12 of 13 mm, daarna 10 mm, muv verstuiver retour en inj.pomp retour.

Ik ben dit schema nog niet eerder tegen gekomen, de meeste MB rijders hebben een 1 tank systeem. Mij lijkt een 2 tank systeem toch beter., vooral omdat de motor dan altijd warm is als er op ppo wordt gereden.

mvg
    edited May 2008
    Plaatjes zeggen meer dan duizend woorden Mulder, stuur je schema maar naar mij dan zet ik hem wel op het internet, mail je de link en klaar is klara.

Van je verhaal begrijp ik weinig :(.

Groeten,

Easy rider.
  • pjotterpjotter Banned
    edited May 2008
    [quote=mulder;34114], Mij lijkt een 2 tank systeem toch beter.,
    mvg[/quot

een MB en 2 tank???

verklaar je nader
  • mulder PPO Wannabe
    edited May 2008
    @ ED Vriendelijk maar eerst eens kijken of 2-tank wel nodig is. Na wat minder goede ervaringen gelezen te hebben, onder andere
    van Ookjan, die op het laatst alleen nog maar met diesel kon starten, leek dit me het verstandigst.
    Maar met een MB motor is een 2-tank dus niet gebruikelijk.

En het originele filter, is dat bestand tegen opwarming tot zeg 80 a 90 gr ? Als dat zo is kan ik het extra (olie)filter sowieso uitsluiten.

Graag zou ik wat meer bijdrage leveren maar dat gaat pas als ik ook wat meer ervaring ermee heb.

gr
  • ingmaringmar Livin' and Breathin' PPO
    edited May 2008
    Een MB met tweetank, zeker met een voorkamermotor en lijnpomp is inderdaad niet gebruikelijk. Met name het start-gedrag kan een reden zijn om hiertoe te besluiten. Zover is het echter voor mij nog niet. Ik ga binnenkort de startmotor reviseren en ga dan een 9V anker toepassen, ik heb het gevoel dat de (misschien ook wel versleten ?) startmotor niet genoeg toeren maakt om hem snel aan te laten slaan. Ik lees ook op veel fora dat met name wat oudere motoren, met verlies aan compressie hier baat bij hebben.
    Op dit moment nog 80 % APO en 20 % diesel. De APO echter is volgens mij niet verdund met de fijne olie van boer peter, dus dat moet ook nog gebeuren. Met name het tanken met het 1u kaarsfilter van ER is een tijdrovende bezigheid.

Groet,
    Ingmar
    edited May 2008
    Mannen ik heb al een keer eerder aan Menno aangegeven dat je geen bericht meer krijgt als je mee doet in een topic, erg lastig om zo het een en ander te volgen. Tot mijn spijt heb ik dit even hierdoor niet gevolgd. De situatie nu, zomer, of iets dat er op lijkt. kachel uit en ja hoor warmtewisselaar dus ook koud, nu heeft die MB daar geen last van, maar dit was niet de bedoeling. Ik zal dus het een en ander anders aan moeten sluiten. Misschien weet easy het wel, kan ik direct na de radiateur aftappen en de retour naar de onderkant van de radiator laten lopen, dit zou namelijk ook een hele korte weg zijn, dus niet via de kachel.
    Gr. Drivertje
    edited May 2008
    [quote=Drivertje;34247].......... Misschien weet easy het wel, kan ik direct na de radiateur aftappen en de retour naar de onderkant van de radiator laten lopen, dit zou namelijk ook een hele korte weg zijn, dus niet via de kachel. Gr. Drivertje

NEE kan niet, je radiateur heeft een thermostaat in het systeem en die gaat pas open als je motor op temperatuur is.

Zoals je het nu hebt zitten, parallel aan de kachel is eigenlijk de enige manier om de WW direct te voorzien van warm koelwater zodra de motor begind te lopen.

Groeten,

Easy rider.
    edited May 2008
    Stokers,

Waar ging dit topic ook al weer over?

Tim
Sign In or Register to comment.