Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

Volvo 760 gtd 1987

edited April 2006 in Overige merken
Heeft iemand van jullie ervaring met het mengen bij een volvo diesel? Ik zie tot nu toe nog niks over Volvo's. Er schijnt een volkswagen motor in te zitten. Het is een 6 cylinder.

Comments

• Struis PPO Newbie
    edited August 2005
    Grappig, dat vroeg ik me ook al af. Zijn er al ervaringen met die 6 cilinder VW blokken uit die 740, 760, 940 en 960 series? Ook in turbo diesel met intercooler? Ik heb waarschijnlijk binnenkort een 960 TD voor de deur staan, en ik moet zeggen dat ik (net als nu met mijn stokoude Golf) geen zin heb om die idiote dieselprijzen te gaan betalen...
  • Bart PPO Burner
    edited August 2005
    Sorry, ik heb geen idee wat betreft Volvo's, maar kijk eerst eens wat voor brandstofpomp je hebt. Als het een VW blok is lijkt het me dat er een Bosch op zit (wat prima zou zijn).

Vervolgens hangt het van de inspuiting af: is het een IDI motor (indirect ingespoten, de "ouderwetse" diesel), of een Direct ingespoten diesel, of Common rail (lijkt me niet, te nieuw systeem), of SDI..

Standaard IDI motoren (D, TD, dat soort werk) zijn over het algemeen het best geschikt.

Trouwens, als die Golf inderdaad stokoud is, is het goed PPO materiaal! :-)

EDIT: Ik zie zojuist dat het om een 760 GTD gaat, dus waarschijnlijk zit je uitstekend! even die pomp checken ;-)
  • Multivan GenerationMultivan Generation PPO Addict
    edited August 2005
    Hallo,

goh ik wist niet dat VW 6 cilinder-dieselblokken had geleverd aan Volvo.
    Wat ik wel wist is dat de 5 cilinder TDI in de V70 hetzelfde basisblok als de 5 cilinder TDI in de Audi 100 was.

Later heeft Volvo een eigen superdieselblok ontwikkeld de D5.

Maar weten jullie meer specificaties van de 6-cilinder VW blokken, zoals inhoud, koppel, vermogen, verbruik etc..?

groeten peter
  • EW PPO Newbie
    edited August 2005
    [quote=Multivan Generation]
    Maar weten jullie meer specificaties van de 6-cilinder VW blokken, zoals inhoud, koppel, vermogen, verbruik etc..?

Ik heb altijd begrepen dat het de 6-cilinders zijn zoals in de LT hebben gezeten. Verder heb ik nogal eens gehoord dat ze bij 3 ton op zouden zijn.....
  • Peus PPO Addict
    edited August 2005
    [quote=Multivan Generation]...Wat ik wel wist is dat de 5 cilinder TDI in de V70 hetzelfde basisblok als de 5 cilinder TDI in de Audi 100 was....groeten peter
    Mijn buurman heeft een Volvo V70 - 5 cilinder met 140 pk. Volgens mij is het een pompverstuiver direct ingespoten systeem. Hij rijdt 1:14.
    Mvg.
  • Struis PPO Newbie
    edited August 2005
    Ja, dit is zo'n LT blok inderdaad :) VW, dus ik neem aan ook een Bosch (net als mijn stokoude GTD die nu echt van ellende instort). 300.000 km op? Nou, eh, deze heeft nu 446.000 km op de teller en weet nog niet echt van ophouden :) Hij loopt 1:13 ongeveer en is eigenlijk hetzelfde type blok als in de Golf 2 D/GTD, maar dan met 2 extra cilinders... En volgens bij heeft hij een 80 liter tank bestaande uit een 60 liter gewoon en 20 liter achter de bank. Als die los van elkaar te tanken zijn.....
  • Struis PPO Newbie
    edited August 2005
    Oh, de specs:

MOTOR
    aantal cilinders 6, in lijn
    kleppen per cilinder 2
    cilinderinhoud 2383 cm3
    boring x slag 76,5 x 86,4 mm
    compressieverh. 23,0:1
    max. vermogen 90 kW (122 pk) bij 4800tpm
    max. koppel 235 Nm bij 2400tpm
    brandstofsysteem indirecte inspuiting
    klepbediening ohc
    turbo ja
    intercooler ja
    katalysator nee
    edited August 2005
    Nou als ik zo naar die specs kijk, dan is het een robuust blok.
    Had nog nooit gehoord van 6 cilinder (oude) diesels van VW :shock:
    Nu dus wel :wink:

Enne voor Peus..
    Die TDI in een Volvo is nooit een pompverstuiver, toen VW Audi daar mee gekomen zijn, had Volvo zijn eigen diesel al... :mrgreen: Is gewoon een oude TDI van de eerste generatie, overigens niets mis mee..

Heb zelf 2,5 5 cilinder TDI met interkoeler, chiptuning, motorisch nog wat gekieteld. Was 88 pk met koppel van 195 Nm, geeft nu 120 pk en koppel van 300 Nm. Dat is ruim voldoende :mrgreen:
    Oja is wel een zware auto, 1745 kg op kenteken effectief ruim 1900 kg denk ik.

Het basisblok van die Volvo TDI van je buurman en die uit mijn auto is gelijk. Die 140 pk is voor bedrijfsdoeleinden en levensduur teruggetuned naar 102 pk en later 88 pk. Weer later is er hiervan een aangepaste motor gekomen met diverse aangepaste (lees= verzwaarde) onderdelen en hierop kwam een VTG lader en grote interkoeler en deze leverde 151 Pk.

oja nog een aanvulling: de huidige LT's zijn eigenlijk M-B Sprinters in vermomming, kijk maar eens onder de kap :wink: :wink:
  • edited August 2005
    Tsja, ik denk dat als ik het geld ervoor had, dat ik een full specs Golf 4 TDI 130 of 150 pk zou hebben gekocht, en die had omgebouwd. Maar ach, c'est la vie. Het Volvo blok is volgens mij een IDI blok en inderdaad knap sterk. Ook hier rijden genoeg Volvo's 700.000+ km's mee. Nu nog uitzoeken wat een goed systeem is om mee op zonnebloemolie te gaan rijden en wat zoiets kost. De boys uit Groningen zouden van mij hun gang kunnen gaan, ik ben wel benieuwd naar de ervaringen met het Elsbett systeem of naar het spul van Caddy-Daddy...
  • neronero Livin' and Breathin' PPO
    edited August 2005
    die lt-motors 6 cilinders 2,4l zijn degelijke motoren.
    Ze hebben echter maar 1 probleem:

ZE hebben geen macht (pk's) meer na enkele honderdduizend km's.

Kijk maar eens rond je, bij de lt's en campertjes.
    Allemaal rijden ze nog, maar zeg niet hoe!

Wij hebben deze motoren dagelijks binnen.
    De nieuwere (denk vanaf 1992 of zo) hebben er al een turbo op, en deze gaan toch al een beetje vooruit.

Dus:
    Betrouwbaar, maar zeeeeeeeeer lui!!!!

GRoeten,
    Nero

Ps: Heb ook enkele jaren met verschillende Lt's gereden. ERvaring genoeg aan slakkentempo!! :lol: :lol: :lol: :lol:
  • Peus PPO Addict
    edited August 2005
    [quote=Multivan Generation]....Enne voor Peus..
    Die TDI in een Volvo is nooit een pompverstuiver, toen VW Audi daar mee gekomen zijn, had Volvo zijn eigen diesel al... :mrgreen: Is gewoon een oude TDI van de eerste generatie, overigens niets mis mee..
    ........
    Het basisblok van die Volvo TDI van je buurman en die uit mijn auto is gelijk. Die 140 pk is voor bedrijfsdoeleinden en levensduur teruggetuned naar 102 pk en later 88 pk. Weer later is er hiervan een aangepaste motor gekomen met diverse aangepaste (lees= verzwaarde) onderdelen en hierop kwam een VTG lader en grote interkoeler en deze leverde 151 Pk. oja nog een aanvulling: de huidige LT's zijn eigenlijk M-B Sprinters in vermomming, kijk maar eens onder de kap :wink:
    Bedankt voor je info. :D
    Mvg.
  • Struis PPO Newbie
    edited August 2005
    Ach, simpele truuk met zo'n LT blok: trappen, trappen en nog eens trappen! Dit is een 122 pk turbo diesel interercooler, dus de minst slome in ieder geval met een automaat. Dus kickdown is je vriend. Wedden dat hij weer wakkerder wordt? ;-)
    edited August 2005

