Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

Soortelijk gewicht PPO

FaceFace PPO Burner
edited May 2008 in Olieen
Voor degenen die PPO bijschenken vanuit een jerrycan (zonder maatverdeling, zoals ondergetekende), en willen weten wat ze nu aan mixverhouding rijden, heb ik vandaag even een volume- en gewichtmeting van mijn zonnebloemolie (Aldi) uitgevoerd. Resultaat:

1 liter ZBO weegt 0,89 kg

Door v

Comments

• ericzwiepericzwiep Livin' and Breathin' PPO
    edited May 2008
    :confused: daar heb ik niet voor gestudeerd......
  • CarloCarlo Livin' and Breathin' PPO
    edited May 2008
    Heb je dat gewogen op een geijkte weegschaal of op een personenweegschaal? :shock:
  • smulsmul Livin' and Breathin' PPO
    edited May 2008
    Chicken Power weet hier wel wat meer van
  • MiglowieMiglowie Livin' and Breathin' PPO
    edited May 2008
    Ik gebruik gewoon m'n excel sheet wat ik van een mede-lid heb gekregen. Die berekent de verhouding aan de hand van het aantal liters ppo en dino. Ik zit nu op 91,2% :)
  • hoptillehoptille PPO Burner
    edited May 2008
    Wat hij gedaan heeft klopt wel ongeveer.

Als je eerst met een lege tank in de hand op de weegschaal gaat staan en daarna met een volle tank en daar het verschil van neemt, dan heb een eventuele meetfout sterk verminderd.

Beter is om 100 liter te wegen en dat gewicht te delen door 100.
  • Chicken PowerChicken Power Banned
    edited May 2008
    [QUOTE=hoptille;32882]Wat hij gedaan heeft klopt wel ongeveer.
    Als je eerst met een lege tank in de hand op de weegschaal gaat staan en daarna met een volle tank en daar het verschil van neemt, dan heb een eventuele meetfout sterk verminderd..
    Euh, ik denk van niet, het zal juist omgekeerd zijn. De meetfout wordt alleen maar vergroot. Zijn eigen gewicht is ook al geen vast gestelde waarde.

Ik heb nooit wiskunde gehad, maar ff volgens kippenboeren logica: Stel dat de persoon en lege can samen 100 kg wegen en de inhoud van de can 20 liter is. Dan is het juist gewogen gewicht toch al voor een vijfde deel verstoord door de 'dode' massa? (indien het water zou betreffen, of zou het dan een zesde deel zijn. Dezelfde vraagstelling als winstpercentage; gebaseert op inkoop of verkoop).

[QUOTE=hoptille;32882]Beter is om 100 liter te wegen en dat gewicht te delen door 100.
    Moet je wel toevallig een geijkte schaal hebben die minstens tot 100 kg weegt.

En die heb ik! Maar die weegt met een nauwkeurigheid van 50 gram.

Derhalve weeg ik monsters op een geijkte schaal met een max. weegvermogen van 15 kilo, met een nauwkeurigheid van 2 gram.

Hierop wordt een 5 litermaat (euh,niet geijkt) weggetareerd, en met een holle meniscus afgevuld op 5000 ml.

Ervaringswaarden:

Diesel: 0,80 tot 0,84 (moet 0,84 zijn!)
    Kippenvet: 0,88
    Benzine: 0,70 tot 0,72
    Eigen biodiesel: 0,84
    PPO: 0,89 tot 0,91
    GPO: 0,86 tot 0,92

De laagste waarde voor GPO is na de laatste koude periode, kennelijk zijn dan alleen de lichtste fracties af te filteren.

Derhalve is scheiding op temperatuur ook een methode.
    Groet, Cp
  • hoptillehoptille PPO Burner
    edited May 2008
    [QUOTE=Chicken Power;32976]Euh, ik denk van niet, het zal juist omgekeerd zijn. De meetfout wordt alleen maar vergroot. Zijn eigen gewicht is ook al geen vast gestelde waarde.

Het gewicht van de persoon trek je er weer vanaf, en dat met de meet fout.

Verder is de meetfout van een weegschaal vaak niet evenredig met het gewicht dat er op staat. Dit zit meestal in de nul, die dus zelden ook echt nul is.
    Door eerst de persoon te wegen met een lege tank heb je dus die fout ook. Wanneer je dit gewicht aftrekt van het gewicht van de persoon met volle tank heb je de fout weg gerekend.
  • TjorqueTjorque Livin' and Breathin' PPO
    edited May 2008
    [QUOTE=Chicken Power;32976]
    Moet je wel toevallig een geijkte schaal hebben die minstens tot 100 kg weegt.

En die heb ik! Maar die weegt met een nauwkeurigheid van 50 gram.

Derhalve weeg ik monsters op een geijkte schaal met een max. weegvermogen van 15 kilo, met een nauwkeurigheid van 2 gram.

Hierop wordt een 5 litermaat (euh,niet geijkt) weggetareerd, en met een holle meniscus afgevuld op 5000 ml.

Ervaringswaarden:

Kippenvet: 0,88
    Benzine: 0,70 tot 0,72
    Eigen biodiesel: 0,84
    PPO: 0,89 tot 0,91
    GPO: 0,86 tot 0,92

De laagste waarde voor GPO is na de laatste koude periode, kennelijk zijn dan alleen de lichtste fracties af te filteren.

Derhalve is scheiding op temperatuur ook een methode.
    Groet, Cp

Chicken, heb je die meningen allemaal met exact dezelfde temperatuur gedaan? Want anders heb je daar ook nog een foutmarge :D
  • penapena Livin' and Breathin' PPO
    edited May 2008
    Even wat kanttekeningen:

Ik zou rekenen met 1 liter ZBO weegt 0,9 kg.
    10%, lekker makelijk.
    Dus 18kg is 20L.

Beter is om 100 liter te wegen en dat gewicht te delen door 100.
    De grap is dat we makelijker achter het gewicht kunnen komen dan de inhoud. En die laatste willen we graag weten.

De meetfout wordt inderdaad kleiner.
    In jouw voorbeeld: 100kg incl plus lege can plus xL (iks liter) weegt 120kg.
    Stel de meetfout van de weegschaal is 2kg. Jij weegt (wijst aan) dus geen 100kg maar 102kg. En de inhoud van de can is dus 120kg - 102kg. Dus 18kg :D en dus 20L. Hierbij vervalt dus de meetfout.
    De fout die blijft (maar hopelijk kleiner is) is het verschil in meetfout bij 80kg, 100kg en 120kg. Deze hoeven niet hetzelfde te zijn.

Dit lijkt wel het verschil tussen zomer en winter diesel.
    Als je 's winters 20% benzine in de diesel stopt is al meer dan de helft (van het verschil) te verklaren.

Dit is toch precies anders om :p.
    Wel interessant overigens, dank CP.

Herman
    300SD
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited May 2008
    Prachtige discussie maar ehhh.... ik maak me daar niet druk om, ik gooi mijn IBC vol met GPO, meng 's winters wat meer petroleum bij dan in de zomer en karren maar :D.

Groeten,

Easy rider.
  • FaceFace PPO Burner
    edited May 2008
    Om de discussie over de meetfouten wat te verhelderen:

ik heb een liter afgemeten in de 1000 cc-huishoudmaatbeker van mijn moeder. Vervolgens heb ik die op de keukenweegschaal gewogen, na tarreren van het lege gewicht uiteraard.
    Je zou daarom kunnen zeggen dat de fout met deze apparatuur redelijk te beheersen is.

Uiteraard zal de meetfout in de jerrycan met de 'personenweegschaalmethode' groter zijn, ondanks dat het een verschilmeting betreft.
  • ingmaringmar Livin' and Breathin' PPO
    edited May 2008
    Heren,

Dit begint wel een erg academische discussie te worden op deze manier en dat bij deze temperaturen....zelf kies ik meer voor de Easy approach.... en het maakt mij niet uit of het nu 50 of 50,152 % of zelfs 60 is....orde van grootte is belanrijk.

Groet,
    Ingmar
  • ookjan PPO Burner
    edited May 2008
    vreemde vaststelling gedaan.
    ik wou eens controleren of benzinne goed mengt met KZO.
    ik doe ongeveer 3 cm benzinne in een plastik 1.5 l spa-fles en vul 15 cm KZO bij, draai het stop er op opdat geen benzinne zou kunnen verdampen en schud hevig
    na twee uur ga ik al eens kijken of er een schifting is,
    Geen schifting ,(ook na twee dagen niet trouwens).
    wat ik wel vaststelde was dat de plastik fles onderdruk vertoond en duidelijk naar binnen gezogen zijwanden heeft.
    ik draai de stop los en de fles zuigt lucht en wordt weer rond.
    dus het vollume verkleint?? of wat?

ook stel ik vast dat er bij een opengelaten fles bijna geen verdamping meer is, het vollume daalt niet ,terwijl 3 cm benzinne op twee dagen weg zou moeten zijn.

iemand een verklaring?
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited May 2008
    CP is proffesioneel hobby chemicus, die weet het wel.

Benzine vermengd als een tierelier met KZO waardoor het niet meer verdampt.

Groeten,

Easy rider.
  • DyslectieDyslectie PPO Master
    edited May 2008
    al mijn staaltjes gpo treken ook vacuum ??

dyssie
  • FaceFace PPO Burner
    edited May 2008
    Ookjan,

je zag dus al na 2 uur dat de fles vacuum trok? Ik zou in eerste instantie denken aan een temperatuursverschil tussen wegzetten en waarneming. Het volume damp is natuurlijk afhankelijk van de temperatuur, en dat kan nogal een wat uitmaken bij vloeistoffen met een lage dampspanning (zoals benzine). Ik verwacht dus dat je hetzelfde ziet bij een fles waarin je alleen wat benzine doet (en dus geen mix).

Grusse,
  • Chicken PowerChicken Power Banned
    edited May 2008
    Beste jan,

Er gebeuren twee dingen zoals jij het beschrijft.

Je giet de benzine er het eerst in. Die is erg vluchtig, en vormt dus damp die in de fles blijft hangen. Ook nog een beetje in de kopruimte van de fles na het bijgieten van de KZO. Je had al geconstateerd dat dat prima mengt. Ook die resterende benzinedamp wordt opgenomen door de KZO.

Dat is denk de meest voorname redenen voor het vacuum van de fles.

Tweedes: Een fenomeen wat volumecontractie genoemd wordt. Als je 1 liter KZO en 1 liter benzine bij elkaar doet, krijg je geen 2 liter bijelkaar.

Dit komt door het verschil in soortelijke massa, de ene vloeistof 'lost' gedeeltelijk op in de andere.

Zie het maar als kiekens onder de kloek. Je ziet ze niet, maar ze zijn er wel.

Dyssie, bij jou is het denk ik, door de opslag onder lagere temperatuur dan bij het afvullen. Vooral bij weinig kopruimte in de fles trekt het zaakje aardig vacuum.

Groet, Cp
  • RaafRaaf Modding Member
    edited May 2008
    [QUOTE=Chicken Power;34229]Beste jan,

Zie het maar als kiekens onder de kloek. Je ziet ze niet, maar ze zijn er wel.

Groet, Cp
    sprak de poelier tegen de boer :D
Sign In or Register to comment.