Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)
Voorbeeld schema's voorpagina
Comments
ik mis allen nog een 2tank met 2kleppen en de ppo/gpo kgr.
dyssie:cool:
Schrijf je een paar regels waarom jij hiervoor kiest?
Timoschema
-zeer veel gebruikt 2tank systeem hier.
dus veel getest.
-1leiding van je ppo/gpo tank
-door het kgr ontlast je de pomp .(het rond pompen woord makelijker
hoefd het niet helemaal terug te buwe naar tank en het aanzuigen gaat ook gemakkelijker)
Nadeel:
-als je de ppo/gpo tank leeg rijd
heb je lucht in het systeem
en die gaat er niet vanzelf uit
(kan opgelost woorden door een TOC maar woord niet gebruikt hier op het forum volgens mij :rolleyes:)
gewoon niet leeg rijden (gebeurt altijd wel een keer:D)
eigen ervaring :
heb hier zelf 18.000km me gereden .
komt ook weer in de vwt4
hoefd het niet helemaal terug te buwe naar tank en het aanzuigen gaat ook gemakkelijker)
vergeet je de belangrijkste reden van een KGR.
en dat is de snellere opwarming van de brandstof.
wbt de quote: heeft er niks meet te doen.
Nero heeft in t verleden meerdre malen uitgelegt dat de brandstofpomp meer dan voldoende aanzuig en terugpers capaciteit heeft.
grtn
Pers vanaf de pomp klopt, maar zuig niet helemaal. De pomp van de combo van m'n maatje is wel gevoelig voor hoge aanzuigdrukken. KGR/LGR heeft het schommelen zo goed als opgelost.
Ook Elsbett past op sommige, ook non CR auto's, alsnog een opvoerpomp toe, om de IP te ontlasten. Ik heb hier een meterje voor gemaakt, dan kunnen bv op meetings meten wat je waardes op dino zijn en op koude ppo.
@Dyssie, je kan wel ontluchten, elke keer als je omschakeld, of dit in zo'n geval heel vaak achter elkaar doen.
Tim
(kan opgelost woorden door een TOC maar woord niet gebruikt hier op het forum volgens mij :rolleyes:)
Ja zeker wel, *KLIK* alleen dan een Afriso Flow-Control. Waarbij ik de middelste aansluiting, de brandstoftank, niet gebruik.
Het schema is trouwens alweer niet meer actueel, bij de filter zit nu een vw oliekoeler bij geschroefd.
Ik had last van lucht, als ik had omgeschakeld van dino naar PPO.
Grtz, Ed
blijft nog over de belangrijkste reden om een KGR/LGR toe te passen.
en dat is dus de PPO sneller op temperatuur.
grtn
blijft nog over de belangrijkste reden van een KGR/LGR
grtn
Geen opvoerpomp nodig :) en geen mega grote warmtewisselaar
Edit 3: En de tank word niet bloed heet
Edit 4: Geen dikke aanvoerslang nodig, bij de Caddy volstaat een 6mm pa slangtje al, gisteren nog 170km/u gereden op APO :mozilla_surprised:
opmerking 1: nagloeirelais is zeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeer aan te raden, wil eigenlijk zeggen een must have voor 1-tank systemen in de winter.
opmerking 2: electrisch voorverwarmd filter ineen geloof niet in het nodige vermogen, tenzij het Tim's Elsbett is.
opmerking 3: ericzwiep setup tank-> kleine k.WW-> filter-> grote k.WW-> poelheizer emrich-> IP-> tank
Hoe je elektrisch voor verwarmd, heb ik maar in het midden gelaten. Ik wil toch wel graag weten wat die geupgrade bosch versie van monopoel doet.
Edit: idd pjotter, de het snel opwarmen van de loop blijft the key!
Tim
Helemaal geweldig.
Bij mij is het allemaal nog theorie, de praktijk moet nog komen.
Maar ik wil op mijn Sterretje een 1-tank volgens jouw 2e plaatje.
Wat ik anders wil/maak is geen elek. verwarming.
Ik zeg maar zo, als de lijnpomp het kan dan moet hij het ook maar doen.
We praten hier alleen maar over de eerste (10?) minuten, tot het water op temp. is.
Mijn KGR loopt naar het originele filter en vandaar terug naar de tank. Deze fungeert meteen als ontluchter.
In het water circuit komt nog een kraantje voor te hoge temp. Of dit nodig is weet ik niet. Maar Easy Rider had hier problemen mee.
Dan mis ik nog, ipv mijn brandstoftankzeef, een voorfilter.
Grapje: natuurlijk mag mijn IP 5 pikkies hebben ipv 4 :D.
PS een variatie voor de 2 hoofdfilters is om ze in serie te zetten a la Elsbeth en dan het kraantje parallel over het 1e filter. Hier het plaatje van Menno's ombouw.
PPO komt rechts uit de WW. Gaat daarna omhoog naar het filter, wat onder de WW zit en door naar het originele filter (niet zichtbaar). Het kraantje sluit dit 1e filter kort.
Hi Pena,
Ik heb een bypass om mijn WW staan die geschakeld word als de ingang temp op de IP 85C word. Ik heb een Boschpomp met veel electronica en de ervaringen die op de Duitse sites (sam hotte) lees over deze pomp zeggen dat de IP niet warmer mag worden dan 85C vandaar.
Als je een lijnpomp of normale mechanische Bosch heb lijkt mij (zoals Niek eerder schreef) "hoe heter hoe beter".
Zoals al eerder op dit forum gemeld, als je met je warme PPO onder de 30 cSt blijft kan je geen schade veroorzaken aan pomp en andere delen.
Groeten,
Easy rider.
Filters in serie zetten is onzin, werkt alleen maar druk verhogend.
Tim
Kom aan, ik heb een half uur gestoken in het maken van schema's, nu jullie met voor en nadelen (zoals Dyssie reeds gedaan heeft) komen, maken we er iets moois van!
Tim
>>Origineel filter >> Platen WW >> Inline filter >> IP
<-----------------------KGR---------------------<
Omdat de platen WW na het filter staat is de IP sneller warm.
Het filter word ook warm door de KGR, maar wat later.
Ontluchting ?? gewoon je tank niet helemaal leeg rijden !
Werkt al ruim 30.000 Km probleemloos.
slechts 1 filter wissel gedaan.
Keep it simple :D
>>Origineel filter >> Platen WW >> Inline filter >> IP
<-----------------------KGR---------------------<
Omdat de platen WW na het filter staat is de IP sneller warm.
Het filter word ook warm door de KGR, maar wat later.
Ontluchting ?? gewoon je tank niet helemaal leeg rijden !
Werkt al ruim 30.000 Km probleemloos.
slechts 1 filter wissel gedaan.
Keep it simple :D</p>
Volgens mij heb ik hem ook zoo........
Tank===>Warmtewisselaar===>Filter===>IP===>KGR
Waarom, wat zijn de voo ren nadelen, waarom heb jij er voor gekozen?
Tim
Niek
kan je me een pb geven, het werkt niet meer dat je een melding krijgt als er in een topic is gereageerd.
Drivertje
Wat heb je onder de kap zitten aan elektra? Als het 2 kleppen zijn, heb je bijna niets nodig. Van de poelheizer heb ik wel een schema, die kan er wel bij.
Tim
Wat heb je onder de kap zitten aan elektra? Als het 2 kleppen zijn, heb je bijna niets nodig. Van de poelheizer heb ik wel een schema, die kan er wel bij.
Tim
Nu nog niets, ik heb naast de Benz ook een galopper die ik nog om wil bouwen, en dat zal wel een twee tanker worden. Kan misschien ook wel een 1 tank, maar ik wil toch ook eens kijken of mij het lukt om het voor elkaar te krijgen.
Drivertje
2 tank systeem:
ppo tank, platen ww, 3/2 klep (diesel of ppo),
naar opvoerpomp (geintregeerd) in de inj. pomp, stuk br.st.leiding,
3/2 weg klep, 1 leiding naar orginele filter, andere naar ppo filter
beide leidingen van de filters met t-stuk vebinden,
stuk leiding, dan platen ww, dan inj.pomp
Retour :
retour van inj.pomp en verstuivers met t-stuk verbinden, dan stuk leiding A,
retour van originele filter, de 2 leidingen (verstuivers en inj.pomp) vlak voor de banjobout aan elkaar met t-stuk, dan stuk leiding B
dan leiding A en B verbinden met t stuk naar 3/2 weg klep, een naar retour ppo tank en een naar retour dieseltank.
De platen ww vlak voor de opvoerpomp lijkt mij goed om de pomp te ontzien ondanks dat het een lijnpomp is, gpo is qwa dikte totaal anders dan normale diesel.
De platen ww vlak voor de inj.pomp zorgt voor een langere spoeltijd maar verwarmd de pomp eerst goed, voordat er overgescakeld wordt op ppo.
Leidingen tot aan opvoerpomp 12 of 13 mm, daarna 10 mm, muv verstuiver retour en inj.pomp retour.
Ik ben dit schema nog niet eerder tegen gekomen, de meeste MB rijders hebben een 1 tank systeem. Mij lijkt een 2 tank systeem toch beter., vooral omdat de motor dan altijd warm is als er op ppo wordt gereden.
mvg
Van je verhaal begrijp ik weinig :(.
Groeten,
Easy rider.
mvg[/quot
een MB en 2 tank???
verklaar je nader
van Ookjan, die op het laatst alleen nog maar met diesel kon starten, leek dit me het verstandigst.
Maar met een MB motor is een 2-tank dus niet gebruikelijk.
En het originele filter, is dat bestand tegen opwarming tot zeg 80 a 90 gr ? Als dat zo is kan ik het extra (olie)filter sowieso uitsluiten.
Graag zou ik wat meer bijdrage leveren maar dat gaat pas als ik ook wat meer ervaring ermee heb.
gr
Op dit moment nog 80 % APO en 20 % diesel. De APO echter is volgens mij niet verdund met de fijne olie van boer peter, dus dat moet ook nog gebeuren. Met name het tanken met het 1u kaarsfilter van ER is een tijdrovende bezigheid.
Groet,
Ingmar
Gr. Drivertje
NEE kan niet, je radiateur heeft een thermostaat in het systeem en die gaat pas open als je motor op temperatuur is.
Zoals je het nu hebt zitten, parallel aan de kachel is eigenlijk de enige manier om de WW direct te voorzien van warm koelwater zodra de motor begind te lopen.
Groeten,
Easy rider.
Waar ging dit topic ook al weer over?
Tim