Ach, simpele truuk met zo'n LT blok: trappen, trappen en nog eens trappen! Dit is een 122 pk turbo diesel interercooler, dus de minst slome in ieder geval met een automaat. Dus kickdown is je vriend. Wedden dat hij weer wakkerder wordt? Wink

Rij jij ook zo met de auto van je baas? :shock: :shock: :shock: :shock:
    edited August 2005
    jaja... :D :D
    Ik rijd al sinds jaar en dag met Vw's (o.a. veel kevertjes)

Ken dus het gezegde hiervoor zeer goed:

Pedal to the metal!!!!!

Met de lt's in ieder geval heel letterlijk nemen, of je blijft waar je bent..

Hahaha....(grapje hoor) :lol: :lol: :lol: $

Nero
    edited August 2005
    Die vw-motoren in alle oudere Volvo's zijn zeeeer degelijke motoren.

Zeer geschikt ook voor het rijden op ppo.
    Ikzelf heb er een omgebouwd voor iemand (nu een maand of 5 terug denk ik).
    Persoon in kwestie is zeer tevreden.
    Heeft intussen al zo'n 12500km gereden. Nog niks van problemen gehad en nog niks dat wijst op mogelijke problemen in de toekomst.
    Ziet er echt goed uit (behalve eens lucht in toevoerleiding, maar dat lag an de slangklem die niet nieuw was).

Voor de mensen met zo'n motor zou ik zeggen: doe maar.

MAAR wel met warmtewisselaar en extra ppo-filter natuurlijk.
    (dit geldt eigenlijk voor alle ombouws)

GRoeten,
    Nero
  • Struis PPO Newbie
    edited August 2005
    Nou, als je me er mee kan assisteren (of iemand anders hier), graag!

En de auto die ik had van de baas was een 1,2 Corsa, en ja, daar reed ik mee als een rally auto (160 continu overal en hoeken door de bochten). Bijzonder leuk!
    edited August 2005
    weet niet waar je omtrent woont.
    Ikzelf ben van West-Vlaanderen.

Groeten,
    Nero
  • brian PPO Newbie
    edited October 2005
    Ik rijd sinds ruim een jaar met een tweedehands-gekochte 940 GLE turbodiesel (bouwjaar 1994). Ik gebruik zonder enige aanpassing 40 à 50 % ppo, nooit enig probleem gehad. Wat betreft "lui" zijn: toen volvo met de 6-cilinder turbodiesel op de proppen kwam (in de 740) was dit de snelst optrekkende diesel op de markt. Als ik me niet vergis heeft onze 940 dezelfde motor, met 122 PK. Behalve in de vw LT werd hij dacht ik ook gebruikt in de Audi 100. Je moet hem inderdaad op toeren houden, maar dan gaat hij er flink vandoor. In frankrijk door het centraal massief (Clermont Ferrand-Millau) klimt hij naar boven als geen ander. Hij heeft nu ruim 280.000 km op de teller.

Ervaringen met Volvo en VW 6 cilinder turbodiesels op ppo vindt je op http://rapsdb.rapsinfo.de/index.php?marke=&sort=-LastTouched
  • susse PPO Newbie
    edited March 2006
    ik ben hier nieuw, heb net dit prachtforum ontdekt

ik rij al jaaaaaaaren met volvo 240/740/940 d/TD

die zescilinderblokken van VWLT zijn er voor gebouwd zou je denken
    in de zomer rij ik gewoo 100% raapzaadolie, soms wat maisolie, soms met gezuiverde gebruikte frituurolie....
    in de winter , hoe kouder, hoe meer diesel...

verbruik daalt
    draait hoorbaar zachter
    trekt soepelder door
    rookt niet meer zwart maar riekt als een fritkot :lol:

laatste wagen was 945TD automaat die ik kocht met 330.000 km
    altijd PPO ingekapt
    nooit problemen gehad
    vorig jaar met 508.000 km verkocht aan volvo-garage voor 2500€ 8)

nu zelfde blok, maar 129PK
    met bewerkte mazoutpomp dus
    zelfde bevindingen....

met mijn vrouw haar 440 1.9TD ook 50/60% PPOniks omgebouwd
    nooit problemen gehad
  • golfje PPO Newbie
    edited April 2006
    omdat de verhalen over de VW dieselmotor zo positief waren heb ik in mijn Volvo 240 (6 cilinder diesel zonder turbo) een tweede tank, verwarmd tweede filter en een warmtewisselaar ingebouwd. voor mijn gevoel moest dat voldoende zijn maar de motor loopt op PPO op lage toeren niet lekker. Hij maakt een kloppend geluid en maakt stationair iets meer toeren als normaal.
    De aangevoerde olie heeft een temperatuur van ongeveer 50 graden bij de brandstofpomp en ik kan geen lucht oid in de leidingen zien.
    ik heb de olie inmiddels verdund met 50 % diesel maar het kloppende geluid blijft.
    vanaf ongeveer 1500 toeren lijkt er niets aan de hand te zijn.
    De motor heeft 350000 km gelopen maar loopt en start prima, gebruikt 1ltr olie op 1500 km
    Op normale diesel is alles ok.

Iemand enig idee waar ik zoeken moet?
  • CarloCarlo Livin' and Breathin' PPO
    edited April 2006
    Het kloppen lijkt me niet zo erg te zijn. Die van mij klopt met lage toeren ook meer dan gewoonlijk.
    Loopt hij ook onregelmatig? Dat zou erger zijn.

Meet de retour van je pomp ipv de aanvoer. daar heb je meer aan.
  • apktje PPO Burner
    edited April 2006
    Beste Golfje,

Ik zou toch denken aan valse lucht in je ppo systeem of hele slechte ppo olie. Een doorzichtig slangentje in je ppo retour, kan een indicatiegeven. Welke kleppen gebruik je.

Ook kun je 100% diesel in je ppo system gooien om het een en ander uit te sluiten.

Groet APKtje

Waar gehakt wordt, lekt koelvloeistof (of ppo)!!!
  • golfje PPO Newbie
    edited April 2006
    ik ben intussen een hoop uren bezig geweest en een hoop wijzer geworden, de brandstofpomp zoog lucht naar binnen, is inmiddels gerepareerd.
    ik heb nu ook een WT2 warmtewisselaar geplaatst achter de gewone warmtewisselaar , werkt prima, de olie is nu ongeveer 70 graden, gewoon met de retour naar de tank.
    Op toeren loopt de motor prima, maar in de lage toeren heb ik nog steeds een hoop herrie, geklop, genagel of hoe je het ook noemen wilt.
    Ook gemengd met 20 % petroleum wordt het niet merkbaar minder.
    Met diesel in de PPO tank is alles ok. Ik heb ook een doorzichtige slang gemonteerd in de retourleiding, geen lucht te zien.
    Het gekke is dat de motor goed start en warm en koud goed op PPO loopt.
    Dus ook geen verschil met warme of koude motor.

Iemand suggestie's ?
  • Henk THenk T PPO Burner
    edited April 2006
    Het genagel zoals je het noemt komt waarschijnlijk van je verstuivers. Ik heb er ook last van als ik hoger dan 50% meng. Pas als het blok echt op temperatuur is, dan is het nagenoeg verdwenen. Ook de mijne deed dit minder met pure diesel. Misschien dat het te maken heeft met de eigenschappen van de PPO.

mvg Henk
Sign In or Register to comment